Ik tegen de muur

Het was voor mij al een tijd geleden, maar onlangs mocht ik weer eens een persbericht schrijven voor een tof dansgezelschap uit Utrecht. Ze hadden namelijk de première van hun nieuwe dansvoorstelling Lepeltje Lepeltje in de Schouwburg en wilden graag dat alle stoelen uitverkocht zou raken. Dat is ze inmiddels gelukt! Ik zie veel ondernemers nog regelmatig worstelen met het schrijven van een aantrekkelijk persbericht, wanneer ze iets nieuws de wereld in willen slingeren of graag in de media willen komen met hun bedrijf. Daarom geef ik in dit blog een aantal basistips voor het schrijven van een persbericht waarmee je een stuk sneller ‘met je kop in de krant’ komt. 

Dancing in pink street

Verzin een prikkelende titel

Het belangrijkste doel van een persbericht is dat je direct de aandacht van de lezers pakt. Dit doe je door het schrijven van een grappige of nieuwsgierig makende titel, die wel duidelijk maakt waar het bericht over gaat. Zo heb ik bij het persbericht voor het dansgezelschap de titel ‘Zweven in een wereld vol matrassen bij dansvoorstelling Lepeltje Lepeltje‘ verzonnen. Je weet dan enigszins waar het over gaat, maar bent toch nieuwsgierig waarom ik refereer naar het zweven in een wereld met matrassen. Een ander voorbeeld van een prikkelende titel is: ‘Ontdekking van een verbluffend snelle behandelmethode voor kinderen met autisme.‘ Het wekt de nieuwsgierigheid op en je wilt hoe dan ook verder lezen, om te kijken of hier echt een mooie oplossing voor het specifieke probleem in staat.

Willy in Lissabon

Knal je nieuws direct in de eerste alinea

Een goed persbericht heeft eigenlijk geen inleiding nodig. Vertel direct wat het nieuws is dat je aan de wereld wilt mededelen. Dit is namelijk waar het jou om gaat en zo wordt direct duidelijk voor jouw lezers wat er aan de hand is en welke oplossing jij ze eventueel te bieden hebt.

Houd de aandacht vast door het benoemen van voordelen en resultaten

Beargumenteer na de eerste alinea waarom jouw nieuws van groot belang is en voor wie. Benoem de voordelen die aan jouw nieuwe product of dienst kleven. Beschrijf welke resultaten jouw klanten kunnen verwachten nadat ze jouw innovatieve dienst hebben afgenomen. Wat is er zo interessant of anders aan het product dat jij verkoopt in vergelijking tot andere ondernemers? Is het een compleet nieuwe uitvinding of heb jij een hele andere kijk op het verhelpen van een bepaald probleem, dat nog niemand anders eerder heeft geuit in de media? Laat duidelijk zien dat je kennis van zaken hebt en help je klanten om voor jou te kiezen en niet voor iemand anders die dit idee niet zo snel bedacht zou hebben, maar het wel graag gebruikt.

Willy happy

Geef kort aan wie, wat, waar, wanneer en hoe

Wanneer je bijvoorbeeld een live evenement organiseert om jouw nieuwe idee te promoten, of een leuke businessborrel wilt houden voor alle geïnteresseerden (lees: de pers) in jouw innovatieve concept, is het belangrijk dat je heel duidelijk opschrijft wat er concreet te doen is, op welke locatie je je lanceringsfeestje geeft en wie je daarvoor eigenlijk uit wilt nodigen. Zet dit dus ook kort, maar krachtig in je persbericht door de kopjes wie, wat, waar, wanneer en hoe onder elkaar te zetten in je persbericht. Om daar vervolgens een begrijpelijk en kort antwoord op te geven. Antwoorden die het liefst door iedereen op dezelfde manier worden geïnterpreteerd.

Maak je persbericht compleet door het toevoegen van afbeeldingen 

Journalisten hebben vaak helemaal geen zin of tijd om zelf foto’s te gaan zoeken voor bij een persbericht. Ze krijgen  namelijk tientallen persberichten per dag toegestuurd. Je maakt veel meer kans dat jouw persbericht wordt opgepakt in de media, wanneer je deze compleet aanlevert. Inclusief rechtenvrije afbeeldingen, zoals foto’s die je zelf hebt gemaakt of afbeeldingen die je officieel hebt gekocht. Daarnaast is het fijn als je alle spelfouten eruit hebt gehaald en dat de opmaak van het bericht ook netjes is, zodat ze het geheel sneller over kunnen nemen. Let er wel op dat je zoekt naar een kritische journalist voor het verspreiden van jouw boodschap. Die plaatst namelijk niet zomaar alles, alleen berichten die er echt toe doen. Dan weet je dus ook of jouw persbericht echt de waarde heeft voor een groter publiek. Een goede journalist denkt met je mee over wat wel en niet in je persbericht komt te staan en publiceert het artikel op zijn/haar voorwaarden. Goede journalisten weten namelijk precies wat wel en niet werkt om op te vallen.

Willy onder de hoed haven Valencia

Benader journalisten die je al kent of vraag aanbevelingen bij je ervaren collega’s

Het slimste is om een aantal journalisten met je persbericht te benaderen die je al een tijdje volgt en wiens oordeel je vertrouwt. Let erop dat hun mediakanalen ook echt bij jou en je doelgroep passen. Daarnaast is het fijn om eens even in je netwerk rond te vragen of je toevallig niet al iemand kent die journalist is en voor bekende vakbladen of voor de tv schrijft. Die stap is vaak gemakkelijker gezet dan het benaderen van een journalist die jou nog helemaal niet kent. Ken je andere ondernemers die regelmatig in de media staan en sta je ook achter hun missie? Vraag ze of ze interesse hebben in jouw nieuwe idee of concept en laat ze dat idee dan ook pitchen bij de journalisten die zij al kennen. Wanneer jouw idee echt nieuwswaarde heeft en iets leuks, behulpzaams, of grappigs toevoegt voor het grote publiek, zal jouw persbericht een stuk sneller worden opgepikt, omdat de journalisten al bekend zijn met jouw collega’s. Wanneer je journalisten gaat benaderen zonder je connecties in te zetten, omdat je die niet hebt of omdat je het echt helemaal zelf wilt doen, is het belangrijk dat je het e-mailadres van de juiste persoon te pakken weet te krijgen. Wanneer je naar een algemeen adres van de redactie mailt, zal jouw persbericht al snel op de grote stapel belanden en niet zo snel opvallen. Succes!

Laat je het me even weten of jij al in een magazine hebt gestaan of op tv bent geweest met jouw unieke persbericht en/of nieuws? Ik ben benieuwd! Laat dan een reactie voor me achter in de comments of mail me op redactie@willyswereld.nl.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *