Wist jij dat er vier verschillende soorten e-mails zijn die je aan je lijst kunt versturen om ervoor te zorgen dat je potentiële klanten iets bij je kopen? Wanneer je zowel rode, gele, blauwe en groene e-mails inzet, spreek je het brein van je lezers op verschillende manieren aan en ‘raak’ je ze van alle kanten. Iedere persoon heeft namelijk een voorkeur voor een bepaalde kleurstijl van de 4 kleuren in je e-mail copy, die je van tevoren vaak niet kent. De kleuren die ik hier noem hebben in principe niets te maken met de lay-out van je e-mails of de achtergrondkleur van je tekst, zoals je in eerste instantie misschien dacht. Alle vier de kleuren staan namelijk voor een bepaalde strategische keuze die je kunt maken in het schrijven van de copy aan je e-maillijst. Deze strategie is het best toepasbaar wanneer je een nieuwe dienst of een nieuw product lanceert en hier e-mailmarketing voor in wilt zetten.
Rode e-mails
De kleur rood staat natuurlijk voor: ‘Let op! waarschuwing!’ dus rode e-mails die je schrijft zijn kort, maar krachtig. In een rode mail zet je een berichtje van maximaal vijf zinnen en laat je weten dat het voor jouw lead de laatste kans is om je product aan te schaffen. Je zet schaarste in en geeft aan met behulp van bijvoorbeeld een teller, hoeveel tijd er nog is om de korting mee te pakken of je legt uit dat iemand binnen 24 uur moet beslissen of hij of zij meedoet met je programma. Hoe ziet zo’n mail eruit in de praktijk?
Beste Jip,
Je hebt minder dan twee uur om het Premium traject van € 577 aan te schaffen inclusief de vette bonus. Daarna zal dit aanbod voor altijd verdwijnen, dus dit is je laatste kans!
Koop hem nu.
En vervolgens zie je een grote, duidelijke knop staan waar je op kunt drukken om het product aan te schaffen.
Gele e-mails
Gele e-mails hebben mijn voorkeur. In gele e-mails maak je gebruik van storytelling om te laten zien welke transformatie jouw klant heeft doorgemaakt na met jou in zee te zijn gegaan. Je kunt denken aan een verhaal over een klant die eerst helemaal burn-out was en na jouw traject weer vol energie in het leven staat. Je kunt daarnaast overigens ook een verhaal over jezelf vertellen waarin je aangeeft hoe je situatie eerst was en waar je nu staat in je business. Hoe ziet zo’n mail eruit in de praktijk?
Een klant van me had net een scheiding achter de rug. Hierdoor verloor ze al haar vrienden en werd ze behoorlijk ziek. Het enige wat ze nog had was haar bedrijf, terwijl ze voor twee kleine kinderen moest zorgen. Het geld was nergens te bekennen en ze besefte dat er nu wat moest gebeuren om te kunnen blijven bestaan met haar business. Met haar laatste spaargeld investeerde ze in een copywriter die een goede salespagina voor haar schreef en gaf ze een challenge waarmee ze op Facebook ging adverteren. Nog geen week later zat haar challenge vol met 80 inspirerende vrouwen, waarvan er vijf haar diensten afnamen, waardoor ze met een gerust hart weer verder kon bouwen aan haar bedrijf. Inmiddels heeft ze een team om zich heen verzameld en heeft ze nu genoeg vrije tijd om samen met haar kinderen weer te genieten van het leven.
Dit soort mails werken supergoed omdat ze inspelen op de emoties van jouw klant. Die ander herkent zich misschien in het verhaal en denkt: ‘wow, dit wil ik ook!’, waarna ze een dienst bij je afnemen. Of ze gaan jou zien als een betrouwbare ondernemer die doet wat ze belooft en resultaten levert. Allebei hartstikke mooi meegenomen, dus. Zorg er dan dus wel voor dat je die resultaten daadwerkelijk waarmaakt samen met je klant. Het is niet de bedoeling dat je bullshit verkoopt om er zelf beter van te worden.
Blauwe e-mails
Door het schrijven van een blauwe e-mail spreek je mensen aan die graag statistieken of cijfers willen zien waarmee je verhaal onderbouwd is. In een blauwe mail focus je op het resultaat dat je voor een klant behaald hebt. Je kunt hiervoor ook een testimonial van je klant inzetten. Als je de juiste testimonials hebt, kan dit echt wonderen doen voor de groei van jouw business. Mensen kijken namelijk altijd eerst naar wat anderen over jou en je bedrijf zeggen voor ze besluiten om een kennismakingsgesprek met je te boeken of een dienst van je af te nemen. Hoe ziet zo’n mail eruit in de praktijk?
Mijn klant Mirjam was zeer tevreden met de dienst die ik haar geleverd heb. Ze zegt hier het volgende over:
‘Willy heeft voor mij een salespagina geschreven. Ik ben superblij dat ik haar gevraagd heb, want ik wist zelf niet hoe je zoiets goed opbouwt. Via Facebook zag ik haar voorbij komen en blijkbaar doet ze dat dus goed, want ik heb tussen alle aanbieders juist met haar contact opgenomen. We hadden eerst een uitgebreid gesprek en ze heeft echt veel tijd genomen om alles goed door te nemen en uit te leggen. Ik vind Willy een kundig, maar ook een grappig mens en dat zorgde voor een leuke klik. Ze denkt ook echt goed mee en geeft nog veel meer tips dan verwacht. Ook heeft ze me verteld hoe ik de pagina visueel goed opbouw. Top!
Daarnaast heeft ze me in contact gebracht met een goeie Facebookspecialist en me op de juiste landingspagina software gewezen. Willy en ik hebben nog regelmatig contact met elkaar. Mijn Facebookcampagne is o.a. dankzij Willy heel rendabel geweest.
De landingspagina en de teksten hebben echt goed gewerkt. Het leverde mij al in de eerste ronde 20 nieuwe leads op! Ik ben blij en tevreden!’
En, merk je dat je na het lezen van deze testimonial al meer overtuigd raakt van de resultaten die ik je kan leveren? Wanneer je aan iedere tevreden klant een review vraagt en deze achtereenvolgens in je e-mails zet, zal de lancering van je nieuwe programma ook veel gemakkelijker en sneller verlopen. Trust me 😉
Groene e-mails
In groene mails focus je vooral op je missie en wat je de wereld te bieden hebt. Het gaat hier eigenlijk niet om het verdienen van veel geld, maar meer om het maken van impact op de mensen om je heen. Je focust je meer op voldoening en vervulling van een doel, denk maar aan ondernemers die duurzame producten creëren omdat dit beter is voor de wereld, zoals Dopper of Tony Chocolonely. Andere motieven voor het leven van je missie kunnen zijn: veiligheid bieden aan anderen, mensen een warme herinnering meegeven, andermans geluk en welvaart verbeteren of de verbinding met anderen opzoeken. Hoe ziet zo’n mail eruit in de praktijk?
Beste wereldverbeteraar,
Ik heb meegedaan met de actie ‘Sweater Weather’ waarin ik voor daklozen een warme wintertrui om een boom in het park heb geknoopt, zodat zij ’s nachts geen last hoeven te hebben van de vrieskou buiten. Laten we een ‘ripple’ creëren en zoveel mogelijk mensen een warme trui schenken. Doe je ook mee?
Liefs van Pien
En, welke kleur e-mail heeft jouw voorkeur na het lezen van de blog? En ga je voortaan deze 4 kleuren in je e-mail copy gebruiken om de lancering van je nieuwe product of programma strategischer te laten verlopen?
Ik hoor het graag in de comments!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!