Misschien ben je al een tijdje bezig met het schrijven van blogs voor je bedrijf, maar merk je dat toch maar weinig mensen de blog op je website weten te vinden. Met enige jaloezie kijk je naar de ondernemers om je heen die binnen 3 maanden van nul naar zomaar ineens 10.000 maandelijkse websitebezoekers gaan. Hoe doen ze dat toch zo snel!? Er zijn een aantal zaken die je absoluut niet moet doen op je website, omdat je er mensen direct weer mee wegjaagt en een aantal zaken die je wel kunt doen om jouw klanten kennis met je te laten maken.
Geef echte waarde
Houd je een blog bij op je website? Geef dan echte waarde weg. Help jouw klanten met het oplossen van hun probleem, door de vragen te beantwoorden die ze het vaakst aan jou stellen. Wees zo concreet en praktisch mogelijk in je uitleg. Vertel bijvoorbeeld welk stappenplan ze kunnen volgen om hun doel te bereiken of geef verschillende tips waar ze uit kunnen kiezen. Het moet eigenlijk een beetje pijn doen wanneer je iets gratis weggeeft. Vaak wanneer je denkt: ‘Hier had ik eigenlijk geld voor moeten vragen,’ weet je dat je oprecht iets waardevols te melden en te geven hebt.
Inspireer je publiek
Met alleen het informeren van je lezers, ben je er nog niet. Je wilt ervoor zorgen dat ze hun aandacht erbij houden en dat ze zo lang mogelijk op je site of blog blijven hangen. Daarom is het inspireren van je publiek minstens net zo belangrijk als het geven van waardevolle tips en tricks. Vertel bijvoorbeeld verhalen over je eigen proces, waarin jouw klanten zich zullen herkennen, raak je lezers met het schrijven van een mooie blog of vertel iets persoonlijks over een obstakel dat je onlangs hebt overwonnen. Potentiële klanten zullen jou als inspirerend voorbeeld gaan zien en kunnen niet wachten op je volgende blogpost of artikel. Uiteindelijk worden dit je fans en zullen ze vervolgens veel sneller een dienst of product bij je afnemen.
Houd het overzichtelijk
Je kunt nog zulke mooie verhalen te vertellen hebben, wanneer jouw website een rommeltje is, haken lezers direct af. Zorg ervoor dat het menu op je website direct duidelijk is, dat je er niet nog 100 andere submenu’s onder hebt hangen en dat jouw potentiële klanten gemakkelijk kunnen navigeren van de ene naar de andere pagina. Zorg ook voor een geordende opmaak van je teksten. Je zet dus geen lange lappen tekst achter of onder elkaar, maar maakt altijd overzichtelijke alinea’s met tussenkopjes. Maak gebruik van foto’s in je teksten om ze visueel aantrekkelijker te maken, zodat potentiële klanten veel sneller jouw artikelen zullen lezen.
Focus
Kies maximaal drie onderwerpen uit waar je over wilt schrijven en houd je daaraan. Zo is het voor jouw websitebezoekers direct duidelijk wat je precies doet en waar jouw expertise ligt. Over alles schrijven waar je interesse in hebt kan natuurlijk wel, maar het is niet aan te raden wanneer jij meer klanten wilt aantrekken. Die zoeken namelijk altijd op een bewuste manier in Google of via Social Media naar websites die de (mogelijke) oplossing hebben voor hun huidige probleem. Hoe meer jij je focust op een specifiek onderwerp, hoe groter jouw expertstatus hierin wordt en hoe sneller klanten naar je toe zullen komen vanwege deze specialisatie.
Gebruik geen irritante pop-ups
Ken je die websites, waar na twee minuten ineens een pop-up scherm in beeld verschijnt om je in te schrijven voor de nieuwsbrief, terwijl je net een artikel aan het lezen bent? Sommige businesscoaches geven aan dat dit juist heel erg slim is om te doen, omdat je het sowieso leest, voordat je het wegklikt. Ik vind het echter bloedirritant, dus zodra er een grote pop-up in beeld verschijnt die mijn hele scherm bedekt, is het klikken op het kruisje rechtsboven (bij een Mac dus linksboven) en weer doorrrr! Als ik dit doe, zal ik daar ook vast niet de enige in zijn.
Laat weten dat je website en/of blog bestaat
Je hebt niet zoveel aan een blog of een website, als je geen bezoekers hebt met wie jij je verhaal kunt delen. Zorg er daarom voor dat je veel reclame maakt voor je blog om online zichtbaarheid van je bedrijf te genereren. Gooi je blogs in Facebookgroepen waarin dat is toegestaan, plaats de blogs op al je Social Media kanalen, stel de vraag aan je lezers wat ze van je blog vinden en zorg voor goede interactie op je blog. Als Google ziet, dat je blog veel reacties uitlokt, zal de desbetreffende blog worden aangemerkt als ‘interessant,’ en verschijnt deze uiteindelijk dus ook hoger in de zoekresultaten van Google. Het is hierbij belangrijk dat je unieke content schrijft die vanuit jouw eigen creativiteit komt. Wanneer je content schrijft die teveel lijkt op al bestaande blogs, wordt dit door de zoekmachine afgestraft. Wees dus altijd jezelf in je blog en durf een duidelijke eigen mening te geven over het onderwerp waar je over schrijft. Een blog is niet voor niets een middel om je persoonlijke visie uit te dragen.
Waag jij de sprong en pak jij de Earlybird korting op mijn nieuwste online ‘Schrijf je Vrij’-training?
Vind jij het nog spannend om compleet jezelf te zijn tijdens het schrijven van je blog of de teksten op je website? Dan heb ik een mooi aanbod voor je. Als je voor 14 februari een kaartje koopt voor mijn nieuwe online Schrijf je Vrij training, betaal je slechts 111 euro ex. BTW. In een besloten Facebookgroep ga ik met een groep van 6 vrouwelijke ambitieuze ondernemers aan de slag om belemmerende overtuigingen op schrijven te doorbreken, zodat jij:
-De leukste klanten gaat aantrekken die 100% op jou zijn afgestemd en goed bij jou passen
-Gezien en gehoord gaat worden als de persoon die je daadwerkelijk bent
-Je veel meer mensen gaat raken en inspireren, simpelweg door jezelf te zijn
-Durft te schrijven wat je denkt en voelt, doordat je geen belemmerende overtuigingen meer hebt die je hierin tegenhouden
-Je omzet gaat verdubbelen doordat de beste klanten aanslaan op jouw verhaal
-Online zichtbaar bent met je bedrijf
Pak jij de Earlybird korting van 111 euro ex. BTW voor 14 februari? Je kunt hier jouw plek claimen: Reserveer mijn plek bij de online ‘Schrijf je Vrij’ training.
Na 14 februari is je investering voor de training 150 euro ex. BTW. We starten op 25 februari a.s.
Ik zie je daar!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!