Er zijn een hoop vrouwelijke ondernemers die het fijn vinden om binnen de lijntjes te kleuren. Omdat het ‘veilig’ is om vooral informatie te delen in hun teksten in plaats van hun eigen mening te geven. Of omdat ze denken: ‘Hoe meer ik aan waarde weggeef, hoe sneller nieuwe klanten op mij af zullen komen.’ Hoewel dit voor een deel waar is, missen ze hierbij een heel essentieel onderdeel in hun marketing. Pas wanneer jij anderen oprecht weet te inspireren of te raken, gaan er klanten naar je toekomen die daadwerkelijk iets bij je willen afnemen. Ze voelen dan namelijk een bepaalde emotie bij jouw tekst en kunnen zich met jou identificeren (of totaal niet, maar dat zijn dan niet de klanten die echt bij jou passen). Ze denken bij zichzelf ‘doe mij maar meer van dit, graag’ en worden fan. Ze volgen je op Social Media, lezen al je blogs, bekijken je video’s en besluiten uiteindelijk bij je te kopen. Maar hoe kom je er nu achter hoe je op jouw website nieuwe klanten kunt raken met je teksten?
Een vat vol onderbuikgevoelens
Het beste actuele voorbeeld dat ik je kan geven is de overwinning van Thierry Baudet in de Provinciale Staten verkiezingen van 20 maart. Laat ik voorop stellen dat ik absoluut geen Forum voor Democratie stemmer ben (voordat mensen me direct van Facebook en Instagram verbannen en ik een rood kruis op mijn voordeur krijg gespoten). Maar één ding heeft Thierry heel goed begrepen. Hij weet dat mensen reageren en beslissen vanuit hun emoties: hun onderbuikgevoelens welteverstaan. Hij wist heel goed hoe hij de onrust die er al enige tijd in Nederland heerst over de vluchtelingenproblematiek, moest aanwakkeren om ervoor te zorgen dat de mensen die normaal gesproken op de PVV stemden, overstapten naar zijn partij. Ook al is hij gewoon een light versie van Geert Wilders. Hij verwoordt het alleen net even iets mooier met die aardappel in zijn keel, zodat de helft van zijn kiezers eigenlijk niet snapt wat hij bedoelt, maar toch heel hard roept dat ze het compleet met hem eens zijn. Want hij is er voor de gewone, blanke man die geen zin meer heeft in een zogenaamde ‘aanslag’ zoals die onlangs in Utrecht voorkwam. Terwijl dit eigenlijk een daad was van een doorgesnoven gek, zorgde het er wel voor dat Thierry nog meer aanhangers kreeg. Want: als angst regeert, gaat ieder mens beslissingen maken die eigenlijk helemaal niet zo goed voor ze zijn. We zijn op zulke momenten immers geprogrammeerd om te overleven.
Focus op de pijn van jouw klant
Voor het aantrekken van de juiste klanten via je website, is het natuurlijk niet de bedoeling dat je op zo’n extreme manier als Thierry inspeelt op de angst die mensen voelen over hun bedrijf. Je kunt echter wel van hem leren hoe hij zijn teksten inzet om zijn kiezers te laten voelen dat hij er altijd voor hen is. Het marketingmechanisme werkt namelijk wel zo dat iemand pas bij je koopt, als je goed inhaakt op de pijn die jouw klant op dit moment ervaart. Je schrijft dus gericht op het gevoel dat een klant heeft, wanneer zijn/haar bedrijf niet goed loopt, wanneer hij/zij geen klanten krijgt, wanneer hij/zij niet meer weet waar de tijd vandaan te halen of wanneer hij totaal niet meer weet wat hij/zij kan schrijven om de aandacht van nieuwe leads te trekken. Pas wanneer de pijn van jouw klant groot genoeg is, heeft hij/zij de intentie om de oplossing voor dit probleem bij jou aan te schaffen. Eerder niet. Daarom is goede copywriting zo van belang voor je website. Wanneer jij niet precies opschrijft wat jouw klanten op dit moment voelen en nodig hebben, haken ze af en gaan ze naar de concullega die wel exact beschrijft wat ze voelen.
Bewustzijn creëren van het klantprobleem
En bam! daar drukken ze dan wel op die koopknop. En jij je maar afvragen waarom het jou niet lukt, terwijl iedereen om je heen succesvol lijkt te zijn en met het grootste gemak klanten binnenharkt. Wat je hiervan kunt leren is dat het stellen van feitelijke vragen op je site, zoals: ‘Weet jij niet goed hoe je aan je marketing kunt werken?’ ‘Wil je graag meer sales halen uit je webinar?’ niet goed genoeg werkt. Beschrijf de emoties waar een klant doorheen gaat, laat zien dat je je compleet in kunt leven in hun belevingswereld. Schrijf op welke consequenties het voor ze gaat hebben op dit moment, maar ook over een jaar, wanneer ze niets aan de situatie doen en die vervelende emoties blijven voelen. Wat zou dat voor hen betekenen? Wanneer je jouw potentiële klanten hier bewust van hebt gemaakt, spreek je hun verlangen aan. Wat willen ze het allerliefst op dit moment? en waar staan ze dan over een jaar? Pas dan bied jij ze een precies passende oplossing aan voor hun huidige probleem. Zodat zij heel graag bij je in willen stappen en niet direct allerlei bezwaren over je uitstorten, zoals het gebrek aan tijd of geld.
Maak kans op 1 van de 8 gratis website scans per maand
Heb jij hulp nodig bij het schrijven van rake teksten voor je website, omdat je site nu nog niet oplevert wat je ervan had gehoopt? Vraag dan een gratis website scan bij me aan, waarin ik via Skype met je mee kijk naar je huidige website teksten en hoe je die eventueel kunt verbeteren. Je kunt het schrijven van je website teksten natuurlijk ook compleet aan mij uitbesteden, omdat je er simpelweg geen tijd voor hebt of er niet goed in bent, dan bespreken we dit eveneens samen tijdens de gratis Website scan via Skype. Je kunt je hier inschrijven: willyswereld.nl/gratis.
En mocht je je nu afvragen op wie ik dan wel heb gestemd op 20 maart? Het heeft te maken met katten, honden, konijnen en parkietjes 😉
Keep politics and enterprising business apart and yours Will Florish
Willy, wederom erg mooi en sterk geschreven!
Dankje Lizzy 😀