Willy in het raam

Als je ondernemer bent, ontkom je er niet aan: Je zult af en toe eens wat moeten verkopen. Of misschien wel heel regelmatig. Vaak gebruik je dan een sales- of landingspagina die potentiële klanten kunnen bekijken en die ze kan overtuigen om met jou aan de slag te gaan. Maar eigenlijk iedereen zoekt altijd naar redenen om ‘nee’ te zeggen op je aanbod, omdat ons reptielenbrein ervoor wil zorgen dat je netjes op je plek blijft zitten en geen nieuwe situaties opzoekt. Want nieuw en onbegonnen terrein = onveilig en daar houden de hersenen van jouw potentiële klanten niet van. Om de meestvoorkomende bezwaren van jouw klanten alvast weg te nemen, kun je denken aan het plaatsen van een uitgebreid stuk met FAQ (Frequently Asked Questions) op je salespagina. Op die manier stel je jouw mogelijke klant van tevoren al gerust dat ze geen groot risico neemt wanneer ze in jouw cursus of workshop instapt. In dit blog behandel ik wat je kunt antwoorden op hun veelvoorkomende bezwaren en/of vragen, wanneer ze eigenlijk wel de stap willen nemen om met jou aan de slag te gaan, maar dit stiekem toch nog heel erg spannend vinden.

Willy kijkt naar laptopIk heb geen tijd

Dit is natuurlijk de grootste k*tsmoes van deze eeuw, want tegenwoordig is iedereen altijd maar druk en heeft niemand echt tijd. Je kunt daarom beter de vraag stellen: ‘Wil je er tijd voor maken?’ en vervolgens duidelijk beschrijven wat het jouw klant allemaal oplevert, wanneer hij of zij hier eenmalig tijd insteekt. Een andere optie is om ervoor te zorgen dat jouw workshop of training daadwerkelijk niet zoveel tijd kost. Benoem dit in de titel van je trainingen en workshops: ‘Blogcursus in 1 dag’ ‘3-daagse Zichtbaarheidschallenge,’ ‘2 VIP-dagen.’ Je klanten weten op die manier direct hoeveel tijd ze er in zouden moeten investeren, om er succesvol mee te worden. Ook kun je jezelf flexibel opstellen en, zoals ik zelf vaak doe, een online training geven in een besloten Facebookgroep.  Dan kunnen mensen de video’s met uitleg of de Facebook lives altijd terugkijken op een door hen gewenst moment, wanneer ze wel even tijd hebben. Wat ik ook vaak doe, is de Facebookgroep twee weken langer openlaten na afronding, zodat iedereen nog tijd heeft om de resterende opdrachten te maken en mij vragen te stellen. Beschrijf sowieso heel grondig waarom jouw potentiële klanten deze training nu bij je af zouden moeten nemen. Geef bijvoorbeeld aan dat hoe sneller ze starten, hoe sneller ze vrij zijn van pijnklachten of dat ze bij jou veel sneller resultaten terugzien dan bij je concullega’s, omdat jij er niet een heel jaartraject aan vastplakt. De mogelijkheden om dit bezwaar te weerleggen, zijn eindeloos.

Willy aan het werk

Ik heb geen geld

Dit is denk ik wel één van de meest gehoorde bezwaren van potentiële klanten. Van sommige mensen zul je dit bezwaar altijd te horen krijgen omdat ze hopen te kunnen onderhandelen over je prijs, maar deze vraag wordt ook gesteld als jij niet duidelijk genoeg hebt gemaakt op je salespagina waarom je klant jouw product of dienst zou moeten afnemen. Het is dus aan jou om dit zo goed mogelijk te benoemen. De tevreden klanten waar jij eerder mee hebt gewerkt, hoef je niet te overtuigen van jouw waarde, want die kennen ze. Maar potentiële leads die jou nog niet kennen, willen graag weten met wie ze te maken hebben en welke resultaten ze kunnen verwachten, voordat ze hun geld in een ogenschijnlijk bodemloze put donderen. Wanneer je een product of training verkoopt van boven de 2000 euro, bied dan sowieso altijd aan dat ze het in termijnen kunnen betalen. Niet iedereen heeft zomaar 2000 euro op zijn rekening staan natuurlijk en het is dan fijn als jij hier als ondernemer flexibel, maar duidelijk mee omgaat. Voordat je een potentiële klant spreekt, is het altijd van belang om te weten of die klant wil investeren in jou en daarmee dus in zichzelf. Om te voorkomen dat ik een klant krijg die eigenlijk alleen maar gratis advies wil, stel ik op de salespagina en bijvoorbeeld ook bij de intakevragen voor mijn gratis websitescan de vraag of diegene bereidt is om in zichzelf te investeren. Zo krijg je een soort natuurlijke schifting van mensen die hierop afhaken en mensen die supergraag mee willen doen met jouw training of workshop. De laatste groep is natuurlijk de leukste groep om mee te werken, want die zijn gemotiveerd om zelf in actie te komen en vertrouwen op jouw hulp.Willy blij

Waarom zou ik dit bij jou kopen en niet bij iemand anders?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moet je goed weten wat jouw product of training onderscheidend maakt van die van jouw collega’s. Naast het feit dat je zelf natuurlijk uniek bent, is het van belang om ook de unieke kenmerken van je product te benoemen. Behalen jouw klanten er bijvoorbeeld sneller resultaat mee dan met andere programma’s? Heb jij al extreem goede resultaten geboekt bij eerdere klanten? Ligt het conversiepercentage van een online training bij jou een stuk hoger dan het gemiddelde percentage? Heb jij zelf misschien een specifieke en unieke methode ontwikkeld, waar je anderen graag mee vooruit helpt? Al dit soort zaken kun jij van tevoren benoemen op je landingspagina, zodat je het eventueel tijdens een Skype call of een live gesprek alleen nog maar hoeft te herhalen.

Willy's Wereld computerscherm

Mag ik eerst even met mijn man overleggen of hij het goed vindt dat ik meedoe?

Okee dan, dames. Menen jullie dit echt? Het is 2019, dus volgens mij heeft de emancipatie allang zijn intrede gedaan in ons land. Daarom vraag ik me oprecht af waarom sommigen van jullie überhaupt die vraag nog stellen, want jij beslist toch zelf over jouw leven? Of laat je dit liever aan je partner over? Dag eigen autonomie! Het is juist superkrachtig en het getuigt van persoonlijk leiderschap om als vrouw nu voor jezelf te gaan staan en je eigen verantwoordelijkheid te nemen over je leven. Natuurlijk mag je altijd alles met je partner overleggen, maar de beslissing over wat wel of niet goed voor jou is, die maak je uiteindelijk toch echt zelf. Of wil je voor eeuwig afhankelijk blijven van de mening van je partner, of hij het wel goed vindt dat je een bepaald programma gaat volgen om vooruit te komen in je bedrijf? Want wat nu als hij nee zegt? Dan ga je het dus maar niet doen? Lijkt me niet zo handig, als jij je bedrijf echt wilt laten groeien en niet stil wilt blijven staan in je persoonlijke ontwikkeling. Wanneer sommige vrouwen me deze vraag stellen, stel ik de wedervraag of zij zelf misschien nog niet overtuigd zijn van de eigen waarde die ze de wereld te bieden hebben of dat ze misschien de angst hebben om zelf het volledige commitment aan te gaan, terwijl ze diep van binnen wel weten dat ze de sprong willen wagen. Laat je alsjeblieft niet tegenhouden door de mening van anderen, wanneer het op jouw eigen leven aankomt. Want zoals Rita Mae Brown al zei: ‘De beloning wanneer je je altijd aanpast aan anderen, is dat iedereen jou leuk vindt, behalve jijzelf.’

Uit het raam staren

Boek nu een gratis websitescan met mij

Spreekt deze directe blog jou aan en wil je weten hoe je jouw huidige websiteteksten zo kunt inrichten dat ze meer klanten opleveren die zich door jou begrepen voelen?  Boek dan hier een gratis websitescan van 30 minuten met mij, waarin ik je tips & tricks geef over de marketing achter jouw teksten en hoe je de teksten die je nu op je site hebt staan, eventueel kunt verbeteren.

Wat mijn klanten zeggen over de websitescan:

Mechie: ‘Willy heeft mijn website gescand vanuit haar kritische en kundige oog voor detail. Ze geeft je stof tot nadenken en waardevolle tips, zodat je de teksten nog beter kunt laten aansluiten bij jouw ideale klant.’

Aurélie: ‘Ik heb met Willy een gratis advies gesprek gedaan over de teksten op mijn website. Ik ben getroffen door haar open, eerlijke houding en de kritiek die ze gaf, kan ik direct toepassen. Ze legt het helder uit en ik vond het ook nog eens heel fijn om met haar over mijn boodschap en missie te praten. Ga zo door en blijf inspireren!’

Karlijn: ‘Willy geeft goede, verrassende en direct toepasbare tips. Ze weet precies hoe je je teksten op je website kunt verbeteren en legt ook heel helder uit welk effect bepaalde woorden of zinnen op de lezer kunnen hebben. Absoluut een aanrader!’

Wendy: ‘Dan denk je aardig op weg te zijn met je website…en dan laat Willy je zien hoe het anders kan met hele waardevolle tips! Ik heb een websitescan met Willy gedaan via Skype en zij liet mij heel mooi zien hoe ik het kan bekijken vanuit mijn klant ,et praktische en waardevolle tips.’

Stop dus met het wiel steeds opnieuw uitvinden en zelf ‘maar wat teksten’ te plaatsen op je site die niet werken zoals jij had gehoopt en vraag nu je gratis websitescan bij mij aan. In maart heb ik nog enkele plekken vrij.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *