Willy onder de hoed haven Valencia

Je kent ze vast wel: van die websites, webinarteksten of salespagina’s die met een ellenlange lijst van bulletpoints de saaie feiten opdreunen. Speciaal voor de ‘scannende’ lezers die in één oogopslag willen zien wat jouw bedrijf ze te bieden heeft. Maar van enkel opgedreunde feiten wordt niemand echt enthousiast of nieuwsgierig. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: ‘Na het lezen van dit E-book weet je welke 3 stappen je moet zetten voor het maken van een goede advertentie.

  • Stap 1: Kom met een goed verhaal
  • Stap 2: Kies een pakkende afbeelding
  • Stap 3: Target de specifieke doelgroep waar je je op richt

Maar op deze manier heb je de belangrijkste informatie al weggegeven en stimuleer je jouw potentiële klant niet om door te klikken naar je gratis E-book of webinar. Gelukkig kun je een lijst met bulletpoints ook op een andere manier inzetten die wel werkt. Je wekt er de nieuwsgierigheid van nieuwe klanten mee op, die vervolgens meer van jou willen weten en wel doorklikken. Maar hoe zorg je nu voor zo’n nieuwsgierig makende tekst?

Vervang je bulletpoints door zinnen die starten met wie, wat, waar, waarom en hoe

Een nieuwsgierig makende tekst schrijven in plaats van saaie bulletpoints is een hele kunst. Hierbij direct een paar voorbeelden van hoe je dit op een goede manier toepast:

In deze podcast kom je erachter:

  • bij wie je moet zijn als je alles wilt leren over e-mailmarketing

Na het lezen van dit E-book weet je exact:

  • wat je moet doen voor het laten slagen van jouw lancering

Na het volgen van mijn coaching weet je:

  • waar je moet zoeken om geluk te vinden

Hier lees je:

  • waarom spreken in het openbaar niet altijd een goed idee is

In dit boek leer je:

  • hoe je een goed webinar opbouwt

Ik ben gelijk benieuwd: ‘Oh, hoe doe ik dat dan? Waar moet ik zoeken?’ en ik klik vervolgens verder om me in te schrijven.

Daarnaast zijn er nog vier andere manieren om van je lijstje met bulletpoints een waar feestje te maken voor nieuwsgierig aangelegde mensen.

Cheers

Gebruik de woorden ‘de enige’ of ‘de echte’

Door deze woorden te gebruiken, wek je de indruk dat jij iets weet wat niemand anders weet. Ze zorgen absoluut voor een nieuwsgierig makende tekst. Kijk maar naar de volgende voorbeelden:

  • ‘De enige manier om een stevige basis neer te zetten voor je bedrijf’ in plaats van:
  • ‘Een manier om een stevige basis neer te zetten voor je bedrijf.’

en:

  • ‘De echte reden achter de verdwijning van Hyves.’

‘Oe, interessant,’ denk jij nu waarschijnlijk, ‘vertel me meer.’ Dus je klikt door en leest het artikel of je luistert naar de podcast om jouw hersenen tevreden te stellen met een antwoord.

Willy in Valencia

Gebruik het woord ‘exact’ in je bulletpoints

Stel nu dat je leest over een ondernemer die met behulp van één goede salespagina een klant heeft weten te scoren die 10.000 euro wilde betalen. Dan wil je niet ongeveer weten wat die ondernemer gezegd heeft, maar wil je precies dezelfde stappen volgen en exact weten wat er tegen die klant is gezegd, toch? Het is een nieuwsgierig makende tekst. Zet daarom het woord ‘exact’ in je bulletpoint:

  • In dit webinar leer je wat je exact moet zeggen om een goedbetalende klant te maken.

Moeten of zullen

Ja, ik weet dat je in iedere schrijftraining ooit hebt geleerd dat je het woord ‘moeten’ zoveel mogelijk moet vermijden in de teksten die je schrijft. In het geval van een bulletpoint is dit de uitzondering op de regel. Je kunt bijvoorbeeld zeggen:

  • ‘Dit zijn de exacte woorden die jij tegen je klant kunt zeggen’ maar veel beter werkt:
  • ‘Welke woorden je exact tegen je klant moet zeggen om hem te overtuigen.’

De laatste bulletpoint laat zien dat er geen twijfel over mogelijk is dat je één bepaalde zin moet gebruiken om het gewenste resultaat te krijgen. Doordat je je sterker uitdrukt, is het ook voor de lezer of jouw potentiële klant direct duidelijk wat hij of zij moet of zal doen.

Lachende Willy

Gebruik woorden met ‘on’ ervoor, zoals onbekend of onverwacht

Om jouw klanten nieuwsgierig te maken naar wat je te bieden hebt, moet je natuurlijk wel een beetje mysterieus blijven. Want mysterieus zijn is ‘anders’ en trekt de aandacht. Wat te denken van een bulletpoint met de zin:

  • ‘Hoe een onverwacht antwoord op de vraag over het inzetten van de juiste marketingstrategie, jou een inzicht verschaft dat je nooit eerder had.’

Of van de zin:

  • ‘Door het toepassen van deze nog onbekende methode, heb jij direct een grote voorsprong ten opzichte van jouw concullega’s.’

Zou jij je inschrijven voor een webinar of gratis E-book met zo’n titel? Ikke wel.

Gemak dient de klant

Wil je het je klanten helemaal gemakkelijk maken en ze direct naar de antwoorden sturen waar ze naar op zoek zijn? Zet dan de specifieke tijd van je podcast of webinar van het betreffende topic, achter je bulletpoints. Dus:

  • ‘Hoe je zeker kunt zijn van het bemachtigen van een plek in je favoriete magazine’ (05:49).

Je kunt ditzelfde principe uiteraard ook toepassen door het beschrijven van hoofdstukken of modules achter de juiste bulletpoints.

Ik tegen de muur

Tijd voor actie in de taxi

Nu je dit allemaal weet, is het tijd om van de saaie bulletpoints die je nu op je salespagina of in je webinartekst hebt staan, een intrigerend verhaal te maken. Kijk naar alle droge feiten die je hebt opgeschreven en bedenk hoe je iedere bulletpoint kunt vervangen door een wie, wat, waar, waarom of hoe zin. Check vervolgens of je de bullets nog meer op kunt spicen: kun je in verschillende zinnen de woorden ‘enige’ of ‘echte’ kwijt? Of de woorden ‘exact’ en ‘onverwacht?’ Controleer tenslotte of de belangrijkste bullets bovenaan staan en schrijf ze op in volgorde van belangrijkheid. Wissel kortere en langere zinnen met elkaar af, zodat het voor jouw klanten prettig blijft om te lezen. Ziezo, nu ben je klaar om met je opgepimpte tekst voor je betaalde aanbod de wereld te veroveren 😉

Toveren met taal

Wil je meer leren over het schrijven van betoverende copy die jouw potentiële klanten overtuigd om te kopen en nieuwsgierig maakt? Boek dan 1 van de 8 gratis website scans met me die ik iedere maand weggeef aan een ambitieuze ondernemer die meer omzet wil draaien. Dan kijken we vrijblijvend of ik je kan helpen met het oppimpen van jouw website copy, zodat jouw klanten voortaan direct op die grote, vierkante koopknop willen drukken.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *