Willy rode jurk

Veel ondernemers zien het schrijven van teksten die zorgen voor meer verkoop (oftewel: copywriting), niet als een belangrijk onderdeel van hun business. Ze denken bij zichzelf: ‘Oh dat doe ik er wel even bij, mijn branding en de foto’s die ik op mijn site laat zien, zijn toch veel belangrijker?’ ‘Ik schrijf zo zelf wel even een tekstje, dat kan iedereen.’ Totdat ze daadwerkelijk iets op papier willen zetten en erachter komen dat het toch niet zo eenvoudig blijkt als het in eerste instantie leek. Want hun teksten inspireren niet, hun potentiële klanten haken af wanneer ze de bedrijfswebsite bezoeken en niemand schrijft zich in voor de gratis PDF met handige tips.

Ook komen ze erachter dat het schrijven van hun teksten ze eigenlijk teveel tijd kost of dat ze het schrijven ervan helemaal niet leuk vinden. Je kunt dit natuurlijk voorkomen door een copywriter in te huren die er haar vak van heeft gemaakt om teksten te schrijven waarmee jij de instant expert wordt in jouw branche, zodat jouw potentiële klanten voortaan wel gelijk op die koopknop drukken. Scheelt jou een heleboel tijd en gedoe en die ander levert kwalitatief goede teksten aan die jij nooit zult kunnen evenaren, als je er niet ook minstens drie jaar op gestudeerd hebt. In dit blog beschrijf ik nog 7 andere redenen die van belang zijn wanneer jij een goede copywriter in wilt huren en kom je erachter dat copywriting eigenlijk net zo’n belangrijk onderdeel is van je business als je sales- en marketingactiviteiten.

Een copywriter kan ervoor zorgen dat alles leuk en aantrekkelijk klinkt

Een copywriter begrijpt dat er een strategie zit achter de content die je wilt creëren. Hoe beter de kwaliteit is van de woorden die je laat schrijven, hoe meer jij als de expert wordt gezien binnen jouw branche en hoe beter de connecties zijn die jij op kunt bouwen met je potentiële klanten. Een copywriter schrijft in de taal die jouw klanten ook gebruiken en zorgt ervoor dat alles wat er geschreven wordt, aantrekkelijk klinkt. Het einddoel is namelijk altijd om trouwe lezers en volgers te veranderen in trouwe kopers. Dus in principe zou een goede copywriter zelfs een drol in een schelp kunnen verkopen. De woorden die mensen lezen maken dan vanzelf genoeg indruk op ze om ze te overtuigen een aankoop te doen. En ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je echt iets verkoopt dat voor jouw klanten de moeite waard is 😉 Aantrekkelijke copy bevat een goede titel die direct de aandacht van je lezer grijpt, goed gestructureerde content waarin jouw expertise naar voren komt, een duidelijk verhaal, teksten die gericht zijn op het benoemen van resultaten voor jouw klant in plaats van processen of methodieken en uiteraard zitten er geen spelfouten in de copy.

Copywriters zorgen voor veel meer organisch verkeer en sales, waardoor je geld bespaart op advertenties

Het liefst krijg je als ondernemer natuurlijk zoveel mogelijk leads op een organische manier op je e-maillijst of in je funnel. Dan hoef jij geen duizenden euro’s aan advertenties uit te geven. Natuurlijk blijft het slim om Facebook advertenties in te zetten wanneer je een gratis challenge of webinar geeft om zoveel mogelijk mensen binnen te halen, maar wanneer ze op een organische manier binnenkomen, merk je vaak dat de leads jou al enigszins kennen of dat je ze al eens eerder gesproken hebt. Vaak zorgt dat ervoor dat ze sneller een aankoop bij je doen dan ‘koude’ leads, omdat ze je al leuk vinden en vertrouwen. Een copywriter creëert de content die ervoor zorgt dat klanten op een organische manier bij jou terechtkomen. Omdat ze geïnspireerd raken door je teksten of het super waardevol vinden wat er wordt gedeeld op social media. Die content zorgt ervoor dat potentiële klanten naar je website toegaan en daar even blijven om een aankoop te doen. Wanneer je organisch verkeer stimuleert met behulp van goede copy, zal je je omzet omhoog zien schieten. Vergeet daarbij echter niet om zelf de band met die leads op te blijven bouwen en ze regelmatig eens een berichtje te sturen om te vragen hoe het gaat. Dan komt het een stuk minder salesy over, wanneer jij ze een keer een aanbod doet waarmee ze echt geholpen zijn.

Willy wapperende jurk

Een copywriter zorgt voor online zichtbaarheid en veel meer interactie met jouw klanten

Wees consistent aanwezig met de content die je post. Mijn eigen ervaring hiermee is: hoe meer inspirerende posts ik op Facebook en Instagram plaats, hoe meer salescalls er bij me geboekt worden. Probeer dit dus dagelijks minimaal één keer te doen. Vaak hebben ondernemers die al wat verder zijn, hier helemaal geen tijd of inspiratie voor. Daarom is het slim om hier een copywriter voor in te schakelen. Een copywriter helpt je namelijk om een perfecte en consistente aanwezigheid op social media te creëren, door het schrijven van epische content die zorgt voor meer klikken naar jouw website en die de interactie onder je posts aanwakkert. Omdat er de juiste call-to-actions onder geplaatst worden die triggeren. Andere mensen lezen mee met deze discussie en besluiten er ook op te reageren of zullen jou direct herinneren omdat je een duidelijk punt aankaart waarin zij zichzelf herkennen. Hoe fijn is het als een copywriter zorgt voor jouw online zichtbaarheid op consistente basis en connecties met potentiële leads opbouwt, terwijl jij zelf lekker je ding aan het doen bent en je je daar dus helemaal niet druk over hoeft te maken?

Een copywriter weet precies welke woorden er gebruikt moeten worden om jouw ideale doelgroep aan te spreken

Als je een professioneel copywriter inhuurt, krijg je niet alleen iemand die ‘leuke stukjes’ kan schrijven die aanspreken, maar kan diegene ook perfect verwoorden wat jij als ondernemer aan je klanten te bieden hebt. Copywriters zijn er meestal op getraind om zoveel mogelijk te leren over verschillende branches, zodat ze daar kwalitatieve content over kunnen schrijven die door iedereen begrepen wordt. Zo zorgen ze ervoor dat alles wat ze schrijven, exact is afgestemd op de klanten die het moeten lezen. Die raken betrokken bij de inhoud en denken gelijk: ‘Yes, dit gaat over mij! Heb je misschien een camera in mijn huis verstopt of kun je in mijn hoofd kijken?’ Daarnaast doet een copywriter altijd eerst onderzoek voordat er ook maar een letter op papier komt. Dit doen ze door aan klanten uit de door jouw gedefinieerde doelgroep te vragen welke problemen er spelen, waar ze ’s nachts van wakker liggen en hoe ze dit graag zouden willen oplossen. Vervolgens schrijven ze de woorden en uitdrukkingen die jouw klanten gebruiken, ook op in hun copy zodat ze zeker weten dat hiermee de juiste doelgroep aangesproken wordt.

rood

Je hebt iemand nodig die de psychologie achter het koopgedrag van mensen begrijpt

Een copywriter is zoveel meer dan een ‘gewone’ tekstschrijver. Een copywriter weet heel veel af van marketing, sales en de psychologie van de mens. Ze begrijpen dat mensen reageren en actie nemen vanuit emoties en verlangen en pas achteraf hun keuze rationeel met hun verstand proberen te verklaren. Ze weten dus ook dat mensen alleen iets bij je kopen, wanneer ze getriggerd worden in hun emoties. Wat vaak goed helpt is beschrijven wat mensen te verliezen hebben als ze ergens niet instappen. Dit kan bijvoorbeeld een online programma zijn, of jouw coachingstraject. Omdat copywriters van tevoren onderzoek hebben gedaan naar wat jouw klanten drijft en welke problemen ze hebben, weten ze ook exact welke mechanismen ze met hun teksten in werking kunnen zetten en wat ze de klant moeten bieden, om ze de aankoop te laten doen.

Zij passen hiervoor soms ook de 7 beïnvloedingsprincipes van psycholoog Robert Cialdini toe: ze beschrijven jou als een autoriteit in je vakgebied (bijvoorbeeld door een publicatie van jou in een gerenommeerd tijdschrift te delen), passen schaarste toe (‘nog maar 2 plekken beschikbaar in de workshop’), zetten commitment & consistentie in (door de klant consistent bloot te stellen aan herhaling over een bepaalde korting die hij krijgt op een mooi product, gaat dit vanzelf in zijn hoofd zitten en doet hij eerder een aankoop) en proberen sympathie op te wekken (door te laten zien dat je fans hebt of een groot aantal volgers). Ook maken zij weleens gebruik van het principe van wederkerigheid (wanneer jij gratis waardevolle tips of een E-book weggeeft dat supergoed geschreven is, voelt de ander zich bijna verplicht iets voor je terug te doen). En goede copywriters schrijven hun teksten op zo’n manier dat de ander zich gezien en gehoord voelt en ook bij een bepaalde groep wil horen die dezelfde mening heeft (denk aan een uitnodiging voor een specifieke Facebookgroep). Hiermee wordt het principe van psychologische eenheid toegepast in je tekst. Iedereen wil namelijk ergens bij horen.

Je staat zelf vaak te dicht bij je eigen bedrijf en expertise

Wat ik zelf vaak merk als ondernemers hun eigen teksten proberen te schrijven, is dat ze heel veel vakjargon gebruiken of totaal niet concreet zijn in wat ze hun klanten kunnen bieden, omdat dit voor hen zo vanzelfsprekend is. Je kunt dus wel denken dat het slim is om je eigen teksten te schrijven omdat je zoveel weet over je eigen branche, maar het kan er juist voor zorgen dat je je teksten teveel vanuit jouw eigen perspectief schrijft. Dan komt het niet op de juiste manier bij klanten binnen. Een copywriter kan objectief naar jouw business kijken en in heldere en klare taal verwoorden waar het nu precies om gaat. Verwarrend vakjargon zal er dan automatisch uitgefilterd worden, zodat het voor jouw klanten meteen begrijpelijk is wat je voor ze kunt doen. Ze denken: ‘Ha! die persoon weet exact waar ik mee zit zonder moeilijke woorden te gebruiken en ik weet precies waarvoor ik bij hem of haar terecht kan.’ Wanneer mensen dat iedere keer denken, heb jij jezelf gepositioneerd als de expert binnen jouw branche. En dat is natuurlijk precies de bedoeling van jouw teksten.

Willy's Ibiza jurk

Verkeerde spelling ondermijnt je geloofwaardigheid als ondernemer

9 van de 10 keer zijn ondernemers heel erg slecht in het toepassen van de juiste spelling en grammatica in hun teksten. Af en toe tot mijn grote frustratie wanneer ik als taalpurist al die fouten ook nog eens uit hun tekst moet gaan zitten vissen 😉 Maar als je teksten gaat schrijven voor je website of je blog, wil je natuurlijk zeker weten dat het goed is, ook omdat Google je woorden als het ware indexeert. Ben je absoluut niet sterk in het schrijven van Nederlands? Besteed het dan a.u.b. uit aan een copywriter. Dan weet je in ieder geval zeker dat je website of blogteksten er professioneel uitzien en dat je lezers of klanten daar niet op zullen afhaken. Het schrijven van de juiste woorden is van groot belang voor je SEO, oftewel hoe hoog jouw website teksten in de zoekresultaten van Google verschijnen, want dat doen ze alleen wanneer je spelling klopt (omdat mensen nu eenmaal zoeken op die woorden met de juiste spelling). Het maakt jou veel geloofwaardiger als ondernemer en laat zien dat je waarde hecht aan kwaliteit.

Ook een copywriter inhuren?

Zoals je hebt kunnen lezen, is het een goed idee voor iedere business om regelmatig een copywriter in te huren wanneer je kwalitatieve web copy of social media content wilt genereren en daarmee meer zichtbaarheid voor jouw business. Door het schrijven van je content uit handen te geven aan echte taaltovenaars als copywriters, zullen je copy en je website met grote sprongen vooruitgaan, doordat er veel meer (organisch) verkeer en klanten op af zullen komen. Ook een copywriter inhuren of kijken op welke punten je website copy nog te verbeteren valt? Boek dan vrijblijvend een gratis website scan met me via https://willyswereld.nl/gratis.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *