Willy @ work

Als copywriter is het soms flink afzien. Wanneer je de teksten op een website moet analyseren, bijvoorbeeld. Want man, man, man, in 9 van de 10 gevallen kunnen de zelfgeschreven teksten compleet worden vervangen door nieuwe teksten van een copywriter. In goed Nederlands en met een doordachte marketingstrategie graag. Een foutje maken is uiteraard menselijk, maar het kost je ook ontzettend veel tijd wanneer je het ‘toch maar eerst zelf gaat proberen.’ Of als je denkt dat het allemaal niet zo moeilijk kan zijn. Waarna je vervolgens uren zit te zwoegen op het produceren van een matige tekst. Omdat je eigenlijk niet de juiste kennis hebt over slimme schrijfstrategieën. Omdat je maar wat doet, in de hoop dat het aanslaat. Of omdat je familie en vrienden je altijd hebben verteld dat je ‘zo leuk kan schrijven.’

Maar vergis je niet, het schrijven van winstgevende websiteteksten die echt voor je werken, is een hele kunst. Je teksten moeten aanslaan bij de juiste doelgroep, het taalgebruik mag niet te saai en eentonig zijn en het verhaal moet tot de verbeelding spreken. Zodat je klanten denken: ‘Yes, bij jou moet ik zijn!’ Om te illustreren hoeveel ondernemers hiermee nog altijd de mist in gaan, heb ik de 10 meest gemaakte missers voor je op een rij gezet. In deel 1 van de blog bespreek ik de eerste vijf.

1. Welkom zeggen op je homepage

Een klant van jou wil niet lezen dat hij welkom is, hij moet het voelen! Zorg er daarom voor dat het in één oogopslag duidelijk is wat je doet. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruik van een tagline: een korte zin onder je bedrijfsnaam die direct aangeeft of jouw potentiële klant op de juiste pagina zit. Op mijn homepage staat er: ‘Aansprekende websiteteksten voor online ondernemers.’ Bij het bedrijf FloWork staat er direct een opvallende knalgele foto onder de bedrijfsnaam met als tagline ‘Statisch werken kan echt niet meer.’ Bij Mark Bongers staat er: ‘Facebook Marketing Academy.’ Het is direct duidelijk waar en bij wie ik mij bevind als klant en ik kan meteen zien of jij de meest geschikte persoon bent om mijn probleem op te lossen. Je hebt direct geen welkomstwoord meer nodig.

Willy kijkt naar laptop

2. Je nieuwsbrief nog steeds een nieuwsbrief noemen

Deze zie ik nog steeds zo ontzettend vaak voorbijkomen! Als ik het nu nog ergens zie staan op een website, klik ik meteen weg. Op dat moment weet ik namelijk vrijwel zeker dat de andere teksten ook niet de schoonheidsprijs verdienen en dat ze niet op een specifieke klant zijn gericht. Helaas zit niemand te wachten op nieuws over je bedrijf, behalve jijzelf en je moeder. Potentiële klanten houden echter wel van gratis waardevolle informatie die ze bij niemand anders kunnen krijgen. Daar willen ze dan ook best hun e-mailadres voor bij je achterlaten. Bedenk daarom altijd een pakkende titel voor je ‘nieuwsbrief’ en schrijf in plaats van nieuwsbrief ‘gratis weggever.’ Waarop de aansprekende en prikkelende titel volgt. Hoe je dit precies kunt doen, staat uitgelegd in mijn blog ‘Vijf woorden die je kunt gebruiken voor het laten groeien van jouw e-maillijst‘.

3. Een salespage maken van je ‘Over mij’ of ‘About’ pagina

Deze pagina is niet voor niets de meestgelezen pagina van een website. Het gaat er hier niet om wat je kunt of welke banen je allemaal gehad hebt. Deze pagina is er ook niet om jouw diensten nog eens extra te gaan promoten. Als je een ‘Over mij’ pagina hebt, laat het verhaal dan ook daadwerkelijk over jou gaan. Wat zijn je dromen? Wat doe jij graag in het dagelijks leven? Waar liggen je interesses en hoe kun je die enigszins vertalen naar de missie die jij hier op aarde hebt uit te voeren? Welke persoonlijke eigenschappen zijn kenmerkend voor hoe jij bepaalde zaken aanpakt? Met welke ‘bril’ kijk jij naar de wereld en wat vind je minder leuk? Allemaal vragen die je gelukkig wel mag beantwoorden op je ‘Over mij’ pagina. En vergeet natuurlijk niet om er ook nog een samenhangend verhaal van te maken dat echt interessant is voor jouw potentiële klant. Zodat deze jou beter leert kennen.

Willy aan het werk

4. Het proces beschrijven in plaats van het resultaat

Ook deze misser zie ik keer op keer terugkomen bij honderden ondernemers. Ze vertellen allemaal op hun website hoe ze werken, wat ze precies doen of welke methode(n) ze gebruiken. Newsflash: dit boeit jouw potentiële klant allemaal niet. Die wil vooral weten of je zijn of haar probleem zo goed mogelijk op kunt lossen. Beschrijf daarom altijd de resultaten die jouw klant na een samenwerking met jou, van je mag en kan verwachten.

5. Geen focus hebben in je aanbod

Deze misser komt eigenlijk het vaakst voor bij startende ondernemers. Je bent bijvoorbeeld een coach voor vrouwen met een burn-out, maar je geeft ook nog voedingsadvies. Je bent een Virtual Assistant en je kunt me helpen met mijn e-mailmarketing, maar je bent ook nog boekhouder én Social Media specialist. Maar stiekem heb je nog nooit één training gevolgd over Facebook en Instagram en zelf heb je slechts 40 likes op je zakelijke pagina. Je denkt dat je ondernemers vooral uit de brand helpt door ‘elke dag maar wat te posten,’ dan hoeven ze het in ieder geval niet zelf te doen. Bespaart weer tijd. Ten eerste ben je direct ongeloofwaardig als je op je website neerzet dat je alles kunt. Dat kan geen enkele ondernemer, tenzij je een wonderkind bent (Mozart ofzo). Als ik jouw klant zou zijn, vraag ik me tijdens het lezen af of je niet van alles maar een piepklein beetje kunt. Dan kies ik dus liever voor een specialist die heeft gekozen voor een duidelijk afgebakend vakgebied. Ten tweede heb ik geen idee wat voor dienst ik nu bij je af zou moeten nemen of waar jij het beste in bent. Als jij zelf geen keus hebt gemaakt in je aanbod en er geen focus is, gaat jouw potentiële klant ook niet voor je kiezen. Vaag zijn in je aanbod gaat dus never nooit leiden tot groei van je bedrijf. Wees daarom altijd concreet en maak duidelijke keuzes.

Willy met zelfvertrouwen

Wil jij leren hoe het anders en slimmer kan?

Wil jij nog veel meer leren over de marketing achter je teksten, zodat potentiële klanten op jouw website veel sneller op die koopknop drukken en wél jouw gratis weggever downloaden? Dan is mijn gloednieuwe online training Killer copywriting voor het aantrekken van je ideale klant’ absoluut iets voor jou. In een besloten Facebookgroep ga je 30 dagen lang met mij aan de slag. Ik kom elke dag live om waardevolle informatie met je te delen en je krijgt elke dag van mij een schrijfopdracht die maximaal 15-20 minuten in beslag neemt. Lancering van deze online cursus vindt plaats op 15 november.

Omdat het een pilot is, bied ik deze cursus eenmalig aan voor slechts 50 euro inclusief BTW! Interesse in deze bizar waardevolle 30-daagse Masterclass over copywriting? Stuur me even een mailtje op redactie@willyswereld.nl en laat me weten of je meedoet! Na afronding van de cursus, blijft de Facebookgroep nog vier weken langer open, zodat je alles op je gemak nog eens terug kunt kijken. Persoonlijke feedback op je schrijfopdrachten included.

Ik zie je snel!

Ken je mij nog niet en wil je eerst weten wat voor ‘vlees je in de kuip’ hebt? Download dan geheel gratis mijn online videoserie ‘3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog’ via mijn homepage.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *