me as an entrepreneur

Ha vakantiegangers en mede-thuisblijvers! Vandaag heb ik een toffe quiz voor jullie in petto. Ik ga namelijk checken of jij een geboren ondernemer bent, of dat er nog een hoop te shiften valt als het om je ondernemers-‘mindset’ gaat. Tijdens het maken van deze quiz had ik al dikke voorpret, omdat de situaties die ik in de vragen schets, allemaal echt hebben plaatsgevonden (niet per se allemaal bij mij). Wel allemaal eerlijk antwoord geven over hoe jij op dit moment onderneemt en denkt, hè 😉 Aan het einde van deze quiz staat uitgelegd hoe de puntentelling in zijn werk gaat. Laat je me even weten welk resultaat er bij jou uitkwam onder deze post? Zet je antwoorden in de comments.

Veel plezier met deze quiz!

 

Vraag 1: Je bent net gestart met je eigen bedrijf en weet nog niet hoe je klanten aan kunt trekken die jouw product of dienst willen kopen. Wat doe je?

A. Ik maak zelf een website en wacht af tot daar mijn klanten op afkomen.

B. Je investeert in een Sales cursus van een ondernemer die al succesvol is.

C. Je investeert in een Social Media cursus van een goede vriend die ook startend ondernemer is.

 

Vraag 2: Je wilt graag een nieuwe website laten bouwen in je eigen huisstijl, maar je hebt nu weinig tijd, omdat je nog fulltime in loondienst werkt. Wat doe je in deze situatie?

A. Je maakt de avonduren vrij om te leren hoe WordPress werkt, zodat na een halfjaar je website af is.

B. Je vraagt aan een bevriende ICT-er om je te helpen met het bouwen van je website en biedt hem in ruil hiervoor jouw diensten aan.

C. Je besteedt het maken van een website uit aan een webdesigner die in vier uur jouw website klaar heeft staan, zodat je jouw eigen content erin kunt gaan plaatsen.

 

Vraag 3: Je hebt een enorm verlangen om in te stappen in een bepaalde cursus, waarvan je weet dat je bedrijf en jij er hoe dan ook door zullen groeien. Je hebt er nu eigenlijk het geld niet voor en je moet de komende maand ook nog je huur/hypotheek betalen. Het laatste geld dat op je rekening staat, is bedoeld voor deze vaste lasten. Het aanbod van deze cursus is slechts eenmalig en alleen op deze dag voor deze prijs aan te schaffen. Wat doe je?

A. Ik spaar nog even verder totdat ik het geld heb voor een volgende keer dat de cursus gegeven wordt.

B. Dit is een ‘once in a lifetime’ aanbod, dus ik zorg er voor dat ik er bij ben. Desnoods leen ik wel geld van familie.

C. Ik geef bij degene die de cursus organiseert aan dat ik er nu het geld niet voor heb, maar dat ik echt super graag mee wil doen. Dat begrijpen ze vast wel, ze zijn toch zelf ook starter geweest?

 

Vraag 4: Om een grote goedbetaalde opdracht binnen te halen, wordt er van je verwacht dat je 2x per maand een Facebook Live training geeft om over je branche te vertellen. Aan het eind van de opdracht geef je een afsluitend webinar van twee uur en moet je een live presentatie geven voor een groep van 500 man. Wat doe je?

A. Je denkt: ‘Mij niet gezien, veel te eng. Daarnaast zie ik er beroerd uit op video en vind ik het verschrikkelijk om mezelf terug te zien. Dan maar geen opdracht, dit past echt niet bij me.’

B. Als mijn bedrijf er beter van wordt door een grotere naamsbekendheid, durf ik wel een Facebook Live training te geven, maar ik ga echt niet live voor zo’n grote groep presenteren. Ik maak mijn wensen hierover direct bekend bij de opdrachtgever.

C. Ik vind het belangrijk om regelmatig uit mijn comfortzone te stappen om te kunnen groeien als persoon, dus kom maar op met al die live sessies!

 

Vraag 5: Je bent van plan om een fantastische copywriter in te huren voor het schrijven van aansprekende teksten op jouw website. Je voelt je overweldigd door het grote aanbod aan copywriters, maar uiteindelijk blijven er drie copywriters over waar je nog uit kunt kiezen. De eerste is de beste, maar die is wat duurder dan de andere twee, de tweede copywriter woont bij je om de hoek en de derde is het goedkoopst, maar daar vond je de website weer minder aansprekend dan bij de rest. Voor welke copywriter kies je uiteindelijk?

A. De beste, die wat prijziger is dan de rest.

B. De copywriter die bij jou om de hoek woont.

C. De goedkoopste die naar jouw maatstaven een matige website heeft.

Willy aan het werk

Vraag 6: Een vage kennis stuurt je een privébericht over de spelfouten in jouw blogs en op je website, waar ze zich enorm aan ergert. Hoe ga jij om met deze situatie?

A. Ik ben ik en als mijn klanten afhaken vanwege de spelfouten die ik maak, dan zijn het gewoon mijn klanten niet.

B. Je denkt dat ze misschien wel gelijk heeft en laat er nog even iemand naar kijken die sterk is in de Nederlandse taal. Als het klopt wat deze kennis zegt, huur ik voortaan een redacteur in die al mijn teksten naloopt.

C. Ik huur direct een goede copywriter in: succes verzekerd.

 

Vraag 7: Je wilt graag meer klanten aantrekken via Social Media kanalen. Je coach zegt dat je naast een duidelijke strategie, ook twee keer per week moet bloggen. Daarnaast moet je een consistente Instagramfeed creëren als het om jouw branding gaat en je moet veel waardevolle informatie gratis weg gaan geven op je Facebookpagina. Welke gedachte komt er als eerste in je op als je coach dit tegen jou zegt?

A. Hier heb ik echt geen tijd voor, ik post wanneer het mij goed uitkomt. En waarom zou ik gratis mijn kennis weggeven? Zo loop ik nooit binnen natuurlijk.

B. Hoelang gaat het dan duren voordat er klanten komen als ik dit allemaal doe? Ik heb het liefst zo snel mogelijk resultaat, omdat ik mijn gezin moet onderhouden.

C. Ik volg het advies van mijn coach op en ga aan de slag met het maken van de content.

 

Vraag 8: Wanneer denk jij dat het het juiste moment is om te starten met je eigen bedrijf of om jouw al bestaande bedrijf sterk te laten groeien?

A. Als ik naast mijn bedrijf nog een baan heb in loondienst waar ik op terug kan vallen als het niet lekker loopt.

B. Als ik voldoende spaargeld heb om de eerste maanden in huur of hypotheek te overbruggen.

C. Het is er nooit het juiste moment voor, ondernemen leer je door in de praktijk veel te vallen en weer op te staan.

 

Vraag 9: De workshop die je organiseert,valt precies in de eerste week van de zomervakantie wanneer veel mensen weg zijn. Je hebt op dit moment nog te weinig inschrijvingen om er winst uit te kunnen halen en de workshop start al over twee weken. Wat doe je?

A. Ik zet op al mijn Social Media kanalen een bericht over de workshop en vraag aan de mensen die niet op vakantie zijn of ze alsjeblieft naar mijn workshop willen komen. Desnoods mogen ze komen voor de helft van de standaard prijs die ik hanteer.

B. Het is nu zomervakantie, dus deze workshopdatum heb ik niet handig gepland. Ik verplaats de datum van de workshop naar augustus, dan is iedereen wel weer terug.

C. Ik laat de workshop toch doorgaan, ook als er maar twee mensen komen. Hier leer ik weer van en zo heb ik meer persoonlijke aandacht voor de deelnemers die er wel zijn.

 

Vraag 10: Je website is af. Hoera! Het enige wat je nog moet doen, is een video plaatsen op de homepage. waarin je jezelf voorstelt en vertelt wat je doet met je bedrijf. Je vindt de video wel leuk geworden, maar bent eigenlijk niet tevreden over de belichting. Ook zeg je veels te vaak ‘uhhh’ tussen de zinnen door. Wat doe je met de video?

A. Ik zet de video gewoon online, het hoeft niet direct perfect te zijn.

B. Ik wil met degene die de video gemaakt heeft, nogmaals de video opnemen, maar dan met de juiste belichting en zonder stopwoorden, zodat ik beter op beeld overkom.

C. Ik monteer zelf de reeds compleet afgeleverde video, zodat ik de minder leuke delen eruit kan knippen, en zodat de stukken die ik wel goed vind, erin blijven. Daarna zet ik de video online.

Willy kijkt naar laptop

Puntentelling

Tel nu je behaalde punten bij elkaar op. De verdeling van de punten is als volgt:

Vraag 1 A: 1 punt Vraag 1 B: 3 punten Vraag 1 C: 2 punten

Vraag 2 A: 1 punt Vraag 2 B: 2 punten Vraag 2 C: 3 punten

Vraag 3 A: 2 punten Vraag 3 B: 3 punten Vraag 3 C: 1 punt

Vraag 4 A: 1 punt Vraag 4 B: 2 punten Vraag 4 C: 3 punten

Vraag 5 A: 3 punten Vraag 5 B: 2 punten Vraag 5 C: 1 punt

Vraag 6 A: 1 punt Vraag 6 B: 3 punten Vraag 6 C: 2 punten

Vraag 7 A: 1 punt Vraag 7 B: 2 punten Vraag 7 C: 3 punten

Vraag 8 A: 2 punten Vraag 8 B: 1 punt Vraag 8 C: 3 punten

Vraag 9 A: 2 punten Vraag 9 B: 1 punt Vraag 9 C: 3 punten

Vraag 10 A: 3 punten Vraag 10 B: 1 punt Vraag 10 C: 2 punten

Uitslag van de zomerquiz:

Willy blij

0-10 punten: Jij bent Veilige Viola. Ai, het is maar de vraag of het ondernemerschap wel voor jou is weggelegd. Als je het nog eng vindt om te investeren in jezelf of om online zichtbaar te zijn, snap ik dat je nog in loondienst werkt. Dit is natuurlijk helemaal oké als jij je er happy bij voelt. Besef je wel dat, wanneer je toch echt een eigen bedrijf wilt, je nog een grote shift moet maken qua mindset. De goedkoopste of de snelste oplossingen die worden aangeboden, zijn zeker niet altijd de beste. Ondernemen werkt niet als jij niet in jezelf investeert. Ook al heb je ergens geen geld voor, je mag erop vertrouwen dat het geld dat jij in je business investeert, altijd weer bij je terugkomt in de vorm van klanten en omzet. Mijn advies voor jou is om eerst eens in gesprek te gaan met vijf potentiële klanten aan wie je jouw unieke idee voor je eigen business voorlegt. Zo weet je al heel snel of er voldoende animo is voor jouw product/dienst en kom je erachter welke problemen je op mag gaan lossen voor de mensen die graag klant bij jou willen worden.

10-20 punten: Jij bent Twijfelende Thea. Je droomt misschien al jaren van een eigen bedrijf, maar durft de daadwerkelijke stap nog niet te zetten. Want: hoe lang kom je rond zonder financieel vangnet om op terug te vallen? Hoe werkt dat opzetten van een eigen bedrijf nu eigenlijk precies? Je hebt dit nog nooit eerder gedaan. Zou je dit wel echt kunnen dan? Gelukkig is er hoop voor je, Twijfelende Thea. Zolang jij de passie en de motivatie hebt om anderen te helpen met het aanbieden van jouw diensten, zul je zien dat er op een gegeven moment door jou echt wel een startdatum wordt geprikt. Gaandeweg leer je steeds meer welke verschillende strategieën er werken om je bedrijf te laten groeien. In het ondernemen wordt jouw geduld flink op de proef gesteld. Wanneer jij leert investeren in zaken die goed bij jou en je bedrijf passen en voor 100% gelooft in de waarde die jij te bieden hebt aan anderen, komt het helemaal goed. Geef nooit op! Hoe meer fouten je maakt, hoe meer je ervan leert. Met je nieuwe bedrijf moet je natuurlijk ergens starten om zichtbaar te worden. Houd je bijvoorbeeld van schrijven om jezelf online te profileren en wil je daarmee je eerste klanten binnenharken? Kijk dan eens bij mijn betaalbare online Blogcursus ‘Steengoed Zakelijk Leren Bloggen voor Vrouwelijke Ondernemers.’ Hier leg ik je in een door mijzelf opgenomen video van een uur uit welke basisstappen je kunt zetten voor het schrijven van een aansprekende blog die door veel mensen (lees: potentiële klanten) gelezen wordt. Bloggen draagt bij aan meer zichtbaarheid voor je bedrijf en daarnaast laat je door het geven van waardevolle tips zien dat jij de expert bent in jouw branche. Hoe vaker je blogt, hoe beter je expertstatus wordt en hoe meer mensen je bereikt.

20-30 punten: Gefeliciteerd! Jij bent Ondernemende Olga: een geboren ondernemer. Je neemt alle stappen die ervoor nodig zijn om een bloeiend bedrijf op te bouwen. Jezelf online laten zien kost je nauwelijks moeite. Ook heb je elk jaar voor jezelf een duidelijk omzetdoel gesteld en dat ga je behalen ook. Je weet dat investeren in je bedrijf nodig is om verder te komen en vertrouwt erop dat je eigen creativiteit voldoende is om je bedrijf nog beter te maken voor je ideale klant, maar ook voor jezelf. Je weet hoe je unieke programma’s of cursussen aan kunt bieden waar klanten bij willen aanhaken. Kijk na het maken van deze test nog eens even eerlijk naar je eigen website: zorgt elke zin die jij geschreven hebt ervoor dat de klanten kwijlend bij je op de stoep staan en niet kunnen wachten om op die koopknop te drukken? Of valt het eigenlijk nog een beetje tegen en heb je er zelf alleen een vrij onsamenhangend geheel qua tekst op neergekwakt? Wanneer dit laatste het geval is, help ik je hier als copywriter natuurlijk graag mee. Ik heb me namelijk gespecialiseerd in de verschillende marketingtechnieken achter copywriting. Daardoor weet ik wat jouw klanten triggert en kan ik ervoor zorgen dat de klanten op je afkomen als wespen op een net opengetrokken blikje Fanta in de zomer. Let op! Alleen een website hebben is natuurlijk niet zaligmakend, het is belangrijk dat jijzelf ook stappen gaat nemen om online zichtbaar te worden en te blijven. Interesse in een samenwerking? Neem eens een kijkje bij mijn webtekst pakketten om te checken wat ik voor je kan betekenen. Want als het goed is, weet je als Ondernemende Olga waar investeren in goede copywriting allemaal goed voor is, toch? 😉 Zie ik je snel op Skype?

 

2 antwoorden
  1. Coco
    Coco zegt:

    Wat vond ik dit leuk om te doen! Is eens wat anders, maar wil ik zo nog een keer doen!
    Ik haalde 24… Al is mijn niche wel heel wat anders 🙂
    Maar inderdaad, bloggen is werken om blijven gezien te worden. En dat is elke dag daaraan werken.
    Al ben ik wel van principe dat mijn gezin en gezondheid nog altijd voor gaan.
    Bloggen moet ook leuk blijven! En ik doe het graag!

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] marketing, content marketing of hoopmarketing. Oh nee, grapje die laatste ;)). Zo heb ik ooit een zomerquiz gemaakt die supergoed converteerde en waar ik meerdere klanten voor mijn toenmalige blogcursus […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *