Voldemort

Ik geef het toe. Ik ben een enorme Potterhead. Oftewel: een Harry Potter fan. Niet alleen omdat het een verhaal is vol magie, vriendschap, moed en fantasie, maar ook omdat er belangrijke lessen uit te halen zijn voor je copy. Die deel ik graag met je in mijn nieuwste blog.

1. Durf risico’s te nemen

Ik zie nog teveel ondernemers teksten schrijven die wat aan de brave kant zijn. Ze zijn wel netjes ‘volgens de regels’ geschreven, maar hun persoonlijkheid schijnt er niet in door. Ik en jouw klanten voelen er weinig bij en dat is nu juist wat een goede tekst zo goed maakt: emotie. Pas wanneer jij je lezers of klanten raakt, zullen ze je gaan volgen en eventueel wat bij je kopen. Bij ‘5 tips voor het opruimen van je schoenenkast’ vallen mensen sneller in slaap dan bij een blog met de titel: ‘Waarom je schoenenkast opruimen een hels karwei is en wat je daaraan kunt doen.’ Waarna je vervolgens allerlei redenen noemt die het opruimen leuker maken in plaats van enkel wat suffe tips die je met ze deelt. Durf risico’s te nemen in je teksten. Durf te zeggen wat je echt denkt en voelt en denk bij jezelf: Als ik 10 keer dapperder was dan dat ik nu ben, wat zou ik dan echt willen delen met de wereld? Of denk bij jezelf: Wat zou Harry Potter doen? Natuurlijk zullen er dan mensen zijn die zich uitschrijven van je mailinglijst of die je niet meer leuk vinden. Maar so what? Die hadden dan toch al niet de intentie om ooit iets bij je af te nemen. Wat nu als Harry Potter geen risico’s had genomen? Dan was hij er nooit achtergekomen dat hij met slangen kon praten, dan was Voldemort nooit verslagen en dan had hij nooit een draak kunnen verslaan op het Triwizard Tournament. Versla je eigen draken en deel wat je te delen hebt, daar inspireer je je klanten alleen maar mee.

2. Laat je niet tegenhouden door anderen

Veel van mijn klanten vergelijken zichzelf nog regelmatig met anderen. Het liefst met succesvolle ondernemers die in hun ogen al veel verder zijn dan hen. Ik trap zelf ook nog weleens in deze valkuil, moet ik eerlijk bekennen. Maar jezelf gaan vergelijken met iedereen die al mega succesvol is, kan ervoor zorgen dat je je laat tegenhouden in je business. Dat je dus maar niet dat E-book schrijft, dat je toch maar niet opschrijft hoe het echt met je gaat of dat je toch maar geen advertentie draait omdat de door jouw geschreven weggever nog niet perfect is. Kortom: je gaat uitstellen. Maar bedenk je dat succes er voor iedereen anders uitziet en dat jij op je eigen tempo je pad te bewandelen hebt. Die ondernemers die nu zo succesvol lijken met hun miljoenen omzet, zijn ook ooit alleen begonnen. Die liepen tegen dezelfde problemen aan als jij en zijn ook 100 keer op hun bek gegaan voordat ze erachter kwamen wat goed voor hen werkte. Je kunt ze zien als de ‘Marcel Lubbermansen’ die jou nu tegenhouden om de regels te overtreden, lees: om zichtbaar te zijn en met de wereld te delen wat je geschreven hebt. Maar wat doen Harry, Ron en Hermelien op het moment dat Marcel ze wil tegenhouden? Ze verstenen hem, zodat ze hun oorspronkelijke plan kunnen uitvoeren wat uiteindelijk goed voor ze uitpakt. Denk dus niet dat je niks te vertellen hebt omdat andere ondernemers mogelijk beter schrijven, maar laat je niet tegenhouden en wees iedere dag online zichtbaar met de teksten die jij wilt delen. Want hoe meer je schrijft, hoe beter je erin wordt. En hoe meer succes jij zelf zult ervaren. 

Hedges

3. Schrijf over ‘dat wat niet genoemd mag worden’

Soms zijn er zaken waar we liever niet over schrijven, omdat we er onzeker van worden of omdat we merken dat niet iedereen er even leuk op reageert. Toch zijn dit de onderwerpen die benoemd moeten worden om het taboe erop of de onzekerheid die ermee gepaard gaat, te doorbreken. Zo durven veel ondernemers wel hun kennis en waardevolle tips te delen, maar blokkeren ze bijvoorbeeld als het op schrijven voor meer omzet aankomt. Het gevreesde ‘sales’ woord. Want oh jee, straks denkt die ander dat je hem iets op wilt dringen of haken ze af op je blog omdat je iets probeert te verkopen. Newsflash: je bent ondernemer, dus zonder sales heb jij geen bedrijf, maar een luxe hobby. Zoals Hermelien zegt: ‘Fear of a name only increases fear of the thing itself.’ In andere woorden: de angst om een bepaald onderwerp ter sprake te brengen in je teksten, zorgt er alleen maar voor dat je angst voor dat onderwerp ook groter wordt. Durf in je blogs, Social Media content, artikelen en salespagina’s dus gewoon te vragen om de sale: jij hebt namelijk iets waardevols te bieden waar jouw klanten echt mee geholpen zijn en waar ze dan ook graag geld voor betalen. Het is niet meer dan een uitwisseling van energie. Probeer daarom ook te schrijven over datgene waar je als ondernemer nu misschien nog bang of onzeker over bent. Hoe vaker je dat doet, hoe normaler het wordt en hoe meer je zult merken dat het je steeds gemakkelijker afgaat. Benoem je het niet en druk je het weg, dan zal het universum dit issue op diverse manieren bij je terug laten komen, totdat je bereid bent om er echt naar te kijken en je oordelen erover los te laten.

4. Sluit jezelf op in een kast om tot jezelf te komen

Niet letterlijk natuurlijk, zoals Harry deed in de bezemkast onder de trap, maar het is als ondernemer wel heel belangrijk om af en toe je rust te pakken om te bedenken wat je wilt creëren. Waar word jij happy van en waar wil je over schrijven? Welke missie wil je delen met de wereld? Hoe en op welke plekken ga jij zichtbaar zijn met de teksten die je schrijft? Wanneer jij de tijd neemt om in alle rust de opties die voor jou werken te overwegen, zul je op de lange termijn meer succes hebben in je business dan wanneer je alles snel even tussendoor doet. Tussen alle andere taken door die nog op je to-do lijstje staan. Iets moois en waardevols creëren doe je vanuit rust en in eerste instantie afgezonderd van anderen.  Zonder die bezemkast had Harry niet even kunnen ontsnappen aan de gemene opmerkingen van zijn neef en zijn oom en tante of een manier kunnen bedenken om te ontsnappen. Uiteindelijk werd zijn wens om te ontsnappen uit de vreselijke situatie zo sterk, dat er zaken naar hem toekwamen die dit mogelijk maakten: de brieven met de uitnodiging voor Hogwarts die via alle hoeken en gaten het huis binnen kwamen en Hagrid die hem kwam redden op een verschrikkelijke familievakantie, zodat Harry tovenaar kon worden. Iets wat voor hem altijd al was voorbestemd. Wanneer jij je rust neemt, ontstaan vaak de beste ideeën en creaties als vanzelf, zodat je er uren over kunt schrijven.

Kristallen bol

5. Magie bestaat 

Magie is overal om ons heen. In de dingen die wij meemaken, in de gesprekken die wij voeren, in de natuur en onze omgeving, maar bovenal in de verhalen die verteld worden of die wij zelf vertellen. Zonder magie was het verhaal van Harry Potter mogelijk nooit zo succesvol geweest. Maar ook in de verhalen die wij als ondernemers vertellen zit alledaagse magie, waarmee je emoties opwekt bij de ander en iemand raakt met je story. Want hoe magisch is het wanneer jouw klant zomaar 8 trajecten verkoopt door een salespagina die jij geschreven hebt? (True story overigens). Hoe magisch is het wanneer je een universele gedachte aanraakt met jouw tekst waar veel mensen zich in herkennen en waar duizenden reacties onder geplaatst worden? Blijf verhalen vertellen en merk hoe de leukste klanten aan jouw lippen hangen. Merk op dat ze niet kunnen wachten tot jouw volgende blog of post omdat ze verslaafd raken aan jouw inspirerende content en de verhalen die jij vertelt.

Open uitnodiging voor meer magie in je leven

En hoe je dat dan precies doet? Dat vertel ik je graag in mijn gratis Facebookgroep ‘Copywriting voor bewuste ondernemers.’ Hier krijg je tips over het inzetten van storytelling op jouw manier en het creëren van content voor meer omzet. Ook vertel ik je van alles over de human design methode die ik sinds een maand of drie in mijn business gebruik en die jou kan helpen om moeitelozer te ondernemen.

Klinkt goed?

Meld je aan met je persoonlijke Facebookprofiel, beantwoord de 3 welkomstvragen en treed binnen in mijn wereld vol schrijfmagie.

P.S. Vragen niet beantwoorden = geen toegang 😉

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *