uit het raam staren

Vaagheid is tegenwoordig helemaal hip. Of ondernemers vinden het gewoon erg moeilijk om heel specifiek te zijn in hun woordkeus. Toch heb je dit wel nodig wanneer jij je wilt positioneren als de expert in jouw vakgebied. Laat daarom direct alle ballen vallen die je nu in de lucht probeert te houden, pak er een kopje gemberthee bij en ga even goed in je kracht staan (ik bedoel: ‘maar wat doe je dan precies?’). Lees mee in deze blog waarin ik je leer hoe je een tekst zo kunt schrijven dat jouw klanten exact weten waar ze aan toe zijn en jij nooit meer de vraag krijgt: ‘maar wat doe je dan precies?’

1. Focus je op één onderwerp

Veel ondernemers hebben de neiging om heel veel te vertellen, zodat hun klanten tussen de regels door moeten lezen wat ze nu eigenlijk bedoelen of willen zeggen. Maar een website tekst of een blog is natuurlijk geen zoekplaatje. Haal er dus niet allerlei extra informatie bij, maar focus je op één onderwerp en blijf daar in elke alinea over schrijven. Dit geldt ook voor je call-to-action aan het eind van je artikel: Stuur je lezers altijd maar één duidelijke richting uit en ga niet lukraak drie verschillende diensten aanbieden. Dat zaait verwarring en dan kopen je potentiële klanten helemaal niets.

2. Zorg ervoor dat klanten hun verlangen visualiseren

Stel nu eens dat je een ondernemer bent die moeders helpt om de balans te vinden tussen een privé en een zakelijk leven. Hoe ziet dit er dan letterlijk uit? Je gaat het dus niet hebben over moeite met alle ballen in de lucht hoog houden, aangezien dit zoveel kan betekenen. Wat je wel schrijft: ‘Hoe zou het voor je zijn als jij op een zonnige dag in de achtertuin rustig je boek kan lezen, terwijl de kids zich prima zelf vermaken in het zwembad? Zonder je schuldig te voelen dat je niet met ze mee bent gegaan?’ Zo maak je de situatie al veel concreter en zien alle moeders deze situatie al helemaal voor zich. Ze krijgen er een bepaald gevoel of verlangen bij en dat is wat je wilt. Mensen kopen namelijk pas iets bij jou op basis van emoties, niet op basis van feiten. Geef jouw klanten daarom altijd het gevoel dat je hen begrijpt door dit soort levendige ideale situaties te schetsen in je teksten. En laat ze voelen dat dit ook voor hen mogelijk is.

Willy op laptop

3. Wees extreem concreet in je beschrijvingen

Nu je weet hoe je met je teksten een bepaald verlangen op kunt wekken bij je klanten, is het slim om je geschreven tekst nog eens compleet na te lopen. Is alles wel duidelijk genoeg? Of staan er zinnen in als ‘verdubbel je inkomsten,”20% meer kans op succes,’ ‘conversiegarantie,’ ‘5 kilo extra’ etc. Verdubbel je inkomsten ten opzichte van wat? Vorig jaar? Mijn vorige omzet? Wat betekent dit voor jouw klant in de praktijk? Schrijf dit goed uit en leg duidelijke verbanden. Bij ‘verdubbel je inkomsten’ kun je beter zeggen: ‘In plaats van het scoren van een goedkope 2 euro onderbroek bij de Zeeman, kun je vanaf nu iedere maand met gemak twee lingeriesetjes van Marlies Dekkers kopen ter waarde van 250 euro. Bij ‘5 kilo extra’ kun je beter zeggen: ‘Bij aankoop van twee kilo drop, krijg je er 5 kilo gratis bij, zodat je voor minstens een halfjaar weer vooruit kunt.’ Het is niet erg om meer woorden te gebruiken, wanneer het ervoor zorgt dat er meer duidelijkheid in je teksten komt.

4. Vertel verhalen waarin duidelijke acties worden genomen

Vertel je klanten en lezers sowieso verhalen en kom niet met alleen maar gortdroge feiten aanzetten. Facts tell, stories sell 😉 Wanneer jij je verhaal schrijft, is het overigens wel belangrijk dat er een actie plaatsvindt die voor de ‘hoofdrolspeler’ in het verhaal alle verschil van de wereld maakt. Een voorbeeld: ‘Zij was compleet blut en sliep in een kartonnen doos op Hoog Catharijne. Uit wanhoop besloot zij om geld te gaan verdienen door muziek te maken op haar blokfluit, het enige instrument dat ze nog in haar bezit had. Zo kon ze in ieder geval wat eten kopen. Op een drukke zaterdagmiddag werd zij ontdekt door een producent uit de muziekindustrie die haar muziek betoverend vond. Nu vliegt ze eersteklas de hele wereld over en is ze miljonair.’ Jouw lezer denkt: ‘Wow, wat mooi dat dit zomaar kan, want als iemand die nog veel blutter is dan ik, dit kan en zo succesvol wordt, dan is zoiets vast ook voor mij mogelijk.’

Willy @ work

5. Gebruik symbolen in je tekst

Hoe je zeker weet dat jouw tekst mega specifiek is? Door het gebruik van symbolen! Als je het -teken gebruikt, noem je altijd een concrete prijs, Wanneer je #@$* grrmbl.. gebruikt in je eerste zin, beseft jouw klant dat je een specifieke irritatie beschrijft, waar hij/zij zich mogelijk ook in herkent. Daarnaast hebben getallen (ook symbolen) altijd een concrete betekenis. Een traject duurt 5 maanden, een online cursus duurt 3 weken, je ontvangt 100 per dag. Hiermee laat je zien dat je exact weet waar je over praat en weten jouw klanten heel goed wat ze van jou kunnen verwachten.

 

Wil jij je website teksten aanscherpen?

Wil jij nog voor de zomervakantie gecheckt hebben of de teksten op jouw website 100% duidelijk zijn voor je ideale klant? Vraag dan 1 van de 8 gratis website scans met me aan die ik iedere maand weggeef aan een ondernemer die echt bij me past en andersom. Laat je gerust meevoeren door alle Eye-openers die je dan krijgt. Zodat jij nu eindelijk wel gaat verkopen via je website en je klanten nooit meer zeggen: ‘Maar wat doe je dan precies?’ 😉

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *