Willy met zelfvertrouwen

Over het schrijven van een tekst die je ideale klant aanspreekt en ook nog eens goed verkoopt, wordt in mijn ogen vaak veel te gemakkelijk gedacht. ‘Ik verzin er nog wel even een leuk tekstje bij,’ of ‘Hoe moeilijk kan het zijn? Iedereen kan schrijven,’ krijg ik regelmatig te horen van mijn mede ondernemers. Waarna ik hun schrijfsels bekijk en ze op een liefdevolle manier confronteer met het feit dat als je kunt schrijven, het niet per se betekent dat je ook goede copy schrijft. Gelukkig bestaan er copywriters die wel weten wat ze doen (zoals ondergetekende), die jou al snel 10 stappen verder kunnen brengen dan waar je nu bent. Zodat jouw teksten wel rendabel zijn en jou daadwerkelijk klanten opleveren. Zodat jij de waarde in gaat zien van goede teksten. Goede copy helpt jou om meer te verkopen en nog met gemak ook. Hoe klinkt dat voor je? Ik help je hiermee graag op weg door je te te leren hoe je slimmer kunt schrijven. Door tijdens het schrijven het natuurlijke gedrag van mensen in je achterhoofd te houden en niet door te schrijven zoals jij nu denkt dat het hoort. Hiervoor bestaan er een aantal technieken die je eigenlijk op iedere tekst toe kunt passen.

Willy aan het werk

1. Zet de belangrijkste informatie altijd vooraan in je zinnen

Ooit gehoord van het F-vorm model? Mensen lezen websites, blogs en andere teksten die online staan in een F-vorm. Met andere woorden: De eerste paragraaf (ofwel de eerste streep van de letter F), krijgt alle aandacht, waarna deze steeds verder afneemt. Tot aan de laatste alinea. Daar wordt vaak een soort samenvatting van het artikel verwacht of andere belangrijke informatie, geformuleerd in een duidelijke call-to-action. Omdat we steeds minder lang geconcentreerd een tekst kunnen lezen, is het dus slim om de belangrijkste woorden vooraan in de eerste alinea te gooien. Voor de potentiële klanten die je tekst alleen maar ‘scannen,’ is het van belang dat zij in één oogopslag zien waar het om draait. Start daarom iedere alinea met de allerbelangrijkste zin (of woorden) van het punt dat je wilt maken en grijp daarmee direct de aandacht van je lezer. Goede copy is in dit geval kort, maar krachtig.

Willy kijkt naar laptop

2. Vervang al je zinnen door het woord ‘je’ of ‘jou’

Wanneer we starten met het schrijven van een blog of webtekst, vergeten we weleens dat we voor onze potentiële klanten schrijven en niet voor onszelf. Loop na het schrijven van je artikelen daarom altijd je teksten nog eens na. Is alles wat je hebt geschreven, gericht op jouw ideale klant? Haalt hij of zij er bruikbare tips uit? Spreek je hem of haar rechtstreeks aan in je tekst? Deze oefening dwingt je ertoe om te kijken of je verhaal wel persoonlijk afgestemd is op je lezers en niet op allerlei informatie over jezelf die er voor hen eigenlijk niet toe doet. Een voorbeeld, de zin: ‘Toen we ons bewust werden van alle mogelijkheden die een Facebookgroep bood, besloten we er als bedrijf eentje aan te maken. Deze groep is nu super succesvol, want we halen er veel klanten uit’ wordt: ‘Ben jij je al bewust van de mogelijkheden die een Facebookgroep jou biedt? Wanneer je er eentje aanmaakt en onze tips toepast, ga je hier, net als wij, veel nieuwe klanten uithalen.’

Ganzeveer

3. Gebruik de woorden ‘zelfs als’ om bezwaren te weerleggen

Bij iedere op sales gerichte tekst die je schrijft, zullen er bezwaren oppoppen in het hoofd van jouw klanten. Het is aan jou om die bezwaren al van tevoren weg te nemen met behulp van goede copy. De meest voorkomende bezwaren van potentiële klanten zijn:

‘Wat als ik het geld niet heb?’

‘Wat als het me teveel tijd kost en ik niet iedere week live aanwezig kan zijn?’

‘Waarom zou ik dit bij jou kopen nu ik hier een slechte ervaring mee heb gehad bij iemand anders?’

‘Ik heb alles al geprobeerd, waarom zou dit wel werken?’

Dit soort bezwaren kun je met gemak weerleggen door in iedere zin de woorden ‘zelfs als’ neer te zetten. ‘Wat als ik het geld niet heb?’ wordt ‘Deze training gaat je hoe dan ook nieuwe klanten opleveren, zelfs als je nu het geld nog niet hebt om te investeren. Dit gaat zichzelf zeker terug betalen.’ ‘Wat als het teveel tijd kost?’ wordt ‘Je bent slechts 10 minuten per dag voor het slapengaan bezig met mediteren, zelfs als je het nu hartstikke druk hebt, krijg je dit voor elkaar.’ ‘Waarom zou ik dit bij jou kopen na een slechte ervaring bij een ander?’ wordt ‘Ik sta garant voor het succes wat je behaalt met deze cursus, zelfs als dat betekent dat we nog een halfjaar doorgaan totdat jij je doel hebt bereikt.’ ‘Ik heb alles al geprobeerd, waarom zou dit wel werken?’ wordt ‘Zelfs als je het gevoel hebt dat je alles al hebt geprobeerd, gaat dit product ervoor zorgen dat jij weer zonder rugklachten rond kunt lopen. Doordat ik deze methode (beschrijf methode kort) gebruik, gaat het jou dit (beschrijf resultaat) en dat (beschrijf nog een concreet resultaat) opleveren. En als het niet werkt, krijg je zonder gedoe gewoon je geld terug.’

Willy met laptop

Door je bewust te zijn van deze drie technieken tijdens het schrijven en ze consequent toe te passen, zullen ze jouw klanten een stuk sneller aanspreken en ga je eerder verkopen. Laat je me weten of het lukt? Als je meer van dit soort tips over copywriting wilt ontvangen, omdat je beter wilt worden in het schrijven van teksten die voor meer verkoop zorgen, kun je je aanmelden voor mijn gratis weggever onderaan de homepage: mijn ‘3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog.’ Dan krijg je om de twee weken ook nog eens mijn waardevolle blogs bomvol tips en inspiratie over copywriting in je mailbox.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *