Een onderscheidende stijl hebben in online ondernemersland, wie wil dat nu niet? Je maakt dan niet alleen gebruik van een goede branding voor je website of je Social Media kanalen, maar ook voor je eigen teksten. Zodat klanten of volgers direct jouw schrijfstijl en opmaak herkennen, of de sfeer die jij met je teksten creëert. In dit blog geef ik je 10 tips voor een slimme branding van jouw schrijfstijl.
1. Tone-of-voice
Denk goed na over hoe je over wilt komen op jouw ideale klant. Ben je vrij zakelijk? Spreek je klanten aan met ‘u.’ Ben je juist wat informeler? Spreek ze aan met ‘je’ en laat jezelf zien. Vertel over persoonlijke situaties die je hebt meegemaakt in je teksten en plaats mooie foto’s van jezelf. Wanneer je wat zakelijker bent, is het juist slim om bepaalde casestudies te benoemen over zaken die je netjes hebt afgehandeld en waar jij een klant mee hebt geholpen.
Mijn eigen ervaring is dat je in de juridische en financiële sector vaak wat formeler dient te zijn, dan in andere branches. Een voorbeeld uit de juridische sector, is de website van mr-online. Hier wordt vooral feitelijk nieuws gedeeld met daarbij zakelijke foto’s die verder niets persoonlijks uitstralen. Het taalgebruik is kortaf, afstandelijk en er wordt niet echt een verhaal verteld. Een ander voorbeeld is de site van een financieel administratiekantoor: KDO.nu. Ze benoemen wel netjes de problemen van hun klant die ze met ‘u’ aanspreken, maar vervolgens gaan ze over op het zeggen van ‘wij’ bieden u, ‘onze’ oplossing etc. terwijl je dan nog helemaal niet weet wie ‘wij’ nu precies zijn. Het gaat in deze twee sectoren vooral om het breeduit laten zien van goede resultaten, keiharde cijfers en het bewaken van je goede naam. Dit geldt voor een informeler bedrijf uiteraard ook, maar het wordt toch op een andere, misschien zachtere, manier verteld. Aan de hand van persoonlijke verhalen bijvoorbeeld, in plaats van aan de hand van behaalde cijfers.
Ik ben zelf heel informeel en deel regelmatig met de wereld wat ik in mijn leven meemaak. Mijn tone-of-voice heeft vaak een humoristische ondertoon, terwijl ik daarnaast soms ook hele rake dingen zeg waar mensen altijd wat van vinden. Dit is ook hoe ik daadwerkelijk ben in het offline leven. Een ander voorbeeld van iemand die lekker zichzelf is en informeel blogt, is Lenneke Manschot, ook wel bekend als Freelennse. Ik herken direct een tekst of blog van haar hand. Zij heeft dus een goede branding van haar teksten gerealiseerd.
Jij kunt je eigen tone-of-voice vinden door compleet jezelf te zijn in jouw blogs en/of artikelen. Deel niet alleen je succesverhalen, maar ook je fouten en struggles. Geen enkele ondernemer is altijd alleen maar succesvol (geweest). Ze zijn, net als jij, meerdere keren op hun bek gegaan, om te komen waar ze nu zijn. Helaas zijn er ook een hoop ondernemers die dit soort baalverhalen niet delen met de wereld. Eeuwig zonde, want het maakt ze een stuk toegankelijker en het zorgt er misschien ook voor dat andere onderneemsters zichzelf niet constant meer met deze succesvolle personen vergelijken. Blijf dus altijd trouw aan jezelf, ook in je teksten.
2. Kies een leesbaar lettertype
Om jouw unieke tone-of-voice te benadrukken, kun je kiezen voor een herkenbaar lettertype dat je nog niemand anders hebt zien gebruiken. De lezers van jouw blogs, herkennen dan ook direct teksten van jouw hand. Wanneer je consequent een bepaald lettertype blijft gebruiken, raken mensen hieraan gewend. Je hebt er een duidelijke handtekening van jouw persoonlijke schrijfstijl mee gezet. Verander het lettertype dat je altijd gebruikt, dus nooit zomaar door iets anders, wanneer dit lettertype bij jouw ‘branding’ is gaan horen. Ik gebruik zelf altijd het standaard lettertype dat bij het WordPress-thema Enfold hoort, dus ik zou hier eventueel op mijn Social Media kanalen meer mee kunnen doen.
3. Houd je lettergrootte consistent
Ook voor een duidelijk gekozen grootte van je letters valt wat te zeggen. Wanneer je bijvoorbeeld schrijft over minimalisme, kun je de kleinst mogelijke lettertjes gebruiken of juist heel weinig woorden met veel witruimte. Kies voor een lettergrootte waar jij je prettig bij voelt. Zijn dit grote, dikgedrukte letters? Ook prima. Hier creëer je in ieder geval een duidelijke boodschap mee. Zorg er overigens wel voor dat je niet al je teksten in Caps Lock schrijft. Daarmee kom je al gauw schreeuwerig over. Tenzij je dit graag wilt, uiteraard 😉
4. Maak tekstkleuren in jouw huisstijl
Door het simpelweg kiezen van een kleur voor jouw teksten, zijn deze ook snel herkenbaar. En ben je dus onderscheidend binnen jouw branche. Ik gebruik zelf altijd de kleur blauw voor mijn tussenkopjes en lichtgrijs voor de inhoudelijke tekst van mijn blog. Precies de kleuren die ook terugkomen op mijn website en in mijn gehele huisstijl. Wees dus consistent met het gebruiken van een bepaalde kleur.
5. Creëer persoonlijke afbeeldingen met jouw logo of bedrijfsnaam
Eigenlijk maakt iedereen die blogt, gebruik van afbeeldingen om de tekst visueel aantrekkelijker te maken. Maak het liefst gebruik van eigen foto’s en verwerk daarin, als dit mogelijk is, rechtsonder jouw logo (bij quotes bijvoorbeeld!) of je bedrijfsnaam. In het door jou gekozen lettertype en de lettergrootte uiteraard. Hier zitten namelijk twee voordelen aan: Ten eerste worden jouw foto’s niet snel gejat of gekopieerd door anderen, omdat jouw logo er als een soort watermerk staat ingebrand. Of omdat je er simpelweg zelf opstaat. Ten tweede zien potentiële klanten direct dat deze afbeeldingen van jou afkomstig zijn, vanwege je herkenbare stijl.
6. Houd je aan een standaard regelafstand
Houd in je teksten altijd dezelfde regelafstand aan. Zorg er natuurlijk altijd voor dat je teksten goed leesbaar blijven. Ik gebruik bijvoorbeeld altijd regelafstand 1,5 en zet standaard een witregel tussen een afbeelding en een tekst, of tussen een titel/tussenkop en de tekst die hieronder komt te staan. Omdat ik deze afstand consequent gebruik, zou het best gek zijn als ik ineens hele grote witruimtes ga gebruiken of als ik de letters plotseling heel dicht op elkaar zou plakken. Wees hierin dus ook altijd consequent.
7. Maak onderscheid tussen titels, tussenkopjes en platte tekst
Deze tip geldt niet alleen voor een goede branding, hij is ook nog eens van belang voor je SEO. Schrijf de titel van jouw blog of tekst altijd als een H1 tekst (als je in WordPress schrijft, klik je op het pijltje waar alinea staat en vervolgens kies je Koptekst 1 of druk je Shift, Alt + 1 in). De titel wordt door de zoekmachine gezien als de belangrijkste zin uit jouw blog. Daarna houd je voor de tussenkopjes een H2 tekst aan. Die zijn ondergeschikt aan de titel, maar wel bijna even belangrijk, omdat veel mensen eerst de tussenkopjes scannen voordat ze jouw blog helemaal gaan lezen. Voor de ‘platte’ inhoudelijke tekst van jouw blog of artikel, hoef je niet per se een H-tekst te kiezen, maar kies je simpelweg een makkelijk leesbaar lettertype.
8. Gebruik een vaste en originele slogan in je teksten
Vorig jaar toen ik nog alleen blogger was, en niet de webteksten schrijfster die ik nu ben, eindigde ik mijn blogs altijd steevast met de slogan ‘we bloggen!’ Zodat mijn lezers en potentiële klanten konden zien dat de blog van mij afkomstig was. Simpelweg door één zinnetje te gebruiken dat goed aan zou slaan en dat iedereen kon onthouden. Layla, eigenaresse van de Vlogacademy zegt bijvoorbeeld ook altijd aan het eind van haar vlogs: ‘we vloggen!’ Dit is inmiddels haar handelsmerk geworden, samen met een brede glimlach en enthousiast zwaaiende handjes. Ik word er in ieder geval altijd erg vrolijk van. Mijn nieuwe slogan is nu eigenlijk de tagline geworden die op mijn website staat: ‘aansprekende websiteteksten voor (vrouwelijke) online ondernemers.’ Nu ik er zo over nadenk, zou ik deze ook eens wat vaker in mijn blogs mogen gooien 😉
9. Gebruik kenmerkende vormen op je website
Deze tip geldt eigenlijk voornamelijk voor de teksten en afbeeldingen op je website. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld graag vierkante en rechthoekige vormen op mijn site, waar ik vervolgens mijn teksten en foto’s inzet. Misschien vanwege mijn eigen scherpe randjes?;) Kijk maar eens goed naar mijn homepage. Je ziet rechte lijnen, vierkante afbeeldingen en rechthoekige buttons. De enige rondjes die je terug kunt vinden, zijn drie hele kleine rondjes met iconen onder mijn rechthoekige foto, waar je door kunt klikken naar mijn aanbod. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor wat rondere vormen op je site. Een voorbeeld is de website van buddy Romana Switzer. Zij is orthomoleculair voedingsdeskundige en heeft eigenlijk al haar afbeeldingen in grote cirkels staan. Neem maar eens een kijkje op haar website. Kies voor vormen die bij jouw eigen smaak en persoonlijkheid passen.
10. Kies voor een bepaalde sfeer
Maak een duidelijke keuze voor de sfeer die jij met je bedrijf uit wilt stralen. Wil je juist rustig of druk ogen? Houd je van realistische verhalen en afbeeldingen, of houd je eigenlijk meer van abstract? Schrijf je het liefst autobiografisch of houd je van fictie? Alles is mogelijk, zolang jij ervoor zorgt dat het past bij de kernwaarden die je uit wilt stralen. Voor mij zijn dat plezier, authenticiteit en vrijheid. Ik laat het nu aan jullie over of jullie vinden dat dit in mijn geval gelukt is 😉
——————————————————————————————————————————————–
Wil jij ook interessante en aansprekende blogs leren schrijven om jouw branding als vrouwelijke ondernemer te verbeteren? Download dan geheel gratis mijn ‘3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog’ rechtsonder mijn homepage.
Wat een goede adviezen, hier kan ik gelijk mee aan de slag.
Merci!
Graag gedaan!
Groetjes,
Willy
Ahhh, dank je wel voor je compliment!
Graag gedaan, Miss Freelennse 😉
Liefs,
Willy