Ik ben verwikkeld in een tweestrijd met mezelf. En voor beide meningen valt wat te zeggen. Zoals jullie misschien al gezien hebben, was ik afgelopen week op een fijne workation in het zonnige Lissabon. Samen met een groep vrouwelijke onderneemsters, die net als ik, meer wilden leren over Instagram-marketing en het creëren van de juiste content. Het was supergezellig, maar ik heb natuurlijk ook ontzettend veel geleerd over de juiste strategieën voor meer bereik en meer volgers (lees: potentiële klanten).
Volgens de beide Instagram influencers die mee waren, is het belangrijk om je Instagram-account als ondernemer altijd luchtig en positief te houden (Je kunt mijn vorderingen overigens volgen via www.instagram.com/WillysWereldNL). Met de ‘echte’ wereld heb je eigenlijk weinig te maken, omdat je jezelf als professional wilt positioneren. Ik moet bijvoorbeeld geen foto van mezelf gaan posten, waarop ik duidelijk ziek ben of rondhang in mijn pyjama. Dit komt mijn professionaliteit niet ten goede, volgens deze dames. Je Instagram kanaal is namelijk een afspiegeling van wat je uit wilt stralen met je bedrijf. Ik begrijp dit uiteraard helemaal en ga zeker werken aan een meer consistente foto feed in mooie kleuren, waarbij ik ook handige schrijftips blijf posten.
Authentieke branding of unicorn glitter & glamour?
Ik ben er na deze business trip eindelijk achter welke stijl qua branding bij mijn bedrijf past en wil hier graag anderen mee inspireren. Ik wil waarde blijven geven, zodat onderneemsters weer zin krijgen om lekker te gaan schrijven voor hun bedrijf en vanuit hun hart. Tot slot wil ik gemakkelijk benaderbaar zijn voor de vrouwen die mijn hulp goed kunnen gebruiken. Bij dit laatste punt start het innerlijke conflict in mijn hoofd. Ik ben namelijk graag ‘echt’ en authentiek en ik laat in mijn blogs regelmatig ook de andere kant van het ondernemerschap zien, waarbij niet alles altijd maar van een leien dakje gaat. Naast al de positieve berichten en de waardevolle tips die jullie gratis van me krijgen, is dat ook mijn leven. Ik vind het namelijk belangrijk dat klanten zich met mij kunnen identificeren en kunnen zien dat ik ook maar een mens ben. Zodat ze weten dat je ook succesvol kunt zijn als het soms even tegenzit, zolang je maar door blijft zetten. Mensen die net doen alsof het leven altijd happy de peppy is en vol met unicorn glitters, vind ik over het algemeen vrij fake. Want het leven is nou eenmaal niet altijd leuk.
Je maakt maar één keer een eerste indruk
Toch kan ik me uitermate goed vinden in het argument dat je als ondernemer naar de buitenwereld te allen tijde wilt uitstralen dat je een professional bent die haar bedrijf uiterst serieus neemt. Dat je graag succesvol wilt zijn. Dit is natuurlijk ook zo, mijn ambities en doorzettingsvermogen zijn in ieder geval altijd aanwezig. Ik snap dus absoluut dat het op Instagram gaat om het creëren van een visueel aantrekkelijke feed en het achterlaten van een goede, eerste indruk. Toch hoor ik van meer dan de helft van mijn klanten en/of volgers dat ze mijn blogs zo tof vinden, juist omdat ik heel eerlijk ben en hier met humor over kan vertellen. Zij herkennen zichzelf vaak in mij. Toch is er ook een kleiner deel dat vindt dat ik soms te open ben over mijn leven en dat ik eigenlijk maar vooral alleen de leuke dingen met ze moet delen. Omdat ik hier de positie van mijn bedrijf mee zou versterken.
Kies of verlies
Omdat ik het nu ontzettend lastig vind om de juiste balans te vinden tussen deze twee opvattingen, zou ik jullie hulp goed kunnen gebruiken. Zeggen jullie: ‘Nee, Willy, wat een bullshit, blijf gewoon doorgaan op de weg die je bent ingeslagen’ of: zijn jullie van mening dat het belangrijker is om altijd, maar dan ook echt altijd positief en luchtig over te komen op je Social Media kanalen? Omdat je dan serieuzer wordt genomen door andere bedrijven of brands waar je mee zou willen werken? Op dit moment heb ik een soort middenweg bedacht: Ik blijf op mijn Instagram account zo positief en zakelijk mogelijk, maar blijf het een persoonlijk tintje geven, omdat ik ook foto’s van mijzelf post. En in mijn blog beschrijf ik toch ook af en toe de minder leuke gebeurtenissen in mijn leven als ondernemer. Al zijn dit er de laatste tijd gelukkig niet zoveel 😉 Maar wanneer er toch vervelende dingen gebeuren, haal ik bijvoorbeeld ook steun uit jullie support. Die geeft me altijd de motivatie om door te gaan, wat er ook gebeurt.
Ik ben nu dus reuzebenieuwd waar jullie voorkeur naar uitgaat:
- Wel posten over de ups EN downs van het ondernemerschap? of
- Alleen de succesverhalen posten en nooit meer tonen dat ik een offday heb?
Laat het me even weten in de comments!
Het is feest! Vier je met me mee?
Omdat ik a.s. zaterdag 6 oktober jarig ben, heb ik een superleuk cadeautje voor je.
Ik geef je namelijk maar liefst 50 € korting op mijn blogcursus ‘Steengoed Zakelijk Leren Bloggen’ ter waarde van 120,96 € incl. BTW cadeau!
Je kunt na aanschaf direct starten met deze online cursus. De cursus is geschikt voor ondernemers die nu eindelijk eens willen starten met bloggen op de website van hun bedrijf of coachingspraktijk.
Wat krijg jij van mij als je deze cursus aanschaft voor slechts 70 € incl. BTW?
Na het afronden van deze online cursus (1 uur webinartijd + digitaal werkboek met 2 praktische oefeningen), kun jij:
-Aansprekende blogtitels maken
-De aandacht van je lezer altijd vast blijven houden
-Pakkend schrijven, zodat je hoger met je blog in Google verschijnt (SEO)
-Goede eerste zinnen maken om je lezers nieuwsgierig te maken
-Je eigen creativiteit & fantasie inzetten voor het schrijven van een interessante blog
-Blogs schrijven vanuit je eigen gevoel en kracht, waardoor je zelfs viral kunt gaan
-Jezelf op een professionele manier online profileren (hoe beter je schrijft, hoe sneller mensen met je willen samenwerken)
-Eventueel geld gaan verdienen met je blog
Gebruik kortingscode BLOGWW18 in de shop: https://willyswereld.nl/shop/ en grijp nu je kans! De kortingscode is alleen geldig t/m a.s. zaterdag 6 oktober! Daarna mag je me feliciteren
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!