‘Alles’, is het korte antwoord. Maar ik zal je uitleggen waarom. Want wat blijft eerder bij jou hangen? Een oppervlakkig verhaal dat fijn wegleest, maar waar je verder niet te lang bij stilstaat? Of een verhaal dat jou raakt, omdat er specifieke emoties en gedachten bij je worden opgeroepen die je direct herkent? Ik ga uit van het laatste. Wanneer ik een film kijk als Memento of A Beautiful Mind, kan het verhaal dagen in mijn hoofd blijven hangen omdat het zo goed in elkaar zat. Omdat er meerdere manieren waren waarop je het verhaal kon interpreteren. Of omdat je na ging denken over hoe geniaal die regisseur wel niet was, dat hij zo’n goeie film in elkaar had weten te zetten. Het werkt eigenlijk precies hetzelfde wanneer je teksten wilt schrijven die raken. Je hebt naast je intuïtie, een flinke portie inlevingsvermogen nodig om een verhaal te kunnen vertellen dat eigenlijk bij iedereen blijft hangen. En waar mensen over na gaan denken. Daarvoor is het van belang dat je goed om je heen kijkt en aanvoelt wat er op ieder moment speelt bij de meeste mensen. Hoe ik dat doe?
Schrijven vanuit intuïtie
Ik lees natuurlijk veel van wat er op Social Media gebeurt tussen mensen en ik merk op wat er zoal bij ze speelt in het dagelijks leven. Tussen de regels door kan ik ‘aanvoelen’ welk thema op dit moment een universele rol speelt, zoals de opkomst van spiritualiteit, het verdriet om de brand in de Notre Dame (afscheid nemen van iets dat er in ons hoofd eigenlijk altijd wel zou zijn), het verlangen naar meer echtheid en waarheid, de inzet van het gevoel in plaats van de ratio en de zoektocht van ondernemers naar meer balans. Door te kijken naar deze thema’s, lukt het mij om een bepaald onderwerp te verzinnen dat hier bij aansluit en dat ik vervolgens koppel aan wat ik naar buiten wil brengen met mijn bedrijf. Wanneer ik een blog wil schrijven, heb ik de opzet van de tekst al van tevoren in mijn hoofd uitgewerkt en stel ik me voor hoe de lezers van mijn blog erop zullen reageren. Raken ze geïnspireerd, voelen ze herkenning, is er onbegrip of raken ze juist geïrriteerd? Of snappen ze er helemaal niks van? Als ik in mezelf voel dat het mij raakt of dat ik het best spannend vind om een bepaald verhaal te plaatsen, dan weet ik dat het goed zit. Vaak zijn de meest persoonlijke teksten, het allerspannendst om online te posten. Want stel nu dat mensen het raar vinden wat je zegt of dat er niemand is die zich in jouw verhaal herkent? Dan sla je de plank ook behoorlijk mis en heb je je blog voor niets geschreven. Toch?
Schrijven vanuit het perspectief van je klant
Eigenlijk niet. Je schrijft een blog om jou klanten te inspireren meer vanuit hun eigen gevoel te gaan schrijven, zodat hun blogs stukken beter worden dan hun voorgangers. Maar je schrijft ook voor jezelf. Omdat jij er blij van wordt en op deze manier een uitlaatklep hebt voor je emoties en gedachten. Emoties die iedereen weleens ervaart of waarvan iedereen weleens denkt: hé, dit soort dingen voel ik soms ook haarfijn aan. Als ik daar dan vervolgens over schrijf, zijn het uiteindelijk de best gelezen blogs waar veel commentaar op wordt gegeven. En het zijn verhalen waar de meeste mensen zich in herkennen. Met behulp van jouw intuïtie kun je tijdens het schrijven afstemmen op universele emoties. Je kunt je bij iedere zin die je schrijft, afvragen: Hoe komt dit nog beter over? Hoe kan ik nog meer waarde geven aan mijn klant in deze tekst? Hoe maak ik het persoonlijker? Hoe raak ik mijn klanten? Hoe prikkel ik ze enigszins, zodat ze hier echt bij stil gaan staan? Waar stuiten ze misschien op weerstand? Als je dit allemaal weet te voorspellen en dit goed uitschrijft in je blog, ben je wat mij betreft één van de betere bloggers ‘out there.’ Verhalen die de juiste snaar weten te raken, dàt is wat we nu nodig hebben. Geen oppervlakkig gezemel meer over de nieuwste mode of over het kweken van een bikini-proof body. Echte verhalen van echte mensen a.u.b. die ons inspireren om groter te denken, groter dan wij nu zelf nog denken te zijn. Dan is alles mogelijk.
Ook fan van echte & originele blogs?
Ben je het met me eens? Schrijf je dan in voor mijn gratis 3-delige videoserie ‘3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog’ op de homepage. In deze video’s vertel ik jou wat ervoor zorgt dat jouw blogs echt en onderscheidend zijn in de huidige en snel verzadigde online wereld.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!