Vol spanning zat ik vorige week zaterdagnacht te kijken naar de uitslag van het Eurovisie Songfestival. Het ging tussen Zweden en Nederland en het duurde voor mijn gevoel uren voordat de presentatoren het verlossende woord zeiden: ‘Ohooohooohooo!’ We hebben gewonnen! Oftewel: Duncan Laurence heeft het Songfestival voor Nederland gewonnen met een supermooi liedje. Yay! Ik stond hier echt van blijdschap te springen en hoop maar dat mijn onderbuurman hier geen last van heeft gehad 😉 Want het voelde toch ook een beetje alsof ik zelf had gewonnen, omdat ik het goed voorspeld had in een omgeving waarin iedereen om mij heen nogal sceptisch was over onze deelname.
Succes op de lange termijn komt je niet zomaar aanwaaien
Het leek tijdens de finale echter alsof Duncan vrij moeiteloos zijn lied zong vol emotie die de zaal ook gevoeld moest hebben. Met de nadruk op ‘leek.’ Want voordat hij hier in Tel Aviv op het podium mocht staan, ging er een hele historie van niet slagen en blijven proberen aan vooraf. Hij werd als kind gepest omdat hij dik was en een bril en sproeten had. Andere kinderen noemden hem homo omdat hij gek was op muziek en graag liedjes zong. Later deed Duncan mee aan de Voice of Holland en kwam hij niet verder dan de halve finale. Ook op de Rockacademie heeft hij wel meer dan twintig versies van Arcade gemaakt, voordat hij er compleet tevreden over was. Samen met zijn producer heeft hij twee jaar lang gewerkt aan het perfectioneren van ‘zijn’ lied. En hij was zo slim om contact te houden met Ilse de Lange na zijn optreden in de Voice. Eerst was het een vrij onbekende jongen die niemand kende, nu is heel Nederland fan en heeft hij zijn complete clubtour al uitverkocht.
Duncan Laurence en winnende teksten
Uit dit verhaal blijkt dat doorzetten ondanks alle tegenslagen die op je pad komen. de sleutel is voor iedere ondernemer om uiteindelijk ook door te breken. Succes komt dus niet zomaar aanwaaien, je zult er wat voor moeten doen en er een hoop andere dingen voor moeten laten. Dit geldt ook wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van de teksten voor jouw bedrijf. Voor je website, je blogs, je salespagina’s, je E-books, je landingspagina’s, je Social Media berichten: ongemerkt ben jij eigenlijk heel veel bezig met het schrijven van de juiste teksten die aan moeten sluiten op de klanten met wie jij het allerliefst wilt werken. Maar als je hier net mee start, vraagt dat doorzettingsvermogen en oefening. Heel veel oefening. Totdat je erachter komt wat wel en wat niet werkt, net zoals Duncan dat deed. Die net zolang tweakte aan zijn lied totdat het hemzelf en enorm veel mensen internationaal aansprak.
Blijf je teksten tweaken
Geef dus niet op wanneer je een tekst hebt geschreven die in eerste instantie niet zo goed aanslaat als je had gehoopt. Leer van de fouten die je maakt, omdat falen niet bestaat. Gewoon 100 keer opnieuw proberen, totdat je een systeem hebt gevonden dat goed voor je werkt. Blijf knutselen aan je teksten totdat je merkt dat anderen door jou geïnspireerd raken of vanwege jou in actie komen en iets bij je kopen. Vertel verhalen vanuit je hart en denk minder in zakelijke strategieën die misschien wel voor een ander werken, maar niet voor jou. Want waarom denk je dat Duncan afgelopen zaterdag zo positief opviel tussen alle slecht gezongen circusliedjes en blinkende entertainers? Omdat hij er bewust voor koos dichtbij zichzelf te blijven. Hij had een sober decor en zorgde ervoor dat het echt om de muziek en het gevoel draaide, niet om zijn uiterlijk of omdat hij deed wat iedereen deed, in de hoop daarmee punten te scoren. Daarom was zijn liedje ook het enige lied dat mij echt raakte. Winning!
Focus je op de inhoud, niet op de likes
Zorg er dus voor dat je je ook in je teksten op een goede inhoud focust en niet op de tierelantijntjes eromheen. Dat deed Duncan ook niet en je ziet waar het hem gebracht heeft. Je kunt namelijk nog zoveel likes en volgers hebben, wanneer je potentiële klanten niet bij je kopen omdat je niet laat zien welke resultaten jij behaalt, gaat jouw bedrijf ten onder. Hoe hard je ook hoopt dat de klanten in je schoot geworpen worden doordat ze toevallig een keer op je site terecht komen of hoe hard je ook aan het manifesteren bent op een meditatiekussen onder de volle maan; zonder het in gang zetten van de juiste acties gebeurt er simpelweg niets. Lever daarom inhoudelijk goede content die de ene keer informeert en de andere keer jouw potentiële klanten (je volgers & likers dus!) inspireert om bij zichzelf na te denken hoe zij ergens in staan, zodat jij die gewilde expertstatus krijgt. Zodat ze voortaan bij jou aankloppen voor advies waar ze direct iets mee kunnen. Dus geef geen vage en nietszeggende tip als: ‘Ga in je kracht staan,’ maar wel: ‘Je weet dat je goede content hebt gemaakt als jouw volgers het willen delen of veel reageren, omdat ze zich met jou kunnen identificeren. Vertel ze dus een verhaal dat ze raakt, omdat ze de situatie ook in hun eigen leven herkennen en laat zien hoe jij de situatie hebt aangepakt.’ Hiermee kun je direct aan de slag en het is dan aan jou om daadwerkelijk de benodigde content te gaan schrijven die een volger omzet in een betalende klant.
Schrijven is schrappen en …winnen met tekst
Durf dus gerust te experimenteren met je teksten totdat je weet wat werkt en verwijder zinnen die eigenlijk nietszeggend zijn. ‘Kill your darlings’, zeggen ze ook weleens, zodat uiteindelijk de beste content beschikbaar blijft en de focus op het hoofdonderwerp duidelijk is. Wanneer ik bijvoorbeeld een blog heb geschreven, lees ik hem een dag later nogmaals na om alle overbodige informatie eruit te schrappen. Omdat het alleen maar extra ruimte inneemt en niets zegt over het onderwerp van de titel. Dit doe ik ook voor andere vrouwelijke ondernemers. Als ik naar hun website kijk, zie ik vaak dat er teveel tekst opstaat, waarvan de helft geschrapt mag worden. Omdat ze daarmee veel sneller hun ideale klant aanspreken en de mensen eruit filteren die niet bij hen passen. Wil jij ook graag winnende teksten hebben die direct jouw lievelingsklanten aanspreken, maar heb je er zelf eigenlijk geen tijd voor om dit uit te vogelen? Boek dan 1 van de 8 gratis website scans die ik iedere maand via Skype weggeef aan een vrouwelijke ondernemer die ik hiermee graag op weg wil helpen. Ik ben heel kritisch over met wie ik wel en niet wil werken, only ambitious women allowed ;), dus van tevoren is het belangrijk dat je mijn intakeformulier duidelijk invult en geen ja zegt waar je eigenlijk nee bedoelt. Je kunt hier je gratis website scan met mij inplannen.
Inspirerende woorden Willy. Daar word ik heel blij van, het verrijkt. Dank daarvoor!
Graag gedaan Rene;) Jij volgt mij ook op Instagram, toch?
Groetjes,
Willy