Willy in Lissabon

Rarara, wat is het allerbelangrijkste onderdeel van een extreem goede Facebook advertentie die direct opvalt tussen alle online ruis waar je dagelijks doorheen scrollt? De afbeelding? De doelgroep op wie je je richt? De titel? Nee, allemaal niet, het gaat om het resultaat dat jij kunt leveren. En dat resultaat mag natuurlijk wel in de titel onder je afbeelding of video staan, graag zelfs. De mensen die jij aanspreekt op Facebook moeten eigenlijk direct zien wat er voor hen te halen valt, anders negeren ze de advertentie en krijg jij geen inschrijvingen voor bijvoorbeeld je nieuwe webinar of gratis E-book. Maar hoe doe je dat dan eigenlijk? Op een slimme en bondige manier het resultaat beschrijven dat jij levert, zodat er snel nieuwe leads aanhaken?

Focus op de gewenste transformatie

Het is belangrijk dat de Facebook scrollers binnen 3 seconden zien wat jij ze te bieden hebt, anders zijn ze weg, afgeleid en afgedaald in de duistere krochten van het internet. Niemand wil natuurlijk zijn of haar geld zomaar weggeven aan iemand die ze nog niet kennen, maar als jij heel duidelijk een bepaalde verandering of transformatie als resultaat kunt beloven, gaan ze hier zeker weten over nadenken. Wanneer je je resultaat extreem duidelijk beschrijft in je ad, zal je veel nieuwe inschrijvingen krijgen van leads die als wespen op een pas opengetrokken blikje Fanta op je afkomen. Bovendien zullen veel meer mensen die jouw advertentie langs zien komen, doorklikken om te kijken wat het exact is dat je aanbiedt en daarmee liggen je kosten voor Facebook advertenties ook meteen een stuk lager. Om even een voorbeeld te geven: je kunt je advertentie de titel van je product meegeven, zoals: ‘De ultieme salescursus voor MKB-ondernemers.’ Die titel geeft wel duidelijk aan wat iemand krijgt en voor wie het product bedoeld is, maar de zin ‘Alles wat je nodig hebt om binnen een halfjaar je klantenaantal te verdrievoudigen,’ geeft veel meer aan waar de groei zit en wat de ultieme transformatie is, die het MKB-bedrijf nog succesvoller maakt. Focus je dus op het grootste pijnpunt van je ideale klant en koppel hier het belangrijkste resultaat aan dat jij met of voor ze waar kunt maken.

Willy kasteel Pena

De 3 belangrijkste elementen van een goede Ad

Omdat de meeste mensen visueel zijn ingesteld, stoppen we met scrollen wanneer we een toffe afbeelding of interessante video zien. Maar dat is niet genoeg om in actie te komen. Wanneer het resultaat waar we op hopen, duidelijk wordt vermeld in de titel onder de afbeelding op video, zijn we pas om en klikken we verder uit nieuwsgierigheid. Wanneer je weet welke headline inclusief resultaat, je gaat gebruiken onder je Ad (het eerste en belangrijkste element), weet je eigenlijk ook al snel welk plaatje of wat voor soort video (het tweede element) je kunt gebruiken en welke korte tekst je in de advertentie zelf kunt zetten (het derde element), om mensen te overtuigen zich direct in te schrijven voor jouw mooie weggever. Vaak maken we ons ontzettend druk om de (korte) tekst die je voor de advertentie zelf schrijft, en we willen heel graag dat die perfect is. Maar eigenlijk is die tekst enkel ondersteunend voor het uiteindelijke doel dat je met de advertentie voor ogen hebt: het verlangen naar de transformatie of het resultaat opwekken van jouw potentiële klanten, zodat ze zich razendsnel inschrijven. Natuurlijk is het van belang dat je geen klinkklare onzin schrijft in je advertentietekst, maar het is dus niet het allerbelangrijkste onderdeel.

Willy op het muurtje bij Pena

Gebruik de woorden ‘gratis’ of ‘nieuw’

Daarnaast is er nog een mooie teksttruc die je uit kan halen om de aandacht te vangen van nieuwe en bij jou passende leads op Facebook. Als simpele kaaskoppen hebben wij de neiging om enthousiast overal achter aan te rennen, zodra we het woord ‘gratis’ zien opduiken. Gratis blikje Coca Cola Zero op het station? Graag. Gratis voetbalplaatjes bij je aankopen in de Appie? Tuurlijk! 100 euro voor een online cursus waarmee je jezelf snel ontwikkelt? Oh euhhh, daar moeten we nog even over nadenken, hoor 😉 En zo gaat het dus ook met je teksten. Gebruik het woord ‘gratis’ en nieuwe leads die interesse hebben in wat jij te bieden hebt (dat wel, natuurlijk), komen er als een dolle stier op af. Dit geldt ook voor het woord ‘nieuw.’ Een hoop mensen die veel tijd doorbrengen op Social Media zijn weleens bang om veel te missen of iets nieuws mis te lopen wat misschien wel heel cool is (FOMO), dus gebruik dit woord net als ‘gratis’ in je advertentie, indien mogelijk. Hoewel deze woorden natuurlijk niet het resultaat of de transformatie van jouw aanbod beschrijven, zijn het toch krachtige tools om meer potentiële klanten door te laten klikken op jouw advertentie.

Willy fakepose

Checklist of je ad voldoet aan alle eisen van awesomeness

Okido, nu je weet hoe de structuur van een slimme Facebook advertentietekst in elkaar zit,  is het tijd voor een snelle check. Voldoet jouw advertentie(tekst) aan de volgende voorwaarden?

  • Heb je het resultaat dat klanten kunnen verwachten als ze met jou in zee gaan, zo exact mogelijk beschreven? Zodat zij binnen 3 seconden weten of ze doorklikken op je ad?
  • Is je aanbod duidelijk en tastbaar genoeg, heb je concreet in de ad zelf beschreven wat het inhoudt?
  • Zorgen de titel, de afbeelding/video en de korte tekst voor een acute staat van verlangen naar datgene wat jij aanbiedt?
  • Zorgt jouw aanbod ervoor dat het grootste pijnpunt van jouw potentiële klant wordt benoemd en opgelost? Of spreek je de Facebook scrollers aan op hun allergrootste verlangen?

Wanneer je deze punten allemaal op orde hebt, kan het niet anders dan dat jij skyhigh & beyond gaat rocken met het binnenhalen van nieuwe leads via je Facebook advertenties.

Dancing in pink street

Vond je dit een awesome blog of heb je zelf nog tips voor een goede Facebook ad? Laat het me even weten in de reacties.

Hulp nodig?

Heb je toch nog hulp nodig bij het schrijven van je Facebook advertentie en/of landingspagina’s, omdat je niet goed weet waar je moet beginnen met je teksten? Stuur me dan gerust een mail of volg me op Facebook voor nog meer fijne schrijftips en blogs. Dat laatste is natuurlijk helemaal gratis 😉

 

 

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] geschreven en wil je graag dat ik ook naar deze tweede pagina en naar de tekst voor je Facebook advertentie kijk? Helemaal prima, maar dan wel tegen betaling. Het is namelijk gewoon mijn werk, het is waar ik […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *