Willy kijkt naar laptop

Ik ben misschien geen helderziende of waarzegster, maar ik zie om me heen op Social Media en in verschillende blogs, op inmiddels de helft van 2019, toch wel een aantal opvallende ontwikkelingen en trends ontstaan als het om tekstschrijven voor en door ondernemers gaat. In dit blog wil ik graag mijn inzichten over de nieuwste tekst trends met je delen. Lees meer

Willy met wapperend haar

Er zijn een hoop vrouwelijke ondernemers die het fijn vinden om binnen de lijntjes te kleuren. Omdat het ‘veilig’ is om vooral informatie te delen in hun teksten in plaats van hun eigen mening te geven. Of omdat ze denken: ‘Hoe meer ik aan waarde weggeef, hoe sneller nieuwe klanten op mij af zullen komen.’ Hoewel dit voor een deel waar is, missen ze hierbij een heel essentieel onderdeel in hun marketing. Pas wanneer jij anderen oprecht weet te inspireren of te raken, gaan er klanten naar je toekomen die daadwerkelijk iets bij je willen afnemen. Ze voelen dan namelijk een bepaalde emotie bij jouw tekst en kunnen zich met jou identificeren (of totaal niet, maar dat zijn dan niet de klanten die echt bij jou passen). Ze denken bij zichzelf ‘doe mij maar meer van dit, graag’ en worden fan. Ze volgen je op Social Media, lezen al je blogs, bekijken je video’s en besluiten uiteindelijk bij je te kopen. Maar hoe kom je er nu achter hoe je op jouw website nieuwe klanten kunt raken met je teksten? Lees meer

uit het raam staren

Als ondernemer is goede copywriting van groot belang voor het slagen van jouw sales- en marketingactiviteiten. Je wilt heel duidelijk zijn in welke oplossing je biedt aan jouw klanten, anders word er nooit iets bij je gekocht. Jouw teksten moeten dus precies aansluiten op de vragen en problemen die jouw potentiële klanten dagelijks hebben. Door het schrijven van verschillende blogs, geef jij je kennis weg in de vorm van antwoorden op klantvragen, zodat ze jou uiteindelijk leren kennen en leuk gaan vinden. Lees meer

Willy in het raam

Als je ondernemer bent, ontkom je er niet aan: Je zult af en toe eens wat moeten verkopen. Of misschien wel heel regelmatig. Vaak gebruik je dan een sales- of landingspagina die potentiële klanten kunnen bekijken en die ze kan overtuigen om met jou aan de slag te gaan. Maar eigenlijk iedereen zoekt altijd naar redenen om ‘nee’ te zeggen op je aanbod, omdat ons reptielenbrein ervoor wil zorgen dat je netjes op je plek blijft zitten en geen nieuwe situaties opzoekt. Want nieuw en onbegonnen terrein = onveilig en daar houden de hersenen van jouw potentiële klanten niet van. Om de meestvoorkomende bezwaren van jouw klanten alvast weg te nemen, kun je denken aan het plaatsen van een uitgebreid stuk met FAQ (Frequently Asked Questions) op je salespagina. Op die manier stel je jouw mogelijke klant van tevoren al gerust dat ze geen groot risico neemt wanneer ze in jouw cursus of workshop instapt. In dit blog behandel ik wat je kunt antwoorden op hun veelvoorkomende bezwaren en/of vragen, wanneer ze eigenlijk wel de stap willen nemen om met jou aan de slag te gaan, maar dit stiekem toch nog heel erg spannend vinden. Lees meer

Willy fakepose

Alvast een waarschuwing voor ongeduldige ondernemers: ik bespreek in mijn blog een langetermijnstrategie waar je minstens een halfjaar aan moet blijven bouwen. Heb je daar geen zin in? Dan ksssjt, graag! Om klanten te maken van jouw bloglezers, zijn er verschillende technieken en een lange adem nodig, om dit te realiseren. Ik leg je nu stap voor stap uit hoe je een fanbase opbouwt voor je blog, waar je de juiste klanten mee genereert. Helemaal passend bij jou en je bedrijf. Lees meer

Ik tegen de muur

Het was voor mij al een tijd geleden, maar onlangs mocht ik weer eens een persbericht schrijven voor een tof dansgezelschap uit Utrecht. Ze hadden namelijk de première van hun nieuwe dansvoorstelling Lepeltje Lepeltje in de Schouwburg en wilden graag dat alle stoelen uitverkocht zou raken. Dat is ze inmiddels gelukt! Ik zie veel ondernemers nog regelmatig worstelen met het schrijven van een aantrekkelijk persbericht, wanneer ze iets nieuws de wereld in willen slingeren of graag in de media willen komen met hun bedrijf. Daarom geef ik in dit blog een aantal basistips voor het schrijven van een persbericht waarmee je een stuk sneller ‘met je kop in de krant’ komt.  Lees meer

Willy in Valencia

Jarenlang was het mijn droom om de wereld rond te reizen als een hippe ‘digital nomad’ en tegelijkertijd mijn werk uit te voeren. Nu ben ik net terug van een kort tripje naar Valencia en van mijn marketing en sales is er maar bar weinig terechtgekomen. Ik ben namelijk altijd zo geïnteresseerd in een land of stad, dat ik de cultuur wil leren kennen en alles wil zien wat er dan ook maar te zien valt. Waar ik uiteindelijk na deze trip dus achterkwam: ik ben nog steeds gek op reizen, maar ik wil de wereld rondreizen wanneer ik thuis in Nederland mijn werkzaamheden voor de komende weken simpelweg ‘af’ heb of geautomatiseerd heb. Onafhankelijk zijn van mijn tijd of aanwezigheid. Daarnaast is een echt eigen thuis voor mij toch veel fijner, dan nooit precies weten waar je elke dag slaapt of woont. Bovendien zou ik mijn kat te erg gaan missen als ik 50 weken per jaar weg ben van huis. Er is echter één ding wat wel geweldig goed gaat, wanneer ik op reis ben: schrijven. Erg fijn als dit dan ook je vak is en je er andere mensen mee kunt inspireren. Lees meer

Willy met wapperend haar

Misschien ben je al een tijdje bezig met het schrijven van blogs voor je bedrijf, maar merk je dat toch maar weinig mensen de blog op je website weten te vinden. Met enige jaloezie kijk je naar de ondernemers om je heen die binnen 3 maanden van nul naar zomaar ineens 10.000 maandelijkse websitebezoekers gaan. Hoe doen ze dat toch zo snel!? Er zijn een aantal zaken die je absoluut niet moet doen op je website, omdat je er mensen direct weer mee wegjaagt en een aantal zaken die je wel kunt doen om jouw klanten kennis met je te laten maken.  Lees meer

introspectie

De afgelopen week stond voor mij in het teken van netwerken met andere vrouwelijke ondernemers. Tijdens onze gesprekken kwam een specifiek thema telkens heel sterk bij iedereen naar voren: de angst of onzekerheid voor de afwijzing van anderen als ze op zouden schrijven wat ze echt dachten en vonden. Een thema dat precies aansluit op mijn missie: ervoor zorgen dat vrouwelijke ondernemers zich gehoord en gezien voelen door te gaan schrijven vanuit hun hart.  Lees meer

Ik houd van echtheid en rauwe eerlijkheid. Maar het oog wil tegenwoordig ook wat. Het kijken naar mooie plaatjes op Instagram, vind ik bijvoorbeeld een stuk leuker dan kijken naar foto’s van afgeragde dronken mensen die schots en scheef op de foto staan. Het heeft veel te maken met wat jij als merk of als ondernemer uit wilt stralen. Ik ga voor vrijheid, plezier en authenticiteit. En als ik daar mooie foto’s van mijzelf of mijn interesses bij kan gebruiken, dan doe ik dat natuurlijk. Maar het content creatieproces van dit soort foto’s, is iets waar veel mensen tegenop kijken omdat het ze veel tijd kost, of omdat ze denken dat ze niet creatief genoeg zijn. Terwijl het eigenlijk heel eenvoudig kan zijn, waar je je ook bevindt. Lees meer