Sommige mensen hebben het geluk, of de pech (het is maar hoe je het bekijkt), dat ze net zoveel in hun leven meemaak als ik. Ik ben altijd in beweging en hoef eigenlijk nauwelijks na te denken over waar mijn wekelijkse blog nu toch weer over zal moeten gaan. Er zijn altijd nieuwe situaties die zich in mijn leven voordoen waar ik iets van leer.
De kennis die ik dan opdoe geef ik graag weer door aan mijn volgers en fans. Natuurlijk ben ik zelf ook heel erg pro-actief bezig met mijn eigen ontwikkeling als persoon en als ondernemer door bijvoorbeeld naar events te gaan. Ik vind het tof om mijzelf uit te dagen om regelmatig uit mijn comfortzone te komen. Zo neem ik soms mijn eigen vooroordelen weg en leer ik nieuwe mensen kennen die ik anders helemaal niet ontmoet had. Ik stel veel vragen over het leven aan mezelf en bedenk bij alles waarom bepaalde dingen gebeuren of waarom mensen op een specifieke manier reageren. Deze kennis gebruik ik namelijk weer voor het schrijven van websiteteksten voor andere vrouwelijke ondernemers. Ik weet namelijk heel goed waar mensen op aanhaken, maar ook waar ze op afhaken. Voor de bloggers die een heerlijk rustig leven leiden: ik geef jullie nog een aantal praktische tips mee over waar je je inspiratie vandaan haalt, naast de dagelijkse situaties in het leven waar je, denk ik, boeken over vol kunt schrijven.
Tip #1: Maak een Mindmap aan de hand van jouw 3 unieke kernwaarden
Een hele goede tool waardoor je nooit meer zonder inspiratie komt te zitten is het maken van een mindmap. Ben je bijvoorbeeld wel eens in verschillende gedachten verzonken, waarna je vlak daarna niet meer weet hoe je nu precies op dat ene onderwerp kwam? Dit wordt onbewust gedaan door je hersenen die bepaalde thema’s associëren met de gedachten die jij op dat moment hebt. Dit is precies wat je ook met een fysieke mindmap doet. Je schrijft een centraal onderwerp op papier en gaat van daaruit verbindingen leggen met alles wat hier ook maar enigszins mee te maken heeft. Met mijn bedrijf wil ik bijvoorbeeld de volgende kernwaarden uitstralen: authenticiteit, vrijheid en plezier. Dan wordt het namelijk veel makkelijker kiezen welke richting ik op wil met mijn blogs. Vervolgens zet ik de 1e kernwaarde ‘authenticiteit’ in het midden op papier. Van daaruit schrijf ik dingen op die volgens mijn hersenen met authenticiteit te maken hebben: ‘jezelf kunnen zijn,’ ‘gek kunnen doen,’ ‘uniek zijn,’ je eigen stijl hebben, etc.’ Op die manier heb ik zo vier nieuwe blogonderwerpen te pakken waar ik over kan schrijven. Maak voor de grap maar eens een mindmap aan de hand van jouw eigen, unieke kernwaarden en merk dat de inspiratie gaat stromen.
Tip #2: Laat je ongewone kijk schijnen over een bepaald onderwerp
Ik merk regelmatig dat ik op een andere manier naar situaties kijk dan de mensen om mij heen. Vaak levert dit inzichten op voor een ander, die er misschien zelf nog helemaal niet op die manier naar gekeken had. Durf dus je eigen mening te geven over een onderwerp waar veel mensen misschien heel anders instaan dan jij. Een verfrissende blik is meer dan welkom in een maatschappij waar steeds meer mensen hetzelfde roepen. Bovendien laat je zo jouw authenticiteit zien als ondernemer.
Tip #3: Speel in op de actualiteiten
Er gebeurt altijd erg veel in de wereld, en voor bijna elke dag in het jaar is er wel een feestdag verzonnen. Speel hier bijvoorbeeld op in door een leuke blogactie te maken voor Sinterklaas, Kerst, Valentijn, Wereldvrouwendag of waar jij je met je bedrijf dan ook het meest bij thuis voelt. Zo heb ik ooit een gepersonaliseerd Valentijnsgedicht geschreven voor iemand die de leukste blog had ingezonden (die je vervolgens ook weer op je eigen pagina kunt delen!) en heb ik mijn blogcursus verloot onder de volgers die de leukste slagzin hadden bedacht. Op die manier vergroot je het bereik van je blog, en maak je ook nog eens iemand heel erg blij met de kennis die jij hebt. Je kunt bij wijze van spreken dus op elke dag bijpassende content voor die specifieke dag creëren, als je dat zou willen.
Tip #4: Geef gratis tips weg
Veel ondernemende vrouwen hebben vaak niet door dat zij vaak al veel meer kennis in huis hebben dan andere ondernemers die werkzaam zijn binnen een andere branche. Zo had ik zelf bijvoorbeeld nooit verwacht dat een aantal vrouwen mij zouden vragen hoe ze een blog moesten beginnen of wat SEO was. Voor mij was dit al zo vanzelfsprekend, dat ik niet goed meer zag dat ik dat eerst nog uit moest leggen. Probeer dus in je hoofd na te gaan waar de persoon staat die nog nooit de kennis heeft gehad die jij op dit moment hebt. Wanneer je denkt vanuit een beginner en vanuit je klant, kan je gemakkelijk praktische tips in je blog weggeven, die voor jouw klant compleet nieuw zijn. Jij hebt die kennis namelijk al, en omdat het voor jou zo logisch is, heb je er al snel een blog met verschillende tips uit geknald waar je volgers of klanten direct mee aan de slag kunnen.
Tip #5: Schrijf een verhaal met een universele moraal
Wanneer je even heel druk bent geweest met werk en naast je werk weinig hebt meegemaakt, kan je een verhaal schrijven waarin je iets belangrijks duidelijk wilt maken aan je klanten. Een verhaal met een duidelijke boodschap doet het altijd goed. Als je het op een inspirerende manier vertelt, zullen je klanten je verhaal in één ruk uit willen lezen. Een aantal weken terug heb ik een verhaal gedeeld op mijn Facebookpagina over een uitdovend vonkje, wat ik echt prachtig vond. De post vind je hier terug: https://www.facebook.com/willyswereld/posts/1332377486906355. Een geweldig verhaal met een universele boodschap. Iedereen zal zich er in meer of mindere mate in herkennen. Dit verhaal heb ik overigens niet zelf geschreven, ik heb het gedeeld van een andere onderneemster, omdat ik het simpelweg zo mooi geschreven vond. Jij kunt natuurlijk ook kiezen voor het delen van een post of blog, zolang je hierbij maar duidelijke naamsvermelding gebruikt. Daarmee komen we direct uit op tip nummer 6:
Tip #6: Deel een artikel dat jou inspireert
Je hoeft natuurlijk niet altijd zelf verhalen te schrijven, je kunt ook een inspirerend verhaal van een collega delen, zoals ik ook enkele keren heb gedaan. Zolang de boodschap van het verhaal maar past bij jouw bedrijf. Er zijn naar mijn mening niet heel veel extreem goede bloggers in Nederland, maar de goede bloggers die er zijn, schrijven regelmatig waardevolle blogs met toffe tips, die je op jouw beurt ook weer kunt delen met je volgers. Ik check bijvoorbeeld regelmatig de blogs en artikelen van Kitty Kilian, Ruben Bunskoeke of Chris Rommers. Omdat ze allemaal hun eigen unieke humoristische schrijfstijl hebben en duidelijk weten waar ze het over hebben, kan ik hier gegarandeerd altijd inspiratie vandaan halen.
Tip #7: Plaats een interview met iemand die je bewondert
Zijn er in Nederland mensen met wie je graag zou willen samenwerken of bepaalde ondernemers in jouw netwerk die jou inspireren? Stuur ze simpelweg een berichtje via Social Media of via e-mail waarin je ze vertelt waarom je ze zo tof vindt en vraag of je een interview met ze mag houden over hun successen en tegenslagen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Vervolgens plaats je het interview op jouw website en je Social Media kanalen en heb je weer voor een dag aan content gepubliceerd. Als je geluk hebt en de geïnterviewde deelt jouw interview ook op zijn of haar eigen kanalen, kan je er zomaar een hele bups volgers bij krijgen die op die manier ook weer kennismaken met jou en je bedrijf.
Tip #8: Laat een gastblogger een blog voor jouw website schrijven
Er zijn inmiddels miljoenen bloggers in Nederland. Grote kans dus dat je er daar één van kent, die ook binnen jouw doelgroep valt en goed bij jouw klanten past. Vraag diegene om een gastblog te schrijven voor jouw website waarin er wordt gedeeld wat hun werkwijze is wat er wel of niet werkt binnen jullie branche. Het is altijd leuk en fijn om de verbinding met elkaar aan te gaan en te lezen wat het perspectief is van een ander in jouw vakgebied. Bovendien valt er vaak een hoop van elkaar te leren en krijgen jouw klanten en volgers een nog beter idee van wat er allemaal mogelijk is op het gebied van ….. vul zelf maar in.
Tip #9: Vraag aan je lezers of volgers om tips, waar willen zij meer over weten?
Zit je echt met je handen in het haar en weet je echt niet meer wat je lezers zouden willen terugzien? Vraag het ze gewoon zelf via de Social Media kanalen die je gebruikt. Zo kom je er het snelste achter welke problemen jouw doelgroep heeft en waar je ze eventueel mee kunt gaan helpen. Het is dan hartstikke leuk als je jouw volgers in een vlog of live video-opname vraagt om tips over onderwerpen waar ze meer over willen weten. De tips en opmerkingen die je krijgt, verwerk je vervolgens later voor ze uit in een blog. Met het opnemen van een vlog heb je op een platform als Facebook een veel groter bereik dan met een blog en zo weet je zeker dat er genoeg mensen zijn die jouw oproep zien en/of die jou willen helpen. Ze leren dan ook de ‘live’ persoon achter de wekelijkse blogs kennen en wat is er nou leuker dan dat? Je vraagt ze natuurlijk ook om tips, om je eigen klanten verder te kunnen helpen, dus ze krijgen er nog een heleboel kennis en inspiratie voor terug ook.
Tip #10: Deel je persoonlijke verhaal: raak je lezer met emotie
Alle mensen houden van verhalen waarin de hoofdpersoon eerst een heleboel problemen of obstakels moet overwinnen, om er uiteindelijk sterker uit te komen. Volgens mij is iedereen ooit in zijn of haar leven tegen bepaalde angsten of moeilijkheden aangelopen, die hoe dan ook overwonnen moesten worden. Gebruik je eigen levensverhaal als inspiratiebron voor je blog. Had je bijvoorbeeld altijd presenteerangst en zing je nu de sterren van de hemel op het podium? Deel je verhaal. Ben je vroeger altijd gepest, maar heb je nu een miljoenenbedrijf op je naam staan? Deel je verhaal. Er is niets zo inspirerend als het eerlijk delen van jouw persoonlijke verhaal inclusief gedachten en emoties die daarbij horen. Je zal hier namelijk ongetwijfeld iemand mee raken en hem of haar de moed geven om zelf ook zijn of haar persoonlijke verhaal te gaan delen met anderen. Want zijn verbinding, raking en herkenning niet de allermooiste zaken die wij hier met zijn allen op aarde mogen ervaren?
Wil je nog meer inspiratie opdoen? Download dan geheel gratis mijn ‘3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog’ via de homepage van Willy’s Wereld.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!