Piggy bank

Als het gaat om het bepalen van tarieven voor de producten of diensten die jij verkoopt als ondernemer, kan het lang zoeken zijn naar een bedrag dat voor jou 100% goed voelt. Dit was bij mij ook steeds het geval. Ik heb de tarieven van mijn webtekst pakketten inmiddels al zo’n 100 keer aangepast.

My way or the highway

Ik sloot ook heel vaak dealtjes met particuliere, vrouwelijke ondernemers die mij aangaven dat ze het niet zo breed hadden. Omdat ik het fijn vind om zoveel mogelijk vrouwen verder te helpen met hun business, gaf ik ze uiteraard een fikse korting. Doordat ik elke keer te horen kreeg dat mijn tarieven te hoog waren, ging ik dit zelf ook geloven. Het werd een belemmerende overtuiging. Nu zat ik vandaag even bij te komen op het strand en lekker te mijmeren over hoe het komt dat mijn klanten niet altijd mijn standaard pakkettarief kunnen (en soms ook niet willen) betalen. Ik kreeg ineens een belangrijk inzicht. Dit zijn niet de klanten die ik per se wil aantrekken, maar die zelf op mijn pad komen. Ik wil het allerliefst vrouwen helpen die al enige tijd ondernemer zijn en die de wereld net als ik een beetje mooier willen maken door het vertellen van verhalen. Ook vind ik het fijn als deze vrouwen het zo druk hebben met andere zaken, dat ze het schrijven van killer teksten voor hun website graag aan mij willen uitbesteden. Ik weet als copywriter namelijk precies hoe je je klanten kunt raken.

Boogschutter

Raak de juiste klant

Conclusie: ik moet mijn teksten opnieuw gaan schrijven en dan specifiek gericht op vrouwelijke ondernemers met een team, die elke maand al een flinke omzet draaien. Het zoeken naar de juiste klant die bij mij past, blijft zelfs na 1,5 jaar ondernemen voor mij nog steeds een ‘on-going process.’ Ik bedacht me net dat er zo bizar veel mensen in de wereld zijn, dat er daar vast wel een paar tussen zitten die zonder blikken of blozen mijn webtekst pakketten willen afnemen. Als je al wat langer onderneemt, begrijp je namelijk direct hoeveel tijd goed schrijven kost en dat het doen van research naar de specifieke branche waarin je werkt, er ook standaard bijhoort.

Schrijven

Het grote verschil met een tekstschrijver is namelijk dat een copywriter zoals ik, niet alleen dingen opschrijft, maar dat ik me daarnaast enorm heb verdiept in hoe mensen reageren op bepaalde triggers als het om tekst gaat. Ik ben me er van bewust dat klanten altijd emotioneel reageren en niet rationeel, zoals veel ondernemers nog lijken te denken. Die beschrijven nog steeds wat een klant van ze ontvangt en welke methode ze daarbij gebruiken, terwijl de klant eigenlijk alleen maar wil weten welke resultaten het hem of haar oplevert. Beschrijf dus niet alleen het proces op je website, maar altijd de resultaten die jij een klant kunt bieden.

balans verkeersbord

Eureka! momentje

Vandaag was een dag vol inzichten, want ik realiseer me nu ook dat het eigenlijk niet uitmaakt wat voor prijs je aan je klanten vraagt, zolang je maar heel duidelijk de juiste doelgroep aanspreekt in je teksten. Dan komen er namelijk vanzelf klanten op je pad die heel goed bij jou en je bedrijf passen en die het zich kunnen veroorloven om jou in te huren. Om met de legendarische woorden van Kim de Jong van House of Tax te spreken: je kunt simpelweg vragen ‘wat de gek ervoor geeft.’ Mensen willen namelijk graag met jou werken vanwege jouw persoonlijkheid en jouw stijl omdat je ze hiermee inspireert en ze jou leuk vinden. Je hebt ze dan het vertrouwen gegeven dat jij altijd kwaliteit levert en de beste bent binnen je eigen branche.

Bedenk dus altijd goed, wat je met jouw teksten doet 😉

 

Check wat ik voor jou als copywriter kan betekenen bij mijn webtekst pakketten en bij mijn tijdelijke aanbod van een zelfgeschreven E-Book met 30 slimme websitetips!

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.