Mes abstract

Nee, niet schrikken. Ik ben geen psychopaat geworden. En ik ben ook niet van plan om dit daadwerkelijk te doen. Maar natuurlijk wel figuurlijk als het op het schrijven van website teksten aankomt die zichzelf moeten verkopen 😉 De problemen van jouw klanten zijn voor jou als ondernemer superbelangrijk. Pas wanneer jij het belangrijkste probleem van je klanten op je homepage benoemt en daarmee hun pijn raakt, wordt het verkopen van jouw dienst of product direct een stuk gemakkelijker. En ja, dan is het soms nodig dat je dat figuurlijke ‘mes’ tussen hun ribben, nog even wat extra rondjes laat draaien.

ssshh

Ik wil helemaal niet over problemen praten, ik ben liever positief’

Dit is wat één van mijn klanten, die een yogaretreat wil gaan organiseren in het buitenland, laatst tegen me zei. Ik vroeg haar hoe ze dacht klanten te krijgen, als we niet op de juiste pijnpunten drukken. Als we geïnteresseerden niet laten zien wat ze missen als ze niet meegaan. Hier had ze eigenlijk geen antwoord op. Maar ze veranderde ook niet van mening. Maar stel je nu eens voor: je zit naar een film te kijken. Tijdens de film maakt het hoofdpersonage alleen maar leuke dingen mee. Tot de volgende gebeurtenis plaatsvindt die opnieuw positief uitpakt. En opnieuw. De hoofdpersoon is altijd gelukkig en er gaat nooit iets mis. Hoe saai zou je deze film dan vinden in vergelijking met een film waarin de hoofdrolspeler verschillende obstakels moet overwinnen. Waarbij hij vervolgens zijn eigen angsten overwint, waardoor hij uiteindelijk de held is? Juist ja. Ons brein is namelijk geprogrammeerd om aandacht te geven aan problemen. In eerste instantie treedt namelijk jouw overlevingsinstinct in werking. Want stel nu dat het probleem levensbedreigend is of dat jij zelf ook wel voelt dat je dit probleem niet langer kunt negeren? Wanneer jij met je teksten goed op de emoties van jouw klanten inspeelt, voelen zij een bepaalde urgentie om het probleem dat jij schetst, zo snel mogelijk op te willen lossen. Klanten voelen namelijk heel goed aan of jij ze echt voor 100% begrijpt. Ze gaan met de persoon aan de slag die de meeste empathie toont.

Solution chalk

Jouw klanten willen een concrete oplossing, geen ‘Happy Santa on Prozac’ verhalen

Klanten komen naar jouw website toe, omdat ze een oplossing willen voor een probleem dat ze hebben. In mijn geval lopen ze vast met het schrijven van hun teksten, voelen ze zich onzeker over wat ze zelf op papier hebben gezet en zorgen hun eigen teksten nog niet voor een enorme aanwas van nieuwe klanten. Zij komen naar mij toe, omdat ik dit probleem voor hen kan wegnemen. Ik bied de oplossing aan en toon empathie door het probleem letterlijk bij de naam te noemen. Je kunt wel alleen de oplossing op je website zetten, maar dit zorgt niet voor een gevoel van urgentie bij jouw klant. Je bespreekt eerst het belangrijkste probleem en vervolgens geef jij aan dat je dit probleem voor ze oplost. Ook laat je ze zien welke resultaten ze bij jou mogen verwachten. Als je alleen maar happy de peppy bent in de teksten op je website, denkt jouw klant: ‘Echt supertof dat je zo positief en blij bent, maar wat heb ik hier nu precies aan? Weet jij eigenlijk wel tegen welke problemen ik elke dag aanloop? Ben jij wel de geschikte persoon voor mij om mee te werken, als je nu al nergens laat zien dat je mij begrijpt?’ Klanten komen niet naar jouw website toe omdat ze zo dol zijn op je positiviteit, op je roze sjablonen of op je succesverhalen. Die mensen zijn er af en toe natuurlijk wel, maar die gaan jou hier zeker niet voor betalen. De klanten die jou wel supergoed betalen, zijn de mensen voor wie jij heel concreet een bepaald probleem oplost. Snap je het verschil in de manier van benaderen qua teksten die je gebruikt?

Barbed Wire

Hoe ontdek je de grootste pijn van jouw klant?

Vaak zie ik ondernemers worstelen met het beschrijven van de belangrijkste pijn van hun klanten. Maar eigenlijk is het vinden van deze pijn best simpel. Je denkt in eerste instantie aan het verlangen van je klant. In mijn geval willen vrouwelijke ondernemers meer verkeer naar hun website genereren met behulp van slimme copywriting, zodat dit online verkeer ook daadwerkelijk overgaat tot aankoop van hun dienst/product. Ze willen hun klanten overtuigen van de waarde die zij te bieden hebben en hier hun geld mee verdienen. Wanneer ik nog verder kijk naar het verlangen dat daar weer achter zit, willen zij gelukkig zijn met het werk dat ze doen en daar voldoende vrijheid in ervaren. Waarom lukt dit ze nu nog niet? Ah, daar heb ik het probleem te pakken: omdat ze simpelweg niet weten hoe ze hun website teksten zo moeten schrijven dat ze potentiële klanten positief kunnen beïnvloeden om direct op die koopknop te drukken. Ik weet dit vaak wel, waardoor ik dit probleem voor de meeste ondernemers kan oplossen. Iets waar ondernemers mij (als ikzelf de juiste doelgroep aanspreek), graag voor betalen. Want de juiste copywriting levert hen uiteindelijk meer klanten, en dus uiteindelijk die gewilde financiële vrijheid op. Denk maar eens na over hoe dit voor jouw klanten is en schrijf het voor jouw business op dezelfde manier uit zoals ik net heb gedaan. Dit geeft jou zulke waardevolle inzichten, dat ze het verschil kunnen betekenen tussen succes of verlies in jouw bedrijf.

The yellow doorEr is een verschil tussen beïnvloeden en manipuleren

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je gebakken lucht verkoopt of resultaten in je teksten belooft die je eigenlijk niet waar kunt maken. Uiteindelijk gaat dan én jouw reputatie als ondernemer eraan, én jouw klant voelt zich totaal niet geholpen. Je onderneming zal dan niet zolang blijven bestaan. Een potentiële klant manipuleren om een bepaalde dienst bij jou te kopen, en dan vervolgens niet te leveren wat je beloofd hebt, is uiteraard niet netjes. Doe dit daarom ook nooit ofte nimmer, want je hebt je goede naam hoog te houden. Maar klanten hebben het wel nodig dat jij ze soms een beetje beïnvloedt en stuurt in hun keuzeproces. Ze verwachten niet anders dan dat jij aangeeft wat je voor ze kunt betekenen, hoeveel dat ze kost en welke resultaten het ze oplevert. Een goed geschreven tekst helpt ze dan in het maken van hun uiteindelijke keuze voor aanschaf of niet. Of je iets beïnvloeden of manipuleren noemt, kun je eigenlijk toetsen aan de hand van twee verschillende criteria:

1. Je doet de klant alleen een aanbod als je daadwerkelijk denkt dat je hem/haar verder kunt helpen met jouw diensten, dus als het echt in belang is van de ander, maar ook voor jou als ondernemer.
2. Denk erover na of je de dienst ook zou aanraden aan een goede vriendin of word je er zelf ook enthousiast van? Dan zit je op de goede weg.

Wanneer je aan beide criteria voldoet, ben je alleen de klant positief aan het beïnvloeden, opdat hij of zij de keuze maakt om met jou in zee te gaan. Dit doe je dus alleen omdat je zeker weet dat het voor die persoon de juiste keuze is. Je weet voor 100% zeker dat jij die persoon verder kunt helpen met het laten groeien van zijn of haar business.

Quote The Godfather

Superwaardevol aanbod voor ambitieuze ondernemers!

Wil jij van mij leren hoe je superslim omgaat met je copywriting, zodat de potentiële klanten op jouw website veel sneller op die koopknoppen drukken ? Dan is mijn gloednieuwe online training ‘Killer copywriting voor het aantrekken van je ideale klant’ absoluut iets voor jou. In een besloten Facebookgroep ga je 30 dagen lang met mij aan de slag. Ik kom elke dag live om waardevolle informatie met je te delen en je krijgt elke dag van mij een schrijfopdracht die maximaal 20 minuten in beslag neemt. Lancering van deze online cursus vindt plaats op 15 november. Omdat het een pilot is, bied ik deze cursus eenmalig aan voor slechts 50 euro inclusief BTW! Interesse in deze bizar waardevolle Masterclass Copywriting met mij? Stuur me even een mailtje op redactie@willyswereld.nl en laat me weten of je meedoet! (inclusief vermelding van je volledige naam). Of drop een comment met je e-mailadres onder deze blogpost. Het enige wat ik van jou verwacht is een volledig commitment om actief aan de slag te gaan met deze 30-daagse cursus en de schrijfoefeningen die je van me krijgt. Op alle schrijfopdrachten die je in de groep deelt, geef ik je persoonlijk feedback.

 

Ik zie je snel! Ken je mij nog niet en wil je weten wat voor ‘vlees je in de kuip’ hebt? Download dan geheel gratis mijn online videoserie ‘3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog’ via mijn homepage.

3 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] al een beetje kennen en er ook om kunnen lachen. Zo heb ik eens een blog geschreven met als titel: ‘Waarom je soms een mes tussen de ribben van je klant moet steken.’ Ik bedoel dit natuurlijk figuurlijk, al zullen er altijd mensen zijn die er aanstoot aan nemen. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *