Bubblehate

‘Ga toch weg met je botox-hoofd’, ‘je bent net zo’n blonde kassière bij de Albert Heijn, waarom zou ik jouw advies serieus nemen?,’ ‘Heb je ze wel allemaal op een rijtje?’ of ‘je neemt je bedrijf niet serieus genoeg, je loopt alleen maar lol te trappen.’ Dit is slechts een greep uit de debiele reacties die mensen online hebben afgevuurd op mij en/of op mijn mede-onderneemsters. Eerst werd ik er nog heel erg boos om, daarna werd ik er vrij verdrietig van. Want waarom zou iemand in vredesnaam zo’n reactie naar je sturen, terwijl jij je stinkende best loopt te doen? ‘Als je niks leuks weet te zeggen, houd dan gewoon je kop dicht’, dacht ik altijd. Maar toen voelde ik van binnen: we raken deze mensen toch wel met ons verhaal in hun onzekerheid, hun afgunst of hun perfectionisme. 

playing music

Gehoord worden in een wereld vol prestatiedrang

Daarom zit er ook een positieve kant aan dit verhaal: de boodschap die jij anderen te vertellen hebt, komt blijkbaar goed binnen. Er worden meningen over je gevormd wanneer jij gaat staan voor wie jij bent en wat je te doen hebt als ondernemer, zodat je er al snel achterkomt wie jou wel leuk vindt en wie niet. Die laatste behoren in ieder geval niet tot jouw doelgroep, dat moge duidelijk zijn. Wat er juist zo positief aan is, is dat jouw boodschap gehoord en gezien wordt door een heleboel anderen. Je bent zichtbaar en mensen weten precies wat ze wel en niet aan je hebben. En hoe fijn is het wel niet om als persoon echt gehoord te worden in een wereld waar iedereen elkaar wil overschreeuwen, beter wil zijn dan een ander of allerlei bullshit de wereld ingooit, om er uiteindelijk zelf beter van te worden? Kijk maar eens naar alle mensen die nu instappen in het ‘social’ platform Futurenet, waar je sponsor geld aan jou verdient als jij instapt. Check maar eens hoeveel ‘spirituele’ coaches er zijn die wel weten hoe jij je leven moet leiden, terwijl ze zelf bijvoorbeeld zwaar depressief zijn. Het is in dit geval de kunst om je mannetje (of in dit geval: vrouwtje) te kunnen staan en gewoon bij jezelf te blijven. Je verhaal te blijven delen, ondanks anderen die niet kunnen wachten om kritiek op je te leveren, of die jouw blogs jatten (zoals bij mij laatst een keer gebeurde!) en er dan hun eigen naam onder plaatsen. Eigenlijk kun je het niet anders dan heel sneu vinden.

Goodbye Sign

Respecteer opbouwende kritiek, maar negeer de online ‘haters’

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat je nooit moet luisteren wanneer je kritiek krijgt. Ga altijd na of de kritiek vanuit een ander terecht is. Je kunt er namelijk altijd van leren en vervolgens eventuele verbeteringen doorvoeren in je bedrijf. Het is belangrijk dat je altijd streeft naar het geven van zoveel mogelijk waarde aan jouw volgers, klanten en fans. Informeer ze niet alleen, maar inspireer ze en neem een duidelijk standpunt in over zaken waar jij oprecht achter staat. Nu sta ik er al om bekend dat ik niet snel een blad voor de mond neem en bijna altijd zeg wat ik denk, maar dat betekent niet dat ik mijn mening ga veranderen omdat één of andere droeftoeter het nodig vindt om mij af te zeiken, zonder enige vorm van opbouwende kritiek. Van andere mensen die ik respecteer, hoor ik juist dat ze het wel verfrissend vinden om eens iemand te spreken die zegt wat ze denkt. Zonder verborgen agenda, maar met een duidelijke en directe boodschap. Natuurlijk kan het zo zijn dat ik een afwijkende mening heb dan de mening van een hoop anderen op een bepaald moment, maar daardoor ga ik ook mijn mening niet bijstellen. Ik ben liever een leider dan een volger, en dan niet met een lange ij 😉 Schapen zijn er al genoeg.

Kudde Schapen

Moraal van dit verhaal

Als je anderen kunt raken en inspireren, moet je dit zeker blijven doen. Ongeacht wat anderen van je denken en ongeacht welke bullshit anderen jou proberen wijs te maken. Omdat ze zich stiekem heel onzeker voelen wanneer jij wel ineens zichtbaar wordt met jouw unieke talenten. Want da’s toch raar? Doe maar lekker normaal, net zoals zij. Zodat je lekker middelmatig blijft, zij zich niet minderwaardig hoeven te voelen en je nog blijven begrijpen. Met als gevolg dat je dus ook niet opvalt of gehoord wordt en je dus een middelmatig bedrijf hebt waar middelmatige klanten op afkomen waar jij niet gelukkig van wordt…. Laat de haters lekker haten, geef ze geen aandacht en omarm alleen opbouwende kritiek. Zodat jij het beste uit jezelf kunt halen als ondernemer en anderen altijd vanuit je authenticiteit weet te inspireren. Punt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.