Willy met wapperend haar

Afgelopen zondag werd ik tot verbazing van een hoop mensen alweer 34. Die verbazing is vooral terug te zien bij mensen die me nog niet kennen en op de gezichten van de caissières bij de Appie die mij met mijn babyface nog steeds om een ID vragen als ik eens per jaar een flesje wijn koop.  ‘Zie ik er echt niet ouder uit dan 25?’ vraag ik mezelf dan altijd af. Maar hoe jong mijn gezicht er misschien ook uitziet, toch heb ik de afgelopen 2,5 jaar dat ik onderneem in sneltreinvaart lessen geleerd die sommige mensen op hun 60e pas onder de (kunst-)knie krijgen. Ik neem je daarom met veel plezier mee in mijn 34 ondernemerslessen over het ondernemerschap waar ik in meer of mindere mate tegenaan ben gelopen en/of heel hard tegenaan ben geknald.

1.  Bouw aan duurzame relaties

Eén van de belangrijkste van de 34 ondernemerslessen die ik geleerd heb, is dat je de mensen die een dienst bij je afnemen moet koesteren. Ze zijn namelijk fan van jou en betalen voor jouw expertise, maar ook voor jouw energie. Ik ben dankbaar voor mijn klanten en geef ze altijd liever teveel dan te weinig. Houd regelmatig contact met ze, vraag hoe het met ze gaat en wees oprecht geïnteresseerd in wat hen bezighoudt.  Net zoals je bij je vrienden zou doen. Op die manier houd je ook je contacten warm en hoef je niet altijd weer andere klanten te zoeken, wanneer jij een nieuw aanbod in de markt zet. Je fans en klanten evolueren, als het goed is, namelijk met je mee. Jij kunt hun problemen samen met hen één voor één oplossen, omdat je dit leuk vindt en vol liefde voor ze doet. En in ruil daarvoor krijg jij geld van ze. Zo simpel is het.

2. Durf zichtbaar te zijn & show up

Inmiddels durf ik te zeggen: zonder zichtbaarheid geen of weinig klanten. Ik merkte dat ik veel meer salescalls had wanneer ik er iedere dag inspirerende content uitgooide op mijn Social Media kanalen en dat mensen naar mij toe kwamen voor hulp. Als ik dat een tijd niet had gedaan of te weinig mailde naar de mensen die zich hebben geabonneerd op mijn blog, kreeg ik veel meer uitschrijvingen of afwijzingen van mensen dan wanneer ik consequent online aanwezig was geweest. Inmiddels durf ik mijn eigen kop te laten zien op foto’s en video’s en heb ik het afgelopen jaar voor het eerst een aantal webinars gegeven. Vond ik in het begin nog best spannend, maar hey, ik heb het wel gedaan en ik vond het nog leuk ook.

3. Lever altijd wat je beloofd hebt

Wat ik van sommige ondernemers heel teleurstellend vind, is dat ze hun programma’s of producten als warme broodjes verkopen, maar dat dan vooral zijzelf daar beter en rijker van worden in plaats van de klant. Ik doe het graag andersom. Ik lever mijn klanten de resultaten die ik ze beloofd heb (zolang ze natuurlijk wel doen wat ik zeggen en het nodige werk doen), zodat zowel mijn klanten als ik tevreden zijn. Krijg je goede recensies van, zodat nieuwe klanten daar ook weer op aanhaken. Underpromise & overdeliver, oftewel: Beloof van tevoren niet teveel, zodat ze uiteindelijk verrast zijn met hoeveel ze aan aandacht/resultaat/tijd van je krijgen als ze eenmaal met je aan de slag gaan.

4. Bied echte waarde

Wanneer ik een masterclass, webinar of gratis tips weggeef, ga ik mezelf niet inhouden ‘for the sake of’ meer verkoop. Ik geef je echt waardevolle kennis die je direct kunt implementeren in je business.  Ik ga niet eerst een ellenlang verhaal over mezelf vertellen over waarom ik supercool ben, waarna ik je 3 losse floddertips geef, zodat je eerst mijn programma moet kopen om echt verder te kunnen. Zo zit ik niet in elkaar. En jij dus hopelijk ook niet. Ondanks dat je marketinggoeroe zegt dat je alleen moet vertellen wat je doet, maar niet hoe je het doet. Hoe meer je geeft, hoe meer je ervoor terugkrijgt, is mijn ervaring.

5. Werk alleen met mensen die hun eigen verantwoordelijkheid nemen voor hun succes of falen

Dit is een hele belangrijke les en ik trap nog steeds wel eens in de valkuil dat ik met mensen werk die graag de schuld geven aan anderen als ze falen. Nu heb ik het over klanten waar ik steeds achteraan moet jagen omdat ze niet doen wat ik gevraagd heb (inmiddels is dit jagen van mijn kant gelukkig gestopt), die boos worden als hun omzet niet binnen 3 weken verdubbeld is, nadat ze zelf de samenwerking met mij hebben stopgezet en dachten het verder wel alleen te kunnen of die het universum, de volle maan of hun omstandigheden als excuus gebruiken om niet uit hun comfortzone te komen. No more! Ik werk alleen met mensen die hun werk doen, advies van me aannemen en hierdoor dus ook de gewenste resultaten behalen. En die mij niet uitschelden voor rotte vis als het mis gaat, maar vooral zichzelf aankijken als dat gebeurt. Want falen zul je hoe dan ook een keer, het is enkel aan jou hoe je hiermee omgaat.

Willy op laptop

6. Durf om hulp te vragen

Deze vind ik nog steeds lastig, omdat ik zo iemand ben die altijd alles alleen wil oplossen en anderen niet lastig wil vallen met haar problemen. Eeuwig zonde, want samen kom je zoveel sneller verder. Gelukkig heb ik nu een coach waar ik voor betaal die met alle liefde mijn shit aanhoort, zodat ik me ook niet meer bezwaard voel om haar om hulp te vragen wanneer de moed me weer eens in de schoenen zinkt.

7. Vergelijk jezelf niet met anderen

Onszelf vergelijken met anderen doen we volgens mij allemaal. Het is zo’n makkelijke valkuil om in te stappen, dat je ego stiekem gniffelt wanneer je je hier weer toe laat verleiden. Soms zit ik ook uren te scrollen op Social Media, te kijken hoe succesvol andere ondernemers wel niet zijn, om vervolgens over mezelf te oordelen dat ik doelloos op mijn telefoon staar. Zorg er daarom voor dat je zelf vooral creaties en content produceert zonder daarbij naar anderen te kijken. Alleen op die manier blijf je je authentieke zelf en zullen klanten op jouw energie aanhaken. Niet als je alleen maar hetzelfde doet als anderen omdat dat blijkbaar scoort of hip is, daarmee ga je echt niet opvallen in het grote online aanbod en ben je niets meer dan een copycat van de ondernemer die er wel succes mee heeft. Ontvolg dus mensen waar je je niet goed bij voelt of die jou jaloers maken, dat helpt je geen steek verder bij het ontwikkelen van voldoende zelfvertrouwen voor het schrijven van je eigen waarheid.

8. Wees zorgvuldig met je tijd

Ik krijg minstens twee keer per week verzoeken in mijn mailbox van andere ondernemers die graag koffie met mij willen drinken. Vaak zijn dit de starters die nog niet zo ver zijn als ik, graag van mij willen leren en alle tijd van de wereld hebben om met mensen af te spreken. Daar is helemaal niets mis mee, maar daar heb ik simpelweg geen tijd meer voor, omdat ik mijn business zo wil runnen dat ie succesvol is en blijft. Ik focus me dus liever op de dingen die geld in het laatje brengen zodat ik mijn rekeningen kan betalen, dan op het oeverloos koffie drinken en zwetsen over hoe goed we wel niet bezig zijn omdat we ons visitekaartje voor de 388e keer hebben aangepast. Voor een mastermind of het kletsen met mensen die eventueel met me willen samenwerken en die op hetzelfde niveau of boven mijn niveau zitten, sta ik echter wel open, want daar groeien en leren we allebei van.

9. Er is niet slechts één juiste manier voor iedereen

Vaak zie je bepaalde overtuigingen terug in teksten van marketeers, coaches of andere ondernemers die een eigen methode hebben ontwikkeld of op een specifieke manier werken. Zij zijn ervan overtuigd dat hun manier de beste is en dat die voor iedereen werkt. Maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Mij werd bijvoorbeeld een keer aangeraden dat ik via een bepaald stappenplan een lancering moest opzetten, maar uiteindelijk werkte dat voor mij voor geen meter omdat ik nog helemaal niet de leads of de geloofwaardigheid had, die ik daarvoor nodig had. Resultaat: ik zwaar teleurgesteld, omdat mij werd gezegd dat dit echt zou werken. Ik heb inmiddels geleerd dat het echt belangrijk is om in je marketing en sales te doen wat goed voelt voor jou en wat past bij jou. Anders gaat het never ever werken. Helaas is er niet voor iedereen één en dezelfde route, anders was iedereen nu succesvol ondernemer.

10. Specialiseer je in één vakgebied

In de beginstadia van mijn bedrijf deed ik alles door elkaar: ik gaf blogcursussen, workshops, schreef persberichten, redigeerde boeken, schreef teksten voor iedereen die maar wilde en eigenlijk was dus voor niemand echt duidelijk waarom ze nou bij mij moesten zijn. Pas toen ik de focus ging verleggen naar één vakgebied waar ik om bekend wilde staan: het schrijven van website teksten die goed converteren, begon de boodschap aan te komen en kozen mensen mij uit om mijn specifieke schrijfstijl, vleugje humor en directe aanpak. En de resultaten die het ze opleverde, uiteraard.

uit het raam staren

11. 80% mindset, 20% strategie

Als er iets is wat jou flink in de weg zit tijdens het bouwen aan een succesvolle business, is het wel je eigen mindset. Whaaa het is soms nog steeds een strijd voor me om gedachten als: ‘wie denk je dat je bent om dit te vragen, straks zien ze dat je ook maar wat doet en verdien je het wel om zoveel geld te verdienen’ de kop in te drukken. Deze gedachten dienen je niet, ze zorgen er juist voor dat je onbewust bepaalde zaken saboteert. Waardoor de klanten niet komen en de omzet uitblijft. Ruim alle shit in je hoofd op, verander negatieve overtuigingen over jezelf die je niet meer dienen en werk aan een mindset van zelfvertrouwen. Pas wanneer jij in jezelf en je bedrijf gelooft, gaan anderen dat ook doen. Wanneer je mindset goed is, kun je er absoluut bepaalde strategieën tegenaan gooien die dan wel werken omdat jij jezelf een ander positiever verhaal vertelt.

12. Inspireer in plaats van informeer

Facts tell, stories sell. Mensen gaan aan op verhalen en emoties. Zij horen veel liever hoe jouw eigen reis is verlopen en tegen welke valkuilen je zelf bent opgebotst, dan dat ze een bepaalde formule willen horen die ze duidelijkheid zou moeten geven. Mijn regel op Social Media is dan ook dat je met 80% van je posts inspireert en slechts met 20% anderen informeert met leuke feitjes of weetjes. Anders heb je zulke gortdroge content, dat zelfs je moeder er geen brood van lust. Inspireer, inspireer, inspireer en deel je persoonlijke verhalen. Zodat je mensen wat laat voelen en ze op basis van emotie iets bij je kopen (want shocking: mensen kopen niet vanuit rationele overwegingen, maar op basis van primaire gevoelens).

13. Maak een planning en stop met ad-hoc marketing

Veel creatieve mensen zullen zich vast herkennen in mij in die zin dat ze altijd ideeën hebben, maar eigenlijk nooit wat afmaken. Want voor je het weet, hebben ze weer iets anders bedacht dat ze willen uitvoeren. Zo komen er bij mij, ‘ploep!’ iedere dag minstens 3 nieuwe suggesties in mijn hoofd op voor lanceringen of toffe trainingen. Die ik vervolgens uitvoer op een veel te korte termijn en niet goed doordacht heb uitgewerkt, zodat het idee weer niet zo goed aanslaat als ik gehoopt had. Gelukkig waak ik daar nu voor en is er nu iemand die mij vertelt dat ik eerst de basisfundamenten van mijn bedrijf of concept op orde moet hebben en pas dan een duidelijk aanbod kan gaan ontwerpen. Terwijl ik daar rustig en ge-duld-ig de tijd voor neem en onderzoek doe naar klanten die hier echt op zitten te wachten. Want hoe vaak zie ik het wel niet om me heen? Mensen die maar wat roepen en dan vervolgens verwachten dat ze binnen twee weken 10 nieuwe klanten hebben die 3000 euro voor ze neertellen. Zonder dat ze ook maar aan enige marketing hebben gedaan, of misschien één keer een live hebben gegeven op Facebook. Big no-no dus.

14. Versimpel en optimaliseer wat al voor je werkt

Aan deze les moet ik mezelf constant herinneren. Omdat ik iemand ben die constant nieuwe programma’s en creaties de lucht in wil slingeren. Terwijl je dus eerst moet kijken wat al goed voor je werkt en daar meer van doen. Zo haal ik de meeste leads bijvoorbeeld uit Instagram en moet ik daar consistent aanwezig blijven. Ook komen potentiële klanten die nieuwe website teksten willen, op een organische manier op mijn website terecht omdat ik de SEO goed heb ingesteld. En ik hoor van een hoop mensen dat ze mijn content inspirerend vinden en me daarom graag volgen. Wanneer ik hier dus aan blijf werken, blijven de leads ook lekker stromen met hier en daar een dipje tussendoor. Zorg er dus voor dat je de basis op orde hebt en dat de ’trein rolt’ voordat je het ingewikkeld gaat maken met allerlei verschillende salesfunnels en nieuwe programma’s die niet goed zijn uitgedacht.

15. Vraag aan je klanten waar ze behoefte aan hebben

Het heeft pas zin om een product of dienst te creëren, als hier behoefte aan is. Toch zie ik een hoop ondernemers andersom werken. Dan creëren ze eerst een dienst, waarna blijkt dat eigenlijk niemand daar op zit te wachten. Zonde van de energie die je erin hebt gestoken. Doe daarom altijd eerst gedegen onderzoek, interview personen met wie je graag zou willen werken, vraag waar ze tegenaan lopen en gebruik de exacte woorden die zij zeggen in de beschrijving van je nieuwe product of dienst, zodat zij het idee hebben dat je hun gedachten kunt lezen. De kern van ondernemen bestaat uit het oplossen van problemen. Hebben ze dat probleem niet? Dan heb jij geen business.

Willy @ work

16. Inspiratie kun je overal vinden

Ik hoor van veel klanten dat ze last hebben van een writer’s block of vastlopen wanneer ze iedere dag inspirerende content willen plaatsen. Ze weten niks te verzinnen of denken dat anderen niet zitten te wachten op wat zij te vertellen hebben. Maar hier heb ik eigenlijk nooit wat van begrepen. Ik heb mezelf namelijk getraind om overal content in te zien en ben dan ook een echte creatiemachine. Overal waar ik kom haal ik inspiratie vandaan: van het gesprek in de supermarkt tot een opvallend straatbordje wat ik zie hangen. Het is de truc om jezelf aan te leren overal stories in te zien. Ik hang er namelijk altijd wel een verhaal aan op dat ik vervolgens koppel aan mijn business. Want ik bepaal zelf namelijk hoe gek ik het kan maken en wat ik vertel. Als je jezelf niet censureert en niet bang bent voor de mening van anderen, heb je altijd content die je op Social Media en je site kunt plaatsen.

17. Wees oprecht geïnteresseerd in anderen

Als je geen oprechte connectie weet te maken met anderen, ga je ook nooit iets verkopen. Het is belangrijk om je volgers, connecties en netwerk te zien als een platform van mensen in plaats van nummers. Nu heb ik het geluk dat ik extreem nieuwsgierig ben en dus altijd echt benieuwd ben naar hoe het met anderen gaat en waarom ze doen wat ze doen. Maar bouw dus echt aan die connecties, zorg ervoor dat je duurzame samenwerkingen aangaat, kom altijd na wat je beloofd hebt en stel af en toe leuke vragen aan mensen die jij interessant vindt zonder direct de intentie te hebben om jouw product of dienst te verkopen. Ze zullen echt wel zien wanneer jij met een nieuwe dienst komt en als de tijd rijp is, vanzelf naar jou toe komen en interesse in jou en jouw business tonen.

18. Wees altijd 100% jezelf

Helaas zijn er nog een hoop ondernemers die dit hartstikke spannend vinden of het gewoon echt niet durven uit angst voor afwijzing. Wees niet bang, je bent niet alleen. Mij heeft het ook 1,5 jaar gekost om op te schrijven wat ik echt wilde delen (zonder zelfcensuur) en om mezelf compleet te accepteren zoals ik ben, zeker in mijn bedrijf. Eerst vond ik het altijd heel erg als mensen me ontvolgden als ik iets extreem persoonlijks had gedeeld of als ik een scheldkanonnade over me heen kreeg per mail. Nu laat ik die negatieve energie bij die persoon en weet ik zelf heel goed met wie ik wel en niet wil werken. Ik maak me er ook een stuk minder druk om. Want als je 100% jezelf bent, komen ook de leukste klanten op je af die jou leuk vinden om wie je bent en niet omdat je je voordoet zoals anderen willen dat je bent.

19. Investeer in je persoonlijke ontwikkeling en in coaches

Het meeste geld wat ik met mijn bedrijf heb verdiend, heb ik weer geherinvesteerd in coaches, programma’s en cursussen. Ik wil mezelf namelijk blijven ontwikkelen, persoonlijke ontwikkeling is een belangrijk onderdeel van mijn lifestyle geworden. Want hoe beter het met jouzelf gaat, hoe beter het ook met je business zal gaan (echt waar). Daarnaast zorgt een businesscoach ervoor dat ik op het juiste pad blijf, de focus houd en dat ik geen dingen ga doen die echt nergens op slaan of geen geld in het laatje brengen. Zoals een aanbod doen met nul mensen op je e-maillijst of in het wilde weg iedereen gek spammen met een product dat ik graag wil verkopen door een tekst te copy pasten. Computer says no. Dat werkt dus niet.

20. Kom uit je comfortzone

Vaak. En veel. Altijd. Hoe meer jij jezelf stretcht, hoe meer succes je zult hebben vanwege je lef. Het gezegde is niet voor niets: ‘Magic only happens outside your comfortzone.’ Ik vond het het eerste jaar ook eng om video’s met mijn eigen kop erop te maken, ik durfde ook niet zomaar webinars te geven (want ‘oh jee die techniek snap ik niet’) en ik vond het ook spannend om een eerste mailing de deur uit te doen naar een e-maillijst met slechts 80 mensen erop. Maar ik heb het wel gedaan. Opnieuw en opnieuw en opnieuw. Waardoor ik nu uiteindelijk met mijn ogen dicht op die liveknop op Facebook durf te drukken en ik eigenlijk niks meer eng vind. Behalve spreken voor een groep, dat dan weer wel. Maar ik heb het wel gedaan in een live workshop. Zodra je besluit dat jouw angsten jou niet meer tegenhouden, ligt de wereld voor je open.

me as an entrepreneur

21. Zorg ervoor dat je boodschap compleet helder is

Het is super belangrijk om je te onderscheiden met de boodschap die je vertelt. Er is een behoorlijke eenheidsworst van kreten ontstaan onder coaches, zoals: ‘in je kracht staan,”alle ballen in de lucht houden,’ en ‘manifesteren.’ Wanneer ik weer naar een website kijk met dat soort teksten erop, klik ik meteen weg op zoek naar een coach die echt origineel is en vanuit zichzelf een aansprekende tekst schrijft. Een tagline kan helpen om je te onderscheiden van andere ondernemers die exact hetzelfde doen als jij (de mijne is op dit moment: ‘Authentieke copy die maakt dat jij de ster wordt in jouw branche’). Maar ook goed weten voor wie je er bent en voor wie vooral niet, helpt je om je boodschap fine te tunen. Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk, zodat het veel makkelijker is om daar je boodschap voor te schrijven. En al je andere content. Dan sluit het, als het goed is, ook naadloos aan op je aanbod. Als je hier hulp bij nodig hebt, kun je altijd een vrijblijvende call met me boeken via https://willyswereld.nl/gratis.

22. Leer verkopen

Ik snap het wanneer je hier vlekken van in je nek krijgt of denkt ‘aaaa, ik wil niet.’ Maar als je niet kunt verkopen, hoe ga je dan ooit een winstgevend bedrijf bouwen? Dus trust me, ik had er eerst net zo’n aversie tegen als jij, maar nu ik het steeds vaker moet doen en dus iedere keer leer wat wel en niet werkt, begin ik het zelfs leuk te vinden om te verkopen. Als er één skill is die je wilt masteren in het ondernemerschap, is het deze wel. Wat het voor mij makkelijker maakt is om geen oordeel meer aan geld op te hangen, maar het te zien als een uitwisseling. Ik lever een dienst die resultaten oplevert en jij geeft mij er briefjes van een bepaalde waarde voor terug. Punt.

23. Spreek in de taal van je klant

Soms lijkt het voor jouw klanten wel alsof je Chinees spreekt, wanneer je alleen maar vakjargon gebruikt. Misschien ben jij de expert, maar van je klanten moet je eigenlijk niet verwachten dat ze weten wat je bedoelt als jij met allerlei marketingtermen loopt te strooien. Houd het zo simpel en duidelijk mogelijk, dan komt het in ieder geval goed aan. En probeer goed te luisteren naar hoe zij praten en welke termen zij zelf gebruiken. Verwerk die in je eigen taalgebruik, dan vinden ze je gelijk een stuk aardiger. Mensen hebben namelijk de neiging om anderen leuk te vinden die op ze lijken.

24. Creëer een goed product dat resultaten oplevert

Beloof geen gouden bergen, terwijl je eigenlijk rotzooi verkoopt waar niemand beter van wordt. Als je dit laatste doet, moet je eigenlijk sowieso geen ondernemer worden, want je verziekt de markt voor de ondernemers die wel het beste voor hebben met hun klanten. En dus niet alleen met zichzelf. Hoe vaak hoor ik wel niet dat iemand een online programma heeft gekocht of een coach heeft ingehuurd, waar eigenlijk helemaal geen resultaten mee werden behaald (terwijl de ondernemer zich wel oprecht had ingezet)? Ontzettend zonde als dat gebeurt, denk daarom goed na over het product of de dienst die je wilt verkopen en zorg ervoor dat het pakket voor jouw klant echt waardevol is. Zodat ze de resultaten van hun persoonlijke inzet, zeker terug gaan zien in hun business, of het nu op korte of lange termijn is.

25. Los je mentale geldblokkades op

Een hele belangrijke! Onbedoeld zitten wij ondernemers vol oordelen en overtuigingen op geld. Meegekregen vanuit onze ouders of de sociale omgeving. Bekende belemmerende overtuigingen zijn: ‘Een dubbeltje wordt nooit een kwartje,’ ‘Het geld groeit me niet op mijn rug,’ ‘Rijk zijn is niet voor iedereen weggelegd’ en ‘Je moet hard werken voor je geld.’ Eigenlijk zijn dit mentale geldblokkades die ervoor zorgen dat jij jezelf onbewust saboteert in het verkrijgen van geld en is het heel belangrijk dat je jezelf een ander verhaal gaat vertellen. Een verhaal waarin het wel makkelijk is om geld te ontvangen en dat je daar dus niet altijd keihard voor hoeft te werken. Zonder mentale geldblokkades gaat alles een stuk makkelijker en stroomt de cashflow in je business.

Ganzeveer

26. Stel duidelijke grenzen voor jezelf en anderen

Dit was één van de allereerste lessen die ik leerde. Want zodra je geen grenzen stelt, gaan jouw klanten daar hoe dan ook overheen. Dan zit je uiteindelijk drie dagen lang vragen te beantwoorden omdat jij niet duidelijk hebt gemaakt hoelang ze van jouw tijd gebruik mochten maken, of ben je na een derde revisie nog bezig met het aanpassen van een tekst. Of mensen gaan je in het weekend bellen met vragen over hun bedrijf of ze eisen dat ze korting willen. Wees dus van tevoren heel duidelijk in wat je wel en niet tolereert en hoe je wilt dat je klanten jou behandelen. Liefst nog met een contract of in je Algemene Voorwaarden, zodat daar geen misverstand over kan bestaan. Ook is het van belang dat je voor jezelf bepaalt hoelang je doorwerkt en wanneer je even rust en tijd voor jezelf neemt. Want als je dat niet doet, ben je binnen de kortste keren opgebrand.

27. Focus, focus, focus

Eén van de moeilijkste, maar wel belangrijkste lessen voor mij. Zonder focus gaat je aandacht alle kanten op, behalve de juiste. Het is enorm belangrijk om de focus te houden op je doel (omzetdoel in dit geval) en alleen maar acties uit te voeren die bijdragen aan het bereiken van dat doel. Vaak laat ik me nog steeds afleiden door Social Media of ik ga mezelf vergelijken met andere, succesvolle ondernemers. Terwijl ik de focus moet hebben liggen op dat wat voor mij werkt. Ook moet ik niet steeds wat anders of nieuws gaan doen, waarmee ik hoop ineens een heleboel cash binnen te halen. Een focus hebben op een langetermijnstrategie en één specialisatie is key voor een succesvol bedrijf. Je moet een lange adem hebben, maar als je volhoudt, ontstaat er uiteindelijk een stabiele basis voor je bedrijf waar je op voort kunt bouwen.

28. Ga staan voor wat je waard bent

Deze is nogal logisch, maar toch zie ik nog veel ondernemers die onzeker zijn over wat ze te bieden hebben. Maar het cliché luidt niet voor niks: ‘Als jij niet in jezelf gelooft, doet niemand het.’ En dit is zo waar. Zolang jij niet overtuigd bent van de waarde die jij levert of onzeker bent over jezelf en of je wel goed genoeg bent, straal je dit in energie ook uit naar je potentiële klanten. Die voelen dit en twijfelen dus ook om iets bij jou aan te schaffen. Terwijl ze bij een ondernemer die zeker van zijn/haar zaak is, direct vertrouwen hebben dat het werkt omdat de energie klopt. Wees dus 100% overtuigd van jezelf en je product of dienst wanneer je een aanbod doet.

29. Durf je klanten aan te spreken op hun eigen bullshit

Ik ben echt niet altijd aardig tegen mijn klanten. Omdat dit af en toe ook gewoon nodig is. Soms raken ze zo verstrikt in hun eigen bullshit, dat ik de noodzaak voel om ze daar uit te trekken. Dan zeggen ze dingen als: ‘ik kan het niet,’ ‘ik weet het niet’, ‘het lukt me niet,’ ‘ik heb er geen tijd voor,’ ‘ik kan het niet betalen’ etc. Ten eerste ben ik er om je te helpen of het voor je te doen en ten tweede moet je jezelf niet constant iets wijsmaken wat niet waar is. Je bent tot veel meer in staat dan je nu denkt en dat geldt eigenlijk bijna voor iedereen. Er is zelfs weleens iemand geweest die een brief aan me ging voorlezen over hoe ik haar gekwetst had. Dat is natuurlijk nooit mijn bedoeling, maar ik verwacht van mijn klanten wel dat ze hun eigen verantwoordelijkheid nemen voor wat er gebeurt en niet dat ze het op mij afschuiven wanneer ze zelf hun werk niet willen doen. Dan spreek ik je dus aan op je bullshit en daar moet je dan wel tegen kunnen.

30. Weet op welke kanalen je klanten zich bevinden

Je hoeft zeker niet op elk Social Media platform aanwezig te zijn om klanten te scoren. Kies slechts twee kanalen uit waar je je op gaat focussen (daar is ‘ie weer: focusss) en zorg dat je daar consistent aanwezig bent. Dan is het veel makkelijker om het voor die kanalen goed te doen en veel inspirerende content te maken, dan overal slechts een beetje aanwezig te zijn. Dat gaat je niet verder helpen en potentiële klanten zullen ook niet voldoende van jou zien of goed weten wat je nu precies doet en voor wie je er bent. Je moet natuurlijk wel voor de twee Social Media kanalen kiezen waar de meeste van jouw potentiële klanten zich bevinden.

Naar beneden kijken

31. Durf een aanbod te doen

Sommige ondernemers blijven maar gratis tips weggeven, doen challenge na challenge, geven bizar veel waarde weg in webinars, maar ze doen eigenlijk nooit een aanbod. Omdat ze dat eng vinden of het idee hebben dat ze spammerig overkomen naar hun volgers. Maar zolang jij de 80/20 regel aanhoudt, waarbij je voor 80% inspireert en voor 20% informeert en af en toe een betaald aanbod doet, zit je goed. Je volgers begrijpen echt wel dat jij een business hebt waar je geld mee moet verdienen en sterker nog, ze verwachten zelfs van jou dat je ze verder helpt met een product of dienst, want ze volgen je niet voor niets (soms ook al jaren nadat ze voldoende vertrouwen in je hebben, om vervolgens met gemak iets van je te kopen). Als je nooit een aanbod doet, heb je geen bedrijf, dan doe je vrijwilligerswerk terwijl anderen daar de resultaten van plukken. Zonder dat je er zelf nog iets aan overhoudt. En dat lijkt me niet de bedoeling van het ondernemerschap.

32. Zorg goed voor jezelf en plan tijd in voor ontspanning

Omdat je werk eigenlijk nooit af is en je altijd maar bezig bent, kun je soms simpelweg vergeten om op tijd je rust te pakken of op momenten ook eens niet met je business bezig te zijn. Ik weet nog goed dat ik in mijn eerste jaar iedere nacht lag te piekeren over hoe ik nu aan klanten moest komen en hoe ik al mijn ideeën kon gaan implementeren zodat ik er ook daadwerkelijk wat mee ging doen. En soms maak ik zulke lange dagen vlak voor een lancering of wanneer ik extreem veel deadlines heb (omdat ik te weinig NEE heb gezegd), dat ik nauwelijks slaap krijg of de week erna als een moeie zombie mijn andere werkzaamheden uitvoer. Dat is dus niet de bedoeling. En nu je geen baas hebt die zegt waar je moet zijn en hoe laat, is het belangrijk om zelf die discipline te hebben om op tijd naar bed te gaan, je aan te kleden en goed voor jezelf te zorgen, naast alle werkzaamheden die je moet doen op een dag.

33. Bouw een fanbase op Social Media

Tegenwoordig komt bijna 80% van mijn klanten uit Instagram en de rest viavia of door te netwerken. En heel af en toe eens van Facebook. Dit laat zien hoe belangrijk Social Media tegenwoordig zijn voor het genereren van nieuwe leads. Na twee jaar kan ik zeggen dat ik inmiddels een behoorlijke fanbase heb opgebouwd met volgers die mij inspirerend en interessant vinden en die veel van mij leren over copywriting en marketing. Laat je content voor je spreken, dan komen er vanzelf mensen op je af die geïnteresseerd zijn in wat je doet en aanbiedt. Vergeet daarbij overigens niet dat Social Media absoluut grillig kunnen zijn, soms storingen kunnen hebben of ineens niet meer populair zijn, dus bedenk altijd een manier om de e-mailadressen van je volgers op je e-maillijst te krijgen. Die lijst is tenslotte altijd van jou, daar kan niemand aankomen en je kunt iemand zoveel berichten sturen als jij wilt. En e-mail wordt sowieso bijna altijd geopend.

34. Vier je successen

Last but not least: focus je niet alleen op de dingen die er nog niet goed gaan in je business, maar vier je successen! Elke kleine stap vooruit is er weer één. Heb je 100 volgers op je Facebookpagina en het is niet alleen familie? Tijd voor een feestje! Heb je je eerste klant gemaakt? Tijd voor een feestje! Bestaat je bedrijf twee jaar? Tijd voor een feestje of een leuke winactie! Heb je voor het eerst net zoveel verdiend als in loondienst? Tijd voor een feestje! Kortom: de weg naar succesvol ondernemerschap kan soms vol zitten met hobbels en kuilen, maar vergeet niet te genieten onderweg van de hoogtepunten.

WINACTIE!

 

Daarop aansluitend omdat ik op 6 oktober 34 ben geworden, heb ik een leuke winactie voor jullie in petto. Ik ga namelijk eenmalig mijn nieuwe online programma de INSTACADEMY verloten.

Instacademy winactie

Dit programma kun je in je eigen tijd binnen slechts 3 weken doorlopen. Daarnaast krijg je er 2x per maand live begeleiding bij in de vorm van Facebook lives waar je al je vragen aan mij kunt stellen en daarnaast mag je gebruikmaken van de besloten Facebookgroep als je nog meer vragen hebt over de modules of je copy.

Wat moet je doen om kans te maken op deze awesome prijs?

Vertel simpelweg in de reacties onder dit blog wat voor bedrijf je hebt en waarom jij de Instacademy zou moeten winnen. Hoe vaker je deze post & blog deelt met anderen, hoe meer kans je maakt, want hoe vaker ik je naam op de digitale lootjes zet. Dus antwoorden, delen en taggen maar!

Ik zal de winnaar bekend maken op 18 oktober 2019. Succes & toitoitoi!

4 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *