Social distancing

We hebben er allemaal mee te maken. Social distancing, oftewel 1,5 meter afstand van elkaar houden. Toch luistert zeker niet iedereen naar deze oproep en zie ik om mij heen nog steeds groepjes gasten basketballen en hordes kinderen samen in de zandbak spelen omdat mama even een hoognodige wijnpauze nodig heeft. ‘Wat heeft dit nu met copywriting te maken?’ vraag je jezelf vast af.  Nou, zowel copywriting en het stukje marketing dat daar achter zit, is gericht op het verkopen van producten en diensten. Maar het gaat ook om het verkopen van ideeën en het beïnvloeden van het gedrag van consumenten aan de hand van de boodschap die jij afgeeft. Het doel van social distancing is om het gedrag van mensen op zo’n manier te sturen, dat het virus zich minder snel verspreidt. Maar de boodschap is blijkbaar niet bij iedereen aangekomen.

Waarom het nog niet lekker werkt

Ondanks de shitstorm waar we ons nu in bevinden, duurt het toch wel erg lang voordat iedereen de nieuwe regels snapt en zich er ook aan houdt. Deels hebben onze eigenwijsheid en onze individualistische gedachten als Nederlanders hiermee te maken. Maar er is nog iets anders dat ervoor zorgt dat niet iedereen de regels netjes opvolgt: verwarring. Als het neerkomt op het goed communiceren van een idee, is er één belangrijke waarheid die ALTIJD geldt in copywriting: een verwarde geest zal nooit iets bij je kopen. Dit geldt niet alleen voor sales, maar ook voor ideeën. Als jouw beoogde publiek in de war raakt, zullen ze ook niet zo snel geloven wat je zegt. Bovendien zullen ze je advies al helemaal niet opvolgen. Wat natuurlijk voor grote problemen zorgt als je een pandemie wilt laten stoppen of vertragen.

Maar hoe dan wel?

Laten we eens letterlijk kijken naar de term social distancing. Iets wat je natuurlijk altijd moet praktiseren. Toch is het gemakkelijk om deze term te negeren. Waarom? Het is een term die nog niet bestond in ons collectieve bewustzijn, totdat overal de pleuris uitbrak. Mensen moesten niet alleen uitvogelen hoe dat hele social distancing in elkaar zat, maar ook wat het überhaupt betekende. Daarnaast voelt het niet per se als iets actiefs dat je MOET doen wanneer er wordt gezegd: ‘Probeer aan social distancing te doen’ of ‘Probeer om ook in de supermarkt 1,5 meter afstand te houden.’ Het voelt meer als een suggestie dan als een verplichting. Dat zorgt er soms voor dat mensen er te laconiek mee omgaan of pas laat in actie komen, omdat het niet voelt als een ‘moetje.’ Tot slot kan de term door iedereen anders geïnterpreteerd worden. Natuurlijk is de zin ‘1,5 meter afstand’ in het leven geroepen, maar is het nog steeds niet helemaal duidelijk hoe je dat in dagelijkse situaties toepast.

Betekent het ook dat ik 1,5 meter afstand van mijn partner moet houden? En hoe doe ik dat dan als ik met mensen ga barbecueën met dit mooie weer? Mag ik wel een wandeling maken met een vriendin of liever ook niet? Ik loop niet dag en nacht met een liniaal op zak om te meten hoeveel 1,5 meter precies is. Net zoals de meeste mensen gok ik nu maar wat.

Dus als het erop aankomt en jij belangrijke ideeën of plannen wilt communiceren. moet je:

  • Zo helder zijn als glas
  • Woorden en zinnen gebruiken die mensen al kennen
  • Alles in een bepaalde context plaatsen (denk: verhalen!), zodat er geen ruimte is voor vragen en eigen interpretatie.

Maar hoe doe je dat dan?

In plaats van de termen social distancing, sociale onthouding of ‘houd afstand’ te gebruiken, kun je zeggen:

Blijf thuis, tenzij je:

  • Medicatie nodig hebt
  • Boodschappen moet halen
  • Voor je naasten of patiënten moet zorgen

Zo’n lijstje geeft je een duidelijker idee van wat je wel en niet kunt doen. Toch? Er ontstaat geen verwarring.

Toekomstvisie

Ik hoop dat er in de toekomst tijdens een crisis als deze bewuster gebruik wordt gemaakt van dit belangrijke principe in copywriting. Want woorden doen er absoluut toe wanneer jij mensen tot de juiste acties aan wilt zetten. Ook hoop ik dat de blog voor jou enige helderheid heeft gegeven over waarom sommige content voor jouw business nog niet zo effectief werkt als je had gehoopt of voor ogen had. Vaak zijn ondernemers namelijk zo thuis in hun eigen product of dienst dat het voor hen bijna onmogelijk lijkt om een stap (of 5, of 10) terug te zetten en weer door de ogen van hun klanten te kijken. Zodat hun visie ook direct duidelijk is voor de klanten die nog geen expert zijn in hun vakgebied.

Ook wij, Nederlanders, worden nu behandeld als experts terwijl we nog nooit zoiets als een corona crisis hebben meegemaakt. We willen gewoon direct weten wat oké is en wat niet. Hier valt voor de overheid in Nederland dus nog een hoop winst te behalen.

Heb jij inzichten gekregen naar aanleiding van dit blog of heb jij een ander standpunt dat je wilt verdedigen? Deel het gerust hieronder met mij in de reacties.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *