Het is zover. Je inschrijving bij de KvK is rond en je hebt de sprong in het diepe gewaagd door met een eigen bedrijf te starten. Je moet ineens ontzettend veel keuzes maken. ‘Wat moet ik nu als eerste doen? Wat heb ik nu precies te bieden en aan wie en wat maakt mijn bedrijf uniek?’ zijn vragen waar bijna elke startende ondernemer zich in zal herkennen. Met deze vragen heb ik zelf weken lopen worstelen, want wat wilde ik nou eigenlijk precies en hoe zou ik dit gaan bereiken?
Ik wist dat ik de vrijheid wilde ervaren van het eigen baas zijn en dat ik als redacteur wilde bijdragen aan de culturele sector. Maar verder? Geen flauw idee. Ook al had ik een goed ondernemingsplan geschreven, ik had geen enkele ervaring met het ondernemerschap. Ik begon dus maar met het schrijven van een onsamenhangend verhaal op mijn website waarin ik uitlegde dat ik foutloze teksten wilde schrijven voor websites van filmproductiebedrijven, omdat ik regelmatig spelfouten en andere taalfouten tegenkom. Met het idee zelf was op zich niks mis. Ik was me alleen even vergeten te realiseren dat dit soort bedrijven vaak weinig budget beschikbaar hebben om iemand alleen voor het schrijven van (vaak) korte websiteteksten aan te nemen. Deze bedrijven moeten het uiteraard hebben van leuke video’s of spannende trailers. Bovendien benaderde ik ze met dit idee op een negatieve manier. Ik benadrukte namelijk vooral de irritatie die het bij sommige mensen oproept, wanneer er continue taalfouten in je content staan. Door op deze manier toenadering te zoeken, krijg je natuurlijk ook geen positieve reacties terug. Je wordt door de potentiële klant gezien als te direct en te bot. Dit is een no-go: doe dus nooit op deze manier aan acquisitie.
Het is natuurlijk ook hartstikke moeilijk om binnen de creatieve sector goedbetaald werk voor een langere periode te kunnen vinden (dat heb ik geweten na drie jaar solliciteren), dus waarom zou het nu eigenlijk wel gaan werken? Het is nu nog net zo lastig als een paar jaar geleden. Op dit punt sloeg ik de plank dus behoorlijk mis. Resultaat: geen inkomsten en nauwelijks bezoekers op mijn website. Ik dacht na deze misvatting eens een paar weken goed na over hoe het dan wel zou werken.
Ik besloot het roer resoluut om te gooien. Na een interview over Willy’s Wereld met onderneemster Marjan van de Bult van De Gelukfabriek kwam ik op een beter idee. Ik bedacht me namelijk dat ik eigenlijk graag wil dat iedereen goed Nederlands leert schrijven op een leuke manier, omdat je daardoor sneller serieus wordt genomen als je solliciteert naar een gave baan en ook nog eens professioneler overkomt als je zelf graag blogs schrijft voor je onderneming. Ik combineerde mijn twee passies: films en schrijven. Nu ontstond bij mij de visie om mensen weer plezier te laten krijgen in het schrijven over films, omdat ik vond en nog steeds vind, dat sommige films niet de aandacht krijgen die ze eigenlijk verdienen. Om even een voorbeeld te noemen: de film ‘Of ik gek ben,’ was in mijn ogen een steengoede Nederlandse film met zwartgallige humor die ik fantastisch vind, maar hij verdween binnen 3 weken alweer uit de bioscopen. Dat vond ik echt zonde, dus ik wilde me hier graag voor inzetten en heb om die reden een interview gehouden met Mike Weerts: hoofdrolspeler en producent van de film. Toch bleef er wat aan me knagen en had ik eigenlijk nog steeds geen duidelijke en specifieke doelgroep voor ogen. Tot het moment dat de kwartjes bij mij één voor één begonnen te vallen!Na verschillende gesprekken te hebben gevoerd met zakelijke specialisten en cursussen te hebben gevolgd bij ondernemers die al van hun inkomsten konden leven, wist ik ineens wie mijn ideale doelgroep was: bloggende ondernemers natuurlijk! Daar zijn er namelijk ontelbaar veel van en zij willen natuurlijk ook de best mogelijke content aan hun trouwe lezers aanbieden. Ik kan hierbij fungeren als taalhulp, want taalfouten worden er nog steeds veel gemaakt, ook door ondernemers die inmiddels worden gerekend tot de Social Influencers die bepaalde producten mogen promoten. Omdat ik nu verschillende blogcursussen heb gevolgd (waaronder de cursus van Kitty Kilian en van Blog Away), om hier zelf nóg beter in te worden en meer conversie te genereren, kan ik startende ondernemers gaan helpen veel meer bezoekers voor hun blog te creëren. Ik geef mijn blogkennis door via een online cursus, waardoor zijzelf steengoede blogs leren schrijven die door iedereen gelezen móeten worden, omdat de titel extreem nieuwsgierig maakt of omdat het onderwerp te belangrijk voor hen is om niet te lezen.
De keuze voor een specifieke doelgroep is dus van levensbelang voor het kunnen voortbestaan van je bedrijf. Het maakt niet uit als je in het begin nog zoekende bent en verschillende dingen uitprobeert, zolang je op een gegeven moment maar niet bang bent om radicaal de knoop door te hakken en uiteindelijk een definitieve keuze te maken voor datgene wat echt goed voelt. Ondernemen is namelijk alleen weggelegd voor avonturiers die risico’s durven nemen om hun producten nog beter te maken. Luister goed naar je intuïtie, blijf leren van je fouten, blijf jezelf ontwikkelen en je bedrijf zal uiteindelijk een groot succes worden.
De klant vraagt, wij draaien….
Interesse in mijn Online Cursus Bloggen? Lees dan nog even door.
Onder startende ondernemers is altijd de discussie gaande welke tarieven je moet vragen voor de cursussen die je aanbiedt. Ik snap dat bepaalde cursussen van belang zijn voor persoonlijke en professionele groei, maar 2000 euro neertellen voor een online cursus, gaat mij behoorlijk ver. Dit is voor geen enkele startende ondernemer echt haalbaar, tenzij je je spaarpotje meteen stuk wilt slaan. Daarom heb ik besloten mijn Cursus Bloggen aan te bieden voor 80 euro exclusief BTW, zodat elke startende ondernemer (of particulier) met weinig budget hier gebruik van kan maken en er nog kwaliteit en precisie voor terugkrijgt ook. Deze cursus kan je mijns inziens binnen 3 tot 5 weken afronden.
Als je de cursus wilt volgen, kan je contact met mij opnemen via het contactformulier.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!