Vrijheid: heel veel mensen dromen ervan. Niet alleen in de vorm van mooie vakanties of het kunnen uitspreken van een mening, maar ook om niet meer afhankelijk te zijn van een norse baas die bepaalt wat je wel en niet goed doet.
Een heleboel ambitieuze personen die eigenlijk wat anders willen in hun leven, vertelden mij dat ze ook ooit een eigen bedrijf willen starten, maar eigenlijk nog niet goed durven. Vooral het enorme aanbod plus de geringe vraag in sommige vakgebieden en de financiële onzekerheid staat hen tegen. Zeker als ze een vast contract te pakken hebben, natuurlijk. Ik herken mijzelf hier heel erg in, aangezien ik naast mijn parttime baantje ook geen cent te makken had toen ik net startte met mijn eigen bedrijf en het doodeng vond om hier vol voor te kiezen. Uiteindelijk heeft mijn drang om mensen te helpen mij een duwtje in de rug gegeven om het toch te doen. Mijn doel is namelijk om bloggende ondernemers weer op een creatieve en professionele manier Nederlands te leren schrijven om meer klanten te kunnen werven. Omdat dit een superpositief ideaal is wat ik nastreef, zal niemand hier denk ik tegen zijn. Vooral niet nadat uit onderzoek is gebleken dat de kennis van de Nederlandse taal de afgelopen jaren steeds meer is verslechterd. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar sommige reacties op Facebookberichten of naar blogs en artikelen die ‘haastig’ worden geschreven en gepost door gerenommeerde mediabedrijven. Op zulke momenten gaan bij mij een heleboel alarmbellen rinkelen en de rode vlaggen uit.
Als je daadwerkelijk met een eigen bedrijf wilt beginnen, moet je van tevoren natuurlijk extreem goed nadenken over hoe je potentiële klanten in professioneel Nederlands te woord gaat staan (u of je? formeel of informeel?), wie jouw belangrijkste doelgroep is en wat het maatschappelijke nut is van jouw product. Wees daarom origineel en creatief en neem de tijd om een product te verzinnen dat daadwerkelijk uniek is vergeleken met alle andere producten die tot deze categorie behoren. Dit wordt dan gezien als jouw ‘Unique Selling Point,’ waar je 100% achter moet staan. Hoe mooi zou het dan zijn als jouw USP zou bestaan uit het creëren van foutloze artikelen? Of dat je om die reden als de beste in je vak wordt gezien? Zodra deze eerste fase van onderzoek naar je doelgroep is afgerond, kan je met een minimaal budget de fundering voor je online onderneming gaan bouwen. Maar hoe?
1. Een eigen website is altijd een goed uitgangspunt om als basis te nemen, wanneer je veel eigen werk wilt laten zien aan potentiële klanten. Op de website WordPress.org kan je een gratis ‘theme’ downloaden. Dit theme kan je beschouwen als een soort lay-out voor je website. In sommige themes kan je veel afbeeldingen verwerken en in andere juist meer tekst en submenu’s. Welk theme je het beste kunt kiezen is afhankelijk van de branche waarin je werkt. Als je bijvoorbeeld fotograaf bent, kies je uiteraard voor een theme met veel ruimte om je foto’s te kunnen plaatsen. Het is echter wel zo dat je met een betaald theme (+/- 60 dollar) natuurlijk meer opties voor je site hebt dan met een gratis theme.2. Om je website online te kunnen zetten, heb je eerst een goede host nodig. Dit zijn mensen die jij betaalt om je website 24/7 op hun server te laten draaien. Ik heb zelf gekozen voor Robohost, omdat zij de goedkoopste hostingservice van Nederland aanbieden. Al voor 1,45 euro per maand staat jouw site online te shinen en dan krijg je er ook nog eens een webmail-account en 10 GB aan schijfruimte bij. De helpdesk van Robohost staat daarbij ook tot je beschikking, maar daar zou ik niet teveel van verwachten. De helpdesk bestaat namelijk uit een aantal geeks die het platform zelf hebben opgezet en die verwachten dat je de basiselementen van WordPress al snapt. Handleidingen over hoe WordPress precies werkt, zijn gelukkig gratis te downloaden. Voor beginners staat hij hier in het Nederlands: https://www.wplounge.nl/beginners/.
3. Kijk van tevoren of de naam die jij voor je bedrijf bedacht hebt, niet al door een andere ondernemer wordt gebruikt! Dit doe je bijvoorbeeld via www.hostnet.nl. Voor slechts 5 euro per jaar bij aanschaf (en voor het 2e jaar 10 euro) heb je een domeinnaam eindigend op .NL. Wanneer je liever een internationale website wil hebben die eindigt op .COM, betaal je 12 euro voor het eerste jaar (en daarna 15 euro per jaar).
4. Veel ondernemers geven op hun website een gratis E-book weg wanneer je je inschrijft voor hun nieuwsbrief. Doe hier je voordeel mee en lees alle gratis E-books die er te vinden zijn binnen de branche waarin jij werkt. Ik heb qua toepassing van marketingtechnieken bijvoorbeeld veel gehad aan de E-books van deblogacademie.nl, depersonalbrandingcoach.nl, thomasmoen.com en digitaledromers.nl. Daarnaast waren de gratis tips van TheWhyGirl.com over het maken van online video’s zeer nuttig.
5. Als je naast bloggen ook wilt leren vloggen, kan je dit in eerste instantie gewoon met je telefoon proberen. De camera’s die tegenwoordig in smartphones zitten, zijn namelijk van zeer goede kwaliteit. Als je niemand in de buurt hebt die jou zou kunnen filmen, is het handig om een selfie-stick aan te schaffen. Deze zijn al bij Bol te koop vanaf 10 euro. Wil je dezelfde equipment gebruiken als bekende vloggers en niet steeds een selfie-stick vasthouden tijdens het filmen? Kies dan voor een flexibel statief van het merk Joby. Je kunt het statief aan je telefoon vastmaken, ombuigen zoals je wilt en zelfs om een boom heen wikkelen. Deze flexibele statieven zijn wel wat duurder dan een selfie-stick: Vanaf 22,99 euro heb jij de Joby Gorillapod in huis, geschikt voor camera’s met een gewicht van maximaal 325 gram.
6. Google Analytics is voor iedere ondernemer een must. Hiermee meet je namelijk de statistieken van je website. Het programma is geheel gratis en checkt voor jou hoeveel bezoekers en pageviews je dagelijks hebt, welke artikelen het beste scoren en via welk online kanaal mensen op jouw website terecht zijn gekomen. Elke dag worden deze resultaten in een grafiek weergegeven. Je kunt er hier: https://www.google.nl/intl/nl/analytics/ meer over lezen.
7. Wanneer je van plan bent cursussen te geven via online webinars, zijn er verschillende opties mogelijk. Je kunt kiezen voor de software van GoToWebinar (https://global.gotowebinar.com), Zoom (https://zoom.us/webinar), GoToMeeting (https://www.gotomeeting.com/) of Camtasia (https://camtasia-studio.nl.softonic.com/). Zelf gebruik ik Camtasia, omdat dit programma zeer gebruiksvriendelijk is en je er gemakkelijk beelden van je computerscherm mee kunt opnemen. Het mooiste is dat eigenlijk alle genoemde programma’s een gratis probeerversie hebben van 30 dagen. Kan je binnen die tijd toch mooi één of twee videocursussen afronden en gebruiken voor je website.
8. Zelf merk ik altijd tijdens het opnemen van een vlog, dat je veel last hebt van de wind, auto’s of andere geluiden die je in het filmpje terughoort. Wanneer je een video op verschillende momenten opneemt, hoor je heel vaak een groot verschil in stemvolume terug. Gelukkig is er een programma waarmee deze ruis makkelijk te verhelpen is. De software van Auphonic (https://auphonic.com/pricing) bewerkt automatisch het geluid van je video, zodat alles wat je monteert meteen dezelfde geluidssterkte krijgt. Het programma biedt je 2 uur gratis audiobewerking per maand aan, dus daar zal je al een heel eind mee komen! Na deze 2 gratis uren, betaal je 9 euro voor 9 uur audiobewerking en 18 euro voor 21 uur audiosupport. Valt allemaal hartstikke mee, toch?
9. Over het opnemen van video’s en webinars gesproken: op de website van Udemy (https://www.udemy.com/) kan je je gratis inschrijven en je eigen online videocursus plaatsen. Iedereen die interesse heeft in jouw cursus betaalt jou een bedrag dat direct naar jouw rekening wordt overgemaakt. Zo zal je bij 20 geïnteresseerden al gauw 200 euro hebben verdiend. Je kunt de meeste cursussen die online worden gegeven namelijk al vanaf 10 euro volgen. Ik heb me al ingeschreven voor twee cursussen over Social Media, want kennis is macht, hè mensen. Als je beginnend videomaker bent, krijg je er gratis ondersteuning en tips van video-experts van Udemy bij.
10. Onderschat de kracht van visitekaartjes niet. Als mensen vragen wat je tegenwoordig doet of als je je op een netwerkborrel bevindt onder gelijkgestemden, is het altijd handig als je mooie visitekaartjes met zelfontworpen logo kunt uitwisselen. Een logo kan je bijvoorbeeld al voor 5 dollar laten maken door freelance designers op https://www.fiverr.com/. Bij de 5 dollar zitten twee mogelijke herzieningen inbegrepen. De goedkoopste partij om je visitekaartjes te laten drukken is Vistaprint. Ik moest 15 euro betalen voor 200 visitekaartjes die ik zelf had ontworpen en ik kreeg er nog een mooi gratis opbergdoosje bij ook. Let wel goed op dat je persoonlijke gegevens binnen de regelafstand passen die Vistaprint voor visitekaartjes hanteert. Doe je dit niet, dan kan een deel van de tekst wegvallen en dat zou zonde zijn. Kies altijd voor glanzende in plaats van matte kaartjes, omdat dit een stuk professioneler staat. De matte versie lijkt meer op een uitgeknipt stuk papier. Ondanks dat de kaartjes zo goedkoop waren, ben ik toch zeer tevreden over de kwaliteit. Kijk maar eens naar het eindresultaat op deze foto:
Heb jij nog meer goede tips voor online ondernemers zonder startkapitaal? Laat dan je reactie achter in de comments!
Onderzoek waaraan je begint. Roep niet zomaar iets vaags als ik wil een webshop beginnen , want dat soort shops zijn er al veel te veel. Maak je plan dus concreet. Zoek -vooral via internet natuurlijk- naar mogelijke concurrenten. Kijk wat zij niet goed doen, en jij wel. Zonder enig idee lukt het natuurlijk niet, ondernemen is geen ontsnappingsroute voor het werkslaaf zijn. Kun je wat met websites als Ebay en Marktplaats ? Begin dan eerst daar en bouw langzaamaan je kapitaal op om over te stappen op een echte winkel of je eigen webshop. Dat laatste hoeft niet duur te zijn. Er zijn meerdere aanbieders van (bijna) gratis webruimte inclusief een webshop. Die zijn niet echt top, maar wel goed genoeg voor een start.