Veel ondernemers zijn zich ervan bewust dat ze ‘iets’ met het saai ogende concept ‘SEO’ zouden moeten doen. ‘SEO’ staat voor Search Engine Optimization en gaat over het bereiken van een goede positie met jouw blogs in Google. Ik vind dat er nog steeds een hoop misverstanden bestaan over dit ietwat technische ‘dingetje,’ waar jij je als creatieve ondernemer liever eigenlijk niet mee bezig houdt. Of toch wel, als de stappen die moeten worden doorlopen om hoger te scoren met jouw blogs gemakkelijk te volgen zijn?
SEO: Hoe moet het niet?
Wat ik nog steeds veel ondernemers zie doen, is het volproppen van hun blogs met 10 dezelfde zoekwoorden of het doorlinken naar vage pagina’s zonder veel waarde, om hem zo te optimaliseren. Helaas werkt dit vooral averechts, omdat je daarmee een slecht tot middelmatig blog schrijft, waarmee je overduidelijk alleen maar hoog in de zoekmachines wilt scoren. Terwijl je doel eigenlijk moet zijn om zoveel mogelijk waarde te bieden aan jouw klant. Je optimaliseert jouw content dus niet voor de klant die informatie zoekt, maar voor het systeem van de zoekmachine waarin jouw artikel op deze manier niet hoger zal ‘ranken’. Ten eerste haken lezers namelijk veel sneller af als je een saai artikel met alleen maar dezelfde zoekwoorden schrijft en ten tweede trapt Google niet meer in deze ‘zoekwoordentruc.’ Dit kan zelfs genadeloos worden afgestraft doordat Google jouw site of blog niet meer in de zoekmachine zal vertonen.
SEO: Hoe werkt het dan wel voor jou als ondernemer?
Uiteraard zullen er altijd bedrijven zijn die er flink wat geld tegenaan gooien om een toppositie met hun website in Google te verkrijgen. De iets kleinere ondernemers, zoals jij en ik, hebben vaak niet de financiële middelen om er meerdere malen een budget van 2000 euro per maand doorheen te jagen voor advertenties op Google. De enige manier waarop jouw blogs en andere teksten naar mijn idee goed zullen scoren, is door daadwerkelijk veel waarde te bieden aan jouw klant door het delen van tips en tricks en veel te vertellen over jouw expertise. Wanneer jouw content prima leesbaar is, je begrijpelijke taal hebt gebruikt en je in jouw blog een duidelijk antwoord kan geven op prangende vragen die klanten over jouw product of dienst hebben, zit je goed. Zorg er dus voor dat jij blogs schrijft die beter zijn dan die van jouw concurrenten, door antwoord te geven op het daadwerkelijke ‘pijnpunt’ of probleem waar jouw potentiële klanten mee zitten, ook wel ‘de vraag achter de vraag’ genoemd. Bedenk bijvoorbeeld voordat je een blog schrijft, waar je klanten mee zouden kunnen worstelen. Ga niet uit van jezelf, maar ga uit van je klant die net instapt in jouw training of erover nadenkt om jouw producten aan te schaffen. Begrijpen ze iets niet? Kan jij een oplossing bieden? Go for it en schrijf je blog alleen voor die specifieke doelgroep. Dan maakt het namelijk ook niet meer uit of jouw blog als eerste of als vierde op Google wordt vermeld, omdat de mensen die specifiek op zoek zijn naar deze informatie, jouw blog toch wel zullen lezen.
Hoe scoor je goed op SEO in de praktijk?
Stel: een klant is aan het Googelen naar blogtips voor zijn bedrijf. Veel kennis is uiteraard online te vinden, maar wat de klant eigenlijk wil leren (de vraag achter de vraag) is hoe hij deze kennis moet toepassen om zijn klant te kunnen raken, zodat deze tot een aankoop overgaat. Om goed antwoord te kunnen geven, kan je denken aan de volgende stelregel: de kwaliteit van een tekst gaat altijd boven kwantiteit. Ik lees liever drie goede artikelen waar ik meteen iets aan heb, dan tien artikelen die eigenlijk nergens over gaan en waar ik voor mijzelf niets nieuws of interessants uit kan halen. Nu kan je je natuurlijk afvragen wat een klant of Google dan als een goed artikel ziet. Ten eerste is het van belang dat jij een blogtitel verzint die nieuwsgierig maakt, maar die ook de belofte doet dat jij een oplossing hebt voor een bepaald probleem van jouw klant. Ten tweede is het van belang om de aandacht van je lezer vast te houden door middel van een aantrekkelijke introductie waar je bijvoorbeeld een onderwerp van een hele andere kant belicht dan de meeste collega’s doen. Schrijf bijvoorbeeld vanuit iemand die zich voor het eerst met jouw onderwerp bezighoudt. Daarnaast zijn goede en heldere kopjes boven elke alinea van groot belang, omdat mensen regelmatig snel de kopjes boven de alinea’s scannen, voordat ze overgaan tot het daadwerkelijk lezen van jouw blog.
SEO in 5 simpele stappen
Natuurlijk is enige (technische) kennis van SEO altijd mooi meegenomen. Maar staar je er niet blind op. Het belangrijkste doel van jouw blog is echt het delen van waardevolle informatie en/of tips die jouw klant het liefst direct in de praktijk kan brengen. Het technische gedeelte draagt hier maar een klein beetje aan bij. Omdat ik de flauwste niet ben, zal ik een paar praktische en technische tips over SEO voor je blogs met je delen waar ik zelf ook achtersta, omdat ik weet dat je hier als ondernemer nieuwe klanten mee kunt aantrekken:
1. Maak je titel niet te lang, maar ook niet te kort. Tussen de 60 en 70 tekens is zowel voor Google als je klant ideaal. Je klant ziet zo namelijk in één oogopslag waar je blog over gaat.
2. Maak aan het eind van je blog een ‘call to action.’ Dit is bijvoorbeeld een vraag die je kunt stellen aan jouw klant over je blogonderwerp. Je kunt ook aan de klant vragen om te kiezen tussen twee verschillende product-opties. Hiermee bevorder je de interactie tussen jou en je klant en zal Google jouw pagina waarop deze discussie plaatsvindt, hoger indexeren.
3. Als je al een hele bups aan blogs hebt geschreven over een specifiek onderwerp, is het slim om in je nieuwe blog een link te zetten naar een ouder blog dat verwant is aan de nieuwe blog die je online zet. Als klanten interesse tonen in jouw content, zullen ze doorklikken naar de andere, relevante artikelen op je site. Zo zorg je ervoor dat geïnteresseerden minder snel jouw pagina verlaten en sneller tot aankoop van jouw aanbod overgaan. Hier wordt Google ook erg blij van.
4. Gebruik voldoende witruimte in je tekst. Zo voorkom je dat je tekst als één lange saaie lap oogt en zullen mensen sneller je blog gaan lezen. Afbeeldingen, die je de naam geeft van het onderwerp dat op de foto staat, plaats je tussen de alinea’s. Plaatjes werken ook fantastisch als je wil dat jouw blogartikelen gelezen worden.
5. Het is wel van belang dat je jouw zoekwoorden (in dit artikel zijn dat bijvoorbeeld: ‘SEO’ en ‘bloggen’) in de eerste alinea van je blog noemt, zodat klanten meteen zien welk probleem je gaat bespreken. Daarnaast kan Google deze eerste regels direct indexeren. Krijg je ook weer een betere positie door op het World Wide Web;)
Ik kan je nog veel meer tips over SEO geven, maar zoals ik in mijn blog heb uitgelegd, vind ik het veel belangrijker dat je blogs schrijft met informatie waar je potentiële klanten ook daadwerkelijk iets aan hebben.
Doe jij ook aan SEO als je een blog schrijft? Of schrijf je voornamelijk voor jezelf en/of anderen die het interessant vinden om jouw blogs te lezen? Laat het me even weten in de comments!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!