De meeste mensen zijn visueel ingesteld. Ze onthouden zo’n 80% van wat ze zien en 20% procent van wat ze lezen. Om die reden worden vlogs, video’s en mooie afbeeldingen (zie Instagram) steeds populairder om te gebruiken voor de online marketing van een bedrijf. Toch denk ik dat je met je teksten goed op deze populariteit in kunt spelen.
Bloggen is namelijk absoluut niet dood of achterhaald, zoals sommige zwamkonten beweren. Degenen die dit zeggen, zijn voornamelijk ondernemers die hun geld verdienen met videomarketing. Slim luitjes, om de generalisatie ‘bloggen is dood’ te blijven herhalen, want iedereen neemt het van jullie over 😉 Mijn punt is dat het voor mij absoluut niet waar is. Wanneer mensen na het lezen iets helemaal voor zich kunnen zien in hun gedachten, werkt dit net zo goed als het kijken naar een letterlijke afbeelding. De truc is om te schrijven vanuit jouw eigen verbeelding.
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk & bewonder
‘Wat bedoel ik hier nu mee?’ vraag je je nu misschien af. Mijn punt is dat het slim is om een verhaal of tekst te schrijven alsof je er zelf daadwerkelijk bij bent. Hoe ruikt de omgeving? Wat zie je? Wat voel je? Welke geluiden hoor je? Welke smaak heeft de thee die je drinkt? Welke kleur heeft de beker waar de thee in wordt geschonken? Wanneer jij jezelf dit constant af blijft vragen tijdens het schrijven, krijg je een super levendig verhaal. Om even een voorbeeldzin erbij te halen: ‘ Mijn broer verstopte zich voor zijn pesters in de kliko op het schoolplein.’ Omdat deze zin niet heel concreet is, want: ‘Hoe ziet die broer eruit? Hoe groot is die kliko? Stinkt het daar niet ontzettend? Waarom word hij gepest?’ gaat het verhaal nog niet echt leven voor een beelddenker. Maar als je zegt: ‘Mijn slungelige broer verstopte zich voor zijn puisterige pesters uit groep 8 door in de grote grijze kliko van twee meter breed te gaan zitten met zijn knalgele Spongebob rugzak die hij nu vervloekte,’ merk je dat het verhaal direct aansprekender wordt. Je kunt je namelijk veel meer inleven in het gevoel van de broer die zichzelf in de kliko heeft opgesloten. Je ziet mogelijk beelden voor je van een groepje jongens met puisten op hun gezicht en voelt medelijden met de broer van de hoofdpersoon. Je kunt dus op je website wel neerzetten dat je goed bent in webdesign, maar wanneer je het illustreert aan de hand van een anekdote over een klant die je hier goed mee geholpen hebt, trekt dit potentiële klanten veel sneller over de streep om ook bij jou te gaan ‘shoppen.’ Wanneer je het verhaal duidelijk beschrijft in grappige of opvallende ‘beelden’, zien zij namelijk tot in detail voor zich hoe het tussen jou en je klant is gelopen. En wat je klant eraan heeft gehad.
Maak je teksten concreet: gebruik plaatjeswoorden en laat je klanten samen met jou in het diepe springen
Vaak worden er in teksten generalisaties gemaakt. ‘Groente, warme dranken, werkkleding’ zijn bijvoorbeeld woorden die op verschillende voorwerpen betrekking hebben. Zorg ervoor dat je klanten direct weten waar je het over hebt. Groente wordt: worteltjes en tomaatjes, warme drank wordt: een kop hete koffie, werkkleding wordt: een driedelig mantelpak. Wanneer je dit soort plaatjeswoorden gebruikt, waarbij je klant kan visualiseren hoe het product eruitziet, wordt je verhaal veel beter onthouden. Stop dus ook met het schrijven van de volgende loze termen op je website die ik bijna overal terugzie: ‘in je kracht staan’, ‘goed leiderschap tonen’, ‘een rijke lifestyle hebben’, of ‘ik ben een healer en werk samen met het universum’. Maak super concreet welke resultaten jouw klant kan verwachten wanneer hij of zij met je in zee gaat. Een rijke lifestyle kan betekenen dat iemand veel geld heeft, maar ook dat iemand gezond en gelukkig is en zich daardoor rijk voelt. In je kracht staan kan betekenen dat iemand veel zelfvertrouwen heeft, dat je jezelf goed kunt verweren of dat je altijd je eigen keuzes maakt, wat anderen er ook van vinden. Kortom: deze woorden zijn allemaal multi-interpretabel voor jouw klant. Waardoor deze totaal niet begrijpt wat je nu doet en dus bij een andere ondernemer aan de slag gaat die wel overtuigend is.
Gratis Website Scan nodig? Grijp je kans!
Wil je dit soort miscommunicatie met jouw klanten voorkomen door concrete en duidelijke teksten op je website te plaatsen? Zet je e-mailadres onder dit bericht en maak kans op één van mijn 8 gratis ‘Website Scans‘ in oktober. Ik geef je dan tips over de copywriting op je website. Je kunt hierna uiteraard ook samen met mij aan de slag, zodat potentiële klanten bij jou aankloppen voor je diensten in plaats van bij je concullega.
Hoi, ik doe graag mee!
Groeten, Ingrid
Leuk Ingrid!