Instagram is hip, hot & happening. Wist je bijvoorbeeld dat er inmiddels dagelijks 95 miljoen foto’s op dit Social Media platform worden gepost? Je komt er als ondernemer dus eigenlijk niet meer mee weg als je nog geen Instagram account voor je bedrijf hebt. De verwachting is zelfs dat influencer marketing (influencers zijn mensen met meer dan 10.000 volgers , die producten of diensten mogen promoten in ruil voor geld) via Instagram in de toekomst nog drie keer populairder zal worden in Nederland dan nu in Amerika het geval is. Om deze reden heb ik een workshop ‘Instagram Marketing’ gevolgd bij de spontane en gezellige Naomi Louwerens, die ook influencer is en kan leven van de inkomsten die ze door middel van haar inspirerende Instagram foto’s van reizen creëert. In overleg met Naomi mocht ik 3 praktische toepasbare tips uit de workshop met jullie delen, zodat je blijvend meer volgers kunt aantrekken én behouden. Pak dus je telefoon erbij, kom in actie en pas deze tips direct toe!
Tip 1: Pas de naam in je profiel aan
Wanneer je op Instagram op je eigen foto klikt, zie je je eigen fotofeed en account verschijnen. Klik rechtsboven op de knop: ‘Je profiel bewerken.’ Als het goed is zie je er nu de kopjes ‘Naam’ en ‘Gebruikersnaam’ onder elkaar staan. Heb je bij beiden dezelfde naam neergezet? Die kans is namelijk erg groot;) Geen enkele chick die bij de workshop aanwezig was, had namelijk haar naam aangepast. Dit is erg zonde, omdat je door een kleine aanpassing veel duidelijker kan weergeven wie je bent en waar je voor staat. De gebruikersnaam mag echter gewoon blijven staan. Dit is de naam van je bedrijf of je eigen ‘brand.’ Bij het kopje ‘naam’ worden de begrippen die je invult in je profiel/bio weergegeven, wat handig is als iemand je Instagram account bezoekt en vluchtig scant. Zo zien zij in één oogopslag met wie zij te maken hebben. Ik heb op mijn eigen account bij naam bijvoorbeeld ingevuld: ‘Blogger*Copywriter*Social.’ Wees lekker creatief en beschrijf je onderneming of jezelf door het toevoegen van de juiste kernwoorden. Door dit aan te passen, kan je er zelfs zomaar meer dan 30 volgers ineens bij krijgen.
Tip 2: Gebruik de juiste #hashtags
Gebruik altijd minimaal 20 hashtags onder de foto die je post, zodat Instagrammers die dezelfde hashtag gebruiken, jouw feed kunnen zien en jou kunnen volgen. Als je de hashtags die direct onder je foto staan niet mooi vindt, kan je een aantal puntjes met daarna een enter onder je tekst bij je foto zetten (Instagram doet helaas niet aan directe enters), waarna je onderaan na de laatste punt pas je hashtags (#) invult. Dus eerst je foto, daarna je beschrijving in tekstvorm (maximaal 1 zin), dan puntje 1 en een enter, puntje 2 en een enter enzovoorts. Doe dit tot aan 4 puntjes en post daaronder minimaal 20 en maximaal 30 hashtags. Als je een account hebt met minder dan 10.000 volgers, kan je het beste kiezen voor hashtags die minder dan 100.000 keer gebruikt zijn, omdat je foto anders verdwijnt in de massa andere foto’s die worden gepost. Wanneer je na de hashtag # bijvoorbeeld ‘pursueyourdreams’ intikt, laat Instagram via een schermpje boven de hashtag, automatisch aan je zien hoe vaak die hashtag gebruikt is door anderen (in dit geval maar liefst 41.537 keer). Wanneer je weinig inspiratie hebt voor het bedenken van meerdere hashtags, kan je op Instagram zoeken naar gerelateerde tags. Dit doe je door naar het zoekbalkje in je Instagram account te gaan, daarna bij de bovenste tabbladen op het kopje ‘tags’ te klikken en een hashtag in te voeren. Vervolgens laat Instagram je direct zien welke tags gerelateerd zijn aan jouw zoekterm. Probeer het maar eens. Er zijn twee hashtags die je eigenlijk altijd kan gebruiken onder een mooie foto. Dit zijn de hashtags #dailyinstapic & #instagrammable.
Tip 3: Play the right game
Als je een foto op je Instagram account hebt gepost, moet je niet de vergissing maken om meteen je Instagram af te sluiten en te wachten tot er reacties verschijnen. Blijf juist na het posten nog een halfuur online, like niet alleen posts van anderen, maar geef ook commentaar op hun foto’s. Blijf wel kritisch en zet niet onder iedere foto ‘mooie foto,’ maar geef goede feedback aan de Instagrammer. Zo ‘ziet’ het algoritme van Instagram namelijk dat je een mens bent en geen bot waar je illegaal meer nepvolgers en neplikes mee kunt creëren. Doe dit laatste overigens nooit, Instagram kan hierdoor je account compleet verwijderen en dan moet je weer van voor af aan beginnen met het opbouwen van een community. Last but not least is het zo dat je vaak terugkrijgt wat je zelf geeft. Als je per dag ongeveer 10 of 20 nieuwe accounts volgt, die je daadwerkelijk mooi of interessant vindt, gaan ze jou regelmatig terug volgen en ook reageren op jouw foto’s. Zolang je feed wel uit een samenhangend visueel geheel bestaat, natuurlijk;) Wees dus geen saaie robot en help anderen via likes en comments hun zichtbaarheid op Instagram te vergroten. Uiteindelijk ga je hier zelf namelijk de vruchten van plukken en kunnen er zelfs mooie samenwerkingsverbanden ontstaan. Wees een #Instagrammable Mammal.
Heb je nieuwe tips kunnen halen uit deze blog? Of klonk alles je al bekend in de oren? Laat het mij weten in de comments en volg mij voor meer Social Media tips op Instagram of Facebook.
Heb je interesse in een supergezellige en leerzame Instagram Workshop van Naomi? Check dan haar website of volg haar op Instagram.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!