Willy Arabian Nights

Tussen alle middelmatige blogs die overal op het internet te vinden zijn, wil jij natuurlijk killer content afleveren waarmee je je goede naam snel kunt vestigen in jouw branche. Zodat potentiële klanten direct aan jou denken, als er wordt gevraagd om een expert op het gebied van businesscoaching/manuele therapie/Social Media Marketing (vul hier jouw branche in). Maar hoe zorg je er nu voor dat je zulke goede blogs schrijft, dat ze volop door anderen gedeeld worden en dat je medebloggers regelmatig naar jouw artikelen verwijzen? Er bestaat een gouden blogformule waarmee je er zelfs voor kunt zorgen dat je over het beschreven blogonderwerp mag komen spreken op een event of dat je blog gepubliceerd wordt in een vakblad! Wanneer je echt de tijd neemt om zo’n blog te schrijven en de nodige research te doen, kan het niet anders dan dat jij hiermee binnen no time je expertstatus opbouwt. Nieuwsgierig geworden naar die gouden blogformule? Komt ‘ie!

Stap 1: Zoek 2 relevante, wetenschappelijke artikelen voor je blog

Vanuit mijn eigen academische achtergrond, kan ik je vertellen dat je blogartikelen als betrouwbaarder worden gezien wanneer er sprake is van een wetenschappelijke onderbouwing. De blog die je nu gaat schrijven, gaat niet alleen over je eigen mening, aangezien je laat zien dat andere mensen jouw kijk op een bepaald probleem of een bepaalde situatie ondersteunen. Kijk eens naar de discussies die op dit moment actueel zijn in jouw branche en zoek hier twee wetenschappelijke artikelen bij waar jij het grotendeels mee eens bent en waar je je mening over wilt geven. Dit soort artikelen kun je vinden via Google Scholar, maar als oud-student gebruik ik ook nog weleens de online bibliotheek van Universiteit Utrecht. Denk voordat je je blog gaat schrijven goed na over een specifiek onderwerp dat je uit wilt lichten en voeg de wetenschappelijke bronnen die je gevonden hebt, uiteindelijk toe aan je eigen tekst op een logische plek. Je zegt bijvoorbeeld: ‘Uit wetenschappelijk onderzoek van …. (hier vul je dus de naam in van degene die het artikel heeft geschreven), is gebleken dat mannen nog steeds meer geld verdienen dan vrouwen die in dezelfde functie werkzaam zijn. Ik vind dit ….’

Stap 2: Geef minimaal 5 voorbeelden zodat je lezer een duidelijk beeld krijgt

Zoek er vijf concrete voorbeelden bij die het punt ondersteunen dat je zelf wilt maken. Dit kunnen bijvoorbeeld screenshots zijn van een discussie die je onlangs met je klanten hebt gevoerd, een infographic of een verwijzing naar een blog dat je al eerder over dit onderwerp geschreven hebt. Duidelijke voorbeelden zorgen ervoor dat je jouw verhaal visueel maakt voor je lezers en dus potentiële klanten. Door voldoende voorbeelden te geven, kunnen zij zich beter inleven in jouw standpunt en in wat jij te vertellen hebt.

Willy kasteel Pena

Stap 3: Zorg voor minimaal 10 links die doorverwijzen naar andere bronnen

Door door te verwijzen naar andere online bronnen die zich ook bezighouden met het onderwerp van jouw keuze en de actuele discussie die je hierover op gang wilt brengen, laat je jouw publiek ten eerste zien dat er meer mensen zijn die zich in jouw standpunt kunnen vinden en ten tweede is het ook nog eens goed voor je SEO. Want wanneer jij naar anderen doorverwijst in een briljant artikel dat je schrijft met behulp van deze gouden blogformule, zullen die personen ook veel sneller geneigd zijn om in hun blogs naar jou terug te linken. Op die manier creëer je de zogeheten ‘backlinks’ en wordt de autoriteitspositie van je website in Google versterkt. Dit draagt natuurlijk bij aan het verkrijgen van de door jou zo gewilde expertstatus in jouw vakgebied. Bovendien ziet je publiek dat je niet zomaar wat hebt verzonnen, maar dat jouw beweringen ook ondersteund worden door anderen.

Stap 4: De belangrijkste: Beschrijf je eigen standpunt!

Wat jouw blog interessant maakt om te lezen, is jouw specifieke kijk op een bepaalde situatie en op de wereld. Anders wordt het een saai, informatief artikel in plaats van een blog die emoties opwekt. Je kunt je eigen standpunt introduceren door bijvoorbeeld een controversieel idee de lucht in te slingeren om een discussie onder je blog op gang te brengen, je kunt oude ideeën koppelen aan nieuwe trends, je kunt een open vraag stellen aan je lezers over iets wat jij je oprecht al tijden afvraagt of je kunt humor inzetten om een reactie uit te lokken bij de lezers van je blog. Zorg ervoor dat jij heel duidelijk beschrijft hoe jij over een bepaalde situatie denkt en vraag jezelf af: ‘Wat vind ik hier nu echt van? Waarom vind ik dit een boeiend onderwerp en is het daarmee ook een boeiend onderwerp voor anderen? Heeft deze situatie impact op mijn eigen leven en zo ja, op welke manier dan? En heeft dit ook impact op de levens van mijn klanten?’

Willy voor Pena Palace

Stap 5: Zet aan tot actie

Als je deze gouden blogformule hebt gevolgd, heb je nu een blog geschreven waarin je belangrijke informatie geeft over een actuele discussie, maar dan is het nog wel de kunst om ervoor te zorgen dat jouw potentiële klanten deze info ook daadwerkelijk gaan implementeren in hun business. Vooral als jouw blog zorgt voor een belangrijke verandering in iemands leven. Je kunt alle geïnteresseerden uitnodigen voor een gratis online webinar, waarin je het door hen geleerde, zelf voordoet in de praktijk of je nodigt ze uit voor een besloten Facebookgroep waar je dieper ingaat op je waardevolle killer content. Simpelweg omdat hier een enorme belangstelling voor is. Het gaat er hier dus niet om, dat jij een zo lang mogelijke blog schrijft, het idee is om jezelf echt als expert neer te zetten door te laten zien dat jij je goed hebt ingelezen in het onderwerp en dat je weet hoe je deze informatie kunt implementeren in je eigen leven en dat van anderen. Zodat je er uiteindelijk geld mee kunt maken en nieuwe leads mee aantrekt.

Gratis

Wil jij meer weten over conversie copywriting? Download dan direct mijn gratis driedelige videoserie ‘3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog’ rechtsonder op mijn homepage en ontvang iedere twee weken mijn blogs vol tips en tricks over goed geld verdienen met aantrekkelijk schrijven in je mailbox.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *