Willy @ work

‘Huh, een slimme salesfunnel schrijven?’ hoor ik je nu denken. ‘Bedoel je niet een slimme salesfunnel bouwen, Willy?’ Nee dat bedoel ik niet. Want voordat je een salesfunnel op jouw website kunt bouwen, is het van belang dat jij bedenkt welke teksten je gaat gebruiken om je potentiële klanten als bijen op honing jouw salesfunnel in te laten stromen. Even een uitleg voor de ondernemers die nog niet bekend zijn met dit fenomeen: een salesfunnel is eigenlijk een soort strategie waarmee je jouw potentiële klanten op een laagdrempelige manier kennis met je laat maken, zodat ze uiteindelijk klant bij je worden. Je kunt het idee visueel maken door een trechter voor je te zien. Je gooit er 100 nieuwe leads (bijvoorbeeld e-mailadressen van potentiële klanten) in aan de brede bovenkant, vervolgens haken er een aantal leads af zodat je in het midden van de buis een stuk of 50 leads overhoudt en aan de onderkant van de trechter rollen er enkel nog mensen uit die echt bij jou passen en graag jouw klant willen zijn. Dit zijn er na de 100 leads dan bijvoorbeeld een stuk of 10. Maar hoe zorg je nu voor het verkrijgen van die nieuwe leads? Met behulp van goede copywriting dus. In dit blog neem ik je stap voor stap mee in het schrijven van een goede salesfunnel. Lees meer

Met Leonie te Riet

‘Authenticiteit.’ Het lijkt wel het modewoord van 2019. Toch was ik afgelopen zondag op het live event ‘Authenticiteit 3.0’ aanwezig van iemand die echt authentiek is door compleet zichzelf te zijn in haar business: Leonie te Riet. Eén van mijn businessmentoren en mijn grootste inspiratiebron. De eerste vraag die ze aan ons stelde, kwam direct bij me binnen: ‘Wat houdt jou op dit moment weg van jouw hart?’ Lees meer

Willy met wapperend haar

Vol spanning zat ik vorige week zaterdagnacht te kijken naar de uitslag van het Eurovisie Songfestival. Het ging tussen Zweden en Nederland en het duurde voor mijn gevoel uren voordat de presentatoren het verlossende woord zeiden: ‘Ohooohooohooo!’ We hebben gewonnen! Oftewel: Duncan Laurence heeft het Songfestival voor Nederland gewonnen met een supermooi liedje. Yay! Ik stond hier echt van blijdschap te springen en hoop maar dat mijn onderbuurman hier geen last van heeft gehad 😉 Want het voelde toch ook een beetje alsof ik zelf had gewonnen, omdat ik het goed voorspeld had in een omgeving waarin iedereen om mij heen nogal sceptisch was over onze deelname. Lees meer

Willy happy

Denk jij ook regelmatig bij jezelf: ‘Waarom zie ik bij mijn klanten altijd direct wat ze nodig hebben en lukt het bij mijzelf helemaal niet zo goed?’ Dit is eigenlijk heel logisch. Je kunt namelijk niet objectief naar je eigen situatie kijken, omdat het zich allemaal grotendeels in je hoofd afspeelt. Dit geldt vaak ook voor je persoonlijke websiteteksten en de teksten die je voor je advertenties schrijft. Soms denk je dat je een geniale tekst hebt geschreven, maar dan blijkt het in de praktijk totaal niet te werken. Daarnaast zijn er dagen waarop je met een simpel tekstje aan komt zetten, dat wel enorm aanslaat bij je volgers en klanten. Zo heb ik eens een telefoongesprek van vijf regels uitgeschreven tussen mij en een klant en dat bericht kreeg maar liefst 600 likes op Facebook! Terwijl mijn blog, waar ik een paar uur hard op gezwoegd had, ‘slechts’ 25 likes opleverde. Waarschijnlijk omdat veel mensen hem te lang vonden om te lezen en de concentratie weer ver te zoeken was 😉 Lees meer

Willy kijkt naar laptop

Heb je hier weleens bij stilgestaan? Je kunt nog zulke mooie foto’s, ideeën of doelen hebben, zolang jij ze niet wereldkundig maakt en ze voorziet van een tekst met een duidelijk doel, gebeurt er……helemaal niks. Teksten kunnen jouw lezers aanzetten tot actie, verhalen kunnen een ander betoveren en goede copywriting triggert jouw klanten om iets bij je te kopen. Daarom is het ook zo’n enorm belangrijk onderdeel van je sales- en marketingstrategie. Lees meer

Willy initiation well Portugal

Zoals waarschijnlijk velen van jullie, heb ik afgelopen week de documentaire ‘The Call to Courage’ van Brené Brown (auteur van ‘De kracht van kwetsbaarheid‘) gezien op Netflix. De film is absoluut een aanrader, omdat zij zichzelf daar letterlijk kwetsbaar opstelt wanneer ze een verhaal vertelt over een zwemwedstrijd van haar dochter. Een wedstrijd die ze zeker weten zou verliezen, maar waar ze ondanks alle bezwaren en angsten, toch aan meedeed. Het was niet alleen ontroerend, maar vooral hartstikke echt. En het was een verhaal dat alleen Brené op deze specifieke manier kon vertellen. De laatste tijd mis ik dit soort menselijke verhalen in online ondernemersland. Lees meer

Willy met een blij hoofd

Geen handvol, maar een landvol. Gastbloggers, welteverstaan 😉 Er zijn inmiddels zoveel bloggende ondernemers in Nederland, dat het geen kwaad kan om ze eens beter te leren kennen. Sluit hun energie en kennis aan bij wat jij doet met je bedrijf en waar jij over schrijft? Vraag ze dan eens om een gastblog voor je te schrijven. De meeste ondernemers vinden het vooral heel leuk dat ze hun schrijfsels met jouw klanten en fans mogen delen. Het levert hen namelijk meer naamsbekendheid, en dus nieuwe fans, op. Ook voor jou heeft het gastbloggen een aantal belangrijke voordelen die ik hier toe zal lichten. Lees meer

uit het raam staren

‘Alles’, is het korte antwoord. Maar ik zal je uitleggen waarom. Want wat blijft eerder bij jou hangen? Een oppervlakkig verhaal dat fijn wegleest, maar waar je verder niet te lang bij stilstaat? Of een verhaal dat jou raakt, omdat er specifieke emoties en gedachten bij je worden opgeroepen die je direct herkent? Ik ga uit van het laatste. Wanneer ik een film kijk als Memento of A Beautiful Mind, kan het verhaal dagen in mijn hoofd blijven hangen omdat het zo goed in elkaar zat. Omdat er meerdere manieren waren waarop je het verhaal kon interpreteren. Of omdat je na ging denken over hoe geniaal die regisseur wel niet was, dat hij zo’n goeie film in elkaar had weten te zetten. Het werkt eigenlijk precies hetzelfde wanneer je teksten wilt schrijven die raken. Je hebt naast je intuïtie, een flinke portie inlevingsvermogen nodig om een verhaal te kunnen vertellen dat eigenlijk bij iedereen blijft hangen. En waar mensen over na gaan denken. Daarvoor is het van belang dat je goed om je heen kijkt en aanvoelt wat er op ieder moment speelt bij de meeste mensen. Hoe ik dat doe? Lees meer

me as an entrepreneur

Micro-bloggen, je hebt er waarschijnlijk nog nooit van gehoord, maar eigenlijk doe je het al heel lang. In de vorm van korte teksten die passen bij je afbeeldingen op Facebook, Instagram of LinkedIn. Zodat degene die jouw profiel bezoekt, je verhalen leest en begrijpt waar je post over gaat. Het zijn hapklare brokken tekst die je in de vorm van een mini-verhaal hebt gegoten, zodat jouw klanten weten wie jij bent en waar je voor staat. Door micro-blogs te gebruiken in jouw marketing, kost het je niet alleen veel minder tijd dan het schrijven van een ‘gewone’ blog, maar zorg je er ook voor dat jouw potentiële klanten je al snel beter leren kennen. En welke ondernemer wil dat nu niet? Lees meer

Willy kijkt naar laptop

Ik ben misschien geen helderziende of waarzegster, maar ik zie om me heen op Social Media en in verschillende blogs, op inmiddels de helft van 2019, toch wel een aantal opvallende ontwikkelingen en trends ontstaan als het om tekstschrijven voor en door ondernemers gaat. In dit blog wil ik graag mijn inzichten over de nieuwste tekst trends met je delen. Lees meer