Zoals waarschijnlijk velen van jullie, heb ik afgelopen week de documentaire ‘The Call to Courage’ van Brené Brown (auteur van ‘De kracht van kwetsbaarheid‘) gezien op Netflix. De film is absoluut een aanrader, omdat zij zichzelf daar letterlijk kwetsbaar opstelt wanneer ze een verhaal vertelt over een zwemwedstrijd van haar dochter. Een wedstrijd die ze zeker weten zou verliezen, maar waar ze ondanks alle bezwaren en angsten, toch aan meedeed. Het was niet alleen ontroerend, maar vooral hartstikke echt. En het was een verhaal dat alleen Brené op deze specifieke manier kon vertellen. De laatste tijd mis ik dit soort menselijke verhalen in online ondernemersland.
Spiritualiteit is geen instrument voor materiële rijkdom
Ik zie en hoor iedereen praten over high-end ondernemen en alle successen die ze behalen. Ik lees over verkoopgesprekken van 10.000 euro per klant en over uitverkochte events die mindset en spiritualiteit inzetten als de thema’s waar je dit ook allemaal mee kunt bereiken. Maar spiritualiteit is helemaal geen instrument dat je in kunt zetten om er rijk van te worden. Of om er in materieel opzicht beter van te worden. Het is iets dat je kunt voelen in jezelf, in de vorm van licht en liefde waar je anderen mee (aan)raakt.
Ik vind het jammer dat er tegenwoordig een hoop businesscoaches zijn die verhalen van elkaar of van coaches uit Amerika jatten, om vervolgens allemaal hetzelfde verhaal over spiritualiteit in je business op te hangen. Of die met een verhaal komen dat ook jij passief inkomen kunt genereren, terwijl je er helemaal niets voor hoeft te doen en er slapend rijk van wordt. Zolang je maar wel bij hen instapt in hun online team, uiteraard. Zolang ze er zelf ook maar beter van worden, gunnen ze jou de wereld. Daarnaast zie je momenteel veel coaches die je een villa op Ibiza beloven en een leven vol reizen zonder veel te hoeven werken, maar dan moet je wel eerst even instappen in hun MasterMind groepje voor slechts 30.000 euro per persoon. Wat een koopje! Omdat deze coaches zelf pronken met hun dure auto’s, luxe zeiljachten of hun zoveelste reis naar een 5-sterren berghut tijdens hun trektocht door Machu Picchu, geloof je misschien wel dat dit ook voor jou snel en gemakkelijk te behalen is. Want je hoeft immers maar 4 uur per week te werken, net als je coach. Toch?
Wat heeft het ze gekost?
Zo werkt het ondernemerschap voor mij niet. En ook niet voor de velen met mij die iedere dag struggelen om hun workshops vol te krijgen of geen idee hebben waar ze de volgende klant nu weer vandaan moeten toveren. Waar zijn de verhalen op Social Media of in blogs waar je kunt lezen wat die ondernemers allemaal op moesten geven voor hun luxe leventje? Dat ze bijvoorbeeld hun vrienden niet meer spreken, omdat al hun tijd is gaan zitten in het opbouwen van dat ‘passieve’ inkomen? (Hoezo ‘slapend rijk?’). Of dat ze in het begin drie maanden lang iedere dag bonen uit blik moesten eten, omdat ze eerst moesten investeren in een prijzige coach die zelf eigenlijk zo min mogelijk tijd kwijt wilde zijn aan zijn klanten? Die van dat geld een paar weken in zijn hangmat kon liggen genieten en ondertussen een paar mooie plaatjes voor Instagram maakte, onder het mom van ‘dit is werken’?
Met je poten in de klei
Ik mis de authentieke en menselijke verhalen van de ondernemers die nog met hun poten in de klei staan en zelf hard moeten werken om hun bedrijf draaiende te houden. Voor de buitenwereld lijkt het misschien ook wel alsof ik alles goed voor elkaar heb, want jullie zien mijn grote hoeveelheid volgers op Instagram, mooie foto’s die op reis zijn gemaakt en/of ik schrijf elke keer opnieuw teksten waarmee ik jullie weet te inspireren. Maar wat jullie niet zien is de andere kant van mijn ondernemerschap: alle fuck-ups die ik in de afgelopen twee jaar gemaakt heb en soms nog steeds weleens maak. Omdat dit blog gaat over kwetsbaarheid durven tonen in je teksten, zal ik mijzelf ook kwetsbaar opstellen en een aantal van mijn fuck-ups met jullie delen.
Persoonlijke Fuck-ups
Wat dacht je van die keer dat ik een deel van mijn spaargeld heb geïnvesteerd in een programma van een businesscoach, dat voornamelijk bestond uit het invullen van online worksheets? Zodat ze zelf de wereld over kon reizen, terwijl haar team alle vragen van haar klanten beantwoordde in een besloten Facebookgroep? En dat ze bij aanvraag van de groep voor meer sturing van haar kant en 1-op-1 coaching aangaf daar geen tijd voor te hebben, omdat ze niet van plan was continue ons handje vast te houden? Daar vroegen we helemaal niet om, maar dat was wel duur leergeld, kan ik je vertellen. Dag 2000 euro! Of die keer dat ik een allereerste klant had die alles zo goedkoop mogelijk wilde regelen als het ging om de teksten voor zijn website en brochures? Die, mede nog door mijn eigen onzekerheid, vervolgens al mijn adviezen negeerde en mij iedere dag ging opbellen om te vertellen wat SEO was en hoe ik mijn werk moest doen? Waarna hij, nadat de klus geklaard was, de helft van het geld terugvroeg omdat hij toen ‘ineens’ niet meer tevreden was en ook nog met een rechtszaak dreigde als ik het niet teruggaf? Waarop ik dat met mijn stomme kop nog deed ook, omdat ik hem maar niet teleur wilde stellen. En wat te denken van het moment waarop ik besloot om een online training te geven, waar iedereen in eerste instantie super enthousiast over was, maar waar uiteindelijk slechts één deelnemer aan meedeed.
Alles draait om doorzettingsvermogen
Natuurlijk was ik er 100% voor die ene klant, maar ik was wel enorm teleurgesteld in de mensen met een grote mond, die uiteindelijk allemaal last minute afhaakten in verband met een te kleine portemonnee of te weinig tijd. Dit zijn de verhalen die iedere ondernemer 9 van de 10 keer weleens heeft ervaren, maar waar je eigenlijk niemand over hoort, terwijl het hier wel over gaat. Over de ondernemers die ondanks tegenslag na tegenslag door blijven zetten om toch aan die klanten te komen, om het toch nog maar een keer te proberen, maar dan met een andere strategie. Om toch nog weer een coach in te huren die ze net weer even dat stapje verder helpt. Zodat zij uiteindelijk ook een succesvol bedrijf weten te runnen, door continue hun eigen angsten en blokkades te overwinnen en bij zichzelf te denken: ‘ik geloof in mijn missie, dit is wat ik hier op aarde te doen heb, hoe zorg ik ervoor dat ik hiermee zoveel mogelijk anderen kan helpen? Hoe ben ik zoveel mogelijk van waarde voor mijn omgeving?’
Houd niet langer de schone schijn op
Geloof dus niet enkel in de mooie plaatjes die je op Social Media of op een website ziet, trap niet in de onzinverhalen over slapend rijk worden en besef je goed wat iemand allemaal al heeft moeten opofferen om te staan waar hij of zij nu staat in het bedrijf. Tijd weg van huis, geen tijd meer voor een sociaal leven, vriendschappen die niet meer passen omdat ze zichzelf bleven ontwikkelen. Alles heeft een prijs en iedereen vind het eng om zich over dit soort zaken kwetsbaar op te stellen. Want stel nu dat de buitenwereld er iets van vindt? Stel nu dat iemand weet dat ze gefaald hebben? Je kunt jezelf wel blijven vergelijken met de Simone Levie’s en de Eelco de Boer’s op deze wereld, die al veel verder zijn in hun bedrijf en intussen bijzonder veel successen kunnen laten zien. Maar wake up! Wanneer jij nog bezig bent met het optimaliseren van je processen, je strategieën, je marketing en je aanbod, blijft het gewoon hard werken en finetunen om zo aan de juiste klanten te komen. Of om aan oude klanten een ander of beter aanbod te doen en ze mee te laten groeien in jouw bedrijf en jezelf zo op een unieke manier te positioneren.
Pleidooi voor het tonen van kwetsbaarheid
Zolang jij die stevige basis voor je bedrijf nog niet 100% hebt staan, zal jij ook weleens te maken krijgen met teleurstellingen, met persoonlijke faalmomenten en met innerlijke blokkades die je moet overwinnen, omdat ze je nu nog tegenhouden om te doen wat je zou moeten doen. Zelfs als je alles perfect op elkaar hebt afgestemd, kom je weer voor nieuwe uitdagingen te staan. Ja, ook die ondernemers waar jij nu zo tegenop kijkt. Daarom pleit ik voor meer kwetsbaarheid in de (schriftelijke) verhalen die gedeeld worden via Social Media en blogs, omdat dit hetgeen is dat ons allemaal verbindt en menselijk maakt. Er bestaat geen succes zonder mislukkingen, geen licht zonder donker en geen hoge pieken zonder diepe dalen.
Inspireer en wees open
Wees dus open over je ondernemerschap, zowel over de goede als de slechte kanten. Durf jezelf kwetsbaar op te stellen, zodat je anderen weer inspireert om hetzelfde te doen. Zo laten we elkaar zien dat we allemaal mens zijn en dat het ondernemersleven niet alleen maar bestaat uit successen, maar ook uit 100 keer op je bek gaan tot het kwartje eindelijk valt, uit dingen op geheel eigen wijze verprutsen en uit het af en toe echt niet meer zien zitten om ondernemer te zijn. Daar zal de nieuwe generatie ondernemers veel meer van leren dan van de mensen die enkel hun successen delen en doen alsof ze op een berg goud zitten. Want voor mij is dat hetzelfde als net doen alsof alles goed gaat wanneer je de buurvrouw spreekt, terwijl je je diep van binnen doodongelukkig voelt omdat je slaande ruzie hebt met je partner en de kinderen niet naar je luisteren, omdat jouw bedrijf niet van de grond komt, terwijl je er juist zoveel tijd insteekt.
Dus gaat heen en vermenigvuldig deze boodschap via jouw teksten, durf oprecht kwetsbaar te zijn, want uiteindelijk zijn dat de verhalen die ons het meest ontroeren, inspireren of doen besluiten om het radicaal anders te gaan doen.
Nu is het jouw beurt!
Durf jij jezelf ook kwetsbaar op te stellen en te erkennen dat je nog niet zoveel klanten hebt als je eigenlijk zou willen? En zou je willen weten hoe je hier jouw website teksten op in kunt richten, zodat nieuwe klanten voortaan direct jouw unieke onderscheidende waarde gaan inzien? Vraag dan 1 van de 8 gratis Website scans met mij aan die ik iedere maand weggeef aan vrouwelijke ondernemers die echt willen en durven investeren in aansprekende teksten voor hun website en/of op hun Social Media kanalen via deze link: https://willyswereld.nl/gratis/.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!