Tekstschrijvers krijgen regelmatig te maken met vooroordelen en onwetendheid van mensen die niet in deze branche werken of zelf geen ondernemer zijn. Toen ik in mijn omgeving aangaf dat ik mijn droom wilde gaan volgen om succesvol tekstschrijver te worden, kreeg ik vaak stompzinnige, maar ook vrij lachwekkende opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd. Ik heb de meestvoorkomende er voor jullie uitgepikt.
1. Ik heb geen budget, maar we kunnen de opbrengsten delen.
Laatst vroeg een dame die een boek wilde schrijven dit aan mij, maar ze had pas budget als het boek een groot succes zou worden. In Duitsland waren er al veel pre-orders gedaan, volgens haar. Tja, ik heb nieuws voor je: gratis werken doen we graag alleen als we onszelf opgeven als vrijwilliger. Want wat nou als je na het uitbrengen van je boek helemaal geen opbrengsten ontvangt? Of als je idee helemaal niet zo’n goed idee blijkt te zijn? Dan heb ik gratis voor jou gewerkt en een hoop van mijn tijd en moeite in jouw opdracht gestoken, terwijl het mij uiteindelijk helemaal niets oplevert. Hoe moet ik in de tussentijd dan mijn huur betalen als jij me geen salaris uitkeert? Leven van de wind werkt nou niet bepaald goed in Nederland. Tenzij je het tof vindt om een aantal weken bij het Leger des Heils te moeten slapen. Denk daarom heel goed na voor je zo’n voorstel doet aan iemand die fulltime zelfstandig tekstschrijver is en ook nog een eigen pensioen plus spaargeld moet opbouwen. Doe eigenlijk maar liever nooit zo’n voorstel. Een ruildienst aanbieden kan echter wel. Denk aan een massage of een lekker etentje in ruil voor een goede tekst, maar let er altijd op dat ook voor tekstschrijvers geldt: voor niets gaat de zon op.
2. Wat fijn om lekker thuis te kunnen schrijven. Zo houd je tenminste ook nog tijd over voor het huishouden en leuke dingen.
Dit is een hele grote misvatting die veel mensen überhaupt hebben over ondernemers. Dat je thuis werkt, betekent dus niet dat je tijd hebt voor andere zaken of om even lekker op stap te gaan. Het betekent dat je thuis de discipline moet hebben om, net zoals in een loondienstbaan, echt aan het werk te gaan. Doe je dit niet, dan zijn je opdrachtgevers niet blij met je en raak je heel snel je klanten kwijt. Het klinkt dus heel mooi dat thuiswerken, maar het is alleen maar weggelegd voor tekstschrijvers die zelf de discipline hebben om op tijd op te staan, gefocust aan het werk te gaan, de nodige pauzes te nemen, en hun opdrachten voor een (vaak snelle) deadline in te leveren. En dan moeten je teksten soms binnen een dag af en nog creatief en inspirerend zijn ook.
3. Wat heb je voor ‘echte’ baan dan, naast het schrijven van teksten zo af en toe?
Want schrijven is geen echte baan? Ik moet elke dag minstens acht uur lang nieuwe ideeën en teksten kunnen produceren en dus altijd mijn creatieve voelsprieten uit hebben staan. Vervolgens opschrijven wat voor leuks ik allemaal heb bedacht, dit vormgeven in een blog of een artikel, overleggen met mijn opdrachtgevers of ze tevreden zijn over mijn teksten, wachten op feedback, de feedback weer toepassen in mijn teksten en de teksten nogmaals nakijken op spelfouten en zinsbouw die moet worden aangepast. Daarna moet ik de artikelen plaatsen op Social Media en start ik met de online marketing, zodat zoveel mogelijk mensen de tekst lezen en hierdoor geïnspireerd of geïnteresseerd raken in het desbetreffende bedrijf waar ik de tekst voor geschreven heb. Af en toe word ik zelf knettergek van mijn eigen gedachten, omdat er 24/7 miljoenen ideeën in mijn hoofd opkomen. Dus óók op het moment dat ik heel graag wil gaan slapen, maar dit dan niet lukt vanwege het spitsuur in mijn brein. Gelukkig schrijf ik ontzettend graag en heb ik er soms best slapeloze nachten voor over. Maar hoezo ‘geen echte baan’?
4. Teksten schrijven kan iedereen, toch? Kan je dit daarom even tussen je andere opdrachten door doen? Het is maar 10 minuutjes werk!
Als het schrijven van goede teksten zo gemakkelijk was, dan had je mij er niet voor nodig, toch? Als je een korte tekst nodig hebt en je van tevoren aangeeft waar de tekst over moet gaan en je het geluk hebt dat ik er de nodige kennis over heb: dan kan ik het inderdaad in 10 minuten voor elkaar hebben. Het is over het algemeen echter zo dat ik mij eerst moet inlezen in het onderwerp voordat ik er ook daadwerkelijk iets zinvols over kan schrijven. Daarnaast kan ik niet ‘zomaar even iets tussendoor doen,’ aangezien de andere opdrachtgevers ook deadlines hanteren die ik graag wil behalen, zodat ze klant bij me blijven. Tijdens het schrijven aan een bepaalde opdracht werk ik in een bepaalde ‘flow,’ eenmaal bezig is het namelijk verstandig om je focus op één specifieke tekst te bewaren en leiden dit soort verzoeken mij ontzettend af van de taken die op dat moment voor mij prioriteit hebben. Want guess what? Iedereen wil de hoogste prioriteit hebben. Denk dus bij jezelf na: ‘Kan het eigenlijk ook een dag wachten?’ Doe dit verzoek dan a.u.b. op een later moment en doe niet alsof het schrijven van een goede tekst een eitje is, anders had je er mij ook niet mee hoeven storen.
5. Het is toch veel slimmer om delen van al bestaande websiteteksten van andere ondernemers te gebruiken en die in je eigen woorden te herschrijven?
Toen een niet nader te noemen potentiële klant dit aan mij vroeg, viel mijn mond open van verbazing. Ik heb aangegeven dat ik ten eerste niet meewerk aan plagiaat (want dat is het in feite, jongens en meisjes) en dat ik ten tweede vind dat het veel slimmer is om je eigen teksten te schrijven waarin jouw authenticiteit als ondernemer naar voren komt. Het jatten van teksten van anderen vind ik echt ontzettend dom. Want als iedereen dit gaat doen, hoe ga je er dan voor zorgen dat jij nog te onderscheiden bent van de rest? Het vormen van een tekst door het samenvoegen van een hoop andere teksten over hetzelfde onderwerp, zorgt er niet voor dat jij oprecht of geloofwaardig overkomt. ‘Geen wonder dat het die klant nooit lukt om successen te boeken als ondernemer’, dacht ik bij mezelf. Uiteindelijk kwam het er eigenlijk op neer dat de persoon in kwestie voornamelijk een dealtje wilde maken waar hij/zij zo goedkoop mogelijk mee uit was. Maar vervolgens wel opscheppen dat diegene zoveel geld had gespaard om te investeren in de ‘echte’ marketing. Newsflash: goede copywriting is ook een groot en belangrijk onderdeel van je marketing. Uiteindelijk ben ik natuurlijk niet met deze persoon in zee gegaan.
6. Kan je wel rondkomen van een beetje schrijven?
Dat hangt er vanaf hoeveel opdrachten ik elke maand binnenkrijg. Als het goed gaat, blijft de inkomstenstroom elke maand ongeveer gelijk. Gaat het minder, dan kan het zomaar zijn dat ik een maand superzuinig moet gaan leven of vaker bij vrienden moet gaan eten. Het is helaas nog vaak zo dat tekstschrijvers niet heel snel rijk worden van hun beroep en dat ze altijd meerdere opdrachten tegelijk aan moeten nemen om elke maand de vaste lasten te kunnen betalen. Ik (nog) wel, in ieder geval. Daarom is het van belang dat tekstschrijvers zich niet klein laten houden door de vooroordelen die heersen die ik in deze blog beschreven heb, maar dat ze kiezen voor een goed uurtarief en klanten die bereid zijn dit te betalen, omdat ze inzien hoeveel werk je eigenlijk verricht. Zeker wanneer je teksten voor een specifieke doelgroep moet schrijven. Het verzamelen van informatie en de juiste kennis kost een tekstschrijver altijd veel meer tijd, dan het schrijven zelf, maar het zorgt er wel voor dat de schrijver heel goed weet waar hij of zij het over heeft. Dus als je als ondernemer geloofwaardig wilt overkomen, dan investeer je zowel in je bedrijf als in de opdrachtnemers die deze lastige klus voor jou met liefde uit handen willen nemen.
7. Zou jij op kunnen passen/de boodschappen kunnen halen/mijn pakket naar het postkantoor kunnen brengen? Je bent toch de hele dag thuis.
Dit is ook een veelgehoorde misvatting. Dat je thuis werkt, betekent niet dat je lekker op de bank ligt en vervolgens de hele dag niets doet of constant tijd hebt voor het doen van klusjes. Je bent daadwerkelijk thuis aan het WERK. Als huisgenoten, familieleden, vrienden of partners die in loondienst werken dan gaan zitten miepen dat jij hier thuis toch de tijd voor hebt, is het van belang dat je aangeeft dat jij ook een groot deel van de inkomsten binnenbrengt. Zeker wanneer je in je uppie moet rondkomen, is hard werken als zelfstandig ondernemer vooralsnog de enige optie. Dan heb je echt geen zin in een krijsend kind dat steeds je aandacht vraagt als je aan het werk bent of in een urenlang telefoongesprek, terwijl je met een deadline zit. Af en toe een boodschap halen of brengen is natuurlijk geen probleem, maar vraag het ons s.v.p. niet te vaak en zeg niet constant tegen een tekstschrijver dat diegene toch alle tijd van de wereld heeft, want dat is nu eenmaal niet zo.
8. Waarom zou je gaan leven van zo’n schamel ondernemersloontje?
De tegenvraag die ik op deze vraag altijd stel is: “waarom zou je gaan leven van een goed loon, maar wel in een baan blijven hangen waar je totaal niet gelukkig bent?” Ik hoor mensen ontzettend vaak klagen over hun werk, dat ze er niks aan vinden, dat de collega’s niet te pruimen zijn, of dat ze elke week weer uitkijken naar het weekend. Dat is toch niet het leven dat je wilt leven? Ik snap dat veel mensen vastzitten in de angst dat het bestaan van een ondernemer onzeker is en dat ze een vaste inkomstenstroom willen hebben voor de hypotheek of om de kinderen te kunnen geven wat ze nodig hebben. Maar tegenwoordig kan je binnen een bedrijf ook zomaar ontslagen worden, dus er bestaat geen ‘absolute’ zekerheid meer. En eerlijk is eerlijk: Je hebt zelf gekozen voor deze ‘schijn’ werkelijkheid. Dus óf stop met klagen en ga desnoods (ander) werk doen in loondienst waar je wel gelukkig van wordt óf ga vol voor je eigen bedrijf als dit echt jouw droom is. Stop in ieder geval met het oordelen over mensen die wel de sprong in het diepe hebben gewaagd en nu kunnen leven van hun passie. Zij hebben er ook voor gekozen om aan de start van hun bedrijf dan maar veel minder geld te verdienen, maar wel hun droom te gaan leven. Bovendien worden ondernemers die kunnen opschalen in hun bedrijf uiteindelijk een stuk sneller rijk dan medewerkers in loondienst die maandelijks hun salaris krijgen op basis van een uurloon van ongeveer maximaal 25 euro bruto. Ik verdien 65 euro netto per uur, dus als ik 10 uurtjes werk heb ik bijzonder snel 650 euro verdiend. En dan ben ik nog eigen baas ook, niemand die mij vertelt wat ik moet doen. Nu jij weer.
9. Is jouw uurtarief niet veel te hoog?
Nee. Wat veel mensen vergeten die zelf een vaste baan in loondienst hebben, is dat ondernemers hun eigen pensioen, ziektekosten en loon moeten betalen. Vandaar dat ons uurtarief over het algemeen hoger uitvalt dan een uurtarief dat je aan een vaste medewerker zou betalen. Omdat ondernemers alles zelf moeten regelen, is het zelfs van groot belang dat zij goede prijzen vragen. 21% van de inkomsten gaat naar de belasting en van die 65 euro per uur gaat alles naar de huur, naar de boodschappen, naar het betalen van rekeningen en naar nieuwe investeringen voor het bedrijf. Elke ondernemer wil namelijk een gezond bedrijf opbouwen en daar is in het begin nu eenmaal behoorlijk veel geld voor nodig. Zeker als het gaat om de investering in persoonlijke ontwikkeling, want slim ondernemen is helaas geen vak dat je van jongs af aan op school kunt leren. Een goed uurtarief is dus van levensbelang voor ondernemers in de opstartfase, omdat zij er daadwerkelijk van moeten leven. Ga als tekstschrijver dus echt voor 100% achter de prijzen staan die je vraagt, zodat ook de juiste klanten die bereid zijn om te investeren, naar je toekomen. Zij gunnen jou namelijk dat je een mooi bedrijf opzet waarmee je nog veel meer andere mensen kunt gaan helpen.
10. Ik kan je geen geld geven, maar ik zal je wel overal aanbevelen.
Dit is het meest gehoorde statement van opdrachtgevers binnen bijna elke branche. Dus eigenlijk verwacht je dat ik gratis voor je ga werken, in ruil voor een beetje reclame? Thanks, but no thanks. Reclame maken doe ik liever zelf en ik kan helaas niet leven van de liefde of de wind. Wees als opdrachtgever dus bereid om daadwerkelijk te investeren in kwaliteit, zodat je hier ook de resultaten die jij voor ogen hebt, echt voor terugkrijgt. Stop als tekstschrijver dus met gratis werken wanneer een potentiële klant aangeeft dat hij/zij je niet kan betalen! Want wil jij als ondernemer en tekstschrijver overkomen als een Zeeman of wil je eigenlijk de uitstraling en kwaliteit bieden van een Gucci winkel? De keus is aan jou. En nu weer lekker zen aan het werk!
Heb jij als ondernemer weleens te maken met dit soort vooroordelen over je bedrijf? Laat het me even weten in de comments.
Zelf ook leren bloggen? Download nu geheel gratis mijn videoserie ‘3 geheime strategieën voor het aantrekken van meer zakelijke klanten via je blog’ op de homepage.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!