Cheers

Augustus, 2019. Je ligt op het strand en de zon schijnt warm op je huid. Om je heen hoor je de schelle schreeuwen van de zeemeeuwen en ieder uur komt het belletje van de ijscoman met zijn volgeladen jeep voorbij. Kinderen spelen in het zand en jij valt op je extra zachte badhanddoek bijna in slaap van het kalmerende geluid van de golven die langzaam voortkabbelen. Nu je dit zo leest, weet je dat ik het over de zomer heb, toch? Er worden bepaalde gevoelens in je opgewekt die je tijdens de zomer ervaart. In dit blog leer ik jou hoe je ervoor zorgt dat je een bepaalde sfeer kunt oproepen die te maken heeft met een specifiek seizoen, zonder deze seizoenen (of feestdagen) expliciet te benoemen. Seizoensgebonden copy zorgt er namelijk voor dat jouw lezer zich beter kan inleven in het verhaal dat je vertelt, waardoor hij/zij sneller geneigd is door jou geïnspireerd te raken of een tof product van je te kopen. En welke ondernemer wil dat nu niet?

freedom girls

Stap 1: Heb je boodschap helder

Hoe leuk het natuurlijk ook is om een blog of een artikel te schrijven aan de hand van het seizoen, het blijft belangrijk dat je exact weet wat je jouw publiek of klanten wilt vertellen. Schrijf dus eerst het onderwerp op waar je je in je tekst op wilt focussen en schrijf de blog zoals je dat normaal gesproken ook zou doen. De basisstructuur bestaat uit het starten van een interessant of grappig verhaal met een hoofdpersoon die ergens tegenaan loopt, dan bespreek je de kern van het probleem van de hoofdpersoon en wat jij zelf van dat probleem vindt. Vervolgens vertel je waarom het probleem op dat moment door jou opgelost moest worden en vraag je aan je lezers hoe zij de situatie op zouden lossen en of ze dat probleem zelf ook weleens hebben ervaren. Dan geef je drie praktisch toepasbare tips waarop het probleem snel opgelost kan worden door jouw klanten, om jouw status als expert te claimen. Je eindigt het artikel altijd met een duidelijke call-to-action waarin je jouw lezers doorstuurt naar de pagina waar ze zich kunnen inschrijven voor jouw mailinglijst door het aanbieden van een passend gratis cadeautje.

Joyce en ik

Stap 2: Bepaal welke atmosfeer je wilt creëren

Welke woorden komen er bij je op als je besluit om een artikel te schrijven over de zomer, over Halloween of over de herfst? Schrijf één of twee woorden op die de lading dekken van jouw seizoensgebonden copy, zodat jouw lezers direct weten in welke sfeer het artikel geschreven is. Deze woorden ga je dus op strategische plekken neerzetten in je blog. Bijvoorbeeld in de introductie of wanneer je een verhaal vertelt over een specifieke situatie. Let daarbij wel op dat je voor woorden kiest die ook bij jouw personal brand passen, zodat het niet ineens overkomt alsof je een totaal andere boodschap verkondigt dan je normaal gesproken doet. Welk gevoel moet jouw klant of lezer krijgen bij de tekst? Lees de tekst nog eens door en kijk of je er zelf ook het juiste gevoel bij te pakken krijgt.

Wijn drinken in Portugal

Stap 3: Dompel jezelf onder in de juiste sferen

Vind je het lastig om woorden te bedenken die te maken hebben met het seizoen waar je over wilt schrijven, zonder het seizoen letterlijk te benoemen? Breng dan eens een bezoekje aan de websites Unsplash of Pixabay en typ als zoekwoord het seizoen of de feestdag in. Je krijgt dan allemaal afbeeldingen te zien die hier mee te maken hebben en die jou ongetwijfeld weer nieuwe inspiratie geven. Ook Google is je beste vriend. Wanneer jij zoekt op ‘zomervakantie’ of ‘meimaand,’ geeft Google direct aan wat de meestgezochte woorden zijn die te maken hebben met die specifieke zoektermen. Goed voor je SEO dus 😉

all the ladies together

Stap 4: Less is more

Ga je blog niet helemaal volgooien met allerlei woorden die je hebt gevonden over een bepaald seizoen, om de juiste sfeer in je artikelen te creëren. Het schrijven van seizoensgebonden copy hoeft niet moeilijk te zijn. Als jij het hebt over een dennenboom en cadeautjes, weet iedereen echt wel dat jij het over kerst hebt en als je begint over lammetjes in de wei, hebben de meeste mensen eigenlijk direct een associatie met de lente. Less is more, geldt in dit geval, want mensen hebben eigenlijk maar weinig woorden nodig om zich ergens een bepaald beeld van te kunnen vormen. Gebruik in ieder geval zo’n sfeerwoord in je titel en schrijf maximaal één van die woorden op in een alinea van zo’n vijf zinnen. Anders wordt het echt too much en haken mensen af.

Willy in Lissabon met hoed

Stap 5: Seizoensgebonden afbeeldingen vs. woorden

Wanneer je veel afbeeldingen gebruikt die een specifieke sfeer uitstralen (zoals de foto’s in dit blog die schreeuwen dat het zomer is), hoef je eigenlijk nog minder seizoensgebonden copy te verzinnen om een bepaald gevoel op te wekken bij de klanten die jouw blog lezen. Zij zien als eerste de afbeeldingen en associëren die met de inhoud van je verhaal. Zorg er daarom wel voor dat de beelden mooi aansluiten op de boodschap die je vertelt, maar ga het niet nog eens met allerlei verschillende woorden benoemen. Voor de fun, kun je bijvoorbeeld wel een bestaand cliché of een bestaande uitdrukking gebruiken en die omvormen naar een onverwachte uitspraak passend bij het blogthema. Bijvoorbeeld: ‘in de herfst vallen de appels niet ver van je hoofd’ of ‘weet je niet wat voor kostuum je aan kunt trekken tijdens Halloween? Vraag het aan je schoonmoeder (de heks).’ Op die manier wordt de tekst lekker speels en heb je meteen een duidelijk sfeerbeeld in het hoofd van jouw klant of lezer opgeroepen.

Naomi en ik paal

Wil jij meer leren over het schrijven van unieke blogs die opvallen tussen het enorme online aanbod? Download dan nu geheel gratis mijn 3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog’ op video.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *