Willy met telefoon

Het zal geen verrassing voor je zijn dat een belangrijk onderdeel voor het laten slagen van je online business, het maken van steengoede content is. Heel veel content welteverstaan, iedere dag opnieuw. Ik kan me voorstellen dat dat soms een beetje overweldigend kan voelen, zo van ‘ieeek, moet ik iedere dag iets schrijven, maar wat dan precies? En hoe doe ik dat dan op zo’n manier dat het daadwerkelijk mijn (potentiële) klanten aanspreekt? Toch gaat het je meer opleveren dan wat het je kost aan tijd om de content te schrijven. ‘Oh ja, wat dan?’ Nou, als je consistent waardevolle content deelt met jouw tribe, zullen ze jou gaan vertrouwen en zich met jou kunnen identificeren. Dit ga je uiteindelijk ook terug zien aan je salescalls die binnenkort volgeboekt zitten en aan een fijne, goedgevulde bankrekening. Daarnaast is het zo dat je echt niet altijd iets nieuws hoeft te verzinnen, je kunt je content ook hergebruiken en je hoeft eigenlijk alleen maar goed te luisteren naar je klanten om de beste content te produceren. Er zijn drie hele belangrijke bronnen waar je al je content vandaan kunt halen. Zodat je met gemak een content creatie machine wordt.

1. Je klantgesprekken

Wat ik altijd doe nadat ik een klant in een salescall of in één van mijn besloten Facebookgroepen heb gesproken, is opschrijven welke vragen er zijn gesteld en hoe ik die heb beantwoord. Op dit moment zijn er veel vragen over het schrijven van content voor Instagram in mijn online cursusomgeving van de Instacademy en iedere vraag die daar gesteld wordt, kan ik gebruiken als inspiratie voor het schrijven van een blog of een korte post. Een voorbeeld van een vraag die onlangs gesteld is:

Ik heb een vraag. Ik ben de eigenaresse van het bedrijf maar ik heb ook 1 iemand in loondienst. Ik ben gespecialiseerd op huidproblematiek. Mijn collega is een startende schoonheidsspecialiste die voornamelijk de ontspannende behandelingen doet of waar ik klanten naar doorschuif die “stabiel” zijn. Moet ik praten in de “wij” vorm of de “ik” vorm?’

Door deze vraag, heb ik meteen weer inspiratie om een blog te schrijven over het gebruik van de woorden ‘wij’ of ‘ik’ in je website of je Social Media copy en wanneer je welke term zou moeten gebruiken. (Het korte antwoord daarop is: ‘ik’ zeggen als je een ZZP-er bent en ‘wij’ zeggen als je een team hebt. Ga het niet mooier maken dan het daadwerkelijk is als je nog in je uppie werkt). Door goed na te denken over iedere vraag die jouw klant je stelt, zul je een oneindige stroom aan content in de vorm van blogs & posts kunnen creëren en word je dus een heuse content creatie machine. Ka-ching!

2. Je inbox

Ik krijg dagelijks veel dezelfde vragen in mijn mail over copywriting. ‘Weet je ook veel af van SEO?’ ‘Hoe kom je iedere dag aan al die bloginspiratie, waar haal je al die ideeën vandaan?’ ‘Hoe zorg je ervoor dat je geen last krijgt van een writer’s block?’ ‘Hoe inspireer ik mijn klanten met mijn content?’ ‘Hoe kan ik klanten werven met mijn blog of website teksten?’ en ga zo maar door. Over iedere vraag heb ik van alles te vertellen en dat kan dan ook nog eens op verschillende manieren. Ik kan er bijvoorbeeld een quote van maken, mijn mening over geven of er een informatief stuk over schrijven. Wees creatief in het maken van verschillende posts over hetzelfde onderwerp en probeer de aandacht van je lezers op die manier vast te houden. Herhaling werkt vaak het beste om een bepaalde boodschap goed door te laten dringen tot jouw klanten.

3. Alledaagse conversaties

Kijk goed om je heen. Wat lees je op Facebook en Instagram? Wat voor vragen heb je zelf over de zaken die er op dit moment in jouw business spelen? Wat voor vragen stellen je vrienden of familie aan je? Wat voor films kijk je en welke boeken lees je nu en wat voor waardevolle informatie of grappige anekdotes kun je daaruit halen voor het vertellen van een verhaal dat met jouw business te maken heeft? Je kunt het zo gek niet bedenken, of overal is wel content van te maken. Je moet het alleen leren ‘zien’ om een absolute content creatie machine te worden. Regelmatig gebeurt het me ook dat ik op een dag plotseling een idee krijg voor een post of dat iets me tof lijkt om over te schrijven. Eerst maakte ik de fout om die ingevingen niet op te schrijven en te denken dat ik het me later allemaal nog wel zou herinneren. Niet, dus #computersaysno. Ik raakte weer eens afgeleid doordat ik de boodschappen moest doen of omdat er een mail was die ik snel moest beantwoorden of door één van de andere 100 werkzaamheden die ik op een dag doe, waardoor ik het briljante idee later toch weer kwijt ben. Terwijl je op het moment zelf eigenlijk voelt: ‘Yes, hier voel ik nu passie voor, laat ik er meteen een post van maken!’ Doe dit dan ook, indien mogelijk, dan zal de energie die achter jouw post zit goed overkomen en krijg je vaak de leukste reacties van mensen die door jou geïnspireerd raken. Of leg voor de zekerheid een notitieboekje naast je bed om je ideeën te noteren 😉

Cadeautje

Wil je meer leren over het creëren van content die gaat zorgen voor meer sales in jouw business? Download dan nu geheel gratis mijn nieuwe weggever ‘De ultieme sales copy checklist’ rechtsonder op mijn homepage. Zodat jouw leads voortaan altijd ja zeggen tegen je aanbod en je salescalls volgeboekt zitten.

Happy Halloween!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *