Website teksten schrijven kan voelen als een enorme taak die je het liefst zo lang mogelijk voor je uit wilt schuiven. Als je iets voor je klanten wilt schrijven, gaat dat vaak veel gemakkelijker dan wanneer het over jezelf moet gaan. Als je moet schrijven over wat jij te bieden hebt, blokkeer je soms en komt er maar weinig op (digitaal) papier. Terwijl jij intussen ook wel weet dat je resultaten moet benoemen in plaats van processen of methodieken. Dat je niet alleen feiten moet presenteren, maar ook moet inspelen op de emoties van je potentiële klant. Dat je een verhaal kunt vertellen, maar daarnaast ook zo kort en bondig mogelijk moet zijn. En dan denk je na iets te hebben opgeschreven: het klonk zo goed in mijn hoofd, maar als ik het eenmaal op papier moet zetten, komt het er helemaal niet lekker uit. Ik snap je helemaal, zelfs ik heb hier weleens last van gehad tijdens het schrijven van mijn eigen website. Daarom heb ik een handige checklist voor je gemaakt met 61 punten die je kunt volgen om het jezelf wat gemakkelijker te maken. Al kun je voor het beste resultaat uit je website natuurlijk altijd nog een goede conversie copywriter inhuren 😉
Nu vraag je je vast af: Hoeveel webpagina’s heb ik nodig? Wat moet ik op elke pagina schrijven? Hoe zorg ik ervoor dat klanten bij me kopen of in ieder geval contact met me opnemen? Elke vraag die je jezelf stelt, zorgt alleen maar voor meer vragen en chaos in je hoofd. Gebruik daarom deze checklist: zodat je bepaalde fouten kunt vermijden en overtuigende website teksten leert schrijven.
- Veel ondernemers gaan uit van zichzelf: wie ze zijn, waarom ze uniek zijn en hoe ze hun diensten kunnen verkopen. Maar onze potentiële klanten willen vooral weten wat zij er voor voordeel uit kunnen halen. Bedenk daarom voordat je je website teksten gaat schrijven voor wie je er exact bent en wie jouw ideale klant is.
- Bepaal welke content jouw lezer het beste laat begrijpen welke producten of diensten je aanbiedt. Vaak moet je goed uitleggen wat je nu precies doet als je een copywriter, webdesigner of branding expert bent. (Een copywriter schrijft teksten die jou meer omzet en klanten opleveren. Een webdesigner bouwt jouw website op een zo gebruiksvriendelijk mogelijke manier, zodat je klanten alles snel kunnen vinden. En een branding expert denkt niet alleen mee over je logo en je huisstijl, maar ook over de boodschap die jij met je bedrijf naar buiten wilt brengen en hoe je die vervolgens visueel en kloppend maakt).
- Verzamel de vragen die jouw potentiële klanten regelmatig aan je stellen en bedenk hoe jij ze kunt helpen om een juiste keuze te maken. Jouw lezer kent hoogstwaarschijnlijk niet altijd het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver. Of tussen een webdesigner en een webontwikkelaar.
- Bedenk hoe je jouw ideale klant het best kunt helpen. Wat drijft haar? Wat motiveert hem? Waar droomt hij of zij van? Is dat van meer omzet maken door een mooie groei van haar business? Of is dat van gezonder worden en meer energie ervaren door de dag heen? Of droomt ze van een fijne partner om haar leven mee te delen? Pas wanneer je dit weet, weet je ook wat je in je teksten kunt verkopen.
- Schrijf de bezwaren op die jouw potentiële klanten kunnen hebben (geen geld, geen tijd, verkeerde timing etc). Waarover twijfelen ze voordat ze in jouw programma of traject instappen? Of voordat ze jouw product aanschaffen? En hoe zorg je ervoor dat je die bezwaren al wegneemt in je teksten?
- Website bezoekers hebben haast. Ze scannen je site snel om te vinden waar ze naar op zoek zijn. Gebruik daarom een tagline die direct duidelijk maakt of ze op de goede plek zitten. Een tagline is een soort slogan die je kort, duidelijk en aantrekkelijk mag maken. De mijne is bijvoorbeeld: ‘authentieke copy die maakt dat jij de ster wordt in jouw branche.’ Mijn klanten weten daardoor waarvoor ze bij mij moeten zijn (authentieke copy) en wat het ze oplevert (ze worden gezien als de expert in hun branche en verkopen daardoor meer). Laat mensen niet teveel nadenken over wat je hier nu mee bedoelt of doet, het moet in één oogopslag duidelijk zijn.
- Gebruik geen taglines als ‘welkom op mijn site.’ Jouw ideale klant hoort zich al welkom te voelen op jouw site door wat hij leest en ziet. Bovendien is het een gemiste kans voor het schrijven van een meer aantrekkelijke tagline die gelijk de aandacht grijpt.
- Zorg voor één duidelijke call-to-action op de homepage. Het liefst in de vorm van een fel gekleurde button die direct opvalt. Wat is de belangrijkste actie die jouw lezer moet uitvoeren? Leid ze daar dus ook naartoe. Denk hierbij aan een gratis kennismakingssessie, het downloaden van een gratis E-book of een inschrijving op je e-maillijst.
- Dring je diensten of producten niet aan mensen op, maar focus je op wat je website bezoekers willen doen en op de informatie waar ze naar zoeken. Kijk maar eens naar de website van Alzheimer Nederland. Ze focussen zich niet direct op meer donaties, maar bieden hulp in de vorm van artikelen om Alzheimer en de oorzaken en behandeling ervan beter te begrijpen. Daarnaast worden er regelmatig acties in het leven geroepen als troost voor de naasten van mensen met dementie. Denk maar aan de gratis gele #wevergetenjullieniet poster die met Pasen in alle kranten te vinden was. Hierdoor doneren meer mensen aan Alzheimer, dan wanneer ze alleen de focus op de donaties zelf zouden leggen in hun teksten.
- Zorg voor zo min mogelijk afleiding en tierelantijntjes, zodat jouw website bezoekers zo snel mogelijk vinden waar ze naar op zoek zijn.
- Publiceer geen nieuws over jezelf of je bedrijf op je homepage. Want eerlijk: who cares behalve jij?
- Zorg dat je voor elk product of elke dienst een aantrekkelijke of interessante foto publiceert waar je klant op door kan klikken. Je wilt jouw klanten hiermee nieuwsgierig maken naar wat jij te bieden hebt.
- Wat is volgens jou het doel van je ‘Over mij’ pagina? Die gaat over jouw leven, jouw diensten en over persoonlijke feitjes toch? Nee, niet helemaal. Jouw klanten willen altijd weten wat zij aan jouw verhaal hebben. De vraag die je op deze pagina kunt beantwoorden is: welke problemen los ik op voor mijn klanten? Want als je over HUN problemen schrijft, trek je direct de aandacht. Schrijf daarom alsof je direct tegen je lezer praat en gebruik veelvuldig het woord ‘je.’ Herken je dit? Heb je hier ook last van? etc.
- Je mag absoluut een paar grappige of interessante weetjes over jezelf in de ‘Over mij’ pagina verwerken, maar let erop dat je jezelf niet alleen maar de hemel inprijst. Dat is voor veel mensen een afknapper. Laat je resultaten voor je spreken in de vorm van klantreviews die je op je homepage en je aanbodpagina zet.
- Let erop dat je op je ‘Over mij’ pagina de juiste tone-of-voice gebruikt en dat je net zo schrijft als je praat. Tip van Flip: Je kunt in je hoofd net doen alsof je met een klant aan het bellen bent, zodat je exact weet welke woorden je op kunt schrijven. Gebruik desnoods een voice recorder en typ het later uit.
- Zet altijd een duidelijke foto van jezelf en/of je teamleden op je ‘Over mij’ pagina. Mensen connecten met mensen, niet met logo’s.
- Zet ook op je ‘Over mij’ pagina een call-to-action button neer. Het is vaak de best bezochte pagina op je site, dus zonde als je die kans onbenut laat. Waar wil je jouw website bezoekers naartoe sturen? Maak dat heel duidelijk, zodat ze jou daarin volgen.
- Hoe vaak bestaat de contactpagina op een website wel niet uit een saai contactformulier? Waarmee je je klanten juist wegjaagt in plaats van aanmoedigt om contact met je op te nemen? Laat daarom zien dat je oprecht interesse hebt in de ander door een paar vriendelijke regels introductie te schrijven. Dat is al heel wat meer dan wat de meeste andere ondernemers op hun website hebben staan.
- Zet in de introductieregels ook hoelang het duurt voordat jouw potentiële klant een antwoord mag verwachten, dat geeft ze helderheid.
- Gebruik niet enkel het standaard contactformulier, maar voeg een telefoonnummer en e-mailadres toe om wat persoonlijker over te komen. Als je spam wilt voorkomen, schrijf je <at> in plaats van @ of je voegt een Captcha optie toe aan je formulier.
- Zet de logo’s van de Social Media kanalen die je het meest gebruikt met de juiste links onder of boven je contactformulier. Zodat geïnteresseerden met je kunnen connecten en een kijkje achter de schermen in jouw business krijgen. Zet deze logo’s ook op je homepage. Ik vind het bijvoorbeeld zeer irritant als ik uren moet zoeken naar iemand zijn/haar Social Media kanalen om er vervolgens achter te komen dat ze helemaal niet op je site staan vermeld.
- Heb je een eigen kantoorruimte? Zet het adres dan duidelijk onderaan de contactpagina met een foto van de buitenkant, zodat klanten die live langs willen komen het gemakkelijk kunnen vinden. Vermeld er ook bij of er gratis parkeergelegenheid is en of het gemakkelijk bereikbaar is met het OV.
- Heb je een showroom of een galerie? Plaats dan een paar foto’s hiervan op de contactpagina, zodat je je klanten triggert om al dit moois ook in real life te komen bekijken.
- Hoe zorg je er nu voor dat de teksten op je aanbod of productpagina overtuigend genoeg zijn om mensen contact met je op te laten nemen of iets bij je te laten kopen? Vaak beschrijven ondernemers hier wat ze exact doen, maar het is belangrijker om na te denken over hoe jouw dienst of product je ideale klant kan helpen en dat te beschrijven.
- Creëer voor ieder aanbod dat je hebt een nieuwe landingspagina, zodat er meer websiteverkeer naar iedere pagina stroomt. Daarnaast kun je hier duidelijk en uitgebreid de resultaten beschrijven die een klant er per dienst of product uithaalt.
- Gebruik dezelfde taal die jouw klanten gebruiken. Wanneer jouw klanten zoeken naar iemand die gespecialiseerd is in het schrijven van teksten, ga je het in je aanbod niet hebben over businesscoaching of adverteren. Houd je woordgebruik simpel en toegankelijk.
- Beschrijf resultaten in plaats van kenmerken van je dienst/product. Kenmerken zijn feiten over wat jouw dienst/product inhoudt. Resultaten gaan over wat jouw aanbod kan betekenen voor je klanten. Hoe help je ze de gewenste situatie bereiken? Hoe los je hun problemen op? Op die manier speel je in op emotie en zijn je klanten sneller geneigd tot het kopen van jouw aanbod. Je klanten kopen namelijk op basis van emotie, en verantwoorden de aankoop achteraf met hun ratio.
- Vergeet niet om hier weer een heldere call-to-action button en/of tekst neer te zetten. Kunnen ze direct op de koopknop drukken? Wil je dat ze eerst contact met je opnemen? Of kunnen ze doorklikken naar meer informatie over je aanbod? Kies er één.
- Het is slim om een blog op je website te plaatsen, omdat jouw klanten op zoek zijn naar informatie over jouw diensten en producten die inspireert, behulpzaam is of amuseert. Niemand is geïnteresseerd in enkel blogs met een salespitch over jouw aanbod, vooral niet wanneer ze jou nog helemaal niet kennen. Wanneer jij kennis en goede adviezen deelt in je blog, bouw je daarmee aan vertrouwen en autoriteit in jouw branche. Schrijf je blogs alsof je tegen een vriendin praat, stel vragen aan je lezer als je dat in een vriendschappelijk gesprek ook zou doen en spreek je lezer aan met ‘je.’ Vind je ook niet? Toch? etc.
- Maak je niet druk over of je teveel of te weinig woorden gebruikt. Zolang jij je boodschap kunt verkondigen in minimaal 300 woorden, is zoekmachine Google tevreden (en telt de blog mee voor je SEO).
- Publiceer alleen een blog wanneer je ook daadwerkelijk iets te melden hebt wat de moeite waard is. Publiceer content waar je trots op bent en publiceer geen matige blogs omdat het ‘nu eenmaal moet.’
- Wees niet bang dat je teveel gratis kennis weggeeft. Ik blog al drie jaar en deel een heleboel van mijn kennis over conversie copywriting gratis, maar ik heb nog steeds een heleboel klanten die mij graag betalen om hun website teksten of salespagina’s voor hen te schrijven 😉
- Creëer een mooie pop-up of een opvallend inschrijfformulier voor de lezers die zich willen abonneren op jouw blog en vertel ze wat ze gaan leren en hoe jij ervoor zorgt dat ze zich beter gaan voelen. Dit kan je zien als een soort extra weggever op je website.
- Dan nog wat tips over het editen van je content, zodat het aantrekkelijker wordt voor potentiële klanten om hierop aan te haken. Wanneer iemand een artikel zoekt op Google, kunnen ze op jouw website landen, maar dan bevinden ze zich niet altijd direct op de homepage. Bekijk of die leads gemakkelijk de weg kunnen vinden op jouw website wanneer ze op je blog of productpagina landen. Kunnen ze met gemak naar de homepage navigeren? Snappen ze direct op wat voor website ze terecht zijn gekomen? Controleer dit door een vriendin die niks van jouw website afweet door je site te laten navigeren en op te schrijven wat zij opmerkt.
- Wees consistent in het schrijven van bepaalde woorden en let op je spelling. Je kunt een titel zo schrijven: Website Teksten Schrijven Doe Je Zo! maar ook zo: Website teksten schrijven doe je zo! Het kan allebei, maar blijf consistent, zodat jouw potentiële klanten hierdoor niet worden afgeleid en op een gegeven moment zelfs jouw schrijfstijl zullen herkennen.
- Gebruik testimonials van klanten (zowel op video als op schrift) om bezwaren van nieuwe klanten op voorhand weg te nemen. Je kunt ze natuurlijk op één pagina zetten, maar het is slimmer om ze zowel op je homepage, aanbod pagina en ‘Over mij’ pagina te plaatsen. Zolang jij alles wat je schrijft (zoals resultaten) kunt beargumenteren met iets wat jouw klant letterlijk zegt in een testimonial, is jouw site goud waard. Het zorgt namelijk voor meer verkopen.
- Zet op iedere webpagina een call-to-action neer. Navigeer je potentiële klanten naar de plekken waar jij ze het liefst naartoe wilt hebben.
- Kijk waar je in je teksten kunt schrappen. Maak je teksten simpeler en korter, verwijder onnodig lange zinnen of zinnen die niks bijdragen aan wat je eigenlijk wilt zeggen en kijk of je je boodschap helder kunt maken naar je ideale klant in zo min mogelijk woorden.
- Verwijder uitroeptekens in je teksten, die worden alleen gebruikt door foute verkopers of door mensen die denken dat hun boodschap anders niet duidelijk genoeg overkomt. Geen goed teken dus.
- Gebruik de actieve vorm, niet de passieve vorm, die maakt je teksten saai. Dus niet: ‘Er is iemand op bezoek geweest’ maar wel: ‘Er kwam iemand op bezoek.’
- Probeer elke zin die je schrijft te beperken tot gemiddeld zo’n 14 woorden. Dat zorgt ervoor dat je teksten makkelijk leesbaar zijn.
- Gebruik duidelijke en concrete taal. Gebruik niet: in je kracht staan, alle ballen hooghouden, out-of-the-box denken, je droomleven manifesteren. Gebruik wel: Nee leren zeggen, het ontzettend druk hebben, oplossingen verzinnen waar niemand anders opkomt (met een concreet voorbeeld erbij) en met behulp van mediteren/affirmeren ervoor zorgen dat jij je droomhuis vindt.
- Zet je bedrijfslogo bovenaan je homepage of aan de linkerkant, omdat dat is waar mensen het eerste kijken als ze willen weten wie jij bent. Breek niet met dit soort website conventies waar we allemaal aan gewend zijn geraakt.
- Zorg ervoor dat er een zoekfunctie op je website staat, waarin jouw klanten direct kunnen typen waar ze naar op zoek zijn. Plaats deze zoekfunctie links of rechts bovenaan je site.
- Zorg ervoor dat klikbare buttons er letterlijk uitzien als buttons, zodat jouw potentiële klanten direct weten dat ze erop door kunnen klikken.
- Vermijd creatieve woorden die niemand begrijpt of die multi-interpretabel zijn, ook op de buttons. Houd het simpel.
- Maak je zinnen niet langer dan 75 tekens. Langere zinnen zijn lastiger te scannen, maar te korte zinnen werken ook niet, omdat je ogen moe worden als ze elke seconde van links naar rechts moeten schieten.
- Gebruik een lettertype dat goed leesbaar is. Wanneer je piepkleine lettertjes gebruikt, heeft niemand meer zin om je teksten te lezen. Dan moeten je klanten hun ogen teveel inspannen en dichtknijpen.
- Zorg ervoor dat je geen massieve blokken tekst maakt, creëer voldoende witregels en witruimte. Anders zullen mensen het bij voorbaat al niet willen lezen.
- Zorg ervoor dat je tekst links is uitgelijnd. Onze ogen vallen automatisch weer terug naar het beginpunt op links, zodra we een zin hebben gelezen. Houd hier dus ook rekening mee in je website teksten.
- Gebruik donkere kleuren voor je tekst op een witte achtergrond voor een maximaal contrast.
- Zorg ervoor dat je je titels en kopjes groter maakt (geef ze bijvoorbeeld een H1 en H2 header) en ze een andere kleur geeft, zodat ze direct opvallen tussen de standaard tekst.
- Gebruik bulletpoints op sommige pagina’s zodat je teksten gemakkelijker te scannen zijn voor de leads die snel willen vinden waar ze naar op zoek zijn.
- In eerste instantie schrijf je natuurlijk voor je ideale klant en komt, als het goed is, de zoekmachine Google op de tweede plek. Maar je kunt natuurlijk wel zaken toepassen die de SEO (zoekmachine optimalisatie) van jouw website boosten. Maak voor elke pagina die je schrijft in de achterkant van je website een ‘title tag’ of ‘meta tag’ aan. Dat is de blauwe link die mensen kunnen vinden in de zoekresultaten op Google en deze bestaat uit 55 tekens. Hierin beschrijf je waar je pagina over gaat en plaats je ook nog eens het focuswoord dat je erboven hebt ingegeven (gebruik hiervoor de Yoast plugin).
- Gebruik actieve woorden in de meta-description, zodat jouw leads door willen klikken naar aanleiding van de korte tekst (max. 155 tekens) die je daar geschreven hebt. Die tekst wordt ook getoond in de zoekresultaten onder de link naar een specifieke pagina.
- Gebruik H1 tags (oftewel kopteksten) voor je titels en H2 tags voor kopjes. Daarmee laat je aan Google zien dat die woorden het belangrijkst zijn in jouw tekst.
- Wees zo specifiek mogelijk en schrijf titels die antwoord geven op jouw klantvragen, omdat je daarmee relevante bezoekers naar je website trekt. Ik heb bijvoorbeeld twee jaar geleden een blog geschreven met als titel: ‘Hoe start je een blog?‘ die nog steeds duizenden bezoekers trekt elke maand.
- Koppel Google Analytics aan je website om te zien hoeveel bezoekers er iedere maand op je site komen, hoe lang ze blijven hangen en welke content het populairst is. Hier kun je op inspelen met bijvoorbeeld je blogs of nieuwe content.
- Zet in de footer van je website een copyright statement, zodat lezers kunnen zien dat deze website inclusief de teksten jou toebehoort.
- Zet in de footer ook een privacy statement, zodat je kunt laten zien welke data je opslaat van je website bezoekers en welke niet.
- Upload een favicon: een klein plaatje dat je gelijk vooraan ziet staan als mensen de link naar jouw website intoetsen. Bij mij is dat bijvoorbeeld een potje inkt, omdat ik graag schrijf 🙂
Winnende website teksten
Ik denk dat je na deze waslijst wel een goed beeld hebt gekregen van waar je allemaal op kunt letten wanneer jij je website teksten schrijft. En dat je niet meer blokkeert, omdat je deze checklist punt voor punt kunt afwerken. Nog even samengevat komt het op het volgende neer:
- Start altijd vanuit het uitgangspunt van je ideale klant.
- Bekijk jouw website door zijn of haar ogen.
- Neem zijn of haar bezwaren op voorhand weg en stuur jouw klant de juiste richting op met een duidelijke call-to-action.
- Help jouw klanten hun problemen op te lossen en hun dromen te realiseren.
- En wees altijd zichtbaar en je betoverende zelf. Dan komen de klanten algauw jouw kant op.
En mocht je nu denken: wat een waslijst, ik voel me enigszins overweldigd en ik wil graag samen met jou mijn website teksten schrijven of ik wil het helemaal aan jou uitbesteden, neem dan vrijblijvend contact met me op via https://willyswereld.nl/gratis/ om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!