Het schrijven van pakkende teksten voor je website is niet voor iedereen een pretje. Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop je met taal kunt toveren, zodat je klanten altijd willen lezen wat je schrijft. Omdat je waardevolle informatie weggeeft of omdat je ze enorm inspireert om uit hun comfortzone te komen. Er zijn voor mij 10 tekstuele kenmerken belangrijk om een website tekst of een blog helemaal tot het eind te willen lezen. Ik heb ze hier voor je op een rijtje gezet.
1. Houd het kort en bondig.
Tenzij je graag een heel boek wilt schrijven, is ‘less is more’ de gouden stelregel voor een website tekst. Probeer in een stuk of vijf zinnen aan te geven wat je voor je klant kunt betekenen en welke resultaten dit hem of haar oplevert. Wanneer je je ervan bewust bent dat je een zo kort mogelijke tekst moet schrijven, dwing je jezelf als het ware ertoe om echt alleen de kern van de boodschap die je uit wilt dragen, te benoemen. Wanneer je een hele lap tekst hebt opgeschreven waarbij potentiële klanten zelf moeten gaan uitvogelen wat je nu precies doet of wat je bedoelt, haken een hoop van deze klanten al snel af. Die denken dan ‘laat maar, hier heb ik geen tijd voor.’ Wees dus zo duidelijk mogelijk.
2. Gebruik spreektaal in plaats van schrijftaal.
Op de één of andere manier zie ik heel vaak als mensen iets moeten schrijven, dat ze ineens veel formelere taal gebruiken dan wanneer ze een gesprek met iemand voeren. Alsof ze dan ineens tegen de Koning of een publiek uit de tijd van Shakespeare moeten gaan praten. Ik zag laatst nog een leuk voorbeeld voorbij komen: ‘Dank voor uw bijzondere pennenvrucht. Ik wacht gaarne uw reactie af.’ Ik bedoel: ‘Meen je dit nou serieus?’ Wat denk je met dit soort middeleeuws taalgebruik te kunnen bereiken? Wil je graag elitair overkomen of denk je dat je je klanten hiermee overtuigd van jouw waarde? Als iemand zo teksten schrijft, klik ik eigenlijk altijd direct weer weg. Waarom? Omdat ik wil dat ik begrepen word als klant en ik het fijn vind als ik me herken in wat jij schrijft. Ik probeer teksten altijd zo te schrijven dat mijn moeder ze bij wijze van spreken ook begrijpt. Zo bereik je namelijk veel meer klanten die zich kunnen identificeren met hoe jij echt bent en gaan ze er een stuk sneller vanuit dat ze met jou in ieder geval een begrijpelijk gesprek kunnen voeren. 3. Beschrijf resultaten in plaats van processen.
Wanneer je zelf een bepaalde methode voor je business hebt bedacht of enthousiast bent over hoe jij de zaken aanpakt, kan het verleidelijk zijn om dit als verhaal onder je website menu neer te zetten. Het interesseert klanten echter vrij weinig hoe jij de zaken voor ze regelt, zolang je maar een probleem voor hen oplost en hen concrete resultaten biedt. Je kunt natuurlijk altijd een link plaatsen in je tekst naar achtergrondinformatie over de methode je hebt bedacht, maar wees je ervan bewust dat klanten altijd eerst snel in je tekst zullen scannen wat het ze concreet oplevert als ze met jou in zee gaan. Beschrijf daarom bij elk aanbod dat je doet, wat de waarde is van jouw product en welk specifiek resultaat ze van jouw product of dienst mogen verwachten. Onderbouw dit bijvoorbeeld met testimonials (recensies) van tevreden klanten die de aangeboden dienst al eerder bij je hebben afgenomen.
4. Zet het belangrijkste woord van het onderwerp waar je over schrijft, aan het begin van je eerste zin.
Sommige mensen hebben weleens gehoord van SEO, maar voor degenen die niet weten wat dit inhoudt: SEO staat voor Search Engine Optimization. Hiermee wordt simpelweg bedoeld: hoe hoog jij met je website (teksten) in Google komt te staan. Omdat je natuurlijk zo hoog mogelijk in de zoekmachines wilt scoren, zodat klanten jou sneller vinden, is het belangrijk dat je de juiste ‘zoekwoorden’ vooraan in je teksten plaatst. Zoekwoorden zijn woorden die het belangrijkste thema van de tekst weergeven EN bovendien woorden waar veel mensen op Googelen wanneer ze naar een dienst in jouw branche op zoek zijn. Onder het kopje ‘Contact’ op mijn website-menu staat er bijvoorbeeld: ‘Creatieve tekstschrijver in Utrecht gezocht’, omdat ik weet dat veel potentiële klanten Googelen op: ‘creatieve tekstschrijver Utrecht.’ Wanneer je je zoekwoorden optimaliseert voor elke tekst, zal jouw website al snel als één van de eerste resultaten op Google worden getoond.
5. Zorg er met een ‘tagline’ voor dat potentiële klanten in één oogopslag zien wat je doet.
Niets is zo vervelend als heel lang moeten zoeken naar wat je nu precies doet voor je potentiële klanten. Binnen 7 tot 10 seconden bepalen ze namelijk of ze je op je website willen blijven of weg willen klikken. Om te voorkomen dat ze direct weer klikken op het kruisje rechtsboven (of in het geval van een Mac: linksboven), is het slim om een goede ‘tagline’ op je website te zetten, die direct zichtbaar is na je bedrijfsnaam. Een tagline kan je eigenlijk zien als een soort slogan die weergeeft waar jij met je bedrijf voor staat. Denk bijvoorbeeld aan de volgende slogans: ‘Even Apeldoorn bellen,’ ‘Al het goeie komt van Melkunie koeien,’ ‘Kip, het meest veelzijdige stukje vlees, kip!’. Goede taglines blijven hangen, ze zijn voor iedereen (van een bepaalde leeftijd) direct herkenbaar en ze vertellen in één zin wat jouw missie is. Ik heb bijvoorbeeld de tagline ‘Aansprekende websiteteksten voor online ondernemers bij Willy’s Wereld’ gekozen. Ik kan nog wel duidelijker aangeven wat het oplevert door ervan te maken: ‘Aansprekende websiteteksten voor online ondernemers voor meer klanten en conversie,’ maar het is wel direct duidelijk wat ik voor je kan doen. Maak hierin dus een duidelijke keuze. Wanneer je allerlei verschillende diensten tegelijkertijd aanbiedt op je website, lijkt het net alsof je niet kunt kiezen en dus kiezen potentiële klanten uiteindelijk ook niet voor jou. Ze moeten direct weten wat ze aan je hebben. Ga dus meteen aan de slag met het bedenken van een pakkende tagline, als je die nog niet hebt.
6. Geef gratis waardevolle informatie weg om fans te creëren.
Een hoop ondernemers denken dat ze bij het weggeven van veel gratis waardevolle informatie, geen betalende klanten meer zullen krijgen. Niets is minder waar. Er zijn namelijk altijd potentiële klanten aanwezig die per se met jou willen werken om wie jij bent en om de inspiratie die jij ze geeft om aan de slag te gaan. Door jou bekijken ze een probleem misschien wel vanuit een hele andere invalshoek. Daarnaast zijn er een hoop klanten die maar wat graag de zaken waar zij zelf niet goed in zijn, aan jou willen uitbesteden. Omdat ze je vertrouwen, omdat ze weten welke waarde jij te bieden hebt en omdat ze het jou met liefde gunnen. Want wat denk je? Krijg je als ondernemer sneller de gunfactor van anderen wanneer je veel waardevolle content deelt of wanneer je alle kennis die je hebt angstvallig bij je houdt omdat je denkt dat mensen anders geen diensten bij je willen afnemen? Nou dan.
7. Geef niet alleen maar informatie, maar inspireer potentiële klanten ook om tot actie over te gaan.
Het opschrijven van informatie en kennis die jij hebt, kan natuurlijk heel waardevol zijn, maar je gaat er weinig mee bereiken wanneer je graag wilt dat je klanten overgaan tot aankoop. Hoe bereik je dit dan wel? Door in te spelen op hun emoties. Wanneer jij een inspirerende tekst schrijft die veel mensen in het hart raakt omdat ze zich erin herkennen, zijn ze veel sneller geneigd om je te gaan volgen en uiteindelijk een aankoop bij je te doen. Door alleen maar informatie te geven, vinden klanten je wel waardevol, maar voelen ze zich niet daadwerkelijk betrokken bij wat jij doet. Door alleen maar inspiratie te geven, worden klanten wel door je geïnspireerd en kunnen ze zich met je identificeren, maar ze missen dan wel concrete uitleg over de acties die ze zouden kunnen nemen om hun bedrijf of zichzelf te laten groeien. Zorg daarom voor een juiste balans tussen het schrijven van informatieve en inspirerende website teksten en/of blogs.
8. Durf jezelf kwetsbaar op te stellen.
Jezelf kwetsbaar opstellen is één van de beste methodes om je klanten te inspireren. Het vergt namelijk moed en lef om in je teksten te laten zien dat het jou ook niet altijd gemakkelijk afgaat, dat je soms ook uit wanhoop niet meer weet hoe je klanten moet vinden of hoe je zelf ook hebt geworsteld met het veranderen van je mindset om te komen waar je nu bent. Je wordt er menselijker door en dat is iets wat andere mensen vaak heel erg fijn vinden. Ze gaan jou namelijk als voorbeeld zien. Jij zat ooit ook in de situatie waar zij zich nu in bevinden en ze zien dat het je toch is gelukt om te slagen in je leven en/of met je bedrijf. Zij identificeren zich met jou en krijgen weer nieuwe moed om door te blijven zetten, om net zo succesvol te zijn als jij. Tenslotte wil jij ook dat uiteindelijk iedereen slaagt en resultaten boekt met alle kennis die jij ze kunt bieden, toch?
9. Denk tijdens het schrijven van je website teksten altijd vanuit je klant, niet vanuit jezelf.
Iets wat voor jou vanzelfsprekend is, is voor jouw klant vaak nog helemaal niet duidelijk. Jij bent vaak al 10 stappen verder dan je klant die aan de basis staat van het, in mijn geval, leren schrijven van website teksten. Ik gooide regelmatig de termen ‘SEO’, ‘conversie’ en ‘sales funnels’ door mijn verhaal heen, waarna een hoop vragende gezichten mij aankeken en ik mails kreeg met daarin de vraag: ‘waar the fuck heb je het over?’ Toen besefte ik dat ik moest gaan kijken vanuit de ogen van mijn potentiële klant. Geen moeilijke marketingwoorden meer gebruiken, maar alles in spreektaal uitleggen en echt beginnen bij de basis. Die basis was voor mij zo vanzelfsprekend, dat ik niet eens van tevoren kon bedenken dat mijn klanten deze zaken niet zouden kennen of dat ze er vragen over zouden hebben. Na het gesprek met een aantal klanten te zijn aangegaan, was dit dus even een flinke wake-up call voor mij dat de kennis die ik heb over schrijven, helemaal niet zo vanzelfsprekend is voor anderen. En dat ik dus echt waarde kan leveren aan vrouwelijke ondernemers die het lastig vinden om mooie website teksten te schrijven waar hun klanten op aanhaken. Let er dus goed op dat je alle ‘moeilijke’ woorden of woorden die je in het vakjargon van jouw branche hebt geschreven, aanpast naar begrijpelijke taal voor jouw ideale klant.
10. Maak gebruik van plaatjeswoorden.
50% van de informatie die naar onze hersenen wordt gestuurd is visueel. We denken graag in beelden. Plaatjeswoorden zorgen er daarom voor dat jouw boodschap snel en duidelijk wordt overgebracht aan je doelgroep. Plaatjeswoorden zijn woorden die heel erg concreet maken waar je het over hebt, je klanten kunnen deze woorden direct ‘visualiseren.’ Wanneer je bijvoorbeeld het woord ‘appel’ opschrijft in plaats van ‘fruit,’ zullen de hersenen van jouw klant direct de ronde vorm en een rode of groene kleur waarnemen. Het woord fruit is meteen een stuk abstracter en kan verschillende beelden van fruit oproepen bij verschillende klanten. Wanneer je slim gebruikmaakt van concrete plaatjeswoorden in de teksten op jouw website, zal je jouw missie zonder al teveel ruis over kunnen brengen op je potentiële klant. Met beeldspraak kan je een bepaalde emotie oproepen. Schrijf bijvoorbeeld niet op ‘warme drank,’ maar schrijf op ‘groene thee,’ Schrijf niet ‘rugzak,’ maar gele rugzak met Spongebob logo.’ Hoe specifieker jij je doelgroep op je website aanspreekt met woorden die door hen meteen gevisualiseerd en ‘gevoeld’ kunnen worden, hoe sneller ze zich met jou identificeren. Wat er uiteindelijk weer voor zorgt dat ze sneller een aankoop bij je zullen doen. En dat is nu precies de bedoeling van de copywriting op jouw website.
Wil je extra toelichting van mij persoonlijk op bewegend beeld bij tip 1, 2 en 10? Download dan nu mijn ‘3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog’ geheel GRATIS op video onderaan mijn homepage.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!