Willy in het raam

Hoera! Het is 2019! Het jaar waarin voor steeds meer mensen duidelijk wordt waar ze het gelukkigst van worden en hoe ze hun talenten beter kunnen benutten dan in een 9-tot-5 baan. Het jaar waarin steeds meer mensen kiezen voor wat ze echt willen en waar oude, destructieve patronen allemaal zijn achtergelaten in 2018. Waaronder die van mij. Ik heb vorig jaar een aantal verkeerde keuzes gemaakt, waardoor ik helaas niet al mijn doelen haalde. Daarom voel ik dat 2019 het jaar wordt waarin ik mijn beste omzet ooit draai! Om andere vrouwelijke ondernemers te inspireren om hetzelfde te gaan doen en te gaan shinen met alles wat zij de wereld te bieden hebben, inclusief hun Colgate tandpasta smile, heb ik een blog geschreven over hoe je nu echt een knallende eerste indruk maakt in 2019. Met je teksten, uiteraard. Ik heb mijn awesome tips even voor jullie op een rijtje gezet.

Willy looking in lens

Schrijf over een onderwerp waar je hart ligt

Sta eens even stil in je drukke leventje en ga bij jezelf na: waar word jij nou echt gelukkig van? Waarvan gaan je ogen twinkelen als je erover vertelt aan anderen en waarvoor kom jij ’s nachts zonder twijfelen je bed uit? Dát is waar jouw passie ligt. Jouw klanten voelen of jij iets vertelt omdat het ‘nou eenmaal moet’, of omdat je er zelf absoluut in gelooft en er ontzettend enthousiast van wordt. Het laten zien van je passie maakt ook het verschil voor je blog, of jouw blog anderen raakt, of dat je verhaal juist helemaal niet binnenkomt. Hoe merk je dan precies het verschil tussen deze twee? Wanneer jouw bloglezers zeggen dat je ze hebt geïnspireerd of dat ze moesten huilen of boos werden om je verhaal, dan heb je ze echt geraakt. Dit geldt ook wanneer ze vrijgevig zijn met het geven van liefdevolle comments onder je blogpost. Je merkt echter bij jezelf dat een blogpost niet goed aanslaat, wanneer je zelf niet het gevoel erbij krijgt, dat ik niet anders kan omschrijven dan: ‘het wakkerende vuurtje in jou dat steeds hoger oplaait, terwijl je aan het schrijven bent.’ Het gevoel dat je iets absoluut meteen moet opschrijven, omdat je vindt dat iets belangrijks dat je hebt geleerd, de wereld ingeslingerd moet worden. Dat is wat je wilt in een blog!

Willy's Wereld computerscherm

Geef je blogs een persoonlijk tintje

Hoe eng en kwetsbaar het ook kan voelen, jouw blogs vallen pas echt op tussen al die andere miljoenen blogs als je ze een persoonlijk tintje geeft. Het maakt namelijk dat andere mensen zich ook veilig genoeg voelen om ‘hun waarheid’ met je te delen en hun authentieke zelf te laten zien. Iets waar, naar mijn mening, ontzettend veel behoefte aan is in deze tijd. Je kunt wel altijd doen alsof alles altijd maar goed gaat en alsof jouw klanten allemaal vanzelf komen binnendruppelen, maar dat is gewoon niet de waarheid. Wees niet bang om ook het pad dat je ervoor hebt bewandeld te laten zien. Deel gerust je struggles, de pijnlijke momenten of de fouten die je hebt gemaakt, want iedereen heeft ze of maakt ze weleens. Zeker als je ondernemer bent. Je gaat vaak eerst 100x op je bek, voordat je uiteindelijk weet wat ervoor nodig is om wel de juiste keuzes te maken. Zodat die 101e keer een succesverhaal wordt. Dat je uiteraard ook gerust mag delen met de wereld. Wees dus niet bang om jezelf te laten zien. Geef een kijkje achter de schermen in je bedrijf, laat mensen kennismaken met jouw persoonlijke visie en schrijf vanuit je hart: het zorgt namelijk voor herkenning bij de ander, zodat deze persoon zich met jou kan identificeren en bijvoorbeeld veel liever met jou werkt dan met een andere coach. Omdat je lezer of klant zich echt begrepen voelt door jou.

Naar beneden kijken

Schrijf wat je denkt en houd je niet in

Dit punt sluit goed aan op de hierboven genoemde tip. Laat niet alleen jezelf zien, maar laat ook van je horen! Storytelling wordt steeds belangrijker, omdat klanten willen weten wie de persoon is achter het bedrijf. Waar sta je voor en wat zijn je normen en waarden? Welke principes houd je erop na? Doe je altijd wat je beloofd hebt? Ga je vertrouwelijk om met klantgegevens en met persoonlijke verhalen van een ander? Allemaal zaken die klanten belangrijk vinden, omdat ze laten zien wat voor persoon jij bent. Zo weten ze of ze wel of niet zaken met jou willen doen. Schrijf daarom gewoon op wat je denkt, ook al kan dat in het begin heel spannend aanvoelen (been there), omdat je niet weet hoe jouw omgeving erop zal reageren. Juist door geen concessies meer te doen en door echt 100% jezelf te zijn in alles wat je schrijft, zal jij met kop en schouders uitsteken boven andere ondernemers, die vooral maar blijven doen wat iedereen doet. Dit laatste maakt jou natuurlijk niet onderscheidend, het eerste wel. Want het is jouw unieke kijk op de dingen waar je in het leven over struikelt of tegenaan loopt. Niemand anders kan de zaken zo verwoorden als jij, wanneer je vanuit je hart vertelt. Houd je dus vooral niet in en laat herhaaldelijk horen welke boodschap jij hier in dit leven te verkondigen hebt.

Willy met laptop

Maak je klanten nieuwsgierig

Niets maakt andere mensen zo nieuwsgierig als een ondernemer met een sterke eigen mening. Want oh oh, daar vinden we allemaal wat van. De ene helft die jou volgt via verschillende Social Media kanalen, vind het enorm tof, terwijl de andere helft afhaakt, wanneer jij echt voor je eigen mening gaat staan. Dit laatste zie je bijvoorbeeld terug aan mensen in je leven die boos op je worden omdat je hen niet meer op de eerste plek zet, maar nu eindelijk jezelf en/of je bedrijf. Toch moet je je hierdoor niet laten afremmen. Natuurlijk zijn dit soort dingen echt even pijnlijk en erg vervelend, maar het is voor jouw persoonlijke groei belangrijk dat jij jezelf blijft ontwikkelen en eigenlijk steeds meer ‘jezelf’ wordt. Als kind waren we vaak veel creatiever en spontaner dan nu als volwassene, omdat we helaas veel goede dingen ook af hebben geleerd op school.

Ik denk dat de personen die afhaken wanneer jij steeds meer ‘jezelf’ wordt, sowieso geen zuivere intenties hebben, als ze vinden dat zijzelf voor jou op nummer één moeten staan en het jou eigenlijk niet gunnen als je plots succes hebt. Zolang je maar ongeveer op hetzelfde niveau blijft waar zij ook zitten, is het helemaal goed voor hen, liefst nog een niveautje eronder, zodat je ze natuurlijk niet voorbijstreeft. Want dat moeten we niet hebben, uiteraard. Ik merk dat jaloezie onder onderneemsters in Nederland nog een behoorlijk grote rol speelt en dat dat in Amerika gelukkig een stuk minder is. Ik kan het inmiddels van me af laten glijden, maar het blijft vervelend als mensen niet met je ‘mee willen groeien.’ Maar blijf ondanks dit gegeven, als onderneemster toch nieuwsgierig makende titels verzinnen, blijf lekker creatief bezig en zorg ervoor dat je wordt opgemerkt, zodat de klanten en mensen die wel bij jou passen, altijd zullen uitkijken naar een volgende blog of een nieuw product. Bij jou is het in ieder geval nooit saai.

Uit het raam staren

Beschrijf herkenbare & concrete situaties

Probeer in al je teksten zo concreet mogelijk te zijn. Beschrijf een situatie zo, dat jouw klant of lezer bijna voelt dat hij of zij er ook bij aanwezig was. Dit doe je bijvoorbeeld door de verschillende zintuigen in te zetten in je verhaal. Mensen moeten iets voor zich kunnen zien, dus beschrijf wat voor kleuren er aanwezig waren, hoeveel mensen er waren, hoe de omgeving eruitzag en beschrijf ook hoe het rook, hoe het voor jou voelde om in de aanwezigheid van de ander te zijn, of er veel lawaai was of dat het juist doodstil was en hoe het eten smaakte. Kortom, let goed op de details. Wanneer je die duidelijk genoeg beschrijft, kan degene die jouw teksten leest, er direct een voorstelling bij maken in zijn of haar hoofd. Op deze manier kan jouw verhaal bij de ander daadwerkelijk binnenkomen. Dat is wat je wilt, toch? Impact maken en een klant die zichzelf met jou kan identificeren. Ze zullen dan ook veel sneller met jou samen willen werken, dan met iemand anders, die niet vanuit zijn of haar gevoel schrijft. Ganzeveer

Do you want more?

Wil jij ook graag leren hoe je vanuit je hart schrijft, zodat je echt impact gaat maken op de mensen die jij het allerliefste helpt? Zodat jij op een hele natuurlijke manier, die niet ‘verkoperig’ aanvoelt, klanten aan gaat trekken die in jou willen investeren, omdat jij ze echt verder kunt helpen?

Je kunt dan een VIP-dag bij me boeken. Tijdens deze VIP-dag maak ik samen met jou voor het hele jaar een content &  marketingplanning voor de onderwerpen waar je elke week over kunt schrijven en die ervoor zorgen dat de juiste mensen op jouw pad komen. Na deze dag inclusief lekkere lunch, heb jij gewoon voor heel 2019 een strategisch plan klaarstaan! Dit bespaart jou uiteraard veel frustratie en tijd, wanneer je weer eens een paar dagen zonder inspiratie zit. Ik denk heel graag met je mee. Samen kijken we ook naar je websiteteksten en hoe we die, indien nodig, aansprekender kunnen maken, zodat jouw persoonlijkheid er echt in naar voren komt. Na afloop van deze dag, hebben we een maand later nog een Skypegesprek om te checken hoe het met de voortgang van je planning staat en is er voor jou ook nog gelegenheid om vragen te stellen.

Een VIP-dag boek je via mijn webshop.

Betaling in termijnen is mogelijk op aanvraag. Stuur me dan even een mailtje op redactie@willyswereld.nl

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *