Willy blij

Deze week ga ik weer vrolijk verder met deel II van de blog ‘de 10 meest gemaakte missers in de wereld van copywriting-Part I’ van vorige week. Je leest hier de laatste vijf meest gemaakte missers als het om het schrijven van websiteteksten gaat.

6. Geen duidelijke call-to-action button op de homepage plaatsen

Als het goed is, is het belangrijkste doel van jouw website, klanten ertoe te verleiden een dienst of product bij je af te nemen. Je kunt dus wel overal interessante verhalen over jezelf plaatsen, maar zolang jij geen sturing geeft aan je klanten, weten zij niet waar ze nu eigenlijk heen moeten. Wees heel erg duidelijk in je communicatie. Ga geen twintig verschillende knoppen op je website zetten. Je klant raakt dan het overzicht kwijt, waardoor je site meteen weer weggeklikt wordt. Zorg er dus voor dat er op je homepage slechts één grote, opvallende call-to-action button staat, waar je bezoekers op kunnen klikken. Je maakt de button zo opvallend mogelijk door er een knalkleurtje aan te geven Daarnaast zet je er een aansprekende tekst op die nieuwsgierig maakt. Buttons met bijvoorbeeld: ‘Doe mij meer van dit,’ ‘Tell me more,’ of ‘Ja, dit wil ik ook,’ prikkelen de klant, zodat ze zeker doorklikken naar de webpagina (een salespagina) waar je ze graag wilt hebben.

Willy aan het werk

7. De aanspreekvormen ‘je’ en ‘u’ door elkaar heen gebruiken

Deze zie ik nog ontzettend vaak voorbijkomen. Op de ene pagina word je aangesproken als een ‘u,’ op de andere weer met ‘jij.’ Tegen wie ben je nu eigenlijk aan het praten? Of heb je hier nog geen duidelijke keus in gemaakt? Wees altijd consistent in het taalgebruik op je website. Maak een duidelijke keuze: de zeer zakelijke klanten spreek je aan met ‘u’ en de wat informelere klanten kun je aanspreken met ‘je.’ Lees voor de zekerheid nu je websiteteksten nog eens na. Heb je jezelf ook betrapt op het per ongeluk door elkaar gebruiken van deze twee termen? Pas het snel aan, zodat jij geloofwaardiger overkomt.

Willy bij het raam

8. Het gebruiken van vakjargon in plaats van ‘gewone mensen’ spreektaal

Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat degene die jouw teksten leest, niet alles weet over jouw vakgebied. Anders hadden ze je er niet voor ingehuurd. Ga dus niet ineens met dure woorden smijten, om ‘slimmer’ of professioneler over te komen, maar houd je teksten toegankelijk. Schrijf zoals je spreekt. Wanneer jouw potentiële klanten jou in het echt ontmoeten, komt het beeld dat ze van jou hebben gecreëerd, overeen met wie jij werkelijk bent. Het zou heel vreemd zijn als een bakker dingen gaat zeggen als ‘mijn vernuftige meelproducten zijn alleen geschikt voor de elite, die mij in ruil hiervoor een duidelijk afgesproken vergoeding geeft.’ Je zult nu wel denken: ‘Joh wat raar, niemand doet dit, toch?’ Maar als je eens kijkt naar de Algemene Voorwaarden of de Privacyverklaringen op de websites van verschillende ondernemers, dan zie je dat de taal die geschreven is, vaak veel deftiger is dan de teksten op de andere webpagina’s. Het matcht dus helemaal niet met hoe die persoon in werkelijkheid is. Schrijf altijd alsof je een verhaal vertelt aan je moeder of een goede vriendin. Dat maakt het verhaal een stuk begrijpelijker voor jouw potentiële klanten.

9.  Geen aansprekende titels maken

Bij veel titels van bijvoorbeeld blogs die ik lees, val ik onderhand in slaap. Ze wekken geen nieuwsgierigheid of ook maar enige vorm van emotie bij me op. Er wordt mij als lezer ook geen vraag gesteld, er worden alleen feitelijkheden opgedreund. Een voorbeeld van een saaie titel is: ‘Water drinken is gezond in de zomer.’ Omdat de meeste mensen dit (hopelijk) wel weten, nodigt het niet echt uit om te gaan lezen. Als je zou schrijven: ’10 tips waarom water drinken gezond is met dit warme weer,’ word ik al een stukje nieuwsgieriger. Ten eerste omdat ik van lijstjes houd en ten tweede omdat ik benieuwd ben of er een tip bijstaat die ik nog niet ken. Je kunt de titel ook in een vraagvorm stellen. Dit is sowieso aan te raden, omdat iedereen die de titel leest, in zijn/haar hoofd de vraag altijd zal beantwoorden. Dan wordt de titel dus: ‘Waarom is het zo gezond om water te drinken met dit warme weer?’ Je zult nu hoe dan ook als vanzelf in je hoofd aanvullen: ‘omdat je anders uitdroogt, omdat je minstens twee liter per dag moet drinken, anders krijg je hoofdpijn’ etc. Omdat je even wilt bevestigen of jouw gedachten kloppen, klik je toch de blog aan, nietwaar? Nu is dit nog een vrij simpel voorbeeld, maar mijn advies is om zo creatief mogelijk te zijn met het verzinnen van titels. Zorg ervoor dat je titels nieuwsgierig maken, dat je ze regelmatig in vraagvorm zet en dat je de emoties van jouw potentiële klanten ermee aanspreekt.

10. Haast hebben en daardoor slordige fouten maken in je teksten

Tijd is schaars voor de meeste ondernemers, maar maak niet de fout om te gaan haasten met het schrijven van je blog. Ik zie het altijd terug als je hem niet hebt nagelopen na het schrijven, doordat ik onafgemaakte zinnen of veel slordige spelfouten terugvind. Ik heb dit ook weleens gemerkt bij ondernemers die ik bewonder of waar ik respect voor heb. Dan denk ik: ‘oh, wat zonde, want de blog had veel beter gescoord als hij niet helemaal volstond met spelfouten.’ Het kan ervoor zorgen dat je als een stuk minder professioneel wordt gezien door jouw potentiële klant. Bovendien kun je tegenwoordig in elk schrijfprogramma als Word of Pages een spellingcheck laten doen waarmee je jouw teksten nog eens naloopt. Je hoeft het dus eigenlijk nooit met fouten te publiceren. Een foutje dat er weleens insluipt mag best, maar wanneer jij echt de tijd neemt voor je blog, ga je hier al veel beter op letten. Ook zorg je er dan voor dat je de beste waarde kunt geven aan jouw potentiële klanten. Die zien absoluut of jij je best voor ze hebt gedaan.

Willy met laptop

Wil jij leren hoe het anders en slimmer kan?

Wil jij nog veel meer leren over de marketing achter je teksten, zodat potentiële klanten op jouw website veel sneller op die koopknop drukken en wél jouw gratis weggever downloaden? Dan is mijn gloednieuwe online training Killer copywriting voor het aantrekken van je ideale klant’ absoluut iets voor jou. In een besloten Facebookgroep ga je 30 dagen lang met mij aan de slag. Ik kom elke dag live om waardevolle informatie met je te delen en je krijgt elke dag van mij een schrijfopdracht die maximaal 15-20 minuten in beslag neemt. Lancering van deze online cursus vindt plaats op 15 november.

Omdat het een pilot is, bied ik deze cursus eenmalig aan voor slechts 50 euro inclusief BTW! Interesse in deze bizar waardevolle 30-daagse Masterclass over copywriting? Stuur me even een mailtje op redactie@willyswereld.nl of meld je direct aan via deze pagina. Na afronding van de cursus, blijft de Facebookgroep nog vier weken langer open, zodat je alles op je gemak nog eens terug kunt kijken. Persoonlijke feedback op je schrijfopdrachten included.

Ik zie je snel!

Ken je mij nog niet en wil je eerst weten wat voor ‘vlees je in de kuip’ hebt? Download dan geheel gratis mijn online videoserie ‘3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog’ via mijn homepage.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *