Geld aan waslijn

Tenzij je één van die lucky bastards bent als ik en je gewoon voor een tof project betaald mag gaan bloggen (!), kan je gelukkig ook nog op andere manieren geld verdienen met je blog. Afhankelijk van hoeveel bezoekers jij maandelijks op je blog hebt, uiteraard.

Wat is affiliate marketing?

Jullie hebben vast weleens gehoord van affiliate marketing. Dit houdt in dat je in je blogs linkjes plaatst naar een product waar jijzelf ook fan van bent. Wanneer jouw lezers op de link klikken en het product via jou aanschaffen, ontvang jij hier een klein beetje geld voor. Het levert echter niet direct enorme bedragen op, omdat het er maar net vanaf hangt hoeveel views jij krijgt op je affiliate blog, wanneer je net bent gestart met schrijven.

Wanneer je wel al een breed blogpubliek van minstens 10K aan volgers hebt opgebouwd, lezen uiteraard meer mensen je blog en is de kans groter dat ze het product of de reis die jij promoot aanschaffen, omdat jij er zelf echt enthousiast over bent. Naar mijn mening moet je wel een lange adem hebben voor affiliate marketing. Je hoeft natuurlijk maar één keer vanuit je eigen ervaringen een blog over een bepaald product te schrijven, maar voordat een stuk of tien mensen via jouw blog het item hebben gekocht, kan je zomaar twee jaar verder zijn. Blog daarom vooral omdat je het leuk vindt en zeker niet omdat je er rijk van wilt worden. De bekendste affiliate marketing website in Nederland is Daisycon. Ik heb besloten voor de grap eens te gaan bloggen via deze site en zal jullie op de hoogte houden van de (mogelijke) resultaten die ik hiermee boek.

Computer houtkleurig

Plaats Advertorials

Met advertorials plaats je ook linkjes naar producten en diensten in je blog met een eigen verhaal, maar in dit geval schrijf je de gehele blog voor een merk dat een specifiek product gepromoot wil hebben. Je maakt hier in principe eigenlijk gewoon reclame voor een bedrijf, waarbij je van tevoren te horen krijgt wat er precies in jouw blog moet komen te staan. Een blogadvertorial is dus een stuk minder persoonlijk dan een affiliate blog, want je moet je aan de regels houden van de betalende opdrachtgever en je mag vaak niet zelf kiezen waar je blog overgaat.

Statistiek Google

Gebruik banners op je blog

De meest traditionele manier van geld verdienen met je blog is het plaatsen van banners. Je kunt hiervoor terecht bij Google AdSense. Google zorgt dan voor de advertenties van bedrijven die bij jou passen, en jij ontvangt geld zodra mensen op de banners via jouw blog hebben geklikt. Een voordeel van AdSense is dat je wel mag kiezen welke banners je promoot en dat je de ads die je minder leuk vindt, van je website kunt weren. AdSense banners zijn niet alleen te koppelen aan de blog op je website, maar ook aan je YouTube kanaal wanneer je een enthousiaste vlogger bent. Dit lijkt me ook interessant om eens te proberen als ik bijvoorbeeld via Daisycon te weinig resultaten behaal.

Scrabble marketing

Sluit je aan bij een mediabureau

Het is natuurlijk het allerfijnst wanneer een mediabureau jou benadert voor het promoten van artikelen of diensten.  Zo krijg je gratis spullen in ruil voor een mooie blog. Maar wist je ook dat je zelf aansluiting kunt zoeken bij een mediabureau? Wanneer jij een groeiend aantal volgers hebt (startend vanaf 10K), kan je je bijvoorbeeld aanmelden bij BlogToday en daar een campagne uitkiezen die jou interessant lijkt. Kies wel altijd voor een product of een dienst waar je echt achterstaat, want mensen kijken er direct doorheen wanneer je het eigenlijk alleen maar voor het geld doet. Houd je meer van vloggen en heb je een eigen YouTube kanaal? Kijk dan eens bij mediabureau Social1nfluencers en meld je daar aan.

Influencer foto

Dé trend van het moment: influencer marketing

Steeds meer bedrijven schakelen influencers in voor het promoten van hun merk of product op Social Media. Influencers zijn personen die op hun Social Media kanaal meer dan 10.000 volgers hebben en dagelijks supermooie posts plaatsen. Kijk maar eens op Instagram. Bedrijven hebben er een goede reden voor om influencers vaker in te zetten: in het mega aanbod van producten online, moet je namelijk echt opvallen om impact te maken, ook zonder advertenties. Een samenwerking met een influencer heeft op de lange termijn grote voordelen. Een influencer promoot namelijk (als het goed is) regelmatig alleen een product waar hij/zij echt achterstaat en dat hij/zij zelf ook gebruikt. Influencers zijn juist zo populair omdat ze authentiek zijn en heel duidelijk een eigen stijl hebben ontwikkeld. Een influencer die zich verbonden voelt met een bepaald merk, komt een stuk geloofwaardiger over dan iemand die met een grote nepglimlach in een reclamespotje producten promoot. Zeker wanneer de influencer loyaal blijft aan het merk kan dit tot meer verkoop leiden. Na meerdere posts over dezelfde producten, zullen meer volgers het product hebben gezien en mogelijk ook overgaan tot de aankoop ervan.

Influencer potlood

Als jij er ook naar streeft om een influencer te worden, is het belangrijk om te letten op de kwaliteit van het product, van je foto’s en van het merk dat je promoot. Wanneer je eeuwig en altijd gesponsorde posts plaatst, haken mensen hier op een gegeven moment echt op af. Het leuke van influencers is juist dat ze ons inspireren en ons een kijkje geven in hun drukke leven. Als je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken voor een merkpromotie, kan je als ondernemer natuurlijk het best kiezen voor influencers die inmiddels al als celebrities worden behandeld: Anna Nooshin of Enzo Knol bijvoorbeeld. Houd er dan wel rekening mee dat dit soort influencers snel enorme bedragen vragen voor de exposure van jouw merk of product op hun Social Media kanalen. Wil je juist meer betrokkenheid van klanten bij jouw merknaam genereren in plaats van veel mensen bereiken, richt je dan juist op een specifieke niche (denk aan travel, lifestyle, interior, fashion) waar jouw ideale doelgroep zich ook bevindt.

Connecting people

Wil jij een poging wagen om influencer te worden? Op dit moment is Instagram naar mijn mening daar het beste platform voor. Het is megapopulair en door middel van hashtags vind je eigenlijk altijd de juiste doelgroep die je wilt bereiken. Ik vind dat Twitter bijna dood is en dat Facebook nog wel goed werkt wanneer je klanten wilt bereiken met oldschool advertenties, maar ik vind het niet per se geschikt voor influencers. Of denken jullie daar anders over?

Social Media buttons

Wil jij ook geld verdienen aan het bloggen op jouw website? Kies dan uit één van de opties die ik in deze blog heb beschreven óf kom op zondagmiddag 18 maart naar mijn live blogworkshop te Utrecht waar ik nog meer tips over geld verdienen door te bloggen voor je bedrijf, met je ga delen. Bij interesse om mee te doen kan je me een mailtje sturen op redactie@willyswereld.nl. Nu nog maar 2 plekjes vrij!

Ik hoop je snel te zien.

We bloggen! 😉

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *