Willy kijkt naar laptop

Ik ben misschien geen helderziende of waarzegster, maar ik zie om me heen op Social Media en in verschillende blogs, op inmiddels de helft van 2019, toch wel een aantal opvallende ontwikkelingen en trends ontstaan als het om tekstschrijven voor en door ondernemers gaat. In dit blog wil ik graag mijn inzichten over de nieuwste tekst trends met je delen.

Storytelling wordt steeds belangrijker

De markt lijkt overvol te raken, met al die businesscoaches, VA’s en tekstschrijvers die er in Nederland dagelijks bijkomen. Bij veel van deze ondernemers zie ik dezelfde verhalen op hun website staan. Ik weet bijvoorbeeld nog steeds niet voor welke Virtual Assistant (VA) ik zou moeten kiezen, omdat ik er tot nu toe nog geen gevonden heb met één duidelijke specialisatie. Ik ben op zoek naar een technisch aangelegde VA die mij kan helpen met het inrichten van webinars, het instellen van Facebook advertenties en het automatiseren van een aantal salesfunnels. Maar helaas staat bij de meeste VA’s op hun website of Social Media kanalen dat ze je kunnen ontzorgen met de mail, met het posten van berichten op Social Media of met het schrijven van je teksten. No offense, maar ik heb zo het vermoeden dat dit niet de taken zijn die ik door een VA wil laten doen. Als ik op zoek ben naar iemand die teksten schrijft, ga ik toch echt naar een ervaren copywriter en voor mijn Social Media Marketing ga ik na een marketeer met minstens twee jaar ervaring. Bovendien zijn het de zaken die ik graag zelf af wil handelen.

Wees onderscheidend en creatief

Het hebben van een onderscheidend verhaal, zodat jij op gaat vallen tussen honderden anderen online, gaat dus alle verschil van de wereld maken voor jouw bedrijf. Het draait niet alleen meer om het informeren van je klanten, de focus ligt steeds meer op het inspireren ervan. Wanneer jij een goed verhaal hebt en mij duidelijk kunt maken waarom je met passie bent gaan doen wat je doet, klop ik zeker weten bij jou aan en niet bij iemand die overal een klein beetje goed in is en totaal niet opvalt. Kortom: hoe creatiever je bent in het vertellen van je eigen verhaal, hoe sneller een potentiële klant voor jou zal kiezen. Zorg er daarom voor dat jouw teksten eruit springen tussen de eenheidsworst die nu nog op veel websites te vinden is.

Willy met zelfvertrouwen

Alles mag echter & rauwer

We zijn met zijn allen misschien wel een beetje moe van al die perfecte plaatjes op Social Media. Vanwege onze massale verslaving aan Facebook & Instagram (schuldig!), zagen we de afgelopen jaren voornamelijk mensen die super succesvol waren, de mooiste foto’s maakten op tropische stranden en het, hoe dan ook, altijd fantastisch hadden in hun leven. Gevolg was dat jij jezelf steeds meer begon te vergelijken met al die succesvolle ondernemers, zodat je je daarna misschien nog wel rotter voelde over je eigen bedrijf, omdat je daar nog lang niet was. Gelukkig zie ik steeds vaker een tegengeluid als antwoord op deze #lovemylife situatie. Er worden veel vaker fuck-ups gedeeld en het wordt eerlijk aangegeven wanneer iets niet loopt zoals het zou moeten lopen, door ziekte of persoonlijke tegenslag. Een heleboel mensen zitten simpelweg niet meer te wachten op alleen maar mooie plaatjes. Ze willen iets voelen, ze willen dat jij ze meeneemt in je verhaal, zodat ze iets bijzonders kunnen ervaren. Facebook & Instagram spelen overigens ook slim in op deze trend waarin ‘authenticiteit’ het toverwoord is. Door het inzetten van live video’s en Instagram TV kun je kijken naar hoe iemands leven er echt uitziet en kan er altijd wat misgaan. Net als in het echte leven, dus. Het wordt nu ook als heel normaal beschouwd om met dikke wallen en in pyjama in een Insta story te verschijnen. Het mag dus allemaal wat rauwer en echter, zowel in tekst als in beeld.

Willy aan het werk op de bank

Een obsessie met de term ‘persoonlijk leiderschap’

Bij de ‘grote’ businesscoaches in Nederland, lees je steeds vaker terug dat we echte leiders nodig hebben. Coaches en andere ondernemers zouden zichzelf als rolmodel moeten zien en zich als goede leider met veel zelfreflectie aan hun klanten moeten presenteren. Als je in hun voetsporen treedt, komt het ook helemaal goed met jou, is de boodschap. Zolang je er wel je eigen draai aan geeft natuurlijk, anders ben je een volgzaam schaap in plaats van een leidend voorbeeld voor anderen. Het is belangrijk dat je vooral je eigen pad kiest. Nu ben ik het overigens helemaal eens met deze gedachte. Ik heb er alleen wel moeite mee dat ik zie dat steeds meer zelfbenoemde ‘persoonlijke leiders’ zeggen dat je vooral trots al je successen moet verkondigen en je niet in moet houden, omdat het helemaal niet nodig is om je faalmomenten met je (potentiële) klanten te bespreken. Dit zou je te nederig en een te bekrompen Nederlander maken. Dit laatste vind ik echt de grootste bullshit, want het leven bestaat nu eenmaal niet alleen uit overwinningen en eeuwige blijheid. Ik zie dus dat deze trend een beetje doorslaat. Ik vind dat je zowel je successen als je mislukkingen zou moeten delen, omdat je daarmee laat zien dat je menselijk bent. Zo kunnen je klanten zich in jou herkennen, zonder dat ze zich direct een grote loser voelen ten opzichte van jou. Degene die als een soort God alleen maar succes lijkt te hebben. Dus gezond persoonlijk leiderschap prima, maar wel in alle eerlijkheid naar jezelf en anderen, graag.

me as an entrepreneur

Openheid over spiritualiteit

Er zijn steeds meer mensen die zich open durven te stellen voor spiritualiteit en die zich, met name, bezig houden met de Wet van de Aantrekkingskracht. Het is natuurlijk hartstikke mooi om verhalen te lezen van ondernemers die hun droomdoelen of heel veel geld hebben gemanifesteerd. Ik vind het ook prachtig om in blogs te lezen dat ze daarbij zijn geholpen door hun edelstenen die ze in de volle maan hebben ‘opgeladen’ of doordat ze even een overlegje hadden met de aartsengelen. Ik vind het allemaal prima en vind het leuk dat steeds meer mensen er open over zijn dat ze zich hiermee bezighouden. Wat ik echter ook steeds vaker zie in website teksten of in Social Media berichten, zijn ondernemers die spiritualiteit gebruiken om zich achter te verschuilen. Zoals vrouwelijke ondernemers die zeggen dat ze niet aan hun marketing konden doen, omdat hun energie weggelekt zou zijn door de bloedmaan of dat ze toch die ene klant niet hebben gebeld, omdat de sterren die week ongunstig stonden of omdat het Universum ervoor heeft gezorgd dat de stofzuiger kapot ging en ze niet konden werken in een vervuilde omgeving. Dat kan allemaal best zijn, maar spiritualiteit moet geen excuus worden voor het verkondigen van allerlei bullshit waarom jij je werk niet hebt kunnen doen. Dat gaat je in ieder geval niet het door jou gewenste succes opleveren. Superleuk dat er meer ruimte is voor spiritualiteit, maar het zou ook fijn zijn als sommige mensen geen misbruik zouden maken van deze opvallende trend en gewoon met beide benen op de grond bleven staan.

Naar beneden kijken

Doe je mee met mijn gratis Instagram Hashtag Challenge op 15 april?

Weet je wat ook een trend is? Microbloggen op Instagram! In andere woorden: het vertellen van jouw verhalen in korte stukjes onder je persoonlijke afbeeldingen, om anderen te inspireren. Om die reden geef ik van 15 t/m 19 april a.s. een gratis Instagram Hashtag Challenge aan ondernemers. Waar ik je leer hoe je met behulp van de juiste hashtags meer betrokken volgers krijgt die uiteindelijk graag klant bij je willen worden. Doe jij ook mee? Je kunt je inschrijven via deze landingspagina: https://www.willyswereld.nl/instagramhashtagchallenge.

Eerst weten wie ik ben en wat ik doe? Download dan de gratis videoserie ‘3 geheime strategieën om meer zakelijke klanten aan te trekken via je blog’ op mijn homepage.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *