Foto gemaakt door eventplanner @denisebrouwer

Wanneer je als introverte of verlegen ondernemer voor het eerst alleen naar een networkborrel gaat, valt dit enigszins te vergelijken met de spanning die je voelt tijdens een eerste date. Je voelt je opgelaten, ongemakkelijk en krijgt een knalrood hoofd als iemand je aanspreekt om te vragen wat voor bedrijf je hebt en wie jij bent. Met horten en stoten vertel je wat je zoal doet, maar het belang van jouw diensten wuif je een beetje weg, omdat je het liefst niet te lang in het middelpunt van de belangstelling wil staan. Naar andere gelijkgestemden luisteren gaat je gelukkig een stuk beter af. Netwerken voelt voor jou als een ‘moetje,’ omdat dit nu eenmaal zo hoort bij een eigen bedrijf. Herkenbaar?

Ga netwerken op een manier die bij jou past

Je bent gelukkig niet de enige ondernemer die de rillingen zal krijgen als iemand het over ‘netwerken’ heeft. Bij een aantal mensen roept deze term associaties op van presentaties voor een grote groep of van allemaal supersuccesvolle ondernemers strak in het pak, die overal veel meer van afweten dan jij. Gelukkig ligt de situatie in de realiteit vaak anders en wordt netwerken niet voor niks als één van de belangrijkste mogelijkheden gezien om klanten te werven. Zo heb ik zelf in al mijn awkwardness (bestudeer de foto met mijn ongemakkelijke lachje boven deze blog maar eens goed), vorige week mogen ervaren dat er ook hele leuke en gezellige mensen rondlopen op zo’n event, die zonder uitzondering allemaal dezelfde vragen hebben over hun onderneming als jij. Elke ondernemer is namelijk op zoek naar meer klanten, meer groei van hun bedrijf en meer omzet, zodat zoveel mogelijk mensen geholpen kunnen worden. Daarom is het belangrijk dat je naar een netwerkborrel gaat die voor jouw gevoel bij jou past. Voel jij je bijvoorbeeld meer op je gemak wanneer er een hele zakelijke sfeer hangt, of past een informele borrel beter bij je? Vertrouw op je intuïtie en ga alleen naar events toe waarvan jij het idee hebt dat ze bij jou en de doelstellingen van jouw bedrijf passen.

De coworking space als netwerkplatform

Ligt de drempel voor jou nog te hoog om het gezicht van jouw bedrijf (jijzelf dus) te laten zien onder een grote groep ondernemers? Kijk dan eens rond in jouw stad of je een flexplek kunt huren bij een coworking space. Coworking spaces zijn kantoren met bureau’s die je per dag kunt inhuren, waar meestal een stuk of 8 ondernemers werken die het fijn vinden om te kunnen sparren met collega’s over hun bedrijf. Natuurlijk zorgen deze ruimtes ook voor meer focus, omdat sommige bedrijfseigenaren thuis teveel afgeleid worden van hun werk door notifications op Social Media, mensen die pakjes komen afleveren, de nog niet gewassen vaat of kids die constant om aandacht vragen. De coworking space is daarvoor een perfect alternatief, omdat je alleen te maken hebt met mensen die weten wat het is om een eigen bedrijf te hebben en alles draaiende te houden. Een ander groot voordeel van een coworking space is natuurlijk de mogelijkheid die geboden wordt om te netwerken met collega’s. Het kan namelijk zomaar zijn dat een andere ondernemer op dat moment een tekstschrijver, fotograaf of Social Media specialist nodig heeft voor een opdracht en hoe handig is het dan als jij direct bij deze persoon in de buurt bent en je beschikbaarheid kan aangeven?

Co-workingspace

Neem een maatje mee

Als je echt niet alleen durft te gaan of als je niet goed weet wat je van een netwerkborrel moet verwachten, ga dan met iemand mee die hier al meerdere, positieve ervaringen mee heeft. Zo heb je altijd iemand om op terug te vallen en leer je gelijk op welke manier die vriend of collega-ondernemer gesprekken voert of zelfs zijn of haar diensten verkoopt. ‘Watch and learn,’ is het devies. Zie het niet als een must, maar probeer gezellig een praatje aan te knopen met iemand die jij daadwerkelijk interessant vindt. Een simpel ‘Hallo, ik ben Willy en ik ben blogcoach, wat doe jij?’ doet al wonderen. Zo laat jij merken dat je oprecht interesse hebt in wat de ander te vertellen heeft en voel je je erna ook wat meer op je gemak om iets over jouw eigen zaak te vertellen. Neem wel altijd visitekaartjes mee, mocht het gesprek toch stilvallen, dan kan je degene met wie je gesproken hebt altijd doorverwijzen naar je website of naar je Social Media kanalen. Ogen dicht en gaan met die banaan, zo ben je weer een ervaring rijker. Als je het daarna nog steeds niks vindt, heb je in ieder geval ervaren hoe het eraan toegaat bij een netwerkborrel en nog belangrijker:  je hebt toch mooi je eigen angst om zelf zichtbaar aanwezig te zijn, overwonnen.


Spreken is zilver, schrijven is goud

Veel introverte mensen hebben een paar hele goede vrienden die zij door en door kennen en vertrouwen. Vertel ze waar je mee bezig bent in je bedrijf en vraag of zij nog mensen kennen binnen hun netwerk die op zoek zijn naar een ondernemer met jouw skills. Je kunt deze boodschap natuurlijk ook prima zelf overbrengen aan collega’s of familieleden. Hoe meer mensen afweten van jouw bedrijf, hoe sneller je netwerk uitbreidt en hoe sneller je kans hebt dat mensen jouw diensten zullen opzoeken online of live. Op een netwerkborrel bijvoorbeeld;) Ze zullen echter niet direct een dienst bij je afnemen, als ze jou niet goed kennen. Je moet als ondernemer namelijk minstens 7 keer zijn langsgekomen live of online, waarbij je jezelf hebt neergezet als expert binnen jouw vakgebied, voordat je een vertrouwd gezicht voor potentiële klanten wordt. Dit heeft te maken met de welbekende know-like-trust factor. Eerst moeten mensen jou leren kennen, daarna vormen ze een mening over jou en je diensten en tot slot gaan ze je gezicht herkennen en vertrouwen ze op jouw expertise (wanneer jouw tips voor hen zichtbaar beter resultaat opleveren). Rara, hoe kan je nu jouw expertstatus in de sector waarin je werkt het allerbest benadrukken? Juist. Door artikelen te schrijven waarin jouw specifieke expertise naar voren komt, waarmee je andere mensen helpt een bepaald probleem op te lossen. En laat schrijven nou net het middel zijn waar introverte of verlegen mensen zich prima mee kunnen uiten, zonder zich daar al te ongemakkelijk bij te voelen! 😉


Wil jij ook fantastisch leren bloggen om hoger te verschijnen in de zoekresultaten van Google voor meer klanten? Schrijf je dan in voor mijn cursus Steengoed Zakelijk Leren Bloggen.

4 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *