Het is natuurlijk ontzettend balen als je weer een ‘unsubscribe’ mail in je inbox krijgt waardoor je e-maillijst niet zo snel groeit als jij had gehoopt, maar het zorgt er ook voor dat de juiste mensen bij je aangehaakt blijven. Er komt in ieder geval een reactie op de content die je uitzendt. Al is het dan niet altijd een positieve. Maar wat nu als er helemaal geen enkele reactie komt op de mails die je verstuurt en je e-maillijst niet actief is? Of als je er nooit meer wat op terug hoort van de mensen die jou wel trouw volgen? Want daar kun je belangrijke informatie uithalen over welke copy wel en niet voor je klanten werkt. Voor een doodse stilte in de mail, zijn de volgende 10 oorzaken aan te wijzen:
1. Je e-mails komen in de spamfolder terecht
Wanneer je een programma als MailChimp of ActiveCampaign gebruikt voor je mailinglijst, kan er HTML code staan achter de afbeeldingen of vormgeving die je gebruikt, die door het mailadres van de ontvanger automatisch geblokkeerd wordt. Check even de cijfers van jouw geautomatiseerde mailprogramma op Google of in de statistieken: hoeveel van de mails worden als spam gemarkeerd en komen in de spamfolder terecht? Want dit is één van de belangrijkste redenen dat je e-maillijst niet actief is. Probeer die spam rate te verminderen door af en toe alleen tekstberichten te sturen zonder afbeeldingen of mooie buttons, dan heb je er vaak minder last van.
2. Je schrijft geen goede titels
Misschien vind je het lastig om goede titels te schrijven die direct de aandacht van je lezer grijpen. Wanneer je in de statistieken ziet dat je berichten wel aankomen, maar niet worden geopend, probeer dan titels te creëren die nieuwsgierig maken en die duidelijk maken welke voordelen je lezer eruit haalt wanneer hij of zij de mail wel opent en leest. Hoe je aansprekende titels maakt lees je in de blog ‘5 tips voor het maken van toptitels.’
3. Je mailt teveel of juist te weinig
Wanneer je totaal niet consistent bent met het mailen van jouw lijst, valt er voor jouw lezers ook geen logica in te herkennen. Wanneer je je lijst maar 1x per maand mailt, zijn ze je allang weer vergeten en denken ze bij de eerstvolgende mail die ze van je ontvangen: ‘Who’s dis? Delete mail.’ Wanneer je je lezers vaker dan 4x per week mailt, kan dit al snel als spammerig en irritant worden ervaren wanneer je geen waarde levert, maar er alleen maar onzin uit knalt. Probeer altijd op een vaste dag in de week te mailen zodat je lezers uit gaan kijken naar je volgende mail, wees hierin consistent en mail alleen als je ook echt iets waardevols te melden hebt.
4. Verkeerde timing, waardoor je e-maillijst niet actief is
Sommige tijden en dagen van de week werken beter voor je lezers dan de dagen waarop je ze nu misschien mailt. Misschien zijn je lezers op maandag wel chagrijnig omdat ze weer aan het werk moeten of vinden ze het juist fijn om dan een mail te ontvangen van jou, omdat dat voor hen weer bijdraagt aan een waardevolle dag. Experimenteer met verschillende tijden en dagen waarop je mailt, om te checken wat het beste voor jou en jouw lijst werkt. Hoe je dit ziet? Door achteraf te kijken naar de tijden en dagen waarop je mails het vaakst geopend zijn en hier je mails voortaan op af te stemmen.
5. Je aanbod voldoet niet aan de verwachtingen
Als de mensen op jouw e-maillijst wel je mails openen, maar nooit verder klikken op de links of call-to-action buttons die jij erin hebt gezet, kan het zijn dat het aanbod dat jij in je boodschap verwerkt, voor hen niet relevant is. In andere woorden: de boodschap die jij verkondigt of de belofte die jij doet in de titel van je mail, komt niet overeen met de inhoud van de e-mail die je stuurt. Zo kreeg ik afgelopen week een opmerking van een lezer dat ik in de titel had gezet: ‘Kijk mee hoe ik live een salespagina schrijf,’ maar dat ik in de mail uiteindelijk vooral liet zien hoe de vormgeving van een salespagina in elkaar moest zitten. Voor mij was de titel wel logisch, omdat ik wist dat er nog twee mails zouden volgen waarin ik daadwerkelijk een salespagina zou gaan schrijven, maar de lezer had er in dit geval toch andere verwachtingen van. Dus iets wat voor jou heel logisch kan lijken, is voor de ander misschien helemaal niet zo vanzelfsprekend. Check dus regelmatig de copy van je marketing en je inschrijfpagina’s en leg deze voor aan je lezer om te kijken of het ook daadwerkelijk aansluit bij wat hij of zij graag zou willen of verwachten.
6. Slechte content
Als je lezers geen enkele actie ondernemen na het versturen van je e-mail, kan het zijn dat de kwaliteit van je content gewoonweg niet goed genoeg is. Zorg ervoor dat de inhoud van je e-mails net zo sterk is als de content op je website, je blogposts of je Social Media content. Hoe je sterke content schrijft die je lezers inspireert of aanzet tot actie of het delen van jouw posts, kun je lezen in de blog ‘6 STEPPS voor het creëren van aanstekelijke content.’
7. Je hebt geen duidelijke call-to-action
Houd er rekening mee dat in iedere mail die je stuurt één duidelijke call-to-action moet staan. De copy voor je call-to-action moet benadrukken welke resultaten je lezers gaan behalen wanneer ze op de knop of link drukken. Denk bijvoorbeeld aan teksten als: ‘Download nu voor meer inspiratie’, ‘Klik hier en ontvang dit cadeau gratis in je mailbox,’ ‘Schrijf je in voor de challenge en haal binnen een week meer omzet uit je website.’ Misschien heb je op dit moment helemaal geen call-to-action link of knop in je mail gezet, is het door slechte copy (zoals: ‘Doe ook mee’ zonder linkje erbij of ‘Laat me weten of je dit leuk vindt’, ja hoe dan?) niet duidelijk wat je lezers kunnen verwachten of heb je de call-to-action niet op de juiste plek in je tekst gezet, onderaan dus. Een call-to-action volgt altijd aan het eind van je tekst, als logisch gevolg van wat je erboven geschreven hebt. Zet dus geen 10 verschillende links of call-to-actions in je mail, dan weten je lezers niet meer waar ze het moeten zoeken en prop je call-to-action ook nooit ergens onopvallend in het midden van je mail.
8. Je mails zijn te lang
Over het algemeen ben ik fan van lange mails als ze een inspirerend verhaal vertellen of een duidelijk punt maken. Maar ellenlange mails waarin mensen maar door en door wauwelen en die nergens over lijken te gaan, neergezet als één dik blok tekst zonder alinea’s of afbeeldingen, zorgen ervoor dat ik afhaak en jouw lezers dus ook. Daarom is je e-maillijst niet actief. Veel mensen scannen eerst de eerste regel, de kopjes en de afbeeldingen in een tekst, voor ze besluiten om verder te lezen. Houd daar dus rekening mee wanneer je een mail schrijft en wissel korte en lange zinnen met elkaar af. Korte en duidelijke berichten waarin je een duidelijk standpunt inneemt of een interessante mededeling doet, werken in een mail nog altijd het best, is mijn ervaring.
9. Je bent alleen maar aan het verkopen
Een hoop mensen zijn allergisch voor het woord ‘verkopen’ of voor mails waarin je iets verkoopt. Wat best vreemd is als je naar andere ondernemers mailt, omdat die stiekem eigenlijk ook hun diensten of producten willen verkopen. Anders heb je een hobby, geen bedrijf. Toch merk ik iedere keer dat er meer mensen zich uitschrijven bij een mail waarin ik ze een (waardevol) betaald aanbod doe, dan bij een mail die enkel bedoeld is ter inspiratie of informatie. Nu vind ik het gelukkig hartstikke leuk om andere ondernemers verder te helpen met hun copy en hun marketing, en kunnen ze heel veel informatie gratis van me krijgen via mijn blogs, mijn website en Social Media content of via mijn weggever (te downloaden via de homepage). Dus dan vind ik het niet meer dan normaal dat ik ook af en toe een aanbod in de mail gooi, als ik zeker weet dat het ze verder kan helpen. Maar wat dus niet werkt, is als je enkel en alleen maar mails stuurt waarin je iets verkoopt of heel veel korting geeft op je producten. Dat lijkt al snel op spam en bovendien laat je je lezers totaal niet zien waarom jij de persoon bent die ze eventueel verder kan helpen met hun huidige probleem. Zorg er dus voor dat je voldoende informatie en inspiratie stuurt, en houd de 80/20 regel aan. 80% informatie, inspiratie of amusement en slechts 20% betaalde diensten of producten. Op die manier behoud je het evenwicht en zullen je lezers het een stuk minder irritant vinden als je ze eens iets wilt verkopen. Verkopen is helpen, niet je diensten of producten door de ander zijn strot duwen.
10. De afbeeldingen in je nieuwsbrief geven problemen
Als je een hoop grote afbeeldingen in je nieuwsbrief gebruikt, kunnen die voor problemen zorgen. Sommige e-mail providers laten namelijk geen afbeeldingen zien als je de mail opent, tenzij je zelf eerst klikt op ‘afbeeldingen toestaan, inhoud van deze afzender is veilig.’ Bovendien kan het langer duren voordat de mail helemaal geladen is en als je een ongeduldige lezer hebt, heeft hij of zij de mail dan allang weggeklikt. Dan is het niet zo gek dat je e-maillijst niet actief is. Gebruik daarom alt-tags voor je foto’s in MailChimp of ActiveCampaign, zodat je lezers toch kunnen zien wat er op de plek van de afbeelding hoorde te staan, ook al openen ze zich niet direct en verklein je afbeeldingen zoveel mogelijk.
Is jouw e-maillijst niet actief op dit moment en merk je dat de oorzaak in één van de 10 redenen ligt die ik hier genoemd heb? Laat het me even weten in de comments en vraag af en toe feedback aan je lezers waarom je e-maillijst niet actief is en wat ze dan wel graag zouden willen zien. Zo kun je er in ieder geval wat aan doen en heb je voortaan een superhoge openingsratio van de mails die je vanaf nu consequent gaat versturen 😉
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!