Heb je hier weleens bij stilgestaan? Je kunt nog zulke mooie foto’s, ideeën of doelen hebben, zolang jij ze niet wereldkundig maakt en ze voorziet van een tekst met een duidelijk doel, gebeurt er……helemaal niks. Teksten kunnen jouw lezers aanzetten tot actie, verhalen kunnen een ander betoveren en goede copywriting triggert jouw klanten om iets bij je te kopen. Daarom is het ook zo’n enorm belangrijk onderdeel van je sales- en marketingstrategie.
Laat je teksten geen ondergeschoven kindje zijn
Helaas worden teksten door veel ondernemers gezien als minder belangrijk en gaan ze liever voor een flitsende website met veel vrolijke kleurtjes en een strakke personal branding. Ze denken bij zichzelf: ‘Oh, ik moet ook nog even een leuke tekst verzinnen, dus ik jat wel een mooie quote van internet of ik schrijf zelf wel even een tekstje voor mijn website. Maar als je niet goed weet hoe de marketing achter jouw teksten werkt, doe je eigenlijk maar wat en zul je merken dat jouw copy eigenlijk nooit tot meer verkopen leidt. Waarop je je teksten na een maand maar weer aanpast, in de hoop dat ze nu wel aan gaan slaan bij jouw potentiële klanten. Of je hebt het gevoel dat het op schrift nooit zo goed klinkt als dat jij in je hoofd hebt waardoor je je blog niet durft te publiceren. Zodat je dus urenlang naar een lege witte pagina zit te staren.
Leer schrijven op een manier die voor jou werkt
Deze manier van werken is natuurlijk niet productief. Als jij geen resultaten ziet en je te weinig klanten bereikt of alleen maar doodse stilte hoort op het aanbod dat je doet, is het toch van belang dat je leert hoe je jouw boodschap op een overtuigende manier de wereld in weet te brengen. En dat je ervoor zorgt dat jouw potentiële klanten juist graag ‘JA’ willen zeggen op een samenwerking met jou. Als jou dit niet lukt, zal je business óf binnen een paar jaar failliet gaan, óf je blijft hangen op hetzelfde niveau als waar je nu zit met te weinig omzet en te weinig enthousiaste klanten. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je teksten te laten schrijven door iemand die er verstand van heeft, zodat jij je hier niet meer zo gefrustreerd over hoeft te voelen (hint, hint 😉 ). Hiervoor kun je één van mijn acht gratis website scan sessies via Skype aanvragen die ik iedere maand weggeef aan ondernemers die bereid zijn om echt te investeren in goede copywriting. Op een authentieke manier waarmee ze dus wèl verkopen.
De kracht van herhaling en een duidelijke missie
Ik zie overigens veel misgaan in de teksten van mijn mede-ondernemers. Sommigen verwachten dat ze na één mail en één post op Social Media, direct honderden deelnemers krijgen voor hun gratis challenge. Think again: je moet blijven herhalen, herhalen, herhalen totdat je er zowat dood bij neervalt. Niet iedereen ziet namelijk jouw posts voorbijkomen of ze zien de posts wel, maar die komen dan binnen op een voor hen verkeerde timing. Daarnaast is het zo dat onbekenden die nog nooit van jou gehoord hebben, eerst graag willen weten wie jij eigenlijk bent, wat je doet en of jouw hoofd en gedrag hen wel voldoende aanstaat. Voordat ze hun e-mailadres bij je achterlaten of iets van je kopen, gaan ze dus op zoek naar jouw website, je Social Media kanalen, je blogs, je video’s of je podcast. Zorg er daarom voor dat ze dan daadwerkelijk iets hebben om naar te luisteren of te kijken, zodat ze een goede eerste indruk van je krijgen. Laat daarom in al je berichten jouw eigen tone-of-voice naar voren komen en geef altijd veel waarde weg.
Wees jezelf
Beschrijf via jouw teksten altijd de waardevolle boodschap en/of missie die jij uit wilt dragen op verschillende manieren. (Bij mij gaat het om de boodschap: ‘Ik wil meer ondernemende vrouwen aan de top zien en hen helpen om hun verhaal te delen met de wereld met behulp van retegoede teksten. Mogen ze alleen effe stoppen met zichzelf klein houden en leren zich niet zoveel aan te trekken van wat anderen van ze vinden’). Wees consistent in je marketing, zeker als het om je teksten gaat. Schrijf bijvoorbeeld iedere week een blog, post iedere dag iets tofs of inspirerends dat je hebt meegemaakt op Social Media en vertel aansprekende verhalen waar jouw klanten zich zeker in herkennen, maar die alleen jij mee had kunnen maken. Wanneer je dit blijft doen, ben je namelijk uniek en kan niemand jou zomaar kopiëren, zoals ik dat tegenwoordig veel ondernemers helaas zie doen.
‘Geen schrijftalent meer te vinden’
Ik kreeg afgelopen week zelfs een mail van mijn nieuwe klant in mijn mailbox met de volgende boodschap: ‘Wat jij doet, is precies wat ik zoek. Ik heb zoveel dezelfde dodelijk saaie teksten toegestuurd gekregen, dat ik me afvraag of er nog wel enig schrijftalent te vinden is.’ Ouch. Hoewel dit voor mij natuurlijk een compliment was, schaamde ik me toch ook wel een beetje voor mijn fellow copywriters en collega’s. Omdat het juist zo belangrijk is dat ondernemers in gaan zien hoe goede en aantrekkelijke teksten zeker gaan zorgen voor meer sales, vind ik het ook van belang dat je je als ondernemer op een unieke en creatieve manier presenteert: als jezelf dus. En niet zoals jij denkt dat de ander van je denkt of verwacht. Want daar krijg je hele middelmatige teksten van. En daar verkoop je dus niks mee.
Voel je ’em, die boodschap?
Wil jij als ondernemer ook gaan uitblinken in het vertellen van aansprekende verhalen waarmee je mensen blijft boeien, zodat ze altijd weer bij je terug komen? Voel jij dat het nu jouw tijd is om jouw unieke boodschap naar buiten te gaan brengen omdat je weigert jezelf hierin nog langer tegen te houden? Weet jij diep van binnen dat jij als ondernemer de wereld oprecht mooier of beter gaat maken met jouw product of oplossing voor een specifiek probleem van jouw ideale klant? En ben je net zo’n fan van verhalen vertellen en bekijken op Instagram als ik?
Exclusieve live dag ‘Tijdbesparende content creatie op Instagram’ voor ondernemers die snel willen groeien
Doe dan mee met mijn live-dag ‘Tijdbesparende content creatie op Instagram’ op 25 mei in Utrecht, waar ik je exact alle stappen laat zien hoe je in no time klanten maakt van jouw Instagram-volgers. Je leert hoe je ze niet op een sleazy sales manier aan je weet te binden als klant, maar juist vanuit vertrouwen en verbinding. Zodat ze fan van je worden en jou gaan zien als de expert in jouw vakgebied die echte waarde aan ze levert.
Op dit moment heb ik nog twee plekjes beschikbaar met de volgende bonussen die je er van mij bij krijgt:
Bonus 1: Een persoonlijke analyse van jouw Instagram account, zodat jij voor de maand juni precies weet wat je jouw potentiële klanten kunt vertellen, welke hashtags je kunt gebruiken en hoe je ervoor zorgt dat jouw account sneller gaat groeien (met meer klanten die interesse hebben in jouw diensten).
Bonus 2: Je krijgt een halfjaar lang toegang tot mijn besloten community op Facebook waar je toegang krijgt tot al mijn kennis over marketing en je mij een halfjaar lang mag spammen met al je vragen hierover.
Sounds good, doesn’t it? Je kunt je hier aanmelden voor de live-dag. Betaling in maximaal 6 termijnen is zeker mogelijk. Tot dan!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!