Wear your crown

De vraag: ‘Welk archetype ben jij?’ heeft alles te maken met de branding van jouw business. Bij het woord ‘branding’ denken we vaak aan een specifieke huisstijl, een mooi logo en de kleuren die bij jou als persoon en bij je business passen, maar het is zoveel meer dan dat. Het gaat om jouw positionering als merk, waarbij het super belangrijk is om jouw persoonlijkheid naar voren te laten komen in je teksten. Dat is waarin jij het onderscheid kunt maken, zeker wanneer je werkzaam bent in een branche met veel concullega’s. Jouw klanten kopen namelijk graag bij jou OM jou. Omdat ze je energie als prettig ervaren, omdat je veel waarde geeft, omdat zij ook geloven in datgene waar jij voor staat, omdat je hen inspireert en, uiteindelijk, omdat ze voelen dat het ze gigantisch veel oplevert wanneer ze met jou gaan werken. Nu is de vraag: Hoe kun je je persoonlijkheid dan goed door laten schijnen in de teksten die je schrijft, zodat potentiële klanten altijd voor jou kiezen?

Een handig hulpmiddel dat je hiervoor kunt gebruiken, is de lijst met archetypen bedacht door Mister Carl Gustav Jung. Deze archetypen kun je volgens hem zien als bepaalde structuren in ons collectieve onbewuste. Ze zijn voor ons direct herkenbaar en roepen daarom automatisch bepaalde gedachten op bij je klant wanneer je volgens één van de types je content schrijft. Zo weten wij bijvoorbeeld altijd wie de held is in het verhaal en wie de bad guy. Zij hebben bepaalde karaktertrekken die ervoor zorgen dat wij ze als zodanig herkennen. Dit hebben we van jongs af aan zo ingeprent gekregen door middel van sprookjes en de verhalen die ons werden voorgelezen. Dit blog geeft daarom antwoord op de vraag: welk archetype ben jij en wat betekent dat voor jouw content?

De held

Natuurlijk is niemand zomaar in een hokje te plaatsen en manoeuvreer ik als persoon regelmatig tussen de verschillende archetypen in, maar het vaakst herken ik mijzelf toch wel in het archetype van de held. Ik ben extreem doel- en resultaatgericht en sta ervoor dat al mijn klanten mooie resultaten behalen in de vorm van meer omzet voor zichzelf en positieve impact op het leven van hun klanten. Ik leg de lat in de diensten die ik aanbied steeds een stukje hoger voor mezelf, zodat het steeds waardevoller en beter wordt en mijn klanten en prijzen met me meegroeien. Ik probeer een inspirerend voorbeeld te zijn voor anderen en doe dingen die ik zelf retespannend vind, maar waarvan ik weet dat ik anderen inspireer om hetzelfde te doen. Omdat mijn klanten dan denken: Als jij het kunt, kan ik het ook.

Daarnaast ben ik erg uitgesproken en ga ik geen enkele uitdaging uit de weg. Daarom stel ik ook altijd de vraag aan mijn klanten als ze niet weten waar ze over kunnen schrijven: ‘Als je 10 keer dapperder zou zijn dan je nu bent, wat zou je dan delen op je website, blogs en Social Media accounts? En vervolgens laat ik ze zien dat ik dat ook doe en hoe ik dat doe. Zodat het makkelijker voor hen wordt om hun eigen verhaal te delen. Ik ben dan ook supertrots als ik zie dat zij succesvol zijn in hun business doordat ze echt zijn gaan staan voor wie ze zijn. Ze durven te schrijven wat ze echt denken en voelen zonder zichzelf in te houden, ze delen hun eigen waarheid en weten heel goed waar hun klanten behoefte aan hebben. Laatst heeft een coachklant van mij maar liefst 12 trajecten verkocht met één briljante salespagina die we samen geschreven hadden. Juist omdat we zo dichtbij haar eigen unieke stem bleven en haar kwaliteiten hierin sterk naar voren kwamen, was de lancering enorm succesvol. (Ook interesse in het laten schrijven van een unieke, op jouw energie afgestemde salespagina voor een succesvolle verkoop van je programma? Boek hier een gratis intakegesprek met mij om te zien wat ik voor je kan betekenen).

Nu ben je vast benieuwd wat de andere archetypen zijn en wat dat betekent voor de content en de verhalen die jij met de rest van de wereld mag gaan delen. Hier komen ze:

De creator

Jij bent intuïtief heel sterk. Je verzint telkens nieuwe en originele programma’s en kunt zeer verrassend uit de hoek komen. Het werkt goed voor jou om vernieuwend te zijn in je content en vanuit jouw unieke kijk op de wereld te schrijven. Je bent namelijk een rasechte artiest.

De ontdekkingsreiziger

Jij bent avontuurlijk en houdt niet van de standaard marketing strategieën en kaders die je worden aangeleerd. Jij gaat voor het ervaren van vrijheid in zowel je business als je leven en wilt graag ontdekken wat er allemaal nog meer voor jou mogelijk is. In je content houd je ervan om te experimenteren en te kijken wat wel en niet voor je werkt.

De rebel

Jij bent die stoere man of vrouw die schijt heeft aan regels en graag de boel een beetje opschudt. Anders is het ook maar saai. Jij bent er om de (belemmerende) overtuigingen die jouw klanten hebben uit te dagen en om te buigen naar een gedachte die beter voor hen werkt. In je content provoceer je graag en zet je je vraagtekens bij alles wat iedereen nu voor waar aanneemt, maar waar jij hele andere ideeën over hebt.

De nar

Jij bent hier vooral op aarde geland om plezier te maken en dat ook naar je klanten uit te dragen. Jij moet het hebben van je humor en kunt zelfs de zwaarste boodschap op een luchtige manier brengen zodat je er niemand mee beledigt, maar je klanten wel serieus over bepaalde zaken na laat denken. In je content ben je goed in het doorbreken van taboes en kun je vaak sneller het randje opzoeken dan dat de andere archetypen zouden doen.

De minnaar

Als minnaar en verleider spreek je vanuit passie en creëer je een heuse experience voor jouw klanten. Als minnaar wil je de kwaliteit van leven van jouw klanten verbeteren en sta je voor het opbouwen van langdurige relaties. In je content kun je het best alle zintuigen van jouw klant aanspreken (ga in op wat ze kunnen horen, ruiken, proeven, voelen, zien en horen), zodat ze het verhaal dat jij vertelt levendig voor zich kunnen zien en zich met jou kunnen identificeren.

De beschermer

Als beschermer ben je erg zorgzaam. Je biedt klanten een luisterend oor en begrijpt goed waarom ze zich voelen zoals ze zich voelen. Jij geeft je klanten nooit het gevoel dat ze raar of gek zijn. Ze voelen zich juist gewaardeerd en begrepen door jou. De belangrijkste kernwaarden van de beschermer zijn: aandacht hebben voor de ander, openheid en betrouwbaarheid. In je content werkt het dus het beste wanneer jij open je eigen processen deelt, zodat jouw klanten er iets van kunnen leren en dat jij laat zien dat je je klanten echt begrijpt.

De gewone man/vrouw

De gewone man of vrouw geeft je al snel een goed gevoel. Je bent sympathiek, duidelijk en betrouwbaar. Op jou kun je altijd rekenen en je bent consistent in alles wat je doet. Je werkt hard en bent eerlijk. Mocht een bepaald project niet goed voelen of wil je liever niet met een bepaalde klant werken, dan zul je dat altijd eerlijk bij die ander aangeven. In je content deel je vooral handige tips en praktische inzichten zonder bullshit. Zodat jouw potentiële klanten hier echt iets mee kunnen en de waarde inzien van datgene wat jij ze te bieden hebt.

De onschuldige

Als onschuldige heb je een groot vertrouwen in je omgeving en de wereld. Je bent optimistisch, loyaal en je leidt een zorgeloos leven waarin je altijd je hart volgt. Je kunt soms wat naïef zijn. Jij hebt het vermogen om jouw klanten snel op hun gemak te stellen en zich vertrouwd bij je te laten voelen. Wees vooral je pure zelf in je content: dit werkt als een magneet op de klanten die jij het liefste helpt.

De heerser

Als heerser houd jij van orde, focus, structuur en regelmaat. Je houdt strak de controle op alles wat er gebeurt. Persoonlijk leiderschap en verantwoordelijkheid nemen zijn kernwaarden die jou op het lijf zijn geschreven. Jij staat op als leider in de chaos en vind het niet erg om in het middelpunt van de belangstelling te staan. In je content deel je jouw ideeën en plannen het best stap voor stap, zodat je er het beste resultaat uithaalt en je klanten niet direct overweldigt. Alles kent voor jou een logische opbouw met een begin (een verhaal, een aanleiding, een haakje), een midden (een fijne ervaring, het delen van een resultaat, het delen van feiten of statistieken) en een eind (je aanbod).

De wijze

Jij zit uiteraard vol wijsheid. Je bent constant op zoek naar nieuwe kennis en uitdagingen en je vindt het prachtig om complexe problemen op te lossen. Jij bent groot fan van persoonlijke ontwikkeling en groei en begrijpt dat die samengaan met de groei van jouw business. Jij bent zeer sterk in een coachende rol voor jouw klanten. In je content deel je kennis en nieuwe inzichten die je hebt opgedaan over het leven, waarmee je anderen inspireert. Je bent een echte denker en kunt behoorlijk filosofisch uit de hoek komen.

De magiër

Als magiër geloof jij dat alles mogelijk is. Voor alle uitdagingen vind jij een oplossing, omdat je snel bepaalde zaken in beweging kunt zetten zoals jij dat wenst. Je bent extreem positief en kunt alles bereiken wat je wilt. Jij kunt je klanten een fantastische transformatie bieden. In je content vertel jij het liefst hoe gemakkelijk jij oplossingen vindt voor bepaalde problemen, doordat jij een mindset hebt die voor jou werkt in plaats van tegen je. Hier kun jij je klanten die zelf telkens tegen een plafond aanlopen echt mee helpen door ze te laten zien dat het ook anders en gemakkelijker kan. Jij bent erg creatief en denkt in oplossingen waar anderen niet zo snel aan gedacht zouden hebben.

Willy met kat archetype held

Welk archetype ben jij?

En, in welk van deze archetypen herken jij jezelf het meest? Welk archetype ben jij? En hoe zou je die kennis kunnen gebruiken in je content zodat jouw persoonlijkheid daarin supergoed naar voren komt? Heb je nog een inzicht gekregen naar aanleiding van de blog? Laat het me gerust even weten in de comments.

P.S. Wil jij samen met mij werken aan het naar voren laten komen van jouw persoonlijkheid in je website teksten of salespagina, zodat klanten niet meer om je heen kunnen? Neem dan contact met mij op voor een gratis kennismakingsgesprek via https://willyswereld.nl/gratis.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *