Willy's Ibiza jurk

Denk je erover om een copywriter in te huren? Lees dan dit blog als je een online business hebt, een content creator bent of diensten levert aan B2B klanten:

Jouw copywriter is niet:

-Je magische ticket dat ervoor zorgt dat er zich binnen 1 dag organisch 10.000 mensen inschrijven op je e-maillijst.

Natuurlijk kunnen we wel woorden schrijven die ervoor zorgen dat meer websitebezoekers veranderen in leads die zich inschrijven voor jouw gratis weggever. Maar JIJ bent degene die ervoor moet zorgen dat je de juiste leads naar je website toestuurt. Wanneer je nu maar een handjevol websitebezoekers hebt, betekent dat dus niet dat dat zomaar binnen een dag zal veranderen. 

-De persoon die verantwoordelijk is voor het opbouwen van een relatie met jouw publiek.

Natuurlijk kunnen copywriters e-mails en website copy voor je schrijven die jou helpen met het opbouwen van de welbekende know, like en trust factor bij je lezers of leads. Maar daar heb je uiteindelijk meer voor nodig, zoals goede reviews, consistent op komen dagen online of offline, betrouwbaarheid van jou als ondernemer en de juiste timing, voordat iemand er echt klaar voor is om een dienst bij je af te nemen. Jij bent degene die je leads consistent moet voeden met tips, inspiratie en mooie verhalen. Het is van belang dat je gaat erkennen dat ze meer nodig hebben dan een paar van je wekelijkse e-mails, voordat ze er klaar voor zijn om te investeren in jouw product, dienst of programma. 

-Degene die ervoor zorgt dat jij een ster wordt in jouw branche met enkel wat woorden.

Wil jij een voorbeeld zijn op het gebied van persoonlijk leiderschap? En wil jij iemand zijn die vele duizenden klanten inspireert? Dan ben jij degene die daar de verantwoordelijkheid in moet pakken en het werk moet doen. Jij moet op komen dagen door consequent zichtbaar te zijn. Jij moet content creëren voor je mailinglijst en je Social Media kanalen en hier consistent aan werken, zodat je potentiële klanten op een gegeven moment jouw naam kennen en weten waarvoor ze bij jou moeten zijn.

Copywriters kunnen je zeker weten helpen met het duidelijker verwoorden en aantrekkelijker maken van jouw boodschap. Ze zorgen ervoor dat jouw branding op orde is en schrijven woorden die bij jou passen. Maar jij bent zelf je eigen brand, en jij moet ook bereid zijn om op die manier op te komen dagen, om zo een top reputatie te bouwen voor jezelf. Misschien denk je nu wel bij jezelf: ‘Maar ik heb nu ook een cursus gekocht van die en die, enkel op basis van wat e-mails die ik heb ontvangen van deze bekende ondernemer.’ Ja dat kan heel goed zijn, maar waarschijnlijk volg je die ondernemer al heel lang of ben je allang bekend met de reputatie die hij of zij voor zichzelf heeft opgebouwd. Wanneer je dit nog niet hebt gedaan voor jezelf en je eigen business, gaat het met de verkoop van je events, programma’s of online cursussen, lang niet zo snel of makkelijk als jij misschien had gehoopt. Je eerste taak in je business is dus: jezelf neerzetten als een stevig brand.

Willy met cola

-Je businesscoach.

De meest aantrekkelijke copy ter wereld gaat er niet zomaar voor zorgen dat je met succes een dienst gaat verkopen waar eigenlijk niemand op zit te wachten. Tenzij je de boel saboteert en alleen maar uit bent op zoveel mogelijk geld verdienen door mensen op te lichten. Maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat dat niet je bedoeling is en dat je zoveel mogelijk waarde wilt leveren. Hoe je aanbod eruitziet doet er toe. Hoe goed jij je ideale klant begrijpt doet er toe. Hoe goed jij bent in je salescalls doet er toe. Copywriters kunnen een hoop voor je doen. Maar we kunnen met onze woorden geen deals voor je sluiten die niet resoneren met wat je publiek echt wil of van jou verlangt. 

De copywriter die jij inhuurt zou wel: 

-Dieper met je in moeten gaan op je copy dan alleen wat woorden en zinnen veranderen.

Wil je een tagline waarmee je direct de aandacht van je publiek grijpt? Dan zul je eerst meer helderheid moeten krijgen over je boodschap, over de transformatie die jij je klanten belooft en de tone-of-voice die bij jouw brand past. Je moet exact weten tegen wie je spreekt, je moet weten over welke inhoud je het wilt hebben en hoe je over wilt komen op anderen, voordat je een copywriter gaat betalen voor het tweaken van je tagline. Want als jij en je copywriter daar beide nog totaal geen idee van hebben, blijf je je boodschap en tagline voor eeuwig aanpassen.

-Met jou aan de slag moeten gaan om te achterhalen welke verhalen er in jou schuilen en duidelijk maken aan jouw publiek waar je voor staat en wat je belangrijk vindt.

Wanneer je zelf je eigen brand bent, willen mensen iets van jou kopen omdat ze zich kunnen identificeren met datgene waar JIJ voor staat en in gelooft. Zij willen zich kunnen identificeren met jouw (ondernemers-)reis. Daarnaast willen ze ook nog eens onder de indruk zijn van wat je allemaal voor elkaar hebt gekregen voor andere klanten (voor hen zichtbaar via de reviews op jouw site of Social Media kanalen). Dit zorgt er allemaal voor dat ze bij jou iets willen kopen om wie JIJ bent. Een hoop mensen verkopen namelijk dezelfde diensten of producten als jij. Wat betekent dat je er zeker van moet zijn dat je publiek gemotiveerd is om te luisteren naar wat jij ze leert en vertelt omdat ze JOU leuk vinden als persoon. Het betekent ook dat je ervoor moet zorgen dat je niet dezelfde beloftes doet als alle andere mensen in dezelfde branche en dat je eruit springt als het gaat om originaliteit en authenticiteit. 

Willy wapperende jurk

-Onderzoek moeten doen naar de taal die jouw ideale klant gebruikt, maar ook naar de taal die ze graag horen.

Je kunt het beste tegen je klanten praten met woorden die ervoor zorgen dat je direct hun aandacht trekt. Dat houdt in dat 80% van je woorden moet gaan over de helderheid die jij wilt scheppen rondom de boodschap of missie die je wilt uitdragen. Bij de andere 20% van de woorden gaat het erom dat je die boodschap communiceert op zo’n manier dat het degene raakt of aanspreekt die naar je luistert, zodat diegene meer van je wil weten of een dienst bij je af wil nemen.

-Moeten begrijpen hoe jouw copy in connectie staat met het grotere ondernemersplaatje dat jij voor ogen hebt: wat zijn de ultieme doelen die jij hebt gesteld voor je business en wat wil je binnen nu en een jaar bereiken?

Het gaat er niet alleen om, om mooie woorden te gebruiken of je boodschap goed te laten klinken. Het gaat erom dat je woorden gebruikt die mensen inspireren om in actie te komen voor zichzelf omdat ze klaar zijn met hun huidige situatie en graag verder of sneller willen groeien. Met jouw hulp. Daarom moet er een duidelijk doel zijn voor iedere tekst die je schrijft, en je copywriter gaat samen met jou kijken welke doelen dat dan zijn. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat je die doelen ook daadwerkelijk gaat behalen. Heb je bijvoorbeeld geweldige reviews van klanten? Dan zou je daar met je copy op in kunnen haken om jezelf te positioneren als de expert in jouw branche.

The blue door

Moraal van het verhaal

Taal en woorden zijn zeer krachtig en hebben zeker weten enige toverkracht.

Maar je copywriter is geen tovenaar en kan geen teksten schrijven die de harten van jouw klanten inspireert, zonder jouw uitgebreide hulp. We kunnen helaas geen gedachten lezen of in onze kristallen bol kijken. Dan is het fijn als jij hierin een goede sparringpartner voor ons bent. 

En tot slot moet je eerst een goede fundering voor je business hebben gelegd, zodat wij de woorden kunnen schrijven die raken, inspireren en een ripple effect in de wereld creëren. Alleen dan zal er massaal actie worden ondernomen door jouw potentiële klanten, in jouw voordeel.  Daarmee bedoel ik actie in de zin van: Met zijn allen op een drafje naar jouw website om daar snel een virtueel kennismakingsgesprek met je te boeken. Want hoe meer geschikte leads je hebt, hoe meer verkoop je eruit gaat halen.

Ben jij klaar voor een transformatie?

Denk jij na het lezen van dit blog: ‘Yes ik ben er klaar voor om een conversie copywriter in te huren die van mijn site een salesmachine maakt, maar ik begrijp ook dat ik mijn eigen verantwoording moet nemen als het gaat om het neerzetten van mezelf als brand en het generen van leads die ik naar mijn vernieuwde website kan sturen, boek dan hier 1 van de 8 gratis Website scans met mij: https://willyswereld.nl/gratis/.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *