Even de mailbox bekijken en reageren op de vragen van je klanten of een bedrijf mailen dat een interessante, mogelijke nieuwe klus aanbiedt. ‘Ping!’, er komt een App binnen van een vriend die graag met je wil gaan lunchen en je Facebookpagina geeft aan dat er maar liefst 25 notificaties op je staan te wachten. Nog even de administratie bijwerken en de openstaande facturen betalen. Niet vergeten boodschappen te halen en die vriendin te bellen die eigenlijk al te lang niks van je heeft gehoord. Oh ja, en nog even een foto op Instagram plaatsen zodat je online natuurlijk wel zichtbaar blijft met je bedrijf. Aan het eind van de dag heb je het gevoel dat je heel druk bent geweest, maar wat heb je nou eigenlijk echt gedaan dat heeft bijgedragen aan jouw eigen businessdoelen?
Deze blog gaat over één van de moeilijkste zaken in het leven van een ondernemende chaoot: je elke dag weer leren focussen op de doelen die je hebt gesteld voor je bedrijf, zodat je dagelijks daadwerkelijk productief bezig bent en kunt groeien met je bedrijf.
Zet je telefoon uit
De eerste tip die ik je mee wil geven, is dat je gedurende de uren waarin jij het meeste werk verricht, je Social Media notificaties uitzet en daarnaast ook je telefoon. Zo kan je namelijk niet gestoord worden door anderen tijdens bijvoorbeeld het schrijven van je blog en werk je sneller door tot deze af is. Toen ik mijn eigen tip toepaste, werden een aantal mensen chagrijnig dat ik zo slecht bereikbaar was. Ik heb rustig aangegeven dat ik een bedrijf heb te runnen en dat ik daarvoor mijn focus maar op één ding tegelijk kan richten. Het kan niet zo zijn dat anderen consequent jouw agenda in willen plannen, terwijl jij de controle zou moeten hebben over jouw tijd en waar of aan wie je die spendeert. Bovendien geeft een dag zonder Social Media je zoveel meer innerlijke rust, probeer het maar eens uit.
Wees consequent en maak een planning
De tweede tip gaat over consequent zijn. Stel voor jezelf aan het begin van elke week een schema op met daarin beschreven wat je die specifieke week gedaan wilt hebben. Het werkt namelijk zeer motiverend als je elke dag één van de taken die op je schema staan, kunt afstrepen. Daarnaast houd je zo nauwkeurig bij wat je op een dag gedaan hebt, iets waar de Belastingdienst waar je je gemaakte uren voor moet bijhouden, ook heel blij van wordt. Zelf schrijf ik elke dag voor het slapen gaan op een briefje wat ik de volgende dag wil gaan doen. Ik maak het mezelf niet te moeilijk en schrijf maximaal drie dingen op die echt moeten gebeuren. Zo houd je het realistisch voor jezelf en word je niet overweldigd door een waslijst aan taken. Hoe meer aandacht je kunt besteden aan één taak, hoe beter jouw focus wordt. Dit zal je snel terug gaan zien in jouw resultaten.
Werk in een schone en opgeruimde ruimte
Ten derde is het van belang dat je werkplek (voor veel ondernemers is dit hun eigen huis) schoon en opgeruimd is. Ik merk wanneer er geen andere rommel om me heen ligt die mij af kan leiden, dat ik mentaal veel meer in de motivatiemodus zit dan wanneer het huis één grote bende is. Dan irriteer ik me namelijk aan de troep en ga ik de hele tijd na zitten denken over wat ik allemaal nog in het huishouden moet doen. Dan ben ik niet 100% met mijn hoofd bij het schrijven van een blog of een tekst voor de website van een klant.
Focus je op één hoofdonderwerp in je blog
Tot slot is het natuurlijk het allerbelangrijkst dat er een duidelijke focus is in je blog zelf. Bedenk voordat je je blog gaat schrijven wat het hoofdthema voor jouw blog is en hang daaraan, net als aan een kapstok, de onderwerpen die aan dit thema gerelateerd zijn. In deze blog heb ik bijvoorbeeld besproken op welke verschillende manieren je een goede focus kunt houden. Dit doe je door 1. je telefoon en je Social Media uit te zetten, door 2. consequent te zijn en vooraf een taakschema op te stellen, door 3. de rommel in je werkruimte op te ruimen en door 4. altijd slechts één hoofdthema te kiezen voor de blog die je schrijft. Deze tips geven allemaal informatie over het hoofdonderwerp: focus. Als je op deze manier naar je blogs leert kijken en bij de tussenkopjes altijd checkt of deze aansluiten bij jouw hoofdthema, dan zal je een duidelijke en concrete blog kunnen schrijven, zonder dat je daarbij continue afwijkt van je thema. De lezers van je blog hebben er dan ook echt iets aan. Werk je alinea’s goed uit, maar houd het altijd overzichtelijk voor je lezer. Ons brein onthoudt door een goede structuur namelijk veel beter wat jij te vertellen hebt en dat is voor eigenlijk iedere ondernemer mooi meegenomen, toch?
Heb jij soms ook zoveel chaos in je hoofd door alle taken die je nog moet afmaken om je bedrijf goed in de markt te kunnen zetten? Laat het me even weten in de comments.
We bloggen!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!