Dancing in pink street

We hebben er allemaal weleens last van. Dagen waarop het even niet lekker loopt in je business. De flow is eruit, je draait te weinig omzet of je energiepeil is laag en daarmee je zelfvertrouwen weg. Je hebt het gevoel dat het je niet lukt om je tot schrijven te zetten en er komt geen inspiratie opborrelen. ‘Laat maar’, denk je bij jezelf, ‘ik wacht wel tot ik weer eens een idee heb en probeer daar dan iets inspirerends over te schrijven.’ Gelukkig kan het ook anders en hoef je niet dagen zitten tobben om je weer goed te voelen, zodat je snel gefocust en bubbelend van de toffe ideeën weer aan de slag kunt. Hiervoor is de cheatsheet of awesomeness in het leven geroepen.

Wat is de cheatsheet of awesomeness?

Deze cheatsheet bestaat simpelweg uit een Excelsheet van 5 rijen naast elkaar. Hier zet je verschillende zaken in waardoor jij je weer goed gaat voelen over jezelf en wat je tijdens je ondernemerschap allemaal al bereikt en geschreven hebt.  Wanneer je dit leest, groeit jouw zelfvertrouwen en voel je je direct een stuk beter over jezelf, ondanks dat je een baaldag hebt of een energievretende klant aan de lijn hebt gehad. Zodat je ook nooit meer hoeft te zeggen dat je geen inspiratie meer hebt om content te schrijven, want je hebt het tenslotte altijd weer opgepakt na het lezen van je eigen awesomeness. En de cheatsheet geeft daarvan het sluitende bewijs. In de 1e rij schrijf je op welke harde cijfers je hebt gerealiseerd. In mijn geval is dat bijvoorbeeld: ‘Ik heb de afgelopen twee jaar stug iedere week een nieuwe blog geschreven en deze op mijn website & Social Media accounts geplaatst. Zeker niet iedere ondernemer kan dit zeggen en daarnaast ben ik dus creatief genoeg om altijd weer iets nieuws en tofs te verzinnen.’ Of: ‘Tijdens de lancering van mijn allereerste online training via Instagram heb ik 2000 euro aan omzet gedraaid.’ Wanneer je dit terugleest als je even niet zo lekker in je vel zit, ervaar je toch een gevoel van trots en kun je snel de hele wereld weer aan.

Ik tegen de muur

Autoriteit & sociaal bewijs

In de tweede rij van je cheatsheet schrijf je het kopje ‘Autoriteit’ op. Autoriteit houdt in dat jij een expertstatus hebt opgebouwd als ondernemer binnen een bepaalde branche, door te hebben gewerkt met bekende merken of namen of door iets bijzonders te hebben neergezet. Hier kun je opschrijven: ‘Ik heb een boek geschreven over mindset dat door miljoenen mensen gekocht is.’ Of in mijn geval: ‘Ik heb enige tijd geblogd voor het bedrijf van Simone Levie, Kim Barend & Youri Meuleman.’ Of: ‘Ik heb een jaar lang blogs mogen schrijven voor een supertof online interieurplatform.’ In de derde rij verzamel je al het sociaal bewijs dat je in de loop van je ondernemerschap hebt mogen ontvangen. Dus alle positieve reviews,  linkjes naar videotestimonials van tevreden klanten, bizar veel likes op een specifieke Social Media post en privé berichtjes en/of mails met complimenten gooi je allemaal bij elkaar in het Excel-document, zodat je na het lezen ervan weer weet wat jouw missie is en waarvoor je het allemaal doet. Het zorgt ervoor dat je niet opgeeft en met frisse moed en veel plezier een nieuwe klant durft te benaderen met jouw toffe aanbod.

Willy kasteel Pena

Schaarste en urgentie

In de 4e rij van je cheatsheet komt schaarste aan bod. Je hebt bijvoorbeeld in je blog of op een salespagina geschreven dat je nog maar twee plekken over had (als dit ook echt zo was!), waardoor de laatste geïnteresseerde klanten toch nog instapten en jij een recordomzet draaide. Of je gaf via je gratis online strategiegesprek aan dat je enkel nog een maand lang klanten aannam en dat je daarna bezig zou zijn met andere belangrijke projecten die je aandacht vroegen. Zodat die klant niet kon wachten om met jou te starten aan het bouwen van zijn of haar website/zelfvertrouwen/money mindset en met je in zee ging. Zo kom je automatisch bij de 5e rij uit de cheatsheet van ‘urgentie’ terecht. Je hebt bijvoorbeeld eens aangegeven dat potentiële klanten het beste zo snel mogelijk in konden stappen in je programma, omdat je slechts eenmalig een bepaalde cursus gaf of een early bird korting hanteerde. Toen zag je dat de verkopen op je mailinglijst één voor één binnen kwamen rollen. Daarnaast heb je bijvoorbeeld een jaar geleden voor een gaaf project waar je mee bezig was, bij je klanten aangegeven dat ze eerst nog een jaar zelf konden aanklooien en uitproberen, maar dat ze die tijd waarschijnlijk niet hadden als ze sneller in omzet wilden groeien met hun bedrijf. Jij hebt ze toen veel sneller kunnen helpen naar de gewenste oplossing voor hun probleem en kon zien hoe ze als een malle winst maakten en daarbij ook de wereld een beetje mooier maakten met hun coaching. Schrijf het allemaal op en uit in je cheatsheet of awesomeness en kijk ernaar, iedere keer dat jij een baaldag hebt of van plan bent vol herwonnen zelfvertrouwen een nieuw aanbod te verkopen.

Willy Arabian Nights

Toepassing van de cheatsheet of awesomeness

Oké, nu je jouw cheatsheet of awesomeness als het goed is helemaal hebt ingevuld, ben je klaar om de volgende geïnspireerde stap te zetten. Jezelf niet meer tegen laten houden door belemmerende gedachten en gewoon gaan starten met schrijven. Blogs, Social Media berichtjes, artikelen, misschien zelfs wel een boek. En niet vergeten om je huidige aanbod te promoten natuurlijk, want je marketing en sales gaan altijd door. Heb jij 100% vertrouwen in de waarde van je dienst of product en wil jij leren hoe je die met gemak kunt gaan verkopen, zonder dat het zwaar voelt of vervelend, maar juist met een zekere luchtigheid? Dan heb ik op dit moment een toffe early bird actie voor je. In mijn nieuwste online training ‘Schrijf een briljante salespagina binnen één dag’ leer ik je in een besloten Facebookgroep in 10 korte video’s stap voor stap hoe je in slechts één dag met gemak een salespagina kunt schrijven die altijd aanslaat bij jouw klanten, ongeacht in welke business je werkzaam bent. Geleerd van een Amerikaanse coach die alleen met dit format al 10.000 euro per maand aan omzet draait en als een tierelier nieuwe leads binnenhaalt. Wil jij dit ook realiseren voor jezelf? Meer informatie over de training en het early bird aanbod t/m 17 juni lees je hier: Online training: ‘Schrijf een briljante salespagina binnen één dag. Ik zie je snel aan de andere kant waar je je sales voortaan met gemak en vol zelfvertrouwen (ook met dank aan je cheatsheet) uitvoert!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *