Sinds ik een nieuwe businessmentor heb in Canada, maar ook één in Nederland, is er al veel veranderd in mijn bedrijf. Ik heb meer focus en weet exact hoe ik mezelf wil positioneren. Geen hapsnap marketing meer, maar consistente acties die ervoor zorgen dat ik maandelijks mijn omzetdoel haal. Uiteraard is er nog steeds veel afleiding aanwezig in de vorm van Social Media en Netflix, die ik nu redelijk kan weerstaan, maar ook in de vorm van potentiële klanten die soms net even je grenzen wat verder proberen op te rekken dan waar ze daadwerkelijk liggen. Daarom is op tijd je grenzen aangeven zo belangrijk.
Wees de Alpha
Bij mijn nieuwe coach heb ik geleerd hoe ik de alpha positie inneem en goed leiderschap kan tonen, door van tevoren al heel duidelijk mijn grenzen aan te geven aan potentiële klanten. Dit zorgde plotseling voor zoveel helderheid en een overvloed aan de juiste klanten, dat ik zelf soms bijna niet kan geloven dat het zo simpel kon zijn. Ik geef nu bijvoorbeeld duidelijk aan op hoeveel revisies van een tekst mijn klant recht heeft en dat er voor meer werk van mijn kant bijbetaald mag worden. Dit is iets wat ik eerder nooit deed, omdat ik altijd aangaf dat ik net zolang door zou gaan tot mijn klant tevreden was. Waardoor ik soms wel 10 keer naar dezelfde tekst moest staren (welkom extreme perfectionisten). Als iemand nu bij mij bijvoorbeeld een webtekstpakket afneemt, geef ik duidelijk aan dat ik de websiteteksten schrijf binnen een bepaald tijdsbestek. Duurt het langer? Dan breng ik daarna gewoon mijn uurtarief in rekening.
Not a horror story please
Wanneer iemand één van de acht website scans met me inplant die ik iedere maand gratis weggeef, dan wil ik dat ze samen met mij op video verschijnen. Ik kan veel meer informatie halen uit jouw lichaamstaal dan uit de dingen die jij zegt. Dus wanneer je enkel wilt bellen en niet aan Skype of Zoom doet, gaat de call bij voorbaat niet door. Mijn coach in Canada vergelijkt deze situatie weleens met een horrorfilm. Jij bent zelf volop in beeld en de ander die niet op camera verschijnt kan je begluren, terwijl je aan de andere kant alleen een stem hoort, terwijl je niet ziet waar die stem precies vandaan komt. Pretty scary, right? 😉 Kom je de eerste keer niet opdagen tijdens een call, maar stuur je me wel op tijd een berichtje dat er iets tussen is gekomen? Kan gebeuren. Maar kom je een tweede keer niet opdagen terwijl ik het gesprek tot in de puntjes heb voorbereid, dan heb je je kans gehad. Heb je twee salespagina’s geschreven en wil je graag dat ik ook naar deze tweede pagina en naar de tekst voor je Facebook advertentie kijk? Helemaal prima, maar dan wel tegen betaling. Het is namelijk gewoon mijn werk, het is waar ik van leef en waar ik mijn onkosten en pensioen van moet betalen. Jawel, grenzen aangeven kun je leren 🙂
Je creëert rust en tijd met grenzen aangeven
Sinds ik deze grenzen heel duidelijk ben gaan stellen voor mezelf en mijn klanten, krijg ik de leukste mensen op mijn pad die mij vertrouwen en graag in mij willen investeren. Toen ik geen grenzen stelde, had ik veel mensen om me heen die van alles gratis van me wilden: gratis advies, een gratis extra revisieronde of ze hadden geen zin om de BTW over mijn dienst te betalen en wilden enkel een cash betaling doen. Nu ik klaar ben met dit soort verzoeken en dat gedoe is afgelopen, heb ik veel beter de focus op wat ik iedere dag kan doen en heb ik zoveel meer rust en tijd in mijn leven gebracht. Ik hoef van mezelf niet meer direct op ieder Facebookbericht dat binnenkomt te reageren. Ik laat iemand nu standaard een call met me inplannen en ga nauwelijks meer in op privéberichten in mijn inbox van mensen die mijn tijd niet waarderen. Ook de freebie jagers (de ondernemers die altijd alles gratis willen krijgen) heb ik hier gelukkig grotendeels mee afgeschud.
Overvloed is overal
Natuurlijk geef ik nog steeds graag gratis tips weg over copywriting in mijn blogs en op Social Media, maar ik krijg door het stellen van mijn grenzen, enkel nog toffe ondernemers op mijn pad die juist met mij willen werken omdat ik zo duidelijk ben en ze de teksten die ik schrijf, op waarde weten te schatten. En hier dus ook naar betalen. Dit is dus hoe overvloed werkt. Je stelt zelf duidelijke grenzen, leert nee zeggen en er komen alleen nog maar klanten op je af die jouw grenzen respecteren (afgezien van de paar dodo’s die er per ongeluk tussendoor piepen). Hoe ervaar jij dit op dit moment binnen jouw bedrijf? Vind jij het lastig om grenzen te stellen of was je je er niet eens van bewust dat jouw grenzen werden overschreden (net zoals ik dat niet merkte aan het begin van mijn ondernemerschap)? Of heb je hier nooit last van, kun jij prima grenzen aangeven en loopt alles exact zoals je gepland en verwacht had? Laat het me even weten in de comments.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!