Regelmatig krijg ik van klanten te horen dat ze niet goed weten wat ze kunnen posten op Social Media of dat ze het lastig vinden om teksten te schrijven die anderen inspireren of die hun volgers aanzetten om een kennismakingsgesprek met ze te boeken. Nu gaat dit voor mij na 2,5 jaar oefenen inmiddels als vanzelf, maar ik leer mijn klanten nog een andere methode voor het creëren van aanstekelijke content voor Facebook en Instagram waar ze leads uithalen. Dit is de STEPPS methode van viral marketing goeroe Jonah Berger en ik kan je zeggen: hij werkt als een trein. Maar waar staan de 6 STEPPS in je posts nu eigenlijk voor?
1. Social Currency
De 1e van de 6 STEPPS is Social currency, ofwel sociale valuta en staat voor hoe wij onze volgers en lezers over zichzelf laten voelen. Wanneer zij zich goed voelen na het lezen van je post of zichzelf met jou kunnen identificeren, zullen ze jouw verhalen maar al te graag met anderen willen delen. Mensen vinden het fijn om slim te zijn, zich stoer te voelen of om het gevoel te krijgen dat ze door jou als een VIP behandeld worden. Je kunt jezelf de volgende vragen stellen voor het schrijven van een post die de social currency bevordert: ‘Wat maakt mijn merk interessant of verrassend en waarom spreekt dit mijn doelgroep aan?’ ‘Waar sta ik voor en hoe kan ik mijn kernwaarden tot uiting brengen in alles wat ik schrijf?’ ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat het lezen van mijn teksten voor hen voelt alsof ze dezelfde ervaring als ik beleven, omdat ze de situatie helemaal voor zich zien?’
Daarnaast zorg je ervoor dat jouw lezers zich gewaardeerd voelen door ze ook naar hun persoonlijke mening te vragen. En door positieve reviews van hen te laten zien over de resultaten en de successen die zij behaald hebben met jouw programma of traject, om zo te laten zien dat je het feestje graag met hen mee viert en echte waarde levert. Wanneer jouw volgers zich met jou kunnen identificeren of dezelfde interesses hebben, vinden ze jou direct een leuk persoon en zullen ze veel sneller de interactie met je aangaan of je content met anderen delen wanneer je daar om vraagt. En soms zelfs gewoon spontaan 😉
2. Triggers
Met het schrijven van een post die triggert, wordt bedoeld dat je ergens om bekend staat en dat, zodra jouw volgers over dat onderwerp iets voorbij zien komen, ze getriggerd worden om aan jou te denken. Ik sta er bijvoorbeeld om bekend dat ik een enorme dierenliefhebber ben en regelmatig oppas op andermans hondjes. Daarom word ik op Facebook vaak getagged in grappige honden- of kattenfilmpjes. Ook toen ik een halfjaar geleden mijn eerste Instagram #hashtag-challenge gaf, werd ik door mijn volgers en zelfs door mensen die ik niet eens kende, getagged onder posts waarin iemand een vraag stelde over hashtags of Instagram marketing. Grappig hoe dat werkt, vind je niet? Stel jezelf dus eens de vraag: ‘Waar praat ik vaak over met anderen wat niet per se met mijn business te maken heeft?’ ‘Heb ik een bijzondere hobby of ben ik fan van een bekend persoon?’ (ik ben bijvoorbeeld een megafan van David Bowie). Schrijf consistent over deze zaken in je posts of plaats eens een quote van je lievelingsserie, zodat mensen voortaan gelijk aan jou en je business denken als er een post over jouw specifieke hobby of favoriete film voorbijkomt.
3. Emotie
Mensen nemen actie op basis van emotie, en rationaliseren achteraf voor zichzelf de beslissingen die ze gemaakt hebben. Wanneer we ergens emotie bij voelen, zijn we als mens sneller geneigd om hier iets mee te doen. Focus je in je posts dus op het creëren van emoties bij je lezer en wat minder op het delen van objectieve tips of informatie. Vraag jezelf dus af: ‘Welke emotie wil ik opwekken bij mijn volgers met het verhaal dat ik ga delen en welke actie wil ik dat ze gaan ondernemen?’ Als je op die manier erover nadenkt voordat je je posts schrijft en je inleeft in de ander, is het ook een stuk gemakkelijker om jouw volgers te transformeren tot de leukste en loyaalste klanten. Omdat ze voelen dat jij begrijpt waar ze echt behoefte aan hebben en dit heel goed kunt verwoorden.
4. Publiek & Personality
Berger zegt: ‘Hoe bekender of populairder iets is onder je publiek, hoe sneller mensen het zullen imiteren.’ Creëer daarom producten of advertenties die als het ware zichzelf verkopen, omdat ze zo bekend zijn vanwege hun bijzondere verhaal erachter of de top resultaten die je ermee kunt bereiken. Denk maar aan de bekendheid van de Tony Chocolonely chocoladerepen die heel lekker zijn, maar waar ook nog eens een idealistisch verhaal achter zit (slaafvrije chocolade). Wat voor product dat jij aanbiedt, gaat levens van anderen transformeren en hoe kun je daar een mooie post over schrijven die 100% resoneert met de doelgroep die jij voor ogen hebt? Misschien heb je wel een machine ontworpen die ervoor zorgt dat jouw blogs iedere week automatisch geschreven worden of heb je een dienst waarmee je depressieve mensen binnen 3 maanden van hun medicijnen af kunt helpen. Als jij een oplossing hebt voor een probleem waar veel mensen mee zitten, of een bijzonder en herkenbaar verhaal over je product te vertellen hebt, kan het niet anders dan dat dit heel snel populair wordt.
Naast het publiekelijk bekend maken van je product of dienst, is het natuurlijk ook belangrijk dat jij laat zien wat jou uniek maakt. Hier komt je persoonlijkheid om de hoek kijken. Welke unieke onderdelen van jouw persoonlijkheid kun je in je business stoppen? Waar sta jij om bekend? Laat dit ook voldoende naar voren komen in de posts die je schrijft en maak het onderdeel van jouw ‘brand.’
5. Praktische waarde
Dit is natuurlijk een hele logische stap. Als ondernemer wil je anderen helpen met het oplossen van een probleem en laten zien dat jij dat als de beste kunt. Door het delen van praktische tips met jouw volgers, help je ze niet alleen op weg met het vinden van een oplossing, maar creëer je ook een expertstatus voor jezelf. Jouw potentiële klanten weten waarvoor ze bij jou moeten zijn en lezen alle waardevolle content die jij produceert. Zo maak je fans van jouw volgers. Die vervolgens gemakkelijker bij jou instappen wanneer je eens in de zoveel tijd een betaald aanbod doet waarvan je weet dat het ze veel verder brengt dan waar ze nu zijn. Bedenk dus voordat je een informatieve post schrijft: ‘Met wat voor praktische tip kan ik mijn publiek vandaag het best van dienst zijn of verder helpen?’ Kijk naar de vragen die mensen consequent aan je stellen over jouw branche, om hier een antwoord op te formuleren en you are good to go! Door consistent op te komen dagen en waarde te blijven leveren met je posts, ontwikkel je voldoende vertrouwen bij de mensen die jou op de voet volgen. En na deze derde stap van de know, like en trust factor komt de factor ‘buy’. Je volgers vertrouwen je genoeg om een dienst of product bij je af te nemen waarmee je hen oprecht verder helpt. Jij blij, klant blij 🙂
6. Storytelling
Er is niets in de wereld krachtiger dan het vertellen van een goed verhaal. Creëer daarom een verhaal dat anderen ook willen vertellen, maar waar jouw ideeën in naar voren komen. Vraag jezelf eens af voordat je een post maakt waarin je een verhaal schrijft: ‘Waar kom ik oorspronkelijk vandaan en waarom doe ik wat ik nu doe in mijn business?’ ‘Wat is mijn droom of mijn missie die ik wil delen met de wereld?’ ‘Welke verhalen van mijn klanten kan ik verweven met mijn eigen content?’ Het hoeft niet per se zo te zijn dat je eerst aan de afgrond zat of een dikke burn-out kreeg, voordat je besloot dat je een ander leven met een eigen business wilde, zoals de meeste verhalen tegenwoordig gaan. Het mag natuurlijk wel, als dat nu eenmaal jouw persoonlijke verhaal is. Maar wat je ook in je posts vertelt, doe het met passie en overtuiging en jouw volgers zullen nooit meer genoeg kunnen krijgen van jouw content.
Meer leren over het schrijven van goede content voor het verkrijgen van leads op dagelijkse basis?
Wil jij nog meer leren over het schrijven van slimme en strategische content voor Instagram waarmee je leads maakt van jouw volgers en klanten van jouw leads? Doe dan vanaf 1 december weer mee met de Instacademy: mijn complete online programma over Instagram marketing gericht op het schrijven van geniale copy die uitstekend converteert. Je kunt er op deze pagina meer over lezen: https://willyswereld.nl/instacademy. Vanaf 1 december start de volgende ronde voor nieuwe inschrijvingen. Het programma is nu nog voor de laatste keer te koop tegen pilotprijs! Daarna gaat de prijs omhoog naar € 997 ex. BTW, dus wees er snel bij.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!